Bukefalos 28 år!

Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Ja det är ju jättesynd om det är så tycker jag. För som sagt, jag skulle mycket hellre vilja ha en häst som kunde gå i flock än en häst som inte kan det ;) Men det är klart, det finns ju alltid bekväma människor. Kommer ihåg att det var ett jäkla liv på de hästägare som fick ha sina hästar i hagen läängst bort från stallet :p
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Precis, folk vill vara bekväma, man vill inte gå så långt till hagen, man vill ha små hagar så man kan hämta hästen snabbt och slipper gå långt ut i hagen för att hämta den.

Haha nu blir jag säkert lynchad här, men ser framför mig en medelålders "halvblodstant" i dyra fina ridkläder med dyra välputsade läderstövlar som står på tå precis innanför grinden och lockar på sin häst med en morot för att få den att ta det sista lilla steget fram så hon ska kunna ta på grimman utan att få lera på stövlarna :rofl:
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Och vågar man inte gå in till en flock och hämta sin häst (en fungerande flock) så kanske man inte borde ha egen häst överhuvudtaget :p

Det är många som inte BORDE ha egen häst :D

Fast sen finns det de hästar som är översociala och bara vill följa med in, så fort man bara tar in någon annan häst och drar igenom eltråd och a-staket och allt, så att det bara blir småflisor kvar. Då kan man förstå att folk lessnar...
(Har en sådan själv, men får hon inte gå med en stor flock utan går med bara 2-3 andra så blir hon deprimerad).

Jag har också en häst som inte kunde gå med andra valacker efter kastreringen - han blev sparkad efter varje kval till 4-årschampionatet, och kunde inte gå själv heller. Efter två sparkar fick han stå tillfälligt inne tills det var dags för semifinal - då får hästen ringorm i stället!!! Iväg till semifinal kom han, men inte tillräckligt förberedd förstås...
Numera är han dock en ytterst välanpassad 17-åring som kan gå ihop med de flesta hästar, både ston och valacker, även om det krävdes en viss tid av tillvänjning och lämpliga val av hagkompisar innan han anpassades.

A och O när man sätter ihop en fungerande flock är ju hästarnas inbördes relationer. De har sina vänner och ovänner precis som vi människor, och ibland av för oss outgrundliga orsaker... En del hästar är direkt på samma våglängd, en del vänjer sig aldrig vid varandra. Generellt sett har föl och unghästar lättare att anpassa sig till flocken än vad äldre hästar har. De är också mer sociala, Hästar som har vuxit upp med enbart mamman eller en annan äldre häst, är ofta mer socialt "missanpassade" och kräver ofta mer invänjning i flocken. Likaså flaskföl och hästar som har gått ensamma eller med andra djurslag.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

... ser framför mig en medelålders "halvblodstant" i dyra fina ridkläder med dyra välputsade läderstövlar som står på tå precis innanför grinden och lockar på sin häst med en morot för att få den att ta det sista lilla steget fram så hon ska kunna ta på grimman utan att få lera på stövlarna :rofl:

Jag har sett mÅNGA såna... ;)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Vår fullblodsvallack går i stor bland flock. Han är 9år. Dom han går ihop med är vallacker 1st 6år,1st 21år, 1st 18år, 1st 32år. Stona är 3st åringar, 1st 2åring, 1st 14åring, 1st 21åring. Dom delas upp ibland så dom som behöver kraftigt bete får gå och beta först inan dom andra "tjockisarna" släpps in. Stora hagar, lösdrift på vintern (vår och ett fullblod till går in på nätterna på vintern). Man märker att dom nästan delar upp sig i flera små flockar, inte riktigt men så att dom verkar höra mer ihop mer med vissa. Visst blir det en del småsår å bulor efter att dom busat, fått nåt ryck och drar sina repor i hagen:grin:Men kul har dom, han har aldrig vart så fin i hullet och blank som han är nu (svårfödd). Han är väldigt lekfull så nu har han fått buskompisar som gärna drar med runt, han har ett härligt hästliv nu.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Intressant !
I vårat stall går alla ston i samma hage ( 9 st) och dom har precis som du beskriver grupperat sig. Grupperna verkar dock inte konstanta, min egen hänger mest med de lågrangade men ibland står hon med "the big boss".
Valackerna går en och en eller i ett fall i par. Anledningen till det är att det blir väl livligt när dom har släppts ihop.
Jag vet inte om det är en tillfällighet men samtliga ston är mer lätthanterliga i alla avseenden än vad valackerna är. Bland valackerna finns det stora problem med att ta in från hagen ( drar i väg, reser sig mm.), hanteringen i stallet ( vill inte stå still, stöddar sig) och vid ridning (flera av dom svårkontrollerade och allmänt opålitliga )
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Ja, precis sådana är vi!
Medelålders "halvblodstanter". Sen är vi också lite rädda för hästen, vill helst bara skritta så vi inte blir svettiga och lägger pannan i djupa veck (botox, någon !) när vi funderar på varför det inte finns några hästskötare på plats.

Fast just den här tanten klafsar in i leran och hämtar tonåringarnas hästar när dom är lite för vilda. Sen har den här tanten också glömt att putsa sina ridstövlar för 5:e veckan.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

delvis KL

När jag läser om er som har eller haft problem inser jag hur lyckligt lottad jag är som har en häst som under flera år innan jag köpte henne gick i flock på över 40 hästar. Hon kan prata hästspråk och vet hur man beter sig med andra hästar. Jag vill ha henne i så stor flock som möjligt för jag har sett att fler hästar ger henne trygghet. Nackdelen är att hon kan ha svårt att vara ensam istället eftersom hon under åtta år ständigt hade andra hästar omkring sig.

Det med flock är så viktigt för mig att hennes åring just nu bor 25 mil ifrån mig på en kompis gård där hon får gå i flock och få vara häst och lära sig hur man beter sig.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

delvis KL

När jag läser om er som har eller haft problem inser jag hur lyckligt lottad jag är som har en häst som under flera år innan jag köpte henne gick i flock på över 40 hästar. Hon kan prata hästspråk och vet hur man beter sig med andra hästar. Jag vill ha henne i så stor flock som möjligt för jag har sett att fler hästar ger henne trygghet. Nackdelen är att hon kan ha svårt att vara ensam istället eftersom hon under åtta år ständigt hade andra hästar omkring sig.

Det med flock är så viktigt för mig att hennes åring just nu bor 25 mil ifrån mig på en kompis gård där hon får gå i flock och få vara häst och lära sig hur man beter sig.

Ja, med den erfarenhet jag har nu, så skulle jag aldrig köpa ett föl eller en unghäst som inte har vuxit upp i flock. Det är ju inte bara den sociala anpassningen utan också behovet av lek, spring och byggandet av muskler. Jag är så glad att vi fick 4 föl förra året, två stoföl och två hingstföl, för man ser verkligen hur de har glädje av varandra, även om de också går med många äldre hästar så är det inte riktigt samma sak. Jag tror också att det är viktigt att unghästarna inte går helt själva, utan att de har några äldre hästar i flocken som kan visa var gränserna går och föregå med gott exempel när det gäller hantering etc.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag har läst samma studie som mackan, den om att hästar trivs bäst i flockar om 4-7 individer. Jag tror det var i någon bok..?

Hursomhelst så är min erfarenhet att det stämmer. Jag har haft häst två och två, i jättestor (20 individer+) flock, och i mindre flock och de är absolut trevligast och gladast i mindre flocken. 2 & 2 var de väldigt bundna av varandra, rörde den ena sig så bara måste den andra röra sig också, om än bara fyra steg. I stora flocken var hästarna för trötta av allt "socialt arbete", så de orkade knappt ridas. Nu, däremot, är de pigga och glada, har kompisar i hagen men är inte beroende av dem på samma sätt. Det är just nu 3 hagar, i hage ett går ett sto med föl, hage två innehåller 4 hästar och hage tre har 5 hästar. Som mest har det varit 7 hästar i samma hage tror jag, och då har de börjat dela upp sig lite mer.
Samtidigt är det inte en alldeles ovanlig syn att tex alla 4 i ena hagen och alla utom 1 i den andra stora hagen ligger och sover, och 1 håller vakt åt allihop, så de verkar uppenbarligen känna sig som en flock även alla 9.

Visst har det kommit någon häst som "inte kan gå i flock" också, men efter några dagar har de varit lika duktiga på det som de andra hästarna. Det blir lite spring någon dag, lite skrik och bråk (men inte en enda skada på något annat än ett täcke hitills) och sedan är det lugnt.

... Läste andra sidan också och kan tillägga att i mitt stall vill ALLA ha hagen längst bort från stallet, för den är nämligen roligast :banana:
Och så har vi två svårfångade hästar i stallet nu, men de är bara lätta att ta om de går i minihage á la sjukhage, så ägarna föredrar glada hästar som är svårare att ta.
Nu har vi heller inga hästar som försöker smita med ut ur hagen, har under de år jag stått där bara varit två sådana hästar. Samtidigt, de var bästisar och såg det nog som ett kul bus ;) Men det gick bra ändå att ta in två hästar samtidigt och lämna dem kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Vår vallack är nu högst i rang i denna hage, det har han aldrig vart förut i andra stall. Han är inte svår att fånga i hagen, kommer fram när man kommer för att hämta honom, när man ska ta ut vill gärna unghästarna trycka sig fram men det är bara att vifta/mota inåt med eltråden så flyttar dom sig. Det enda som är, när man leder vår tillbaks till hagen efter ridning å dusch, då är han lite lite glad:devil:, han vill gärna busa men håller sig någorlunda, man riktigt känner/ser hur han viftar med huvudet, sänker det å trippar, då "morrar" man lite, hjälper inte det så backar man honom några steg så han lyssnar, sen när man släpper honom, då funderar han nån sekund sen, hej å hå vad det bär av. Tycker han är gladare nu i detta stall med många kompisar, ändå är han lättare att rida ut på själv, förut kunde han strula, vägra gå, backa m.m ibland när man red ut själv, det har han inte gjort än i detta stall, hoppas det håller i sig, stått här nu i 6månader. Kanske dom blir tajtare när dom är få hästar ihop?
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag har genom åren haft hästar med väldigt olika behov. En häst hade gått fram tills hon var 5 enbart tillsammans med sin mamma och 2 getter. Behöver kanske inte utveckla särskilt mkt om hur socialt inkompetent hon var? För hennes del var det ingen fara med skador eller liknande, värre var det för de stackare som hamnade i samma hage som henne. Ett riktigt monster som fick gå själv. Det gick liksom inte att "lära" henne att inte spöa upp sina kamrater....

Hästen jag har idag är uppvuxen i en blandad flock, märks en otrolig skillnad på hennes beteende vs den ovan. Idag går hon på stort bete med 10-12 andra hästar, och det fungerar ypperligt!

Får jag välja, vill jag gärna ha mina hästar med sällskap, gärna liten flock. Men det är inte alltid som hagarna är tillräckligt stora för det för att skaderisken ska minimeras. Lite förenklat tror jag att många skador som uppstår i flockar har att göra med platsbrist, den som "jagas väck" kommer inte undan fort nog helt enkelt. Jag viill ha åtminstone 1,5 ha per häst för att jag ska tycka det är tillräckligt med utrymme, och det är inte alltid det finns...
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Ja, som sagt våra ston är mkt snälla allihop och skulle nog kunna gå i en stor flock. Undantaget är ponnyn som blir stressad och mår dåligt när hon känner sig underlägsen. Vi har testat att släppa henne med några olika och hon blir lätt överkörd. Efter lång tid hade hon såklart funnit sin plats och med väldigt snälla hästar funkar hon fint.

Valackerna däremot går verkligen inte att släppa ihop med andra. Den ena är visserligen väldigt snäll men går ju inte att släppa ihop med stona då han betäcker och eftersom valackerna inte kan gå ihop kan vi inte släppa stona i flock heller, i så fall skulle valackerna få gå en och en och det vill jag inte.

Mvh JV
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Vill bara tillägga att "den elaka" valacken är uppfödd i stor flock på stora marker så det är inte brist på kommunikationsförmåga som spelar in här. Han avskyr helt enkelt andra herrar, vaktar sitt sto och släpper man in någon annan så vaktar han henne och de gaddar ihop sig emot nykomlingen.

Mvh JV
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag vill att mina unghästar har åtminstone en jämnårig i flocken och någon äldre som kan sätta dem på plats när det behövs.

Snart ska mitt tre veckor gamla årsföl få åka på bete och leka med två andra föl. Hon vill just nu helst raca och hoppa runt i hagen, medan hennes gamla mamma och deras hagkompis helst vill äta, så hon börjar få behov av jämnåriga att leka med.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Hallå!
Jag står i ett stall med ca 10 hästar, i olika storlekar och raser, alla är välkomna :love: Det jag tycker är lite fascinerande är att de flesta verkar vilja ha sina hästar två och två och inte i flock, hästen är ju ett flockdjur! Jag vill ha mina 2 hästar i flock, för då kan de busa, lära sig rangordning och flockinstinkt...(ska lägga till att det är inga Totilas-stjärnor i stallet utan bara vanliga hobbyhästar)
Är det den moderna hästhållningen att ha djuren 1 och 1 eller 2 och 2? Måste man anpassa sig? Dom är ju ändå flockdjur...det är deras instinkt att leva i flock?
Kom med åsikter om hur ni tänker! :)
Problemet blir när vi sätter ihop främmande hästar.
det är stor skillnad på flockar där bara föl föds som skyddas av sina mödrar o där de växer upp tillsammans.
Det tillkommer inte vuxna individer som har sina meriter från tidigare samvaro.

Det blir oro i flocken för det är inte naturligt att det klampar in främmande hästar o idag har många inte vett o etikett- att man som ny är vänlig för att få vara med.

I stora flockar typ större ridskolor tillkommer det frekvent hästar o ofta finns små grupperingar- vänner som finner likasinnade.

Skaderisken är dock ganska stor om det redan är en etablerad flock o fastän de inte mer än tolererar varandra, så kan de gå ihop mot den nya.

Om man tittar på vuxna hästar så har de sällan samma band med alla, utan som vi med ngn enstaka.

Grel.
Klokt tänkt.-
Det är INTE naturligt att bara ha unghästar ihop.
De vuxna ska inte bara fostra, utan skydda o lära upp dem om livet. Ja t o m leka med dem.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Min har tidigare gått själv då hon inte förstått hästspråk och blivit livrädd så fort en annan häst närmar sig.
Den har både gått med hästar på ridskolan o innan du köpte henne.

hon lärde sig dumheter såsom att backa järnet mer än 10m mot andra så att hon skulle vara rädd är nog inte rätt analys.
Därför är rätt kompisar viktigt.
De tar efter av hur de andra betér sig.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Vi har våra fem hästar på lösdrift, dynget runt, året om. Med foderautomater som utfodrar 10 ggr / dygn. Eftersom alla hästarna är våra och vi känner dem så väl är det mycket lätt vid in- och utsläpp då det bara är att mota bort den/de andra hästarna från grinden (vi har dessutom två grindar i samma hage, så man kan till exempel släppa ut pållen där de andra inte är). Eftersom vi bara har fyra platser vid automaterna och fem hästar (= alltid en som blir utan), och en häst som äter långsamt och behöver mera mat, så går två av dem i en annan hage med fri tillgång till mat under natten. Man märker att det finns en tydlig "flockkänsla", fyra hästar kan ligga och sova och den femte står och vaktar ...

Känner mig mycket lyckligt lottad.

Det som är så roligt är att Grans Naturbruksgymnasium här i Piteå har byggt stor lösdrift med foderautomater och har alla sina hästar i storflock, ute året om! Även ridskolan bygger likadant ... Och de måste förstås sälja hästar som inte passar i flocken, på samma sätt som de måste sälja hästar som är "elaka" i skötselspiltan. Så jag tror att både lösdrift (vilket blir mycket enklare med foderautomater, man slipper utfodringar och hästarna blir inte feta som de kan bli av fri tillgång) och därmed också flock/storflock är på frammarsch :)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

blir en alltid utan pga antalet foderautomater? :( Måste vara otroligt stressande för den hästen? :crazy:
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Ett av problemen är väl att det är för många hästar på för lite mark. Tycker att många stall har för lite mark till antalet hästar. Effekten blir små fyrkanter (som inte är värda att kallas hage) där högst två hästar får plats.

En flock kräver ju mycket yta för att alla hästarna ska må bra. Personligen vill jag att mina hästar går tillsammans med många kompisar i stora hagar där de får plats. Vi har snarare det motsatta problemet i mitt stall: för få hästar på för mycket mark:) Skulle gärna få hit fler hagkompisar, men då måste stallet byggas ut först.

Ett annat skäl till att bara två hästar går tillsammans är väl att ägarna är rädda för skador? Fast grundproblemet är ju detsamma, givetvis är skaderisken större om du släpper många hästar på liten yta. Går de i stora hagar där de kan dela upp sig i "småflockar" och kunna dra sig undan är skaderisken inte högre, anser jag.

Dessutom, när jag rider i skogen vill jag gärna veta att hästen är van att ta sig fram över stock och sten. Skaderisken ökar om hästen är van att alltid stå på plant underlag i en hage som knappt går att trava i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 996
Senast: Jakobine
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 159
Senast: pews1972
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 839
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp