behöver lite hjälp!

annie_

Trådstartare
Ligger tråden fel så får ni väldigt gärna flytta den, kära moderat!

Jag har en travardam som varit lite sjuk, som nu håller på att sättas igång igen, vi har kommit igång och börjat rida 'som vanligt'..

Men nu till mitt problem;

Hade tänkt mej att börja galoppera ute när jag rider med henne nu eftersom det också bygger muskler (hon kan galopp och galoppfattning, dock lite ringrostig), men hon blir så fruktansvärt het, hon lyssnar till en viss del när jag tar i henne, men det är när hon tycker att hon har fått den ruschen hon vill ha, ungefär.. :cool:

Vi har inte galopperat ute innan (jo, men slutade med det), just för det här, utan ha gjort det i ridhuset eller i paddocken för att hon har varit lite ringrostig.

Hon rids normalt på ett mylers-bett (stavning?) men reds innan när jag fick henne på pessoa-bett, men ville ge oss en ärlig chans och eftersom jag har läst så mkt ont om pessoa-bettet så bytte jag efterhand (härliga godtrogna buke! :p).

För jag känner att det enda sättet för mej att få igång galoppen på henne är ju att träna och ridhus har jag tillgång till, men det är en bit att rida (ca 40-45min) för att ta mej dit och det är inte alltid jag har tid för det (har inte körkort).

Men det jag tänkte på var om jag skulle byta tillbaka, nu i början, till pessoa-bettet för att känna att jag 'har kontroll' över henne eller hur ska jag gå till väga/träna? Kommer hon kanske ge sej med 'flås-springningen' när hon förstår att hon får göra det eller kommer det bara bli värre ju mer muskler och ork hon får? :crazy:

Alla råd och synpunkter är välkomna, man tackar för fantastiska bukefalos! :bow:
 
Sv: behöver lite hjälp!

Galoppfattningar, galoppfattningar och åter galoppfattningar! Fatta galopp, låt henne springa ett par steg och sakta sedan av. Så fort hon lugnat sig och känns balanserad fattar du ny galopp och fortsätt så tills du känner att hon lyssnar helt och hållet. Då kan du börja galoppera längre sträckor, och så fort hon börjar rusa bryter du av och lugnar henne. Förhoppningsvis fattar hon ganska snabbt att hon måste hålla sig i skinnet :D

Ett annat alternativ är att driva ännu mer när hon rusar. På så sätt lurar du henne att tro att du ville att det skulle gå fort från början. Då är det större chans att hon lyssnar när du saktar av.
 
Sv: behöver lite hjälp!

jaa, men det är en liiten sträcka innan hon sticker iväg när jag gör en galoppfattning, sen när hon märker att det var det jag ville, så springer hon väääldigt snabbt..
Det är ju om jag skulle ta den lilla sträckan innan hon exploderar och få henne att bryta av.. ska jag göra galoppfattning från skritt eller trav? För när man väl gjort en galoppfattning så är hon väldigt glad och lyhörd, minsta lilla tolkar hon som galoppfattning och drar iväg.. Hon är lite stygg så.. :D

Men om jag gör på det sättet, blir hon inte bara mer och mer explosiv tills hon får springa som vanligt?? :crazy: Jag har inte en aning, bara frågar.. :angel:
 
Sv: behöver lite hjälp!

Gör fattningen från den gångart som känns mest bekväm. Och samma sak med avbrottet. Och när du väl brutit av spelar det ingen roll hur länge du skrittar/travar. Om hon försöker fatta galopp ändå så bryter du bara av igen, och igen och igen och igen, tills hon är stadig i den gångart som DU valt. Jag vet av egen erfarenhet (Har en dam som betedde sig precis som du beskriver)att det kan ta ett tag, men förr eller senare har du en häst som faktiskt väntar på din signal.
När det kommer till avbrottet är det såklart lurigare, men det kommer förr eller senare det med. Om hon fattar galopp lugnt och balanserat har du mycket större chans att lyckas få henne att fortsätta så. Tålamod helt enkelt!

Jag tycker personligen att du ska ha kvar det bett du redan har om hon trivs med det. Ett pessoa löser bara saken tillfälligt, och gör mer skada än nytta.
 
Sv: behöver lite hjälp!

TACK SÅ MYCKET!! :D Guud va glad jag blir att det finns hopp.. :angel: haha, skämt åsido.. :) Men bettet har jag inte tänkt att byta, mer en fundering från min sida ifall det kunde hjälpa, men är inte alltid lika bra på att formulera mej.. :cool: Åter tack, ska prova detta.. :bow:
 
Sv: behöver lite hjälp!

måste dock fråga, har det någon betydelse om det är plan mark eller backe? :confused:
 
Sv: behöver lite hjälp!

måste bara fråga, har det någon betydelse ifall det är plan mark eller backe? :confused:
 
Sv: behöver lite hjälp!

En nedförsbacke är ju aldrig bra att galoppera i, såvida underlaget inte är riktigt bra... Men uppförsbacke eller plan mark spelar absolut ingen roll! :D
 
Sv: behöver lite hjälp!

haha, lustigkurre där.. :D :p men va bra, ska börja redan imorn, va många ggr i veckan kan jag träna galoppen/galoppfattningar om man generaliserar det? (såg nu att du inte bor så välldans långt bort från mej.. ;))
 
Sv: behöver lite hjälp!

Så ofta du känner att du och din häst orkar med, skulle jag säga. Eftersom den inte är helt igångsatt (om jag inte missminner mig) så kanske inte varje pass, men vart annat kanske? Du får känna efter helt enkelt :) Viktigt är dock att sluta så fort hästen galopperat lugnt och sansat. Man behöver inte testa gränser i början :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 997
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp