Bukefalos 28 år!

Behålla skorna på fram vid fölning?

suzy_cointreau

Trådstartare
Mitt sto har en gammal skada fram pga ett trauma. Hon är i princip ohalt i skritt/trav när hon har skor på fram, men när man tar av skorna ser jag att hon står och avlastar det skadade benet, blir ömfotad och hon markerar även i trav.
Bak är hon alltid oskodd, men det har tyvärr inte funkat att ha det så fram pga skadan.
Jag funderar på hur jag skall göra i år. Hon skall föla väldigt sent (mitten på juli) och jag funderar på riskerna med att låta henne behålla skorna fram.
Det känns inte hyggligt att plocka av skorna när hon är som tyngst och kanske behöver dem bäst, men samtidigt är ju riskerna för fölet att ta i beaktande.
Men å andra sidan hur stor skillnad på skada blir det om hon nu skulle råka kliva på sin fölis med eller utan skor? Damen väger ju trots allt ~700kg i vilket fall som helst. Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Själv ser jag inga som helst problem med att ett sto är skodd runt om för fölningens skull!
Klart du ska behålla skorna på om det hjälper stoet! Tror nog att om fölet skulle bli trampat/slaget av en skodd "mammahov" så blir det nog lika skadat av en oskodd hov....
Däremot så vill hingstägare oftast ha oskodda bakhovar på ston som ska betäckas naturligt. Men det är ju en helt annan sak ;)

Lycka till med fölisen!
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Jag hade lite samma problem. Min är väldigt ömfotad så hon hade på skorna över fölningen men några timmar efter kom hovslagaren och plockade av henne skorna.
Han konstaterade att hennes hovar såg betydligt bättre ut nu än när hon inte har varit dräktig.:)
Jag inbillar mig att stoet har bättre känsel i hovarna om det inte sitter skor på och därför märker "direkt" om de råkar trampa på fölet. Sen blir kanske skadan lika stor oavsett.:confused:
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Mitt sto är mycket säker på foten och har alltid fölat med framskorna på. De två senaste gångerna hade hon även bakskor på för jag vet att hon har mycket bra koll på sin kropp. Det skulle jag dock inte rekommendera om man inte kan lita på stoet.
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

du känner ju ditt sto.dumt att riskera att fötterna blir dåliga och ta bort skorna.
Och som sagt hur stor är skillnad på en 700 kg tramp med eller utan sko.??;)
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

För mitt sto handlar det inte om att fötterna blir dåliga utan att bakbenen svullnar upp så mycket de sista dräktighetsveckorna. Hon är dessutom 21 år, och även om hon är glad, pigg och frisk så ska man vara rädd om gamla tanter:love:
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Det är faktiskt rätt stor skillnad skulle jag vilja säga ! Men man får överväga riskerna noga. Inget sto trampar medvetet på sin unge, men en olycka kan hända, men troligtvis så gör det inte det. Kan man ta av skorna så är ju det allra bäst, men om man inte kan så har man ju inget att välja på, det är bara att låta dojorna vara kvar.
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Jag är också orolig för mitt sto, Hon blev så pass felskodd på klinik att hon nästan blev utdömd, sedan dess har hon
har ringskor fram. Hovslagaren tror inte att det är något problem för själva fötterna, de är hårda som sten, men jag
är tveksam till att hon kommer vara ohalt utan skor fram. Kan "tofflor" vara ett alternativ ni som vet? :)
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Tack för alla svar! :)
Det lutar åt att hon får behålla skorna på fram. Vi provade förra året att försöka ha henne barfota i några månader före/under/efter fölning men kom i samråd med veterinär (mycket praktiskt att ha en som boxgranne ;) ) fram till att hon bara blev sämre och sämre i det skadade benet så vi lade ner det. Vill ju som sagt var inte heller utsätta henne för onödigt lidande. Det är tillräckligt att vara tjock som en boll och högdräktig mitt under de varma sommarmånaderna.
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Mitt sto är 19 år och har en urkalkning på ena hovbenet pga skada för 5 år sedan. Jag trodde hon skulle få det svårt utan skor, men till stor lycka för mig är hon helt ok utan skor. Hon har ju varit helskodd sedan hon var 4 år. Jag trodde också att hon som är världens säkraste på foten mm aldrig skulle trampa på fölis, men hon har vari rätt oförsiktig hela tiden, inte tramat direkt på henne men ändå inte försiktig. Jag skulle hävda att det är väldigt stor skillnad att få en smäll av en skodd hov mot en oskodd. Jaghade helt fel i båda gissningarna jag hade om mitt sto. Du kan ändå inte göra mer än att gå på din magkänsla för vad som är bäst i din situation.
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Jag skulle absolut behålla skorna på när det gäller ditt sto !

När det gäller Ironwills sto hade jag nog testat att ta av skorna. Mitt eget ponnysto är hur pipplig som helst med sina framhovarv trots otroligt bra hovkvalitet men där åkte skorna av redan på vid betäckningen och hon var inte halt men lite ömfotad ibland speciellt på grusvägar.
 
Sv: Behålla skorna på fram vid fölning?

Jo det är ju en chansning, man för väga fördelarna mot nackdelarna.

När mitt sto fölade förra året såg jag när hon reste sig, och minnet av hur hon väldigt försiktigt placerade bakhovarna på var sida om fölet kommer alltid att finnas kvar i mig. Jag såg hur hon tänkte och kände att jag hade haft rätt om henne den här gången också.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 750
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 827
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej Vet inte vad jag ska ta mej till med min häst, nu är hon dålig igen (fortfarande) Bakgrundshistoria: (hoppas nån orkar läsa för...
Svar
6
· Visningar
1 553
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp