Bekräftelsebehov (utbruten från Dejtingtråden del 21)

Singoalla

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Det så klart, men om man känner att man blir dissad av alla, kan det kanske vara en bra idé för att bli av med känslan att jämt bli dissad, tänker jag :D

Absolut! Bekräftelse är viktigare än vad man tror. Tycker det klingar så negativt och många tänker sig nog ett bekräftelsesökande monster som går över lik för att få höra mer bra saker om bara MIG MIG MIG, när man pratar om bekräftelsebehov. Men att få känna sig eftertraktad och attraktiv måste nog alla få känna ibland.
 
Senast ändrad av en moderator:
Men att få känna sig eftertraktad och attraktiv måste nog alla få känna ibland.
Vet du, man kan leva ett helt liv utan det och ändå överleva. Jag undrar om det kan vara ett av de behov som växer allteftersom man göder det? Eftersom jag aldrig har upplevt den känslan så "behöver" jag den inte - men du som upplever den regelbundet har ett "behov" av att åter få uppleva det... kan det vara så?
 
Vet du, man kan leva ett helt liv utan det och ändå överleva. Jag undrar om det kan vara ett av de behov som växer allteftersom man göder det? Eftersom jag aldrig har upplevt den känslan så "behöver" jag den inte - men du som upplever den regelbundet har ett "behov" av att åter få uppleva det... kan det vara så?

Jag tror absolut att det kan bli ett form av "behov" eller tom beroende. Att få bekräftelse ger ju någon form av belöning. Söker man hela tiden bekräftelse för att må bra kanske det inte blir sunt.
Det är väl lite av ett problem med sociala medier där många söker likes och vill bara ha mer och mer...
 
Vet du, man kan leva ett helt liv utan det och ändå överleva. Jag undrar om det kan vara ett av de behov som växer allteftersom man göder det? Eftersom jag aldrig har upplevt den känslan så "behöver" jag den inte - men du som upplever den regelbundet har ett "behov" av att åter få uppleva det... kan det vara så?

Ja, jag visste att någon skulle reagera på den formuleringen. Så jag får väl ändra till "de flesta". Jag vet inte, jag är ingen psykolog själv så jag kan inte svara på frågeställningen, men jag tycker inte mitt bekräftelsebehov följer någon form av linjär linje av ju mer jag får ju mer vill jag ha. Efter att ha varit ute på singelmarknaden många år och ofta fått bekräftelse av flera parallellt så är jag ypperligt nöjd just nu med att sambo vill ligga då och då. Det är jätteskönt att mobilen inte plingar hela tiden och jag saknar det inte en sekund.

Hur det fungerar för andra vet jag inte, men står fast vid att jag tror att de är viktigt för de flesta. Givetvis med undantag.
 
Jag tror absolut att det kan bli ett form av "behov" eller tom beroende. Att få bekräftelse ger ju någon form av belöning. Söker man hela tiden bekräftelse för att må bra kanske det inte blir sunt.
Det är väl lite av ett problem med sociala medier där många söker likes och vill bara ha mer och mer...

Så kan det absolut vara. Men jag tycker inte man behöver slå på stora trumman och anta att alla som har behov av bekräftelse då och då fungerar så. Jag tror att ett visst behov är helt normalt och att de allra flesta har det. Det finns ju mycket bekräftelse som ges inom ett alldeles vardagligt normalspann.
 
Det är jätteskönt att mobilen inte plingar hela tiden och jag saknar det inte en sekund.
När du var inne i den svängen trivdes du ju som fisken med det och kunde inte tänka dig en fast relation ?
Människan är ganska anpassningsbar ändå. Men är det inte lite så att om man har en partner så har man inte lika stort bekräftelse behov av andra längre. Så då saknar man inte det gamla singellivet...
 
När du var inne i den svängen trivdes du ju som fisken med det och kunde inte tänka dig en fast relation ?
Människan är ganska anpassningsbar ändå. Men är det inte lite så att om man har en partner så har man inte lika stort bekräftelse behov av andra längre. Så då saknar man inte det gamla singellivet...

Nej precis, så hur kopplar du det till att bekräftelse ger ännu större bekräftelsebehov menar du? Om jag hade det förr, men inte har det nu?

Sen var det inte på grund av bekräftelse som jag ville förbli singel. Om du tror det så har du ju missat nästa varenda inlägg jag gjort senaste året.
 
Absolut! Bekräftelse är viktigare än vad man tror. Tycker det klingar så negativt och många tänker sig nog ett bekräftelsesökande monster som går över lik för att få höra mer bra saker om bara MIG MIG MIG, när man pratar om bekräftelsebehov. Men att få känna sig eftertraktad och attraktiv måste nog alla få känna ibland.
Ja men lite så :)
 
Nej precis, så hur kopplar du det till att bekräftelse ger ännu större bekräftelsebehov menar du? Om jag hade det förr, men inte har det nu?

Sen var det inte på grund av bekräftelse som jag ville förbli singel. Om du tror det så har du ju missat nästa varenda inlägg jag gjort senaste året.

Jag säger att det kan det göra det.
Jag pratar om vissa som lägger ner oerhört mkt tid på sin instagram eller blogg eller va det nu är... bygger sina liv på nätet. Syftade inte indirekt på dig.

Det har jag inte påstått. Endast att behovet att bekräftelse kan förändras.
 
Jag säger att det kan det göra det.
Jag pratar om vissa som lägger ner oerhört mkt tid på sin instagram eller blogg eller va det nu är... bygger sina liv på nätet. Syftade inte indirekt på dig.

Det har jag inte påstått. Endast att behovet att bekräftelse kan förändras.

Ja, det finns absolut sådana personer. Jag förstod bara inte riktigt vad det hade med den här diskussionen att göra eftersom jag pratade om någonting helt annat. Men vi släpper det!
 
Vet du, man kan leva ett helt liv utan det och ändå överleva. Jag undrar om det kan vara ett av de behov som växer allteftersom man göder det? Eftersom jag aldrig har upplevt den känslan så "behöver" jag den inte - men du som upplever den regelbundet har ett "behov" av att åter få uppleva det... kan det vara så?
Man kan ju få bekräftelse på olika sätt, allt behöver inte handla om uppskattning i form av smicker. Jag gissar att det är rätt ovanligt att en människa aldrig upplever någon som helst bekräftelse på något i livet.
 
Nej precis, så hur kopplar du det till att bekräftelse ger ännu större bekräftelsebehov menar du? Om jag hade det förr, men inte har det nu?

Sen var det inte på grund av bekräftelse som jag ville förbli singel. Om du tror det så har du ju missat nästa varenda inlägg jag gjort senaste året.
Fast att du inte får bekräftelse nu stämmer inte heller det är bara en annan sorts bekräftelse från en annan typ av person (för dig). Att få bekräftelsen och återkopplingen att man är bra och omtyckt från en person man själv uppskattar och gillar väldigt mycket är oftast högre värderad än "random" bekräftelse men i brist på den sorten så blir "random" nog mer "viktig".
 
Man kan ju få bekräftelse på olika sätt, allt behöver inte handla om uppskattning i form av smicker. Jag gissar att det är rätt ovanligt att en människa aldrig upplever någon som helst bekräftelse på något i livet.

Så är det, jag tror dock @Houdinie menade just mina ord att en måste få känna sig "eftertraktad och attraktiv". Bekräftelse överlag tror jag är livsavgörande. Oavsett om det är någon påpekar att man sköter sina rosenbuskar fint eller att man är snäll.
 
Fast att du inte får bekräftelse nu stämmer inte heller det är bara en annan sorts bekräftelse från en annan typ av person (för dig). Att få bekräftelsen och återkopplingen att man är bra och omtyckt från en person man själv uppskattar och gillar väldigt mycket är oftast högre värderad än "random" bekräftelse men i brist på den sorten så blir "random" nog mer "viktig".

Jag har aldrig sagt att jag inte får bekräftelse, det jag skrev var enbart ett svar på att bekräftelsebehovet skulle öka ju mer man får det. Vilket jag inte håller med om. Jag och sambo ger absolut varandra bekräftelse. Även om det blir många kvällar med vardagslunk och stirr in i dumburken eller telefonen utan konversation också. Vilket är rätt skönt det med.
 
Jag har aldrig sagt att jag inte får bekräftelse, det jag skrev var enbart ett svar på att bekräftelsebehovet skulle öka ju mer man får det. Vilket jag inte håller med om. Jag och sambo ger absolut varandra bekräftelse. Även om det blir många kvällar med vardagslunk och stirr in i dumburken eller telefonen utan konversation också. Vilket är rätt skönt det med.
Att det ökar tror jag inte men däremot kan man nog bli van vid och beroende av den. Jag tror inte att det hela tiden måste bli mer mer mer men att det blir en del av ens vardag. Om man fortfarande får vardaglig bekräftelse från någon man tycker om så det räcker fint. Frågan skulle mer teoretiskt bli om man av någon anledning inte skulle kunna få någon sorts bekräftelse alls av sin partner över en tidsperiod om det skulle räcka med bara vetskapen om att man är omtyckt och bra eller om man skulle börja söka den från andra källor.
 
Att det ökar tror jag inte men däremot kan man nog bli van vid och beroende av den. Jag tror inte att det hela tiden måste bli mer mer mer men att det blir en del av ens vardag. Om man fortfarande får vardaglig bekräftelse från någon man tycker om så det räcker fint. Frågan skulle mer teoretiskt bli om man av någon anledning inte skulle kunna få någon sorts bekräftelse alls av sin partner över en tidsperiod om det skulle räcka med bara vetskapen om att man är omtyckt och bra eller om man skulle börja söka den från andra källor.

Det är nog olika. En vän till mig klagade till sin pojkvän att han aldrig ger henne några komplimanger, och han svarade "Du vet ju att jag älskar dig och att jag tycker att du är världens finaste, det har jag ju sagt förut".

Själv tänker jag att bekräftelse/komplimanger/beröm är ett resultat av vad en person tänker. Om jag tänker att "Oj vad snygg han är i den där skjortan" så är det lätt hänt att det ploppar ur munnen på ett liknande sätt. Likväl som "Jag älskar dig" eller andra fina ord. Dom dök upp i hjärnan så då sägs dom. Skulle jag ha en partner som aldrig säger ord av ömhet eller påpekar att jag är fin så hade jag nog funderat på om han verkligen tänker det. Nu kastar jag sten i glashus för min egen partner är en man av få ord :angel: Men tillräckligt för att jag ska veta vad han känner för mig, och vad han tänker.
 
Jag är övertygad om att ett överdrivet bekräftelsebehov som bygger på komplimanger om utseende i första hand bottnar i bristande självförtroende och -känsla. Jag tror inte att vana har med saken att göra alls.
Det bottnar väl alltid i ett behov att få veta att man betyder något och är värd något och detta kan man i varierande utsträckning göra för sig själv alternativt behöva externt. Det är dock inte alla som kommer kunna få sådana komplimanger som du syftar på och personer som inte kommer få det kommer nog inte att fortsätta försöka få det.

Är man en någorlunda snygg tjej så är det ju t.ex. väldigt enkelt att få bekräftelse bara genom lite selfies och gymbilder på instagram. Är man inte lika snygg alternativt normal kille så fungerar inte det och då får man hitta något annat sätt att få bekräftelsen och då kan man inte heller riktigt bli van vid det men jag tror inte det handlar om att man blir van så mycket som att man hittar ett sätt som ändå är väldigt enkelt.
 
Det bottnar väl alltid i ett behov att få veta att man betyder något och är värd något och detta kan man i varierande utsträckning göra för sig själv alternativt behöva externt. Det är dock inte alla som kommer kunna få sådana komplimanger som du syftar på och personer som inte kommer få det kommer nog inte att fortsätta försöka få det.

Är man en någorlunda snygg tjej så är det ju t.ex. väldigt enkelt att få bekräftelse bara genom lite selfies och gymbilder på instagram. Är man inte lika snygg alternativt normal kille så fungerar inte det och då får man hitta något annat sätt att få bekräftelsen och då kan man inte heller riktigt bli van vid det men jag tror inte det handlar om att man blir van så mycket som att man hittar ett sätt som ändå är väldigt enkelt.
Tycker du själv att du känner dig mer värd när någon tycker att du är snygg? Jag kan inte riktigt se att det funkar så utan bristande självkänsla i grunden.
 
Tycker du själv att du känner dig mer värd när någon tycker att du är snygg? Jag kan inte riktigt se att det funkar så utan bristande självkänsla i grunden.
Jag tror inte att kopplingen nödvändigtvis är så medveten eller direkt att folk bara kommenterar på att man är snygg. Du kommer även få andra komplimanger som inte är kopplade till utseende men som du inte hade fått om du inte hade varit snygg och om du inte hade "sökt bekräftelsen". "Bra jobbat" som exempel på en gymselfie blir en prestationskomplimang men hade antagligen inte varit lika trolig att ske om man inte var attraktiv och inte skett alls om man inte postat bilden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp