Behöver lite hjälp.

Y

ymazee

Hej, jag har en underbar häst som är alldeles för stor för mig, som är fruktansvärt kort. men allt har funkat så bra att nu när allt kommer omkring så vill jag ha kvar honom och jag vill verkligen arbeta vidare med honom. han älskar att ridas och tömköras och han är helt enkelt underbar, vi passar skitbra, bortsett från storleken.

Till saken.

I början så dök han i träns, grimma, allt. han bara hoppad i det själv när jag höll det framför honom. han gör så med grimman än, sätter huvudet i den själv och väntar lugnt tills man har fått den över öronen och liknande. Men tränset har han slutat med och han till och med drar tillbaka huvudet så att jag inte når honom. vilket såklart är ett problem då jag är så förbannat kort. Detta har han börjat med senaste veckan, de två/tre månaderna jag haft honom har han tagit bettet superfint helt själv! saken är att han öppnar fortfarande munnen för bettet, men höjer huvudet så att jag inte når honom. och när han väl har betet i munnen då sänker han huvudet igen och låter mig dra det över öronen utan problem. Förstå mig inte fel. han stegrar inte, han backar inte, han gör ingenting mer än att han lyfter huvudet så att jag inte når honom. vill rätta till detta innan det blir mer fel -.- började ge honom godis igår samtidigt som bettet, det funkade ganska bra. men det vill jag ju inte hålla på med. Känns som en för enkel lösning på ett problem vi aldrig haft innan.:confused:

En annan sak jag har märkt att han gör, detta har han gjort ända sedan han kom till mig. han tar ett långt steg och ett kort steg såfort man ber honom gå i ett långsammare tempo än vad han är van vid (gäller bara skritt). Han gör det inte alltid, men ibland. I början när vi tog grimman och gick ut en runda i skogen för att komma närmre varandra tyckte jag nog mest det var lite gulligt. eftersom han sänkte hastigheten på det sättet till min hastighet istället för att dundra iväg från mig i sin normala hastighet. Då tänkte jag inte så mycket på det, eftersom han inte alltid gjorde det, bara när jag gick och strosade. Sen började vi tömköra lite, då gjorde han det såfort han skulle gå långsammare men när vi ökade igen så var det återigen inga problem, han samlar sig bra och har inte ont, är inte svullen, verkar helfin på alla sätt och vis, sålänge han slipper gå å kort skritt. men sen hände en sak. jag tränade honom som vanligt och sänkte hastigheten mycket successivt och då helt plötsligt gick han långsamt utan att ha ett kort och ett långt steg. han gick normalt. sedan hade vi inga fler sådana problem fram tills igår. då jag red honom. då gjorde han det igen. Jag har både ridit och tömkört honom då har han inte gjort det. men nu gjorde han det igen. Någon som kan komma på något? Jag fattar inte riktigt varför han gör det, och det är bara i skritten. Men som sagt inte alltid. Samtidigt som han gjorde det igår så snubblade han också till ett par gånger. Kan inte säga om det berodde på det eller något annat, han haltar inte eller någonting. gör bara detta ibland och det är inte stötigt, känns inte jätte skummt, gör inga andra saker med kroppen undertiden och man kan klämma och känna på hela honom utan att han bryr sig. Trodde att jag hade fått bort det men nu kom det igen. snälla några tips? tack!:confused::confused::confused::bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver lite hjälp.

-.- började ge honom godis igår samtidigt som bettet, det funkade ganska bra. men det vill jag ju inte hålla på med. Känns som en för enkel lösning på ett problem vi aldrig haft innan. Varför inte. Jag ger alltid godis till hästarna när jag sätter in bettet oavsett ålder på hästen. Den 21-åriga ponnyn får alltid det, min gamla häst fick det alltid, och min 8-åring får det alltid. Har aldrig haft något problem av det. Ingen av dem har varit särskilt svårtränsade från början heller, och de har inte blivit särskilt tiggiga av det heller. Ibland glömmer jag att ha en godisbit i samband med tränsning, men det har inte stört det heller. Om tränsningen funkar bättre med godis, varför inte använda det???

Någon som kan komma på något? Jag fattar inte riktigt varför han gör det, och det är bara i skritten. Låter som min travarmärr. Inte omöjligt att det beror på att hästen är stelare i ena sidan än den andra. Gör han så även efter ett pass med mycket böjda spår åt båda håll?
 
Sv: Behöver lite hjälp.

-.- började ge honom godis igår samtidigt som bettet, det funkade ganska bra. men det vill jag ju inte hålla på med. Känns som en för enkel lösning på ett problem vi aldrig haft innan. Varför inte. Jag ger alltid godis till hästarna när jag sätter in bettet oavsett ålder på hästen.


Det gör jag också. En liten morots- eller äppelbit. Pålle gick med ett ganska skarpt bett som ha inte riktigt trivdes med när jag köpte honom så han ville inte öppna munnen. Bytte till ett trevligare bett och la en lite godbit i handen och då gick det som en dans. Numera tar han bettet utan problem men jag har ändå fortsatt med den lilla gesten för jag tycker det är trevligt.
 
Sv: Behöver lite hjälp.

ja, ni kanske har rätt med bettet. man kanske kan köra med det några gånger så kanske han tar det bättre. det var bara så kul när han tog på sig allt själv. kändes som om jag inte tvingade honom till något utan han bara tyckte att det skulle bli kul att komma iväg. han älskar ju att bli riden.

kan vara så med sidan. han är ju en ridtravare. ganska nyligen slutat. en kanonfin häst men de kan ju vara lite stelare i en sidan kanske
 
Sv: Behöver lite hjälp.

Om han tog bettet fint tidigare men är lite ovillig nu kanske han inte riktigt trivs med bettet/handen? Bara en tanke... Annars är jag helt för att ge en godisbit vid tränsning, en morotslant eller äppelbit kostar inga pengar och gör hästen glad - så varför inte :). Jag är också kort, 1.57, och har inte tålamod med stora kameler som står med näsan i vädret, så här ges mycket morotsbitar och alla hästar sträcker sig efter bettet. Funkar perfekt!

Angående rörelseschemat så håller jag med om vad som står ovan, troligtvis är han stel i ena sidan och försöker kompensera.
 
Sv: Behöver lite hjälp.

Så där gör fullblodet när han tycker det börjar bli dax att göra vid tänderna. Det är inte mycket när vi kommer in och behandlar, men han tycker väl det är obehagligt. Inte så han blir hysterisk, utan bara lite fint berättar för oss att "det hade varit trevligare om ni gjort vid tänderna på mig".

Från början fick vi åka var 6:e månad, men nu åker vi 9-12 månader mellan gångerna, han är ju så duktig att säga ifrån själv att det räcker som indikator.
 
Sv: Behöver lite hjälp.

ja, ni kanske har rätt med bettet. man kanske kan köra med det några gånger så kanske han tar det bättre. det var bara så kul när han tog på sig allt själv. kändes som om jag inte tvingade honom till något utan han bara tyckte att det skulle bli kul att komma iväg. han älskar ju att bli riden.

kan vara så med sidan. han är ju en ridtravare. ganska nyligen slutat. en kanonfin häst men de kan ju vara lite stelare i en sidan kanske
Kolla på travet på tv ikväll så kommer du att känna igen gången;)
 
Sv: Behöver lite hjälp.

Om det inte är ett fysiskt problem med din häst så finns det många lösningar på frånvaron av din längd, en stabil stallpall kanske vore en idé, eller se till att du har en hand på nosryggen när du tränsar. Eller hålla tyglarna mot nacken. Godis tycker inte jag är någon nackdel att ge vid träsning, speciellt inte om hästen har till fördel att vara längre än dig. Han har nog bara kommit på att du är kort, helt enkelt. Alltså måste du överlista honom. Kommer du på ett bra knep, så är ni snart tillbaka på att han tar bettet i markläge igen!
 
Sv: Behöver lite hjälp.

Unghästen som jag rider var tidigare mycket jobbig att tränsa för att hon lyfte huvudet (och det blir väldigt högt när hästen runt 173 i mankhöjd). Att ta bettet var inte problemet och hon är inte mycket för godis så vi löste det hela genom att ta till en pall. Då kunde hon inte längre komma undan genom att lyfta på huvudet och numera kan vi tränsa från marken utan problem. I hennes fall var nog anlednigen till problemet att hon var rädd om öronen men med mycket tålamod med tränsning och annat pill runt dessa så kan man nu ta på dem utan problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 869
Senast: Roheryn
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 894
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp