Bukefalos 28 år!

Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

jein

Trådstartare
Hallå!
Jag står i ett stall med ca 10 hästar, i olika storlekar och raser, alla är välkomna :love: Det jag tycker är lite fascinerande är att de flesta verkar vilja ha sina hästar två och två och inte i flock, hästen är ju ett flockdjur! Jag vill ha mina 2 hästar i flock, för då kan de busa, lära sig rangordning och flockinstinkt...(ska lägga till att det är inga Totilas-stjärnor i stallet utan bara vanliga hobbyhästar)
Är det den moderna hästhållningen att ha djuren 1 och 1 eller 2 och 2? Måste man anpassa sig? Dom är ju ändå flockdjur...det är deras instinkt att leva i flock?
Kom med åsikter om hur ni tänker! :)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag kommer ha eget stall, med 2 hästar. Har inte råd eller tid att ha fler, men hade jag det skulle jag jättegärna låta mina pållar gå i flock. Vill att de ska få ha en så naturlig miljö som möjligt, trots det onaturliga vi utsätter dem för...
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Det är intressant det du tar upp och man har gjort en del forskningar på vad en flock är för hästen och hur den upplever en flock.

en studie, - var publicerad för kanske ngt år sen drygt, var i Ridsport, och skedde i samband med hagvistelse och rörelse osv vill jag minnas, så konstaterade man om hästar gick 2 och 2 så var det optimala att alla gick i hagar angränsande till varandra, dvs löpte längsmed varandra. Gjorde hagarna detta, så såg hästarna sig som en flock oavsett staket avgränsningar, och den miljön gjorde att de bäst vilade och kopplade av osv. att ett staket löpte emellan gjorde inte så stor skillnad som man skulle kunna tro - hästarna kände varandra oavsett och såg sig som en flock trots avskiljningen, så länge hagarna var så förlagda.

den andra studien som jag tyvärr inte erinrar mig var den var publicerad, konstaterade att hästar i det vilda lever i små flockar på mellan 4-7 djur. 2 eller 3 hästar gav inte den optimala flockkänslan då det blev för få individer för att gruppen skulle vara riktigt optimalt sammanställd - detta har att göra med vaktavlösning, sovpauser osv, och när antalet kom någonstans över 10 individer, så hade man studerat både vilda och domesticerade grupper, och samma sak skedde på bägge ställen, dvs hästarna grupperade då om sig i mindre flockar, "i" den större flocken. anledningen att de grupperade sig i mindre flockar när hästantalet växte var att de inte klarade att hålla uppe de sociala ställningarna och den sociala kontakten optimalt, därav grupperingarna. Man konstaterade också att det var mera bråk och oro i en flock på över 10 djur, återigen pga den sociala relations aspekten.

det här ser nog de flesta som har stått både på liten och stor uppstallning kan jag gissa. har man litet stall med mkt få hästar, tenderar hästens flockkänsla att bli betydligt mera uttryckt i det att individerna blir väldigt bundna till varandra, det är inte alltid självklart på samma sätt att man kan lämna en och ta den andra osv utan att de blir oroliga. större anläggningar med hagar angränsande är det rätt sällsynt att hästen inte med lätthet kan lämnas ensam i just sin hage, så länge det går andra hästar i hagarna runtom. bara ett banalt exempel.

din frågeställning är intressant som sagt, därav har jag kommenterat tillhörande aspekter ovan.
hos domesticerade hästar på anläggning spelar en hel massa övriga artificiella faktorer också in huruvida det är lämpligare att hästarna i färre grupper i hagarna eller större. exempel på detta är först och främst hagarnas storlek, för många djur på för liten yta blir stressande för individerna. sen har vi även valack aspekten hos domesticerade hästar - alla valacker fungerar inte bra i blandflock, särskilt inte många valacker och få ston i en och samma grupp. några exempel.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Men när man har chans att låta hästen gå i flock varför vill man inte det? Det är ju naturligt..jag är bara nyfiken :)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Det är intressant det du tar upp och man har gjort en del forskningar på vad en flock är för hästen och hur den upplever en flock.

den andra studien som jag tyvärr inte erinrar mig var den var publicerad, konstaterade att hästar i det vilda lever i små flockar på mellan 4-7 djur. 2 eller 3 hästar gav inte den optimala flockkänslan, och när antalet kom någonstans över 10 individer, så hade man studerat både vilda och domesticerade grupper, och samma sak skedde på bägge ställen, dvs hästarna grupperade då om sig i mindre flockar, "i" den större flocken. anledningen att de grupperade sig i mindre flockar när hästantalet växte var att de inte klarade att hålla uppe de sociala ställningarna och den sociala kontakten optimalt, därav grupperingarna. Man konstaterade också att det var mera bråk och oro i en flock på över 10 djur, återigen pga den sociala relations aspekten.

din frågeställning är intressant, därav har jag kommenterat tillhörande aspekter ovan.
hos domesticerade hästar på anläggning spelar en hel massa övriga artificiella faktorer också in huruvida det är lämpligare att hästarna i färre grupper i hagarna eller större. exempel på detta är först och främst hagarnas storlek, för många djur på för liten yta blir stressande för individerna. sen har vi även valack aspekten hos domesticerade hästar - alla valacker fungerar inte bra i blandflock, särskilt inte många valacker och få ston i en och samma grupp. några exempel.

vi har stora hagar och i "stall-reglerna" står det att ston går med ston och valackar med valackar, alltså inga blandflockar...de skulle bli ca 5 hästar i varje hage...det vore väl rätt optimalt?
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Läs Mackans inlägg!

Jag har erfarit att flockar större än 5-6 individer på en begränsad yta ger större risk för skador och att någon/några blir utfrysta. Oro och brist på harmoni. Med tillräckligt stor hage har det lugnat ner sig men då har också hästarna grupperat om sig, precis som sägs i Mackans inlägg och de har hållit sig på grupper om 2-3.

Jag ser på mina två som går här på stora ytor. De är lugna, stabila, vet var dom har varandra och är trygga i sin miljö. Finns ingen anledning att öka på antalet "bara för att"...
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Min har tidigare gått själv då hon inte förstått hästspråk och blivit livrädd så fort en annan häst närmar sig.

Nu har jag flyttat henne och lagt ner en hel del "jobb" på att vänja henne med andra hästar, då det nya stallet
har fungerande hästar som alla i princip kan gå tillsammans. Släppte ihop min rädda osäkra häst med fyra andra
hästar. En sexåring och tre tvååringar. Ston allihop!

Inga problem där inte. :love:

Såhär såg det ut första dagen efter endast ett pip.

friend_by_eldfuxen-d3hd3yq.jpg


Unghästarna försökte bråka lite med henne, testa vart gränserna går, Min tidigare, osäkra rädda häst viftade med ett
frambenen och började bestämma att "sådär får man inte hålla på!" :) Unghästarna lydde snällt. Hon blev bra mycket säkrare efter det!

Just nu går hon dock själv igen, då alla hagkompisarna åkt på sommarbete. Vill inte släppa ihop henne med några nya
hästar just nu heller då hon är dräktig på de känsligaste dygnen och vill inte riskera onödig stress.

När de kommer tillbaka så blir det kompisar igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

vi har stora hagar och i "stall-reglerna" står det att ston går med ston och valackar med valackar, alltså inga blandflockar...de skulle bli ca 5 hästar i varje hage...det vore väl rätt optimalt?

I mitt stall har jag valt att ha så. Stora vinterhagar med grabbar i en och tjejor i en annan hage. Har en gång mellan hagarna på ca 1 meter (tjejerna blir så fruktansvärt brunstiga och larviga med snygga killar brevid:D, så jag vill inte riskera nedrivna staket)
Jag upplever definitivt att de ser sig som en flock tillsammans på något vis.
Märks tydligt när lejon prasslar i skogen och när det är vilopaus. Dom hänger ihop, fast på en varsin sida.
Märks ffa väldigt tydligt i sommarhagarna, har samma konstillation där,och STORA hagar. 90% av gångerna det är vilopaus så är dom nära, på en varsin sida av staketet. Ibland är det en kille om vaktar samtliga, ibland en tjej. Dom turas om.

Har fn 5 grabbar och 3 tjejer, och dom är otroligt harmoniska allihopa. underbara lugna flockar (om än rätt mkt bus i grabbarnas:D).
Kan tänka mig att min 3-åring skulle bli en smula odräglig om han gick ensam eller med en bara. Nu har han fullt upp:D, och långa långa dagar ute när det inte är åretruntbete.
Mitt 19-åriga sto har aldrig varit så lugn och harmonisk i något annat stall, någonsin. Tror iofs på att mkt beror på den långa utevistelsen och lugnet därute. Kryllar inte av såna stall här, det är otroligt skönt att ha hittat ett eget sen några år tillbaks!
 
Senast ändrad:
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Alla hästar klarar inte av att gå i flock och det är ju en anledning till att man inte vill ha dom så. Ett exempel var mitt sto som var en holländsk import som kom till Sverige när hon var 9 år gammal. Hon hade ingen hagkultur överhuvudtaget och fick stryk direkt när vi skulle försöka introducera henne i flocken.
Gjorde fler försök att ha henne i flock med det funkade aldrig utan hon lyckades alltid på något sätt hamna emellan o få stryk. Stora hagan med mycket stenar och träd fungerade inte heller, utan hon slog sig hela tiden och stod på näsan.
Efter två hagskador, en pinne i benet och en spark rak på hasen slutade vi försöka ha henne i stora hagar.

Hon var antagligen uppfödd i små hagar och i skrittmaskin så det är klart det var onaturligt för henne att gå i stora flockar och hagar.
Jag tror att samma sak gäller för många av våra hästar idag, de är "förmänskligade" och har inte samma instinker som en vildhäst.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag drömmer om att ha mina hästar i flock men det funkar tyvärr inte. Vi har eget stall så det är inte där skon klämmer. Tävlingshästarna får gå 2 och 2 p.g.a. skaderisken men just nu har vi inte nga sådana utan endast ridhästar för tävling på msv nivå, avelsston och unghästar.

Tyvärr går de ändå inte i flock. Ett av stona går på bete i mindre flock men de andra går två och två. Vi har en valack som endast kan gå ihop med ett av stona. MKT elak mot andra hästar och vi kan vara glad ifall vi kan ha någon i hagen BREVID honom. Den andra valacken kan inte gå med ston då han betäcker, att släppa honom med den andra valacken vore = hans död så det är uteslutet. Han går med ett ettårigt sto vilket än så länge funkar bra då hon inte har brunstat.

Ett av stona är väldigt ranglåg och har dessutom föl = mkt stressande för henne att släppas ihop med någon annan. Tre ston som är mkt snälla och går att släppa ihop med vem som. Det hade varit underbart om alla kunde gå tillsammans och SÅÅÅ mkt enklare men det funkar tyvärr inte :(
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Men när man har chans att låta hästen gå i flock varför vill man inte det? Det är ju naturligt..jag är bara nyfiken :)

Därför att:
1. Ägarna är rädda för skador.
2. Ägarna tycker att hästen blir svår att hämta/fånga, ffa i beteshagar
3. Ägarna tycker att det är svårt att ta in en häst utan att få med sig resten av flocken.

Dvs egentligen ägarens bekvämlighet går före hästens naturliga beteende.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Samma här, har alltid velat ha min häst i flock eftersom det skulle vara så mycket enklare då. Jag hade min häst uppstallad i ett stort stall och där var det ofta disskutioner om dessa hästar som inte funkade att ha i flock utan fick gå exempelvis två och två. "Bara trams!" sa en del, och en del tyckte att vi som hade hästarna var överbeskyddande och förmänskligade våra djur. "låt hästarna göra upp det själva".

Men nu var det ju så att vi absolut inte hade våra hästar så för våran egen skull utan för hästarna. För vi var tex bara två stycken per hage och tog man in en häst fick man ta in den andra med. Har aldrig kunnat släppa på bete utan har fått åka ut varje dag hela sommaren och mocka o fixa mat.
Så det hade ju varit otroligt mycket enklare om hästen fungerat i flock!

Så köper jag en ny häst i framtiden ska det bli en ponny som kan gå på lösdrift ;)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Därför att:
1. Ägarna är rädda för skador.
2. Ägarna tycker att hästen blir svår att hämta/fånga, ffa i beteshagar
3. Ägarna tycker att det är svårt att ta in en häst utan att få med sig resten av flocken.

Dvs egentligen ägarens bekvämlighet går före hästens naturliga beteende.

Precis TVÄRTEMOT det jag just skrev..
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Precis TVÄRTEMOT det jag just skrev..

Det är lättare att ta in två hästar än att ta med en in och få med sig resten av flocken på köpet ;)
Dessutom är det oftast lätt att ta in även svårfångade hästar om det bara är två hästar i hagen - tar man den ena så kommer den andra...

Det är de vanligaste problemen när man har hästarna i en större flock, speciellt sommartid. Och sen finns det många hästägare som inte vill att hästen ska riskera att skada sig när den släpps ihop med andra hästar.

Jag har inte påstått att alla har sina hästar ensamma eller 2 och 2 pga dessa anledningar. Men det är de 3 vanligaste orsakerna till att hästägare vill ha det på det sättet.

Visst finns det hästar som av olika anledningar inte kan gå i en större flock. Men om det bara beror på ovana så brukar det gå att vänja dem, om man bara gör på rätt sätt. (Då underlättar det förstås om man är ett stuteri eller annan stor hästägare, så att man själv kan gruppera hästarna på lämpligaste sätt och vänja in den nya/ovana. Är man en enskild hästägare som står inackorderad så är det inte alltid så lätt, då man oftast inte har andra hästar till sitt förfogande.)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Fast jag har nog ändå upplevt att det varit jobbigare att ha en häst som inte kan gå i flock än en som kan det.
Så hade jag kunnat ha min häst i flock hade jag lätt haft det! :)

Men alla hästar funkar ju tyvärr inte, hur mycket man än försöker vänja dom. Så vid nästa hästköp ska det bli en häst som fungerar bra i hage, för en sådan häst jag hade tidigare orkar jag inte ha igen ;)
6 år av skador och försvarande om varför jag inte ville ha henne i flock eller på sommarbete..
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Som någon annan skrev, folk vill inte riskera "onödiga skador" och vill slippa klämma sig förbi en hope andra hästar när man ska ut med sin. Kan förstå att folk tycker det är lite jobbigt, speciellt när man står inackorderad och man inte känner de andras hästar så bra, tycker dock det är en lite klen ursäkt. Vi har alltid gjort så, även med våra egna hästar när vi hade alla våra ston i en flock, att vi haft som en sluss innan grinden, en liten fålla där man kan ta in sin häst först, och sedan i lugn och ro öppna grinden och gå ut, skulle en annan häst följa med in i slussfållan så gör det inte så mycket, man är ju fortfarande i hagen med grinden stängd så då är det bara att mota ut den andra, man står inte där med en lös häst utanför hagen.

Just nu har vi bara två hästar och båda två kan man hämta utan att den andra ska tränga sig ut samtidigt.

Kan också tänka mig att det kan bero på att folk helt enkelt inte vågar gå in till en flock hästar, speciellt inte om det är dags för mat och alla står och trycker vid grinden. Folk vill inte bli trampade, nedsprungna eller hamna i kläm om två hästar skulle börja kivas.

Tror kort sagt det handlar om att folk vill ha det bekvämt.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Har träffat många människor som varit i samma situation som jag var med min häst. Väldigt gärna skulle vilja ha sina hästar i flock, men det fungerar inte.
Annars så har det handlat om känsliga och dyra hästar som dom inte vill riskera skador på.

Att det skulle vara av bekvämlighet har jag inte sett hos någon. Och vågar man inte gå in till en flock och hämta sin häst (en fungerande flock) så kanske man inte borde ha egen häst överhuvudtaget :p
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Kl
Intressant tråd. Jag har mina lite varierat, beroende på vilka som passar ihop, både socialt och gällande matmängd men brukar bli 2-6 i varje hage.

Just nu går de 2 i varje hage. pga 2 st behöver väldigt lite mat (tjocka ponnyer) 2 är ett sto och hennes föl (kommer snart att få sällis av ytterligare ett sto m föl så då blir de 4 i den hagen) Och i sista hagen har jag två vallacker, skulle passa matmässigt med sto+ föl men eftersom den äldre vallacken och stoet ej går ihop är detta inget alt den yngre vallacken och stoet funkar kanonbra men vill inte ha honom ihop med fölet då jag är rädd han ska "leka" för tufft med den lille.

Men man märker att de gärna är tillsammans allihop hagen där sto+föl går är jättestor och lång och sen är det som en likadan hage bredvid som är avdelad så tjockistanterna går i övre halvan och killarna i nedre ocg väldigt ofta står de alla samlade i en "flock"
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Har också haft en häst som inte kunnat gå i flock, inte kunnat gå med någon annan häst öht men trivts bra i hage bredvid andra hästar.

Har dock svårt att tänka mig att alla som har sina hästar ensamma eller två och två har hästar som inte fungerar i flock. Eller det kanske snarare är så att många tror att de inte fungerar i flock bara för att det varit lite oroligt det första dygnet efter ihopsläpp och för att de inte fungerat klockrent från första början, vilket är synd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 996
Senast: Jakobine
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 159
Senast: pews1972
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 838
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp