Bukefalos 28 år!

Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Hon hoppade ur hagen när vi försökte släppa ihop henne med andra hästar när vi köpte henne.
Oavsett vilken häst vi släppte ihop med. Så vi ansåg att hon var livrädd.

Slängde sig undan på framridningen till tävlingar etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jo, du har en poäng om det är en flock som inte är van att det kommer och går hästar. Min flock har inga problem med att det kommer nya hästar och tar emot nykomlingar utan att bråka. Likaså hästen som kommer som ny känner av lugnet och hälsar artigt. Jag har ALDRIG under mina år som hästmänniska haft en skada som är relaterad till hagvistelse eller nyinsläpp. Och jag har alltid haft mina hästar i flock i enorma hagar.

Men det är klart, om du har en häst som alltid gått ensam i en liten fyrkant till hage så är ju skaderisken högre om den hästen släpps ihop med femton andra eftersom den antagligen kommer att få "spunk":) Men det är inte en självklarhet. Vi hade en holländsk import som inte hade varit ute, bara stått i box, och han blev insläppt med mina. Hans största problem var att han trodde att himlen skulle trilla ned i huvudet på honom (eftersom han alltid haft tak över det). Hästkompisarna var inget problem dock:)

/arrak
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Det kan oxå vara så att hon betedde sig illa o de andra hästarna märkte det.
Den gubben går inte här o då blev hon rädd.

hästar som mobbar- som hon gjorde kan åka på rejält däng om den hamnar med väl fungerande hästar.

Det är mkt ovanligt att vuxna hästar börjar kasta sig för andra med ryttare på.
Att unga hästar kan göra så-. går för det mesta över.
Den vet att ryttaren skyddar den.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag har inte samma erfarenhet som dig, att bara för att hästarna "är vana" vid att det ständigt kommer nya hästar, så funkar det. Det spelar ju ingen roll hur "vana" de må vara det är ju fortfarande en rangordning som hela tiden rubbas och ska om-etableras.

vi har 2 stall i närheten med massor med hästar. har aldrig sett så mycket skador som på de ställena. Hästar kommer och går ständigt, flockmedlemmar säras från flocken några dagar för att sen släppas in igen, och så håller det på. För mig är inte det någon grund för en trygg fungerande flock, och det förefaller även ge utslag som sagt på antalet skador.

har man riktigt stora flockar, så blir det lätt tjafs ÄVEN om de delar upp sig i mindre grupper, eftersom de fortfarande vistas på samma revir och det är oundvikligt att grupperna inte tvingas stråla samman itid och otid, vid fodring, ut och intag osv osv. så nej - jag har inte alls samma bild som du (har också haft hästar i 35 års tid).
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Ja så kan det ju ha varit, hon åkte på stryk och blev skrämd. :) Det var efter att vi släppt ihop henne med andra hästar som hon började kasta sig.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Just så:bow:
De är ju individer.

Kl
Det man ska tänka på är när nya/ ranglåga hästar ibland inte vill gå ur från hagen- är att det kan ses som att de olovligt lämnar flocken- även om jag tror att vuxna individer fattar vårt sociala spel, eller snarare att hästen kommer tillbaka.

Klart att ovana hästar får spunk när de tas från flocken. Det gäller att få dem att förstå att denna människa tar hand om dem sålänge o sedan lämnar tillbaka dem per omgående.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Kl

Min gamle valack 22 år, går med sina egna ston sen några år tillbaka. Sen kom det ett nytt sto förra hösten och hon har fortfarande inte fått nåd av valacken. Han har tom utvecklat nåt slags hingstbeteende och vill helst ha ut henne ur flocken. Jag har aldrig sett honom sååå irriterad mot sina ston som han är mot henne. Det är inte samma ras men jag kan inte tänka mig att han vet det, eller? Hon är inte skadad eller så men sist fick hon hoppa över två vattenbyttor för att han tittade ilsket på henne. Han har även börjat ta sig ton mot nåt sto också :eek:, jag tänker minsann inte klia dig. Han som varit så låg i rang förut och nu är jag rädd att det blir ännu mera problem om det kommer nåt nytt sto utifrån, andra ston i andra flocken känner han till utseendet.
Utstötta stoets föl kommer tillbaka i höst :crazy: och vad händer då? Kör han ut dom ur hagen? Det har hänt förr, men sen efter ett tag fick dom nåd.
Det är banne mig inte lätt med flockar. Tll saken hör att han är jättepoppis hos dom andra stona för det mesta, puss o kram när han kommer tillbaka i hagen.:love:
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

blir en alltid utan pga antalet foderautomater? :( Måste vara otroligt stressande för den hästen? :crazy:
Grejen var att vi i princip hade sålt en av våra hästar för att göra plats för den nya (fyra platser = fyra hästar), men efter ett halvår fick vi tillbaka hästen igen, och stod då plötsligt där med fem hästar. Istället för att sälja henne till första bästa box + rasthage (hon har gått på lösdrift i hela sitt liv) har vi valt att behålla henne och låta hästen som är lägst i rang + hästen som behöver äta upp sig äta på nätterna. Vi ger henne också en tuss hö när de andra äter så ofta vi kan.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

så ofta ni kan - om övriga fodras 10 ggr/dag i automat :confused:
Tror inte du förstår hur otroligt stressande det är för en häst att bli utan foder medans andra fodras :( Man har gjort studier på stressnivån hos hästar bara i samband med att ngn börjar utfodra dvs maten är på väg, och stressnivån höjs väldigt markant. Att då stå där och bli helt utan för att man är lägst i rang, är oerhört grymt. Jag hade ställt hästen i en helt annan hage hellre än det alternativet!
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Det är ju jättebra att det funkar för en del hästar och människor med flockar!
Den här diskutionen är bra tycker jag, för genom att läsa den här tråden kan vi nog dra slutsatsen på att alla har väldigt olika erfarenheter.
Och att det skiljer väldigt mycket från flock till flock och häst till häst.

Jag har, som jag skrivit innan, haft en häst som absolut inte fungerade i flock och efter flera skador fick jag nog och hade henne bara med en häst. Men jag har fått försvara mig över valet att inte ha henne i flock HELA TIDEN.. Trots att vi verkligen försökt.
Saker man har fått höra har varit "att vi tar bort hästens naturliga beteende" "att man är löjlig och övernojjig" att "man vill ha specialbehandling" att "man är LAT":p

Så det är skitbra att diskutionen tas upp och man får se verkligheten!
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

kl

Stora skador ska man givetvis förhindra, men småsaker av typen ful avskavd päls, hör till vanligt gnabb innan gruppen satt sig. Samt en del rena dumheter... Hästis, 17 år, bondade genast efter inflyttning med Minsting, 4 år. Dessa två barnrumpor får fnattattacker någon dag var tredje vecka sådär, och lever rövare med övriga 5 flockmedlemmar, vilket alltid resulterar i att stele Gamling får sig ett par (välförtjänta) bett av övriga, medan Minsting studsar iväg och hinner undan - ingen orkar jaga efter honom. Man kan ju tycka att Hästis borde se konsekvensen, rusa runt och mucka med Madame svartvit = få stryk, men icke. Det är sååå värt det. :)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Det kör i hop sig även med många hästar ibland.
vi har 13 st i stallet. 5 unghästar på lösdrift någon km från stallet helt ok.
8 vid stallet där blir det svårt att få ihop en flock.
1 hingst som går med just nu 2 dambesök.
Ett sto skall bantas inför avelsvisning, för fet och går i nerbetad hage för tillfället
Min häst har fång och går ensam på dagarna uppe vid stallet. Vågar inte släppa honom till stoet då jag tror det är för mycket gräs även om hagen är nerbetad.
Av resterande 5, 2 ston, 3 valacker så har 4 eksem och tas upp stallet på e-m. 1valack får gå kvar ute på natten då han inte har eksem.
ston och valacker kan inte gå tillsammans vid brunst då det är grabbiga valacker.
Och brunstar gör stona hela tiden.
Så i bästa fall så går 3 tillsammans någon gång under dygnet.
Visst går det att flytta om för bättre logistik kanske men då får man ta ledigt från jobbet för att flytta runt hästar.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

så ofta ni kan - om övriga fodras 10 ggr/dag i automat :confused:
Tror inte du förstår hur otroligt stressande det är för en häst att bli utan foder medans andra fodras :( Man har gjort studier på stressnivån hos hästar bara i samband med att ngn börjar utfodra dvs maten är på väg, och stressnivån höjs väldigt markant. Att då stå där och bli helt utan för att man är lägst i rang, är oerhört grymt. Jag hade ställt hästen i en helt annan hage hellre än det alternativet!

Så ofta vi kan = ca 4 av 5 gånger (då hon tsm. med den andra hästen står i en annan hage under 5 mål). Alternativet är egen hage med utfodring 5 gånger om dagen med normallångt nattuppehåll på ca 10 timmar ... Eftersom hon inte kan stå på helt fri tillgång utan att gå upp för mycket i vikt. Det är tråkigt att det har blivit såhär, men det finns ingen möjlighet att skaffa en till automat och vi vill inte sälja någon av hästarna. Trist att du tycker att vi behandlar henne grymt :o
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag har, som jag skrivit innan, haft en häst som absolut inte fungerade i flock och efter flera skador fick jag nog och hade henne bara med en häst. Men jag har fått försvara mig över valet att inte ha henne i flock HELA TIDEN.. Trots att vi verkligen försökt.
Saker man har fått höra har varit "att vi tar bort hästens naturliga beteende" "att man är löjlig och övernojjig" att "man vill ha specialbehandling" att "man är LAT":p

Då är vi två. :D

Jag har en valack som är otroligt hingstig så blandad flock funkar definitivt inte. Han kan konsten att jaga livet ur andra valacker om han bestämt sig för att stona är hans...vilket han för det mest tycker.

Jag flyttade honom nýligen till nytt stall för att hagsitustionen inte funkade på det förra stället och det gick jättebra den första månaden. Vi släppte ihop alla fyra hästarna och allt var frid och fröjd ända tills en häst flyttade och det kom en ny. Den gick det inte att släppa in för min jagade livet ur den stackaren. Vi plockade då isär dom så att det gick två och två. Gick också bra i ca 2 veckor men sen tryckte min häst upp sin enda kompis i ett hörn och sparkade så då flyttades den hästen in till de andra två. Summa summarum= min häst går själv igen och jag har full förståelse för de andra hästägarna som inte vill ha sin häst med min.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Känner verkligen med dig! Det är inte kul att ha en häst inackorderad som inte alltid fungerar med andra. Ett ständigt pusslande och flyttande med hagar.
Och det slutar nästan alltid med att man får den "sämsta" hagen ;) Dvs den lerigaste, kargaste, stenigaste och minsta! Som ett litet straff för att min häst inte kan gå med dom andra.
Nä, haha. Så illa är det kanske inte för alla.. :)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Eller det kanske snarare är så att många tror att de inte fungerar i flock bara för att det varit lite oroligt det första dygnet efter ihopsläpp och för att de inte fungerat klockrent från första början, vilket är synd.
sant! antingen släpper man ihop dom i en jättestor hage på en gång eller så vänjer man dom gradvis bredvid varandra, har hästen lärt sig flockbeteende från början borde det inte vara något problem eftersom hästarna gör upp sin rangordning, sen finns det ju såklart alltid knasiga hästar som har fått för sig att det godaste i världen är att äta små ponnys :crazy: skador kan hända även om dom går i en liten fyrkant ensamma...hästar lyckas alltid!
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Gud vad kul det här blev ;) vad mycket bra synpunkter, åsikter och ideer ni har! Jag har full förståelse för om man vill ha olika mycket/lite bete, inte blanda ston och valacker, eller sätta in sin 200 000:- häst i en ny flock! Jag skulle iaf inte riskera dom pengarna :angel: Min ena häst (3 årig valack) går just nu med "pappa pelle" (15 årig valack) och tre kaspiska hästar (valackar) "pappa pelle" bestämmer och resten busar och leker! alla verkar nöjda med livet i hagen och då blir jag glad av att se det :) i höstas gick dom två och två och då stod dom mest på samma fläck fast dom hade stor hade med både skog och äng...MEN alla hästar är ju olika och det är så svårt med dom filurerna ibland! Jättekul att så många tycker man ska ha dom i flock men samtidigt verkar ha förståelse för situationer som kan uppstå med hästar.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Min ponnyvalack är estnisk import. Vad jag vet hålls både tävlingshästar och ponnyer väldigt mycket stallade i Estland, och det är vad den här herren var en gång i tiden, en värdefull tävlingsponny, både inom hoppning och dressyr. Då jag köpte honom hade den sedan den kom till Finland gått med ett ilsket sto, vilket gjorde själva ponnyn ilsken, jag antar att den inte visste hur en häst fungerar. Så fick den gå ihop med ett otroligt tålmodigt fjordsto. Sakta men säkert lärde sig ponnyn hur hästar fungerar och man lixom såg hur den blev mer harmonisk för var dag som gick. Samma fjordsto hade några månader tidigare lärt en Belgisk import (som också varit tävlingsponny) bli häst.

En annan sak jag märkt sedan jag köpte min nya är att nu då flocken är lite större med 5 individer så har den blivit mer harmonisk. De vilar mer, de är lugnare, till och med stallägarens stressade nervösa sto har varvat ner. Nog för att det kan bero på stoet som kom (fast det är nog en ganska nervös och "luftig" dam). Det enda som märks är att hela gänget lixom har varvat ner, blivit mer harmoniska och gladare. Men som sagt, fenomenet kan också bero på det nya stoets temperament, men också på flockstorleken. Intressant!
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

I mitt stall har jag valt att ha så. Stora vinterhagar med grabbar i en och tjejor i en annan hage. Har en gång mellan hagarna på ca 1 meter (tjejerna blir så fruktansvärt brunstiga och larviga med snygga killar brevid:D, så jag vill inte riskera nedrivna staket)
Jag upplever definitivt att de ser sig som en flock tillsammans på något vis.
Märks tydligt när lejon prasslar i skogen och när det är vilopaus. Dom hänger ihop, fast på en varsin sida.
Märks ffa väldigt tydligt i sommarhagarna, har samma konstillation där,och STORA hagar. 90% av gångerna det är vilopaus så är dom nära, på en varsin sida av staketet. Ibland är det en kille om vaktar samtliga, ibland en tjej. Dom turas om.

Har fn 5 grabbar och 3 tjejer, och dom är otroligt harmoniska allihopa. underbara lugna flockar (om än rätt mkt bus i grabbarnas:D).

I stallet där min tant står är det precis likadant, grabbhage o tjejhage med gångväg emellan. Båda hagarna har en del som är "uppe vid gården" och en del som är "nedför backen mot älven" , och flockarna (5 tjejer, 7 grabbar) har nästan exakt samma rytm. Det är ovanligt att någon grupp är "nere" och den andra "uppe" eller tvärtom, dom verkar följas åt hela tiden. När det blir spring o lek gör alla det samtidigt också.

Harmoniska flockar båda två. Märks tydligt dock att grabbarna är mycket mera busiga, tjafsiga och hårdhänta mot varandra än vad tjejerna är. I tjejflocken accepterar alla sin plats men i grabbflocken, som har en självklar men lågmäld etta, är det hela tiden tjafs om vem som ska vara näst bäst eller tredje bäst eller whatever. Detta har fortsatt nu över sommaren när 2 tjafsiga hästar har försvunnit - de nytillkomna har satt igång samma grej. Det kom 2 nya tjejer också, men där var det lugnt efter ett par dagars pipande.

Vad säger ni, är detta en könsskillnad eller ett sammanträffande som handlar om individer?
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

en studie, - var publicerad för kanske ngt år sen drygt, var i Ridsport, och skedde i samband med hagvistelse och rörelse osv vill jag minnas, så konstaterade man om hästar gick 2 och 2 så var det optimala att alla gick i hagar angränsande till varandra, dvs löpte längsmed varandra. Gjorde hagarna detta, så såg hästarna sig som en flock oavsett staket avgränsningar, och den miljön gjorde att de bäst vilade och kopplade av osv. att ett staket löpte emellan gjorde inte så stor skillnad som man skulle kunna tro - hästarna kände varandra oavsett och såg sig som en flock trots avskiljningen, så länge hagarna var så förlagda.

Det tycker jag man tydligt kan se om om man tänker på hur det fungerar när man släpper in en ny häst i en flock. Har denna fått gå själv 1-3 dagar i en hage som går utmed den andra hagen, med bara ett staket emellan, så är det inte alls lika mycket kiv när det väl släpps ihop i samma hage.
Då "känner" de redan varandra och de största "riskmomenten" har ofta tagits omhand redan, men på betryggande avstånd, så det blir inte lika mycket sparkar och bett som om man släpper in direkt.

En billig försäkring.


Kom även att tänka på när nyhästen kom, han hade ingen pejl på hur han skulle uppföra sig, var väldigt ouppfostrad mot de andra hästarna och försökte direkt bli herren på teppan. Vi hade då inte möjlighet att släppa in honom själv i en hage bredvid (saknades hage). Han fick gå med med 4 valacker (han är själv valack). Den ena valacken stötte ut honom eftersom han betedde sig illa så han fick gå själv på andra sidan hagen. Min 6 åring stod då som sällskap med honom, fast på andra sidan staketet. Natt som dag höll de sig bredvid varandra, dit den nya gick, dit gick min 6 åring, och tvärt om. De sov och chillade med varandra. Nya var trygg och bekväm med det. 6 åringen var med honom trotts att han hade 2 andra i hagen med sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 996
Senast: Jakobine
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 159
Senast: pews1972
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 839
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp