Behandlingar för spänningshuvudvärk och migrän

Bukefalos 30 år!

Intressant att läsa om triptaner. Jag tar sumatriptan vid mina anfall, och tar då två tabletter (50mg är de väl på) på samma gång. Är det helt galet?

Det står 1-2 vid behov på mitt recept så jag trodde att det var ok att ta två tillsammans. Om jag inte tar dem två tillsammans med två alvedon och en ipren inom några minuter när jag får aura så hjälper inget tyvärr.

Intressant att läsa om triptaner. Jag tar sumatriptan vid mina anfall, och tar då två tabletter (50mg är de väl på) på samma gång. Är det helt galet?

Det står 1-2 vid behov på mitt recept så jag trodde att det var ok att ta två tillsammans. Om jag inte tar dem två tillsammans med två alvedon och en ipren inom några minuter när jag får aura så hjälper inget tyvärr.
Jag skulle fråga läkaren om det du tar är okej. Jag skulle inte våga ta så mycket, med dessutom alvedon och ipren uppepå. Men fråga.

Den vanliga rekommendationen är den som nämns i tråden: en dos, mildras anfallet men kommer tillbaka är det okej med en till samma dygn. Inte annars. Men din läkare vet säkert bra.

(Raderat.)

Edit: sorry, min mobil skickade ett nytt inlägg istället för att spara ändring.. Därav tre inlägg med samma "innehåll". :rage::o

Jag skulle fråga läkaren om det du tar är okej. Jag skulle inte våga ta så mycket, med dessutom alvedon och ipren uppepå. Men fråga.

Den vanliga rekommendationen är den som nämns i tråden: en dos, mildras anfallet men kommer tillbaka är det okej med en till samma dygn. Inte annars. Men din läkare vet säkert bra.
Tack! Jag får göra det! Dubbelkollade mitt recept nu och det står att jag får ta max 300mg under 24-timmar och det är ju 6 tabletter, det låter ju ändå lite galet.

IMG_20250709_123046.webp

Nu äter jag inte just Saroten, men antidepressiva. Dom har räddat mitt liv. Från att vara ett konstant mörker till att kunna hantera motgångar och kunna känna glädje igen. De har aldrig dämpat mina känslor, bara minskat de jobbiga känslorna så de är hanterbara.

Jag var också jätteorolig för att bli en "känslozombie" och vägrade länge ta antidepressiva. Nu vågar jag inte sluta, senast jag försökte kom depressionen och oron tillbaka med full kraft.

Tack! Jag får göra det! Dubbelkollade mitt recept nu och det står att jag får ta max 300mg under 24-timmar och det är ju 6 tabletter, det låter ju ändå lite galet.

Visa bifogad fil 170703
Det som står i FASS och bipacksedel är ju tillverkarnas gränser. Om en läkare bedömer att man behöver ta mer så kan de ordinera mer.
Triptaner kan påverka hjärta och kärl så tillverkarna kör nog ”safe”, för att slippa kritik om nån blir sjuk eller dör av en högre dos.

Exakt vad jag funderade över också. Daglig huvudvärk kan bero på för många värktabletter.

@Hoarfrost Se särskilt upp med triptanerna som tyvärr är receptria numera, Sumatriptan, Naramig osv. Både tabletter och nässpray är så förföriska för man får så snabb lindring. Men tar man dem för ofta riskerar man läkemedelsframkallad huvudvärk, så kallad transformerad migrän, i stället. Och den är minst lika jobbig som vanlig migrän.

Det finns en gräns där, åtminstone när jag tog dem var den vid 9 tillfällen i månaden, det kan ha ändrats. Men 9 ggr var definitivt för mycket för mig, jag fick läkemedelsframkallad huvudvärk tidigare än så. Jag fick totalförbud mot triptaner av neurologen. Folk pratar ibland om att de behöver avgiftas från triptanerna men enligt min dåvarande neurolog är det inget bra begrepp, för man fastnar lika lätt i "beroendet" igen. Hjärnan ger dig en migränliknande huvudvärk för att du ska ta en dos till.
Jag tar i princip aldrig värktabletter. Jag tar dem när jag ruttnar på att ha ont vilket sker kanske var 4e månad.
Jag är rätt bra på att bli kompis med min smärta.

Det står i ts att de uppgifterna kommer från personer ts pratat med, inte från läkaren. Och jag misstänker att personerna ts pratat med inte tänkt på dosskillnaden beroende på indikation.
Läkaren nämnde det med. Att jag skulle ta och trappa upp och att jag inte fick sluta, kanske menade han att det kan bli mer biverkningar först som sen försvinner?
Men det står ju även på fass. Hade önskat att fass hade olika avsnitt när en medicin används för olika saker, om det nu är så att jag inte behöver trappa ner om jag tar pga huvudvärk 🤔

Tack för alla förklaringar osv!
Jag blir mindre orolig och är numera försiktigt nyfiken på hur det ska funka för mig.

Gällande migränen har jag aldrig tagit medicin för den. Jag har inte vetat att det finns receptfritt. Jag har mest problem med spänningshuvudvärk, migränen kommer vad det verkar i skov. den har jag bara haft i 2 år så är inte superbekant med den än, den har ändrat sig i intensitet, frekvens och hur den funkar mycket.

Jag tar Saroten mot nervsmärta, en rätt hög dos på 80 mg varje kväll. Jag har har muntorrhet men då äter jag två mediciner som ger det - inte heller någon extrem muntorrhet kan tilläggas.

Men den upplever jag framför allt kommer från den andre medicinen, i övrigt inga biverkningar förutom att man bli något sömnig.

Läkaren nämnde det med. Att jag skulle ta och trappa upp och att jag inte fick sluta, kanske menade han att det kan bli mer biverkningar först som sen försvinner?
Men det står ju även på fass. Hade önskat att fass hade olika avsnitt när en medicin används för olika saker, om det nu är så att jag inte behöver trappa ner om jag tar pga huvudvärk 🤔
Jag tänker att du inte behöver fundera på nedtrappning innan du ens börjat. Det låter som om du fått Saroten på samma vis som jag fick det för väldigt många år sedan: man tar det i upptrappningsdos. Jag skulle (om jag minns rätt) ta en tablett i 3 dagar, därefter två tabletter i 3 dagar osv och sen vända när jag kände att jag blev för trött dagen efter. Målet var alltså att ta så mycket jag kunde utan att bli för trött, medan jag samtidigt sov djupare och mer avslappnat = mindre spänningshuvudvärk/migrän.

Som jag minns det vände jag på 7 tabletter och stannade på 6.

En nedtrappning går antagligen till på samma vis fast tvärtom bara. Men det är väl inget du behöver fundera på än.

Har säkert missat i tråden men sedan jag började äta Inderal mot min hjärtklappning så har jag inte haft migrän. Tidigare hade jag starka anfall, inte så ofta men rejäla, men sedan flera år noll. Och min läkare tillskriver det Inderalen.

Jag testade tidigare akupunktur som jag mådde toppen av under behandlingen (fick lyckorus när nålarna satt 😁) men som tyvärr inte hjälpte. Men har läst att vissa får hjälp av det därav att jag testade.

Jag har nervsmärtor pga diskbråck, när jag började med dom var det upptrappning var 14 dag tror jag , nertrappningen gick på en vecka, numera använder jag dom vid behov o behöver inte varken trappa upp eller ner. enda biverkningen muntorr i några dagar

Liknande trådar

• Botox mot huvudvärk, trapezius problem.
  • Spänningshuvudvärk
  • Munsår
  • Inte min vårdcentral

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka