Behöver akuta svar. ang betfor.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponny_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 650
P

ponny_

En i stallet gav min häst ikväll sin kvällsmat som ej var klar.
Hon kollade inte i burken och såg då inte att det var torr betfor i den tillsammans med krafft grund.
Detta är en shettisvallack på 5 år.
lagom hullad.

Fick i sig ca 3 dl.

vad tror ni?
Hur snabbt märker man av om hästen blir sjuk?
Detta var vid ca 18:40 tiden ikväll.

Sv: Behöver akuta svar. ang betfor.

Det kan ge foderstrupsförstoppning. Ring genast jourhavande veterinär och rådgör om hur ni ska gå till väga!

Eller kolik, håll koll på hästen inatt. Om jag var du skulle jag nog hålla koll hela natten.

hur snabbt tror ni att man märker om det är stopp??
har gått snart 3 timmar

Problemet som uppstår är att torr betfor fastnar i foderstrupen och sväller där, det kan ge ett totalstopp. Beroende på hur mycket foder som fastnat och hur snabbt det sväller kan problemen märkas direkt eller långt senare. Ring o prata med veterinären, det kostar inget att ringa och rådgöra!

:eek:
Ja ring veterinären!!
Jag skulle även vaka inatt...

I många länder ger man melasserad betfiber, dvs det som i Sverige har varunamnet betfor, torrt. Se t ex denna länk från en foderintresserad veterinär.

http://shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml

Med det vill jag inte uppmana folk att fodra det torrt. Det borde kunna finnas en viss risk för foderstrupsförstoppning om hästen är glupsk. Men eftersom man gör så på många ställen är sannolikt risken väldigt liten. Foderstrupsförstoppning kommer direkt vid ätandet. Så mår hästen bra kan du slappna av. HH

Det kan ge foderstrupsförstoppning. Ring genast jourhavande veterinär och rådgör om hur ni ska gå till väga!

Eller kolik, håll koll på hästen inatt. Om jag var du skulle jag nog hålla koll hela natten.

:eek:
Ja ring veterinären!!
Jag skulle även vaka inatt...

Ge er nu, detta är ingen katastrof om hästen inte redan blivit dålig, för det blir den på en gång i så fall o i små mängder är det oftast ingen större fara. Förr vet jag travgubbar som fodrade både betfor o kli torrt o hästarna var aldrig dåliga.

Ring veterinär och fråga, istället för att fråga på en internet sida. Du har ingen aning vad folk här vet egentligen. Det kostar inget med ett telefonsamtal, och det är deras jobb. Att hjälpa.

Vara travare far torr betfor och det gar bra, haller med att den borde blivit dalig nar den at maten. Jobbade med travhastar i USA i tio ar och dar fodrade nastan alla med sweetfeed, vilket innehaller torr betfor.

Är nog ingen fara om det inte märkts nåt än.
Mina medryttarhästar som jag hade för ett par år sedan fick av misstag i sig drygt en halvliter torr betfor var, var en gammal tant som gav dem och som inte visste att det skulle blötläggas innan...
Fick reda på att de fått i sig torr betfor en timme efter att dom ätit upp det, åkte snabbt till stallet, tog en häst i vardera hand och promenerade tills jag såg att magen hade kommit igång. Foderstrupsförstoppning hade jag uteslutit eftersom det hade gått såpass långt tid innan jag ändå kom till stallet.
Hästarna visade inga problem sen när magen kommit igång utan var helt som vanligt efteråt.

Ang foderstrupsförstoppning så passerar ju fodret ner till magsäcken omgående när hästen äter. Har den inte visat några symtom i samband med utfodringen så är det knappast troligt att den får besvär två timmar senare. Med tanke på de små mängder det handlar om så lär den vätska som finns i magsäcken räcka till för att blöta upp betforen .

Senast ändrad:

Är nog ingen fara om det inte märkts nåt än.
Mina medryttarhästar som jag hade för ett par år sedan fick av misstag i sig drygt en halvliter torr betfor var, var en gammal tant som gav dem och som inte visste att det skulle blötläggas innan...
Fick reda på att de fått i sig torr betfor en timme efter att dom ätit upp det, åkte snabbt till stallet, tog en häst i vardera hand och promenerade tills jag såg att magen hade kommit igång. Foderstrupsförstoppning hade jag uteslutit eftersom det hade gått såpass långt tid innan jag ändå kom till stallet.
Hästarna visade inga problem sen när magen kommit igång utan var helt som vanligt efteråt.

Det tar ju rätt lång tid från det att hästen ätit tills att det kommer ut i andra änden...

:( är det inte meningen att alla ska få svara här efter bästa förmåga? Jag kanske har andra erfarenheter än vad du har, men jag rackar inte ner på dig bara för att jag inte håller med. Jag har också historier att berätta om hästar som fått foderstupsförstoppning efter att ätit torr betfor eller torra pellets och de flesta av dessa hästar är travare. Nu vill jag inte ha igång någon ordväxling med dig om detta, men jag ville ändå framföra att jag blev lite ledsen över att bli "sågad" bara för att jag tycker att man ska ta det säkra före det osäkra och slå veterinären en signal.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 332
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 667
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 568
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 325
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka