Behöver hästar ha hagar???

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Horsehead
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 160
  • Visningar Visningar 11 001
Sv: Behöver hästar ha hagar???

usch, det lät inte roligt, det märks ju ganska tydligt på hästarna om spiltorna inte är bra för dem, utsikt är en väldigt stor del av det hela..

*kl*

Men, grundidén måste väl ändå vara att hästarna ska gå ute.

Sedan kan vi ta in dom på box, för att lättare kunna portionera kraftfoder, tex. Det betyder inte att de måste stanna i boxen hela natten?
Och ställa dom i spilta för att träna dom så de inte är bakskygga.
Och lastträna, ställa i transporten, så att de vänjer sig vid det.
Och binda upp, så att de lär sig att stå uppbundna.
Och detta gör vi inte heller hela natten....

Och varför ska skattepengarna gå till min enskilda hästhållning??? Bara om det är så att vi tillsammans skulle tjäna på att göra gemensam sak, t ex gemensam fotbollsplan, istället för att var och en bygger en egen, så kan vi också ha gemensam simhall, gemensam ishall, gemensamt ridhus, gemensam jättestor hästhage....

Tycker du resonerar lite konstigt betr tider.
Först av allt undrar jag om du anser att dom ridskolor med dom, för hästar, absolut sämsta förutsättningarna ska var måttstock för vilka minimikrav vi ska ha för hästhållning?
Varför alls blanda in ridskolor?

jag säger:
minst 4 h hagtid per dag,
minst 2000 kvm per häst i hagen (5 hästar per ha)
minst 2 hästar per hage
max 12 timmar i sträck i box eller spilta
Jag håller med Tassen i hennes synpunkter på inne/utevistelse och undrar också över ditt förslag ovan. Kanske menar du så här?
Max 12 tim/dygn instängda i stall. Box eller spilta= egalt.
Minst 12 tim/dygn i hage, avräknat verksamhetstid (ridning, körning, hovis, hantering osv).
Övrigt:
Minst 2 hästar per hage. Överens där.
Minst 1 ha (beväxt) för första häst, därefter 0,5 ha/häst. Helst kuperat och med skogspartier.

I så fall något jag kan acceptera som övergångsregler till framtida krav på längre/full utegång.

Tidtabell ...
Ovanstående krav skall vara genomförda senast t ex 2010. Under tiden betalar varje hästhållare avgifter enligt prislista per häst för delkrav som inte är uppfyllda. (Det finns inget så effektivt medel för att att åstadkomma förbättringar som en läckande plånbok).

Där har du ett konkret förslag!

LIA

Som ett litet bryt i era ivriga diskussioner om vad ni har för olika personliga åsikter och uppfattningar om vad som är bäst för hästen så kommer jag med en tankeställare om en helt annan sak...

Däremot finns inte en enda regel om att det ska finnas hagar.
Det finns heller INGA SOM HELST regler om hur ofta, länge och mycket hästar ska ha tillgång till vatten...trots att det står att hästen ska erbjuda ett så naturligt liv som möjligt (eller hur de nu formulerat sig, luddigt och fint).
Vatten är ju nåt ALLA vi levande varelser måste ha tillgång till, men inte ens det här med vatten, en så väldigt enkel sak, har de fått in i lagen...
(Vet inte hur ev nya förslag på ändringar ser ut.)
Så då tycker jag inte det är så konstigt att de inte kan reglera det här med hagar...

Jag har lite frågaor till Er som har era hästar i stall.

Vad är det, som är så bra, med att ha hästarna i stall?

Om det fanns alternativ att ha hästarna ute dygnet runt, skulle ni då välja det?

Jag har ridit jörgen wickmans (travtränaren som var med i repotaget) hästar och måste säga att de var mycket trevliga. Men samtidigt måste jag påpeka att när han hade sitt stall nere vid travbanan så hade hästarna jättesmå hagar, nästan som fyrkanter, i mitten av träningsbanan. jättedåligt!

Jag har mina två hästar på lösdrift, funkar utmärkt. Jag märker hur stissig min 3 åring blir av att stå inne i en box. där trivs han inte alls...innan dess hade jag en foderponny i ett stall precis utanför stan där jag bor. där tog stall ägaren in hästarna kl 18.00 (senast) och släppte ut dem mellan 9-11.00 hemska tider tycker jag. ponnyn jag hade på foder blev heltokig av dessa tider. Om det regnade kunde hon t.o.m ta in hästarna vid 15-16 - tiden....:eek:

Kanske dags för ridskolorna att ägna lite mer
tid åt att utbilda eleverna inom säker hästhållning... :angel:

:bow: :bow:

*kl*

Man kan säga mycket om dessa regler. Några cm för lågt till tak är en katastrof... Men man tittar inte ens hur hästarna mår, hur hagarna ser ut eller hur hästägarna hanterar hästarna.

Inspektörer som tror att ponnyerna inte når upp till fönstren som satt på ungefär en meters höjd. Och då var det inte ens små ponnyer...

Det här med regler är svårt. De behövs ju men de används på fel sätt. Man borde utgå mer från hur hästarna mår, och trycka mer på utevistelse än på cm frågor i boxar och stalldörrar!

Jag har lite frågaor till Er som har era hästar i stall.

Vad är det, som är så bra, med att ha hästarna i stall?

Om det fanns alternativ att ha hästarna ute dygnet runt, skulle ni då välja det?
nej, har jobbat en hel del på ridskola och under betestid när hästarna går ute dygnet runt slappnar dom aldrig riktigt av.. de gånger några skulle in för verkning eller under ridläger, gissa vad hästarna gjorde såfort dom kom in i trygga spiltan? bara drattade rakt ner och toksomnade, en ponny snarkade till och med.. dom var så utmattade efter att ha vakat hela nätterna (har både varg, björn och lodjur här) och aldrig kunna slappna av ordentligt..
kändes inte så kul att behöva fösa ut dem igen..

Jag håller inte riktigt med. Varför skulle det vara mer ekonomiskt? Snarare mer lättarbetat.

Och varför ägna så mycket åt stallarna när det inte ens finns lagar om hagarna :confused:

En häst kan ju ha en jättefin stor box men det spelar ju ingen roll om den inte har en hage att gå i för gudsskull! Alla hästar borde verkligen ha tillgång till en hage där dom kan busa runt, det skär i mitt hjärta att se hästar gå i 4x4 meters hagar :(

Håller med. Hellre en spilta och en stor hage minst 12h per dygn, än en box och en minihage, eller ingen hage alls!

Jag har ridit jörgen wickmans (travtränaren som var med i repotaget) hästar och måste säga att de var mycket trevliga. Men samtidigt måste jag påpeka att när han hade sitt stall nere vid travbanan så hade hästarna jättesmå hagar, nästan som fyrkanter, i mitten av träningsbanan. jättedåligt!

Jag har mina två hästar på lösdrift, funkar utmärkt. Jag märker hur stissig min 3 åring blir av att stå inne i en box. där trivs han inte alls...innan dess hade jag en foderponny i ett stall precis utanför stan där jag bor. där tog stall ägaren in hästarna kl 18.00 (senast) och släppte ut dem mellan 9-11.00 hemska tider tycker jag. ponnyn jag hade på foder blev heltokig av dessa tider. Om det regnade kunde hon t.o.m ta in hästarna vid 15-16 - tiden....:eek:

Det är ju skönt att höra att det är fler som förstått och utvärderat att hästar inte mår bra av att vara instängda i isoleringscell mellan 18.00 - 11. 00! =17 timmar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Människan i fråga skulle själv ställa sig i en garderob i 17 timmar, undra om hon skulle få myror i kroppen och tycka att det var så fantastiskt mysigt och tryggt????

Tycker du resonerar lite konstigt betr tider.
Först av allt undrar jag om du anser att dom ridskolor med dom, för hästar, absolut sämsta förutsättningarna ska var måttstock för vilka minimikrav vi ska ha för hästhållning?
Varför alls blanda in ridskolor?

Jag håller med Tassen i hennes synpunkter på inne/utevistelse och undrar också över ditt förslag ovan. Kanske menar du så här?
Max 12 tim/dygn instängda i stall. Box eller spilta= egalt.
Minst 12 tim/dygn i hage, avräknat verksamhetstid (ridning, körning, hovis, hantering osv).
Övrigt:
Minst 2 hästar per hage. Överens där.
Minst 1 ha (beväxt) för första häst, därefter 0,5 ha/häst. Helst kuperat och med skogspartier.

I så fall något jag kan acceptera som övergångsregler till framtida krav på längre/full utegång.

Tidtabell ...
Ovanstående krav skall vara genomförda senast t ex 2010. Under tiden betalar varje hästhållare avgifter enligt prislista per häst för delkrav som inte är uppfyllda. (Det finns inget så effektivt medel för att att åstadkomma förbättringar som en läckande plånbok).

Där har du ett konkret förslag!

LIA
lagarna måste gälla alla, man kan inte ha en lag som har ett undantag på 1/3 av sveriges hästar.. lite töntigt..

en lag som gäller 12 timmars utevistelse fungerar inte för de flesta ridskolorna, dels för att det blir en ENORM skaderisdk för alkla ungar, som ska ut i en flock med hästar och hämta den dom ska rida.. hästolyckorna på ridskolor kommer snabbt att tredubblas!

att ha krav på 12 timmars utevistelse är FÖR MYCKET, det är inte genomförbart..

en lag på minst 4 h utevistelse är genomförbar och för många hästar en förbättring..

de hästar som redan idag uppfyller de kraven* MÅR INTE DÅLIGT, de mår faktiskt riktigt bra..

0,5 ha per häst är inte riktigt genomförbart det heller, det finns inte mark så det räcker. hela hästverksamheten kommer ikullkastas, ingen kommer att kunna ha häst enligt lagen. Är det ett framtida mål? att avhästa sverige en gång till?

visst det skulle vara skitbra med hårdare krav, men det är inte genomförbart.. man måste vara realistisk, man ska inte kasta skit på dom som faktiskt tar hand om hästarna efter bästa förmåga och hästarna mår och presterar bra.. det är så onödigt..

*
(minst 4 h hagtid per dag,
minst 2000 kvm per häst i hagen (5 hästar per ha)
minst 2 hästar per hage
max 12 timmar i sträck i box eller spilta )

Det är ju skönt att höra att det är fler som förstått och utvärderat att hästar inte mår bra av att vara instängda i isoleringscell mellan 18.00 - 11. 00! =17 timmar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Människan i fråga skulle själv ställa sig i en garderob i 17 timmar, undra om hon skulle få myror i kroppen och tycka att det var så fantastiskt mysigt och tryggt????
en häst kan ligga i en box, kan du ligga i en garderob? näe, dummaste jämförelsen drog du upp..

jämför hellre:
box = dubbelsäng
spilta = 90cm säng

och jag kan säga att för mig spelar dubbelsäng eller 90säng ingen roll sålänge det är max 12 timmar..

en häst kan ligga i en box, kan du ligga i en garderob? näe, dummaste jämförelsen drog du upp..

jämför hellre:
box = dubbelsäng
spilta = 90cm säng

och jag kan säga att för mig spelar dubbelsäng eller 90säng ingen roll sålänge det är max 12 timmar..

Skönt att du sover bra! Det gör jag med.
Men du, sover hästar gärna 12 timmar per dygn?

Jadu.... jag hade min häst på lösdrift ett par månader... det gör jag inte om, kan jag säga! I alla fall inte här i Göteborg... Efter flera veckors ihållande regn förvandlades den vackra kuperade skogshagen på över 2 ha till ett stinkande gyttjeträsk. Häst efter häst fick flytta därifrån pga allvarlig lymfangit,mugg och rasp pga den äckliga leran. Man fastnade dagligen med stövlarna i geggan, och hästarna tyckte det var pest. Min häst försökte varje dag gå med mig ut därifrån.Hon stod så mycket hon bara kunde inne i vindskjulet och tyckte livet var allmänt pest. När hon vid ett tillfälle fick hög feber och behövde penicillin, kunde hon inte få det i sprutform, vilket hade varit bästa allternativet, för det fanns ingen box där hon säkert kunde behandlas i fall hon skulle drabbas av penicillinschock. Hon fick stå ute i ösregn och frös så hon skakade med över 40 graders feber. Täcke var inte att tänka på, det hade blivit dyblött och blytungt på en gång av allt regn. Hon klarade trots allt av det hela och blev frisk av antibiotika i pastaform, men kul var det inte.

Min häst är bara 2,5 år och jag har haft henne sedan november 2005.
Förra sommaren bodde vi i Södermanland och där var markerna något bättre lermässigt. Vi hade våra hästar ute dygnet runt så snart markerna hade torkat upp någorlunda efter vårsmältan så att de kunde ligga bekvämt på natten. Det funkade kanon ända tills sommarens insekter och hetta gjorde entré. Dag efter dag såg vi hästarna skena i vild panik genom hagarna tills de var helt luddriga av svett pga insektsattackerna och var det inte insekterna så stod de bara och hängde och flåsade i hettan och mådde uttryckligen dåligt. De kom rusande till grinden så snart de såg oss och ville hem till stallet. Hade vi släppt dem lösa kan jag lova dig att samtliga hade galopperat de 2 km hem till stallet och in i sina boxar. Vi började ha dem inne under dygnets hetaste timmar när solen och insekterna var som värst och de gick absolut självmant hem till stallet, även om de satt i grimskaft och väl inne i de svala stallarna drog de djupa, lättade suckar och ställde sig och tvärsomnade på en gång i sina boxar. Flera av dem fick vi sedan tvinga ut i värmen igen, de lämnade ytterst motvilligt sina svala boxar.
Nu har jag min häst på ett inhysningsstall med 14 privathästar, 7 valacker och 7 ston. De går könsseparerat 7 och 7 i 2 rejält tilltagna kuperade hagar och NU trivs mitt lilla sto! Hur vet jag det då? Jo, det är TYDLIG skillnad mellan en häst som ideligen vankar av och an och vaktar på grinden, är rastlös och har ett bekymrat, deppigt uttryck i ögonen, mot en häst som brallar omkring och leker med kompisarna, står och sover med kompisarna, fullständigt avspänd och hon struntar nu fullständigt i grinden, men möter mig med pigga, glada ögon och spetsade öron.

Ok, hon hade säkert inte haft något emot att få vara ute fler timmar per dygn (går ute 8 timmar per dag), men hon är överlag piggare, gladare och mer harmonisk nu.... och FRISKARE! Inga infekterade sår och inga förkylningar.

Ok, vildhästar står inte i stall, de strövar fritt vart de vill och lever som de är skapta, men därmed är det INTE sagt att de är särskilt lyckliga och friska eller att de har ett bra liv. Medelåldern är låg, de plågas periodvis svårt av hunger, kyla, hetta, sjukdomar och törst. Många av dem hade säkerligen inte haft något emot ett svalt utrymme sommartid, ett varmt vintertid, skydd mot insekter och ihållande regn. De överlever, men för en ständig kamp mot tillvaron.

Inga ytterligheter är något att stå efter, maximal utevistelse allt efter väder i så stora hagar som möjligt med ett så naturligt flockliv som möjligt är optimalt, men stall i lagom dos är ingen plåga för en häst så länge den inte får stå där 23-24 timmar per dygn, utan möjlighet till hagvistelse.

MvH Countrystyle

nej, har jobbat en hel del på ridskola och under betestid när hästarna går ute dygnet runt slappnar dom aldrig riktigt av.. de gånger några skulle in för verkning eller under ridläger, gissa vad hästarna gjorde såfort dom kom in i trygga spiltan? bara drattade rakt ner och toksomnade, en ponny snarkade till och med.. dom var så utmattade efter att ha vakat hela nätterna (har både varg, björn och lodjur här) och aldrig kunna slappna av ordentligt..
kändes inte så kul att behöva fösa ut dem igen..

Slappnar aldrig riktigt av, har du tillbringat 24 timmar tillsammans med hästarna i hagen och studerat deras beteendemönster? Utmattade? Du vet hästar vill vara på öppna ytor så dom har uppsikt. Dessutom turas ju hästarna om att hålla vakt! (baskunskap om hästar och dess beteenden)

Varg, björn, lodjur (fantastiska vilda djur)
Har ni haft många hästar som blivit uppätna eller attackerade av dessa rovdjur?
Här har vi också varg och lodjur. Vargen har tagit några jakthundar, men attacker på hästar har jag då hört talas om.

Jadu.... jag hade min häst på lösdrift ett par månader... det gör jag inte om, kan jag säga! I alla fall inte här i Göteborg... Efter flera veckors ihållande regn förvandlades den vackra kuperade skogshagen på över 2 ha till ett stinkande gyttjeträsk. Häst efter häst fick flytta därifrån pga allvarlig lymfangit,mugg och rasp pga den äckliga leran. Man fastnade dagligen med stövlarna i geggan, och hästarna tyckte det var pest. Min häst försökte varje dag gå med mig ut därifrån.Hon stod så mycket hon bara kunde inne i vindskjulet och tyckte livet var allmänt pest. När hon vid ett tillfälle fick hög feber och behövde penicillin, kunde hon inte få det i sprutform, vilket hade varit bästa allternativet, för det fanns ingen box där hon säkert kunde behandlas i fall hon skulle drabbas av penicillinschock. Hon fick stå ute i ösregn och frös så hon skakade med över 40 graders feber. Täcke var inte att tänka på, det hade blivit dyblött och blytungt på en gång av allt regn. Hon klarade trots allt av det hela och blev frisk av antibiotika i pastaform, men kul var det inte.

Min häst är bara 2,5 år och jag har haft henne sedan november 2005.
Förra sommaren bodde vi i Södermanland och där var markerna något bättre lermässigt. Vi hade våra hästar ute dygnet runt så snart markerna hade torkat upp någorlunda efter vårsmältan så att de kunde ligga bekvämt på natten. Det funkade kanon ända tills sommarens insekter och hetta gjorde entré. Dag efter dag såg vi hästarna skena i vild panik genom hagarna tills de var helt luddriga av svett pga insektsattackerna och var det inte insekterna så stod de bara och hängde och flåsade i hettan och mådde uttryckligen dåligt. De kom rusande till grinden så snart de såg oss och ville hem till stallet. Hade vi släppt dem lösa kan jag lova dig att samtliga hade galopperat de 2 km hem till stallet och in i sina boxar. Vi började ha dem inne under dygnets hetaste timmar när solen och insekterna var som värst och de gick absolut självmant hem till stallet, även om de satt i grimskaft och väl inne i de svala stallarna drog de djupa, lättade suckar och ställde sig och tvärsomnade på en gång i sina boxar. Flera av dem fick vi sedan tvinga ut i värmen igen, de lämnade ytterst motvilligt sina svala boxar.
Nu har jag min häst på ett inhysningsstall med 14 privathästar, 7 valacker och 7 ston. De går könsseparerat 7 och 7 i 2 rejält tilltagna kuperade hagar och NU trivs mitt lilla sto! Hur vet jag det då? Jo, det är TYDLIG skillnad mellan en häst som ideligen vankar av och an och vaktar på grinden, är rastlös och har ett bekymrat, deppigt uttryck i ögonen, mot en häst som brallar omkring och leker med kompisarna, står och sover med kompisarna, fullständigt avspänd och hon struntar nu fullständigt i grinden, men möter mig med pigga, glada ögon och spetsade öron.

Ok, hon hade säkert inte haft något emot att få vara ute fler timmar per dygn (går ute 8 timmar per dag), men hon är överlag piggare, gladare och mer harmonisk nu.... och FRISKARE! Inga infekterade sår och inga förkylningar.

Ok, vildhästar står inte i stall, de strövar fritt vart de vill och lever som de är skapta, men därmed är det INTE sagt att de är särskilt lyckliga och friska eller att de har ett bra liv. Medelåldern är låg, de plågas periodvis svårt av hunger, kyla, hetta, sjukdomar och törst. Många av dem hade säkerligen inte haft något emot ett svalt utrymme sommartid, ett varmt vintertid, skydd mot insekter och ihållande regn. De överlever, men för en ständig kamp mot tillvaron.

Inga ytterligheter är något att stå efter, maximal utevistelse allt efter väder i så stora hagar som möjligt med ett så naturligt flockliv som möjligt är optimalt, men stall i lagom dos är ingen plåga för en häst så länge den inte får stå där 23-24 timmar per dygn, utan möjlighet till hagvistelse.

MvH Countrystyle

Tråkigt att din häst blev sjuk, och vad sköt att den blev frisk!

Du skriver att hästarna hade lerträsk i hagen, ja det är absolut inte bra hästhållning, självklart ska hästarna ha torra och rena ytor att vistas på. Fri tillgång på stråfoder, isfritt vatten, bra skydd och hästkompisar är ju också en självklarhet.

Sommartiden när hästarna går på bete är det faktiskt nästan ännu viktigare med ett skydd, så hästarna kan komma undan insekterna.

Har haft hästar och får på lösdrift sedan 1998, har faktiskt inte haft en sjuk häst på hela tiden, det är jag mycket tacksam för.

Hur lösdrift fungerar beror väl helt på hur man löser det. Skulle inte vilja vara utan en box att ta in hästen i om det behövs. Tänk att stå där med en allvarligt sjuk häst och inte kunna ta in den! :eek: Skulle vilja ha enorm yta för hästarna då... så det inte blir så upptrampat. Det kan det ju bli ändå och då har man ju oxå nytta av en box.

Det gäller nog att vara flexibel och hitta bästa lösningen för hästen. Vilket du verkar ha gjort nu! Ser man att det inte fungerar är det ju bara dumt att envisas... Kan oxå tycka att sålänge hästarna kan vara ute mycket så är det helt okej att ha uppstallat. Min går ute 9-21, och det trivs hon med! Men jag tror att hon skulle trivas på lösdrift oxå.

Att stänga in hästen på 6 kvm(spilta) eller 12 kvm(box) spelar ingen roll, hästen är likförbannat instängd och förhindrad att röra sig..

Jag håller inte med. En box ger viss rörelsefrihet, en spilta gör att hästen bara kan lägga sig, eller stå, inte flytta på sig.

Men grundproblemet har du helt rätt i, det är att stänga in ett flyktdjur som en häst överhuvudtaget på en liten yta under lång tid.

Lösdrift är överlägset. Speciellt mycket mindre arbete blir det inte OCH det är dyrt att skapa en bra miljö i lösdrift. Däremot är det lättare att lyckas med en bra lösdrift än ett stall.

Jag tycker det är dags att kräva att hästar SKA ha utevistelse varje dag. I förlängningen tycker jag att man kan kräva att uppstallningstiderna minimeras också, men varje steg mot mer utevistelse ger oss friskare och mer välmående hästar.

Nej, jag vill inte ha min häst på lösdrift de perioder av året då vädret är skit. Möjligen om det fanns en lösdrift med bra marker och en ordentlig torr ligghall och tillgång till boxar och separata uppbindningsplatser för individuell fodring, för skade/sjukdomsbehandling samt för träning och skötsel.
Hittills har jag dock bara sett en enda sådan fungerande lösdrift, belägen i södra Norrland...

Jag skulle dock föredra att enbart ha min häst på stall mellan 21.00 och 08.00 och inte som nu mellan 16.00 och 08.00. Det är egentligen för lite tid i hagen, men av alla inhyrningsstall jag har varit och tittat på (och det är många det) så var det här ändå det bästa. Jag har en klåfingrig, kaxig unghäst som skadar sig på allt som bara går att skada sig på, så för mig är säkerheten på anläggningen av högsta prioritet. Jag hade henne under en kortare period i ett sk dressyrstall med 7x10 metershagar och 6 timmars utevistelse. Där magrade hon av och deppade ihop totalt.
På lösdriften, dit jag flyttade henne efter dressyrstallet, trivdes hon bra till en början, men när det ihållande kalla regnet kom, dalade hennes livsmod åter. Där hon nu står är hon pigg och glad i blicken och har bra hull, vilket hon tappar direkt när hon inte trivs.

Hos mina föräldrar där hon stod första 10 månaderna trivdes hon också. Där gick hon ute från 8 på morgonen till 20.00 på kvällen vintertid och ute dygnet runt från vår till höst.

Där hon står nu kommer de snart att börja gå ute till 20-21 ca, och juni, juli, augusti kommer hon gå ute dygnet runt. Från och med september börjar de vara inne nattetid igen och när höstmörkret och rusket kommer är de ute mellan 8 och 16.

Det är inte super, men ändå en acceptabel kompromiss så länge hästen ser ut att trivas med tillvaron.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 930
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har min häst står själv i hage men med andra hästar bredvid i andra hagar som går bra. Men nu ska hästen i hagen bredvid på...
Svar
7
· Visningar
1 311
Senast: Ärtan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka