Behandla som svamp utan diagnos?

När jag var gravid förra gången fick jag svamp konstaterat av läkare på mvc, behandlade efter råd av henne med canesten men det blev inte bättre! Så jag skulle försöka lufta ofta, undvika tvål i underlivet o allt de där man kan testa utan att ta just svampmedel, eller mjölksyrebakterier som nån skrev!
 
Svamp är ganska karakteristiskt. När jag haft infektioner har det varit antingen svamp eller vaginos. Svampen kliar och flytningen är tjockare, blir grynig efter ett tag. Vaginosen svider och har en tunn, gulaktig flytning.

Om du är rätt säker på att det är svamp skulle jag pröva att behandla själv. Försvinner det så hade du ju rätt.

Precis som @Kethets är jag skeptisk till vagitorier, de frestar på slemhinnorna. Fast om man prövar dem någon enstaka gång är det nog ingen fara.

Det jag använder är kapslar som man tar oralt, i engångsdos om besvären inte är tätt återkommande. Diflucan och Flukonazol är vanliga här, aktiv substans är just flukonazol, fluconazole i England där du väl bor. Med hjälp av namnet på substansen så kan du hitta en engelsk motsvarighet. Jag vet dock inte om den är recepfri hos er, här har den bara varit det de senaste åren.

Ni som ev använder Diflucan här hemma: den är ju svindyr. 189 på apoteket, 159 på apotea.se. Men på apotea.se finns två billigare varianter, Solona för 119 och Flucanozol Hexal för bara 69.
Vaginor brukar dessutom lukta riktig äckligt (är pga pH-balansen blir för basisk)
 
Förresten @Kethets, Membrasil som du nämner, hjälper de? Mina slemhinnor är helkass på grund av ålder, jag prövar Repadina vagitorier på inrådan av gynekolog (hyaluronsyra istället för östrogen), men de är så satans dyra. 219 spånn för 10 stycken.
 
Förresten @Kethets, Membrasil som du nämner, hjälper de? Mina slemhinnor är helkass på grund av ålder, jag prövar Repadina vagitorier på inrådan av gynekolog (hyaluronsyra istället för östrogen), men de är så satans dyra. 219 spånn för 10 stycken.

Jag säger bara Premeno Duo :up: de innehåller också hyaluronsyra och jag betalade precis 350 kr inkl frakt för 30 piller (köpt på eBay Tyskland). De levererades snabbt och har långt datum (någon gång 2017 tror jag det var).
 
Jag säger bara Premeno Duo :up: de innehåller också hyaluronsyra och jag betalade precis 350 kr inkl frakt för 30 piller (köpt på eBay Tyskland). De levererades snabbt och har långt datum (någon gång 2017 tror jag det var).
Det var intressant! Men jag har aldrig handlat på ebay och förstår inte tyska. Jag kikade lite snabbt nu, det såg ut att vara 13€ i frakt? Om nu versand är frakt.
 
Hej och hå, här händer det grejer när man går och lägger sig! Tusen tack för alla svar!

Det luktar inte alls illa, och i övrigt stämmer symtom såsom ökade besvär innan mens samt efter sex, klåda precis vid och innanför kanten av öppningen, ökade flytningar, grynig flytning, osv. Jag har provat att lufta mycket mer än tidigare samt att inte tvätta och skölja så mycket när jag duschar, vilket hjälpte till en början men inte gör mycket skillnad nu .

Det kanske helt enkelt är en rubbning i bakteriefloran, jag ska gå till apoteket nu i helgen och se vad jag kan hitta själv (tack för hjälpen med översättning @mandalaki :D) samt om de kan ge mig några tips. Salvor och krämer kommer jag aldrig att testa efter den här tråden, så det blir kapslar all the way!

Håll tummarna för att jag får till en lösning, annars får jag snällt vänta tills jag hittar en tid på någon mottagning någonstans. Jag har inte mycket till erfarenhet, men jag tror inte att det finns något liknande barnmorskemottagningen här, utan det är mest privata (typ) kliniker som gäller.
 
Förresten @Kethets, Membrasil som du nämner, hjälper de? Mina slemhinnor är helkass på grund av ålder, jag prövar Repadina vagitorier på inrådan av gynekolog (hyaluronsyra istället för östrogen), men de är så satans dyra. 219 spånn för 10 stycken.
Jag tycker de hjälper! Tar dem i samband med mens då min slemhinnor blir lite sura och jag tycker de ger effekt.
 
Hej och hå, här händer det grejer när man går och lägger sig! Tusen tack för alla svar!

Det luktar inte alls illa, och i övrigt stämmer symtom såsom ökade besvär innan mens samt efter sex, klåda precis vid och innanför kanten av öppningen, ökade flytningar, grynig flytning, osv. Jag har provat att lufta mycket mer än tidigare samt att inte tvätta och skölja så mycket när jag duschar, vilket hjälpte till en början men inte gör mycket skillnad nu .

Det kanske helt enkelt är en rubbning i bakteriefloran, jag ska gå till apoteket nu i helgen och se vad jag kan hitta själv (tack för hjälpen med översättning @mandalaki :D) samt om de kan ge mig några tips. Salvor och krämer kommer jag aldrig att testa efter den här tråden, så det blir kapslar all the way!

Håll tummarna för att jag får till en lösning, annars får jag snällt vänta tills jag hittar en tid på någon mottagning någonstans. Jag har inte mycket till erfarenhet, men jag tror inte att det finns något liknande barnmorskemottagningen här, utan det är mest privata (typ) kliniker som gäller.
Jag läste en gång att om slemhinnan blir skadad kan svamp lätt få fäste i de små sprickorna som uppstått. En lösning skulle vara att tvätta sig med olja för oljan tränger in i sprickorna så att svampen inte kommer åt.

Det funkar toppen! Jag har använt barnolja men vegetarisk hudvänlig olja lär funka bra. Man behöver inte använda massor, jag tvättar mig med kanske en matsked om jag har känning, överflödet försvinner i duschen men man kanske ska vara försiktig med dyraste silkestrosan.
 
Man ska inte behandla själv om man inte tidigare har fått diagnosen svamp och man efter det får samma symptom. Det du @Mineur beskriver låter inte som svamp i mina öron utan mer som en rubbning i bakteriefloran. Att då behandla mot svamp är inte bra alls. Svampmedel är starkt och rubbar balansen ännu mer och då har du snart en ond cirkel. Behandla istället med mjölksyravagigatorier. Det finns att köpa receptfritt på apoteket.
Det var typ det jag avsåg även om det inte framgick. Bättre o mindre slabbigt än att försöka hälla i yoghurt. Lactacid (?) eller liknande hette det förr iaf. Bra att ha i reseapoteket om man är känslig o tänker bada i pool.
 
Känner mig lite rådvill då min vanliga gyn har semesterstängt och motsvarigheten till ungdomsmottagningen inte har några tider förrän i januari, så jag provar och ser ifall allsmäktige Buke kan ge mig lite tips så länge.

Jag har aldrig haft svamp tidigare men har de senaste 2-3 månaderna haft kortare episoder av symptom som stämmer exakt in på vad Vårdguiden, ungdomsmottagningen osv säger. Det är absolut inte så akut och extremt som beskrivs där, utan när jag känner av det är det bara i någon timme eller så och det är ganska lätt att ignorera. Därför har jag inte kommit mig för att göra något åt det, men nu inser jag att jag får skärpa till mig lite eftersom att problemen bevisligen inte försvinner av sig själva.

På ovan nämnda sidor läser jag dock även att de inte rekommenderar att man behandlar som svamp utan att först ha fått det bekräftat av läkare. Jag är inte helt säker på hur allvarligt jag ska ta på den saken då jag a) är 99% säker på att det är just svamp jag dragit på mig och b) tycker mig höra om folk med svamp mest hela tiden där de tycks lösa situationen själva.

Vad är era erfarenheter? Har ni alltid fått diagnos innan ni behandlat? Vad kan vara det farliga med att behandla utan att veta säkert? Har ni några tips rent generellt att komma med? :)

Som jag förstått det har några jag känner fått vestibulit pga behandling med svampmedel a la vagiatorier och kräm.
Jag skulle därför aldrig våga behandla själv..
 
Det var typ det jag avsåg även om det inte framgick. Bättre o mindre slabbigt än att försöka hälla i yoghurt. Lactacid (?) eller liknande hette det förr iaf. Bra att ha i reseapoteket om man är känslig o tänker bada i pool.

Jag brukar köpa engångssprutor, sådana utan nål och typ 5ml-storlek, och sedan använda dem för att trycka in fil eller yoghurt. Tycker det är lika enkelt som vagitorier, men billigare :)
 
Jag läste en gång att om slemhinnan blir skadad kan svamp lätt få fäste i de små sprickorna som uppstått. En lösning skulle vara att tvätta sig med olja för oljan tränger in i sprickorna så att svampen inte kommer åt.

Jag använder Aco intimate cleansing oil vid varje dusch och har sluppit svamp sen jag började med det! Fantastiskt bra faktiskt!
 
Ett gammat hushållsknep är naturell yoghurt! Både genom att smörja på, eller doppa en tampong i och ha inne i några timmar. För mig fungerar det oftast bra. Så det kan du ju testa innan receptfritt, och ev. besök hos BM.

Såg nu att flera redan tipsat, läste slarvigt.
 
Jag får lindra svamp-problem då och då, ofta förknippat med t ex temperatur och val av byxor. Om jag sitter mycket i bilen kan det också dyka upp, problemet.

För mig, som har lindriga problem med utvändig klåda, räcker aloe vera gelly.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Linda_A
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 595
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp