Bukefalos 28 år!

Hjälp med val av sele

G

granbark

Jag har kört lite häst hos tidigare sköthästar, gått några kurser på ponnytrav osv. Efter det så har mitt körintresse vilat då jag ridit på ridskola och haft medryttarhästar som inte varit inkörda.

Nu har jag dock en gammal travare på foder och fick för några månader för mig att börja köra igen! Testade att tömköra många gånger och köpte sedan en begagnad rockard. Nu står jag i valet och kvalet vad för sele jag ska ha, så jag vänder mig till er lite mer rutinerade människor!

Jag har hört efter med travfolk som hävdar att en vanlig remsele skulle funka fint sålänge jag inte kör med en baktung vagn eller i för stora backar. Nu bor jag ju i Skara som är oerhört platt, men visst vill jag ju helst ha en baksele till! Andra säger att man absolut alltid måste ha svängel vad man än kör.

Min rockard är inte överdrivet tung och har stålöglor som fästen.

Så, nu frågar jag alltså er kloka människor, vad för sele borde man skaffa? =)
 
Sv: Hjälp med val av sele

Har du travsele så surrar man ju fast skaklarna så hästen drar med magskinnet och inte med en brösta, även om den finns där...
På en riktig körsele ligger skaklarna bara i hållare och sitter aldrig fast, för de ska kunna röra sig. Hästen drar med draglinor, och bromsar med bakselen. Mycket bekvämt för både kusk o häst då vagnen inte guppar och hästen kan röra bogen fritt, samt svänga utan att skakeln tar i någonstans.

Så du måste välja. Har du inga backar, en mycket lätt travvagn kan du ju ut o köra rakt fram i skritt o trav, men inte svänga med korrekt ställd häst, oc inte köra i backig terräng. Du ser eller inte ett jota, för du sitter i rumpnivå. Märker du åt vilket håll jag lutar åt Hihi!

Men...travhästar måste vänjas vid draglinor och baksele, samt att DU måste gå kurs och ha någon mycket kunnig med dig de första gångerna. Men jag lovar att ni kommer utvecklas, ha kul, ta med dig kompisar, träna hästen, lättare med en bröstsele och hög rockard med svängel.

skriv gärna var du bor så vi härinne ser det, och då kan vi hitta någon kunnig här kanske som kan hjälpa dig. Jag har tom full utrustning jag gärna lånat ut till dig, om du bodde här alltså. /jenny
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Vogue
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 386
Senast: killikill
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 872
Senast: Ulrika C
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp