Bukefalos 28 år!

Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

*kl*

I stallet där jag har mina två hästar varier flocksammansättningen ganska mycket beroende på årstid och tillgången till hagar. Just nu går mina ston i en hage, två andra ston med föl går i en annan och resten som är en salig blandning går i en tredje.

Jag skulle gärna ha mina med några fler ston, men just nu går det inte eftersom jag inte vill ha dem med valacker (åtminstone en av dem betäcker) och de andra stona med föl är borta på bete, dvs inte hemma på gården nu i sommar.

Som tur är, är mina två ston väldigt bra kompisar och trivs med varandra, men optimalt tycker jag det är med sisådär 4-6 hästar i en hage.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Det är en klar könsskillnad i det att det till 99% säkerhet alltid är mer fart fläkt och bus bland valacker än ston.
dock att det är testande av rangordningen på lite mera konstant nivå som du beskriver, är en individ fråga och har att göra med individ konstellationen i flocken.

Sammet: precis!

Lella: enligt forskningen är en flock på 5-6 individer en optimal "naturlig" flock. Jag har samma erfarenhet som du, min häst har gått i olika konstellationer med allt från 2 till 6 individer och alla konstellationer har funkat bra, men jag upplevde en särskild harmoni när de var 5 st. Jag tror dock det är en kombo av det jag skrev ang. Tussinussens inlägg - det är två sammanfallande variabler som klaffar, dvs individ konstellationen och antalet individer kombinerat.
 
Senast ändrad:
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Hallå!
Jag står i ett stall med ca 10 hästar, i olika storlekar och raser, alla är välkomna :love: Det jag tycker är lite fascinerande är att de flesta verkar vilja ha sina hästar två och två och inte i flock, hästen är ju ett flockdjur! Jag vill ha mina 2 hästar i flock, för då kan de busa, lära sig rangordning och flockinstinkt...(ska lägga till att det är inga Totilas-stjärnor i stallet utan bara vanliga hobbyhästar)
Är det den moderna hästhållningen att ha djuren 1 och 1 eller 2 och 2? Måste man anpassa sig? Dom är ju ändå flockdjur...det är deras instinkt att leva i flock?
Kom med åsikter om hur ni tänker! :)

Jag tillhör dom som anser att man inte ska ha hästar mer än 1-2/hage.

Jag tror inte att vi någonsin kan komma så nära "naturligt levande" hästar att det spelar någon roll hur vi har dom i hagen.
Hästar blir till det vi gör dom till trivs hästen med sitt liv ensam i hagen eller med 3 eller 5 eller 10 andra så spelar det ju ingen roll alls :)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Tycker att hästhanteringen blivit alldeles för modern! Hästar ska gå i flock, punkt slut.
Tävlas hästen på hög nivå varje helg kan jag förstå om man inte har "tid" att hästen blir skadad. Men jag tror enligt egna och andras erfarenheter, att hästarna blir bra mycket starkare om de så långt det går får lov vara hästar, både fysiskt och psykiskt. Skulle den då bli skadad blir denna kanske inte lika allvarlig som en häst som står med lindade ben i en hage stor som en box.
Och som du också nämner, deras beteende måste utvecklas, och det gör det bara i flock. Om man t.ex. tar ett föl ifrån sin mamma för tidigt lär de sig inte equus, utan svenska (:p) och blir då svåra att hantera.

Alla hästägare borde tänka över sin situation tycker jag, hur man skulle kunna ge hästarna ett mer hästigt liv. För de är ju trotts allt hästar och inte människor ;)
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag tillhör dom som anser att man inte ska ha hästar mer än 1-2/hage.

Jag tror inte att vi någonsin kan komma så nära "naturligt levande" hästar att det spelar någon roll hur vi har dom i hagen.
Hästar blir till det vi gör dom till trivs hästen med sitt liv ensam i hagen eller med 3 eller 5 eller 10 andra så spelar det ju ingen roll alls :)

varför ska VI göra om dom till nåt annat än flockdjur som som varit från begynnelsen? VI gör dom till problemhästar och sen skriver vi här på Buke och undrar vad det är för fel på hästen.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag tillhör dom som anser att man inte ska ha hästar mer än 1-2/hage.

Jag tror inte att vi någonsin kan komma så nära "naturligt levande" hästar att det spelar någon roll hur vi har dom i hagen.
Hästar blir till det vi gör dom till trivs hästen med sitt liv ensam i hagen eller med 3 eller 5 eller 10 andra så spelar det ju ingen roll alls :)


Å andra sidan...
Betänkt hur länge hästar varit en del av människans liv, och trotts det har vi inte lyckats avla bort tex flyktinstinkten, vi kan arbeta bort den, på varje ny individ... men vi kan inte avla bort hästens naturliga instinkter.
Vissa saker sitter mer rotade än flyktinstinkten, att arbeta bort den är logiskt för hästen.
Det är som att lära en människa att inte vara rädd för mörkret.

Däremot är det ingen bra ide att kväva hästens sociala behov. Det finns ju av en anledning.

Hästen har ett behov av att utvecklas socialt oh det sker inte med enbart en kompis i hagen.

Men självklart, har man bara möjlighet att ha 3 hästar i en hage, pga ekonomi eller platsbrist, så är det så man får ha det.
Som hästägare är vi nog så fattiga som det är.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Håller helt med Korven. Varför ska vi ta bort flockdjuret i våra hästar och göra dem mänskliga? :confused:
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Håller helt med Korven. Varför ska vi ta bort flockdjuret i våra hästar och göra dem mänskliga? :confused:

Kanske för att det många gånger är oönskat beteende?

Vi vill inte att hästen ska få panik när vi ska iväg nån stans för den vill vara med flocken eller?

Jag vill enbart ha hästar som klarar av att vara ensamma och inte skriker ihjäl sig o håller på när man hanterar dom. Hästen ska vara lugn och veta att den kommer få komma tillbaka till sina kompisar när jag är klar med vad jag vill göra med den. Och sådant är inte hästens val utan mitt!
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Skulle den risken vara större för att man har häst i flock, menar du? Det är dock inte min erfarenhet, snarare tvärtom...
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Håller med Piraja.

Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll ifall hästen går i en flock eller ensam, det är en vanesak för hästen att man tar bort den från flocken och sedan släpper tillbaka den. När hästen har vant sig (vilket ofta går väldigt snabbt, även med unghästar) är det ö.h.t inga problem. Om det mot förmodan skulle vara problem, beror det med största sannolikhet inte på att flockbeteendet är för starkt och att den blir så för att den går i flock, utan på att den inte känner sig trygg med personen som hanterar den och inte känner sig trygg i den miljön den hamnar i när man tar bort den från flocken.

En häst som är trygg i sig själv, trygg med dig som ledare och trygg i den miljön den vistas i, får inte panik när du separerar den från flocken eftersom den känner sig trygg även utanför flocken när den är med dig.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Tycker att hästhanteringen blivit alldeles för modern! Hästar ska gå i flock, punkt slut.
Tävlas hästen på hög nivå varje helg kan jag förstå om man inte har "tid" att hästen blir skadad. Men jag tror enligt egna och andras erfarenheter, att hästarna blir bra mycket starkare om de så långt det går får lov vara hästar, både fysiskt och psykiskt. Skulle den då bli skadad blir denna kanske inte lika allvarlig som en häst som står med lindade ben i en hage stor som en box.
Och som du också nämner, deras beteende måste utvecklas, och det gör det bara i flock. Om man t.ex. tar ett föl ifrån sin mamma för tidigt lär de sig inte equus, utan svenska (:p) och blir då svåra att hantera.

Alla hästägare borde tänka över sin situation tycker jag, hur man skulle kunna ge hästarna ett mer hästigt liv. För de är ju trotts allt hästar och inte människor ;)
Det är skillnad på när hästar växer upp tilsammans!!!!!

Att sätta ihop vuxna hästar är inte naturligt- därav den dåliga kemin.

vi har en skyldighet att se till att alla är vänner i en flock- inte att en del får stå ensamma även i flocken- fruktansvärt liv- år ut o år in.De måste hålla sig i utkanten o hela tiden se sig om- vara på sin vakt precis som mot rovdjuren.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

KL
Min (ung)häst går i flock med 5 andra hästar (5 ½ kanske, ett föl är fött) + en get på ca 15 hektar mark. Det är fantastiskt att se hur de kommunicerar, spec nu när ledarstoet måste stå inne 24 timmar om dygnet.
Min häst trivs bra, ju tryggare hon är i flocken (kom som ny i vintras) desto lättare är hon att hantera och att ta henne från flocken.

Nu tror jag förvisso att hon skulle ha haft en till i samma ålder som hon (det finns en till) för hon vill gärna leka och springa medan de andra stona (är bara ston) inte riktigt tycker det är så kul, inte ens den andra åringen. Men då rasar hon runt själv och försöker provocera de andra, de funkar ibland men inte så ofta.

Min häst ska alltid gå i flock, vem är jag som vill ta ifrån flockinstinkten på ett flyktdjur. Även om hon blir VMhäst så vill jag inte ta ifrån henne det.
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Kanske för att det många gånger är oönskat beteende?

Vi vill inte att hästen ska få panik när vi ska iväg nån stans för den vill vara med flocken eller?

Jag vill enbart ha hästar som klarar av att vara ensamma och inte skriker ihjäl sig o håller på när man hanterar dom. Hästen ska vara lugn och veta att den kommer få komma tillbaka till sina kompisar när jag är klar med vad jag vill göra med den. Och sådant är inte hästens val utan mitt!

Va? Min åring skriker inte om jag tar in henne ensam i stallet, varför skulle hon göra det?
 
Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?

Jag verkligen älskar att bara läsa trådar och lära mig en massa(vet att det inte har med tråden att göra men jag tänkte att ni skulle veta :))
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 996
Senast: Jakobine
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 159
Senast: pews1972
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 839
Senast: mackan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp