Bukefalos 28 år!

Behov MJ etc för shettis

W

Willoxx

Ni som kan shettis, hur mkt MJ, Protein, Ca, P behöver en mkt överviktig shettis ca 14 år, valack som har tjock päls- regntäcke i hagen och promenadrids ett par dagar i veckan?
 
Sv: Behov MJ etc för shettis

Beräknat underhållsbehov för en shettis som ska väga 200 kg:

mj 25 - 30, smrp 160 - 180, P 8.0, Mg 4.8


Vänligen
Lotten__
 
Sv: Behov MJ etc för shettis

Fast 200 kg är lågt räknad normalvikt för en normalbyggd shettis...
Min förra avelshingst vägde 202 kg när han skulle opereras för käkfraktur, som orsakat att han gått ner ordentligt i vikt från det att skadan skedde tills han skulle opereras. (det tog en vecka, bland annat pga problem att diagnosticera en udda belägen fraktur...) Han är 103 cm, av lättare shettismodell och var alltså tunn när han vägdes. 225-250 är bättre gissning på normalvikt på en shettis över metern, med normal kroppsbyggnad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 125
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp