Bukefalos 28 år!

"Hovbensreaktion", nu är hon halt...

bapro

Trådstartare
Hej
Vet inte vad jag ska ta mej till med min häst, nu är hon dålig igen (fortfarande)
Bakgrundshistoria: (hoppas nån orkar läsa för detta blev långt)

Har haft henne sedan hon var 3 år, hon är sju idag.
Förra hösten gjorde hon illa sig i hagen och efter veterinärbesök konstaterades en hovbensreaktion vänster fram få röntgen. Hästen var 1 gradigt halt på volten, och markerade på böjprov. Hon sprutades i hovled vänster fram och fick stå med hovgips i 1, 5 månad. På andra återbesöket var hon helt bra och sattes försiktigt igång.
Efter igångsättning från skadan har hon tävlat hoppning hela våren och gått kanonbra fram till juli. Då blir hon halt igen på vänster fram efter en hoppträning.

Åker in till klinik (vet besök 1) (ny klinik denna gång, och ny veterinär eftersom jag flyttat) och hon reagerar lite på böjprov fram (lågt) och markerar vä fram på volten. Jag berättade om hennes gamla skada, eftersom jag trodde det var hoven som spökade igen, men vet ville inte lyssna och behandlade båda hovlederna (vänster, för att den mesta hältan försvann efter bedövning hovleden där, och höger fetrsom hon markerade lite på höger när vä fram var bedövad. Hältor sitter ju alltig liksidigt enligt honom. Vila 4 veckor.

Återbesök (vetbesök 2) ny veterinär, eftersom det andra var en semestervikarie. Hästen friskförklaras till min förvåning, och jag sätter igång henne. 3 veckor skritt, men sedan i trav känns hon ofräsch igen.

Återbesök (besök 3) Ordentlig undersökning görs, med massor av bedövningar, röntgenplåtar osv. Jag berättar för den "nya" vet om den gamla skadan, som tar det på större allvar. Vi röntgar hoven, men inget syns på röntgen av hovbensreaktionen längre...
Hältan försvinner efter bedövning kotan höger fram, hovled vänster fram och utsidan hov(vet ej vad bedövningen heter) vänster fram .
Hon behandlas hovled och kota (det andra kunde man tydligen inte behandla) + att hon får antiinfl. sprutat direkt i blodet. Vila sjukhage 3 veckor.

Återbesök (besök 4) Hästen är riktigt fräsch på böjprov, har aldrig varit så lugn. Men ömmar fortfarande lite för hovtång i trakten vä fram. Nästan helt ren på volt, förutom då hon tvärsvänger och belastar hoven ordentligt. Vet kan inte göra så mkt åt hoven utom att ordinera PG-skor.

Hon skos en vecka senare, skrittas sedan i tre veckor och nu när jag börjar trava är hon fortfarande inte helt bra, det känns att hon sänker vä fram i traven, inte hela tiden, men typ vart 5:e steg, tycker däremot att hon är mer halt nu, än vad hon var förra gången jag satte igång henne.. kanske för att man tagit bort alla kompensationer av hovskadan..

Försökte ringa och prata med vet idag , men fick ej tag på henne. Vet inte om jag ska åka in eller bara avvakta. Nån behandling sör inte det bättre nu, det är jag ganska säker på.
Funderar istället på nån annan typ av sko. Veterinären hade oxå förslag på en specialsko, typ ringsko fast man skär av i trakten så att den ej belastas...
Finns det någon här på Buke som har varit med om nåt liknande? Vad tror ni är bättre, ställa henne på boxhage igen med hovgips (hovgipset var ju effektivt förra gången) Eller fortsätta skritta henne med PG, leda henne...?
Jag trodde skadan i hoven läkt ut eftersom det inte syns nåt på röntgen, men tydligen inte...
Jag vill ju inte ta bort henne för detta, det är en helt underbar kompis och tävlingshäst, och hon är ju bara 7 år...

Hoppas nån har tips, förslag eller tröst..
MVH
 
Sv: "Hovbensreaktion", nu är hon halt...

Nä, men usch vad jobbigt för dig... (och hästen).

Vet inte vad man ska säga. Har inga förslag...
Läste din tråd med intresse eftersom min haft problem med hovarna precis. Röntgen visade TUNN SULA och eftesrom hon gått barfota ett tag blev hon överbelastad och fick ont/inflammation. Nu ska hon ha specialskor = ringsko med hovkudde var vet. rekommendation (plus får Finadyne 10dagar och vila).

Hoppas ni får ordning på din!
 
Sv: "Hovbensreaktion", nu är hon halt...

Du kan lägga en mjuk sula mellan hov och beslag. Men det kanse du redan har.
 
Sv: "Hovbensreaktion", nu är hon halt...

Hur gör man på en 1,5-åring med tunn sula? Som man inte vill sko, om man inte absolut måste? Finns det andra lösningar?


MVH/


Josefine
 
Sv: "Hovbensreaktion", nu är hon halt...- uppdatering

jag igen, pratade med veterinären igår morse. Som oxå tror att det är hoven som spökar, emn enda sättet att veta säkert är att åka till uppsala och göra en skintröntgen (hm, visst heter det så) och dit är det 90 mil *suck* så vi väntar med det ett tag.

Eftersom hon vid de 2 senaste vet besöken faktiskt varit lite öm när man klämt med hovtången på utsidan (laterala hovbensväggen / mot trakten) och hältan vä fram dessutom inte försvann helt förrän vi bedövade utsidan av hoven så är vi ganska säkra på problemet.

MEN frågan är vad man ska gör åt det. Veterinären tyckte att jag ska fortsätta skritta henne (eller åtminstone leda henne) Samt att vi ska byta sko till en sko som blir typ som en ringsko, men snett så att trakten så att säga går i luften. Problemet är bara att veta hur mkt av trakten som ska skäras av på skon, när det är lite difust exakt på millimetern var smärtan sitter isåfall. Jag är mest rädd att hoven ska gå sönder & frågan är ju om man ska ha sula oxå... Och vad ska hon ha för sko på andra framfoten, blir det kanske kostigt om hon får ha kvar PG´t där (hon är skodd för 2-3 veckor sedan)

Sedan undrar jag om ni tror att det vore ide att kolla i genom hästen med värmekamera?? Finns en kvinna i närheten (bara 5 mil)som har en sån och åker runt och kollar hästar... Dom kollade min andra häst en gång, fast då gällde det mest musklerna... Men enligt henne skulle man se värmeutveckling i själva lederna om dom har problem med infammationer eller nån pågående process... Man kanske borde prova kolla benet & hoven med värmekameran????
Eller tror ni det är bortkastade pengar?
Tips och råd mottages tacksamt
MVH /Erica
 
Sv: "Hovbensreaktion", nu är hon halt...

Va konstigt... Mailade precis tjejen som säljer värmekameror (biolight) och frågade om hon gjorde kundbesök.
Har ju samma typ av problem som du, skulle i så fall också kolla hovarna.


MVH/


Jossan
 
Sv: "Hovbensreaktion", nu är hon halt...

Jaha... :idea:
Frågade du nåt om det var ide att kolla hovarna med värmekameran??, om det är nån ide, du kan väl skriva och berätta vad människan trodde isånafall... så kanske jag kollar min med.. :)
MVH / Erica
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 712
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 596
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 393
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp