Sv: Belgare!

Växte upp med två gröningar som var halvbröder men ändå väldigt olika. Tyvärr så var de skotträdda men annars väldigt trevliga men kunde dock bli rädda om man tex råkade trampa på pälsen när de låg och sov och då naffsa efter en men aldrig skada. Annars väldigt snälla och lätthanterliga men ganska intensiva. Storebror blev 12.5 år och lillebror 15. Den äldre tävlade spår när han var yngre. Båda fick prostatabesvär och kastrerades men det kanske inte har med rasen att göra.
 
Sv: Belgare!

Vi har tre och de är alla väldigt olika, den första som jag redan skrivit om gjorde ett kalas-MH, men den andra gick det jättedåligt för med en 5:a på skott. Den tredje ska vi gå med nu i augusti men jag tror inte att hon når upp i den förstas kaliber.

Ingen av de två första ska det avlas på, nr 2 pga det usla MH:et även om hon är en underbar hund som charmar alla och har mkt bra föräldrar, men då hon själv inte lever upp till våra egna krav så kommer hon att fortsätta vara en älskad familjemedlem utan avkommor. Jag ska ärligt säga att jag var grymt besviken och förvånad över det urusla resultatet hon fick, det var inte alls vad jag trodde om henne, trodde hon skulle glida igenom på en räkmacka. :crazy: Nr 1 har färgfel, inte för att det egentligen spelar ngn som helst roll att hon har för mkt vitt då anlaget finns hos dem, men hon är tyvärr diagnostiserad med pannus och det ska inte avlas vidare på då det kan finnas risk för arvbarhet.

Nr 3 som inte gått MH ännu är i stort sett allmänt knäpp. :idea: Vi får se vad MH:et visar på, jag trodde vi skulle åka hem med nr 1 i tvångströja, men det blir kanske nr 3 istället som får den äran. :o Även om jag tycker om dem alla tre, framförallt när de sover, så kan jag inte rekommendera rasen som sällskapshund.
 
Senast ändrad:
Sv: Belgare!

Jag kan förstås bara tala från mina egna erfarenheter, men av vad jag har sett är de flesta bruksavlade tervar trots sitt rykte riktigt stabila. När min tervtjej var unghund var hon och alla hennes syskon på kurs med en kull schäfrar, gissa vilka som var skälliga och nerviga?

Så länge man aktiverar dem brukar det inte vara något problem, som ren sällskapshund klättrar de på väggarna
 
Sv: Belgare!

Hej.
Jag har erfarenhet utav malinois och tervueren. Det finns bra tervar, gud ja.
Man måste vara noga med att välja bra linjer, dvs brukslinjer och inte utställningslinjer. De flesta brukstervarna har malle bakom sig, dvs en långhårsmalle född i mallekull. Dessa hundar är minst lika bra som mallarna då de i princip är malinois med lång päls = tervueren.
Det man däremot måste tänka på om du bestämmer dig för att skaffa en malinois är att vara noga med att träffa föräldrardjuren och se hur de är med tillgänglighet då det är något som kan brista.
Kolla runt lite men snöa inte in dig endast på Mallen, det finns jätte bra brukstervar, finns säkert bra bruksvarianter av alla Belgare men har inte så jätte bra koll på grönis och laekenois.
Jag har själv en brukstervueren som är helt underbar, har träffat många individer från uppfödaren och där finns det ingen stress, ingen berördhet, bra tillgänglighet och myyyyycket motor.
Lycka till.
 
Sv: Belgare!

jag har inte särskilt mycket kunskap om belgare, men min familj är nu inne på sin andra terv och jag tycker de är helt underbara hundar... den första var en omplacering, min mammas vän har tidigare haft uppfödning av malle och terv, denna hunden påstods ha bitit barn mm, uppfödaren tog tillbaka hunden, som tyvärr mobbades ut av dennes andra tikar och mamma fick frågan om hon ville ha hunden, visst! trevligare hund har man fått leta efter... och den har enbart varit familjehund på mindre gård, aldrig några problem, samma med nr2 köptes som valp och tanken var att hon skulle aktiveras mer än vad som nu blivit då min mamma har en sjukdom som påverkar ork och rörelse... den hunden är helt underbar, lite folkskygg i folkmängder kanske men det beror på att hon inte fått den träningen.
min mormor och morfar har tagit över (vid olika tillfällen) 2 "pensionerade" tervhannar, tidigare tävlade mm dessa har då bott i lägenhet/hus med dagliga promenader aldrig varit några problem...

uppfödaren hade på sin gård mååånga hundar, både inne i huset och i hundstallet... eller lösa på gården alla har varit hur trevliga som helst... och vana med mycket folk.

självklart förstår jag att vi haft lite tur med individer och att de behöver mera aktivering,
men vill bara påvisa vad jag erfarit av de tervar jag träffat.

sen till er som har terv... skulle gärna vilja ha information om uppfödare som ni rekomenderar
då jag vet att den dagen mitt liv har plats/tid för en hund så blir det en terv!
har därför börjat sätta mig in i rasen mera nu

sorry för långt inlägg
 
Sv: Belgare!

Gå in på www.afbv.se, där finns en uppfödarlista.
Rekomenderar att du går in och kikar lite själv först, det är bäst om du får en egen uppfattning först om vilka uppfödare du gillar osv.
Du märker nog ganska fort om uppfödaren inriktar sig på bruks eller utställning.
Lycka till
 
Sv: Belgare!

Beror nog väldigt mycket på vad man menar med sällskapshund.
Misstänker vi lägger väldigt olika värderingar i det ordet?

För mig är en sällskaps hund en hund man inte tävlar med.
Och det är liksom inte lika med att bara ligga på sofflocket…
Finns en otrolig massa man kan göra med sin hund som inte handlar om tävling.

Mina båda Tervar är enbart sällskapshundar.
Men det innebär inte att de inte får mycket motion/sysselsättning.
 
Sv: Belgare!

Sällskapshund för mig är en hund som kräver minimalt med mental aktivering, och är nöjd med promenader i princip. Därmed inte sagt att man inte kan aktivera mer och få en gladare hund, men det är inte ett konstant krav från hundens sida.

Som jag upplever det behöver en belgare liksom många andra raser sysselsättas på ett annat sätt med mycket mental stimulans så de får använda huvudet, annars sysselsätter de sig själva, med mindre lyckat resultat.
 
Sv: Belgare!

Varför ska man ha en belgare till endast sällskap? Det är en bruksras som ska arbeta. Det finns många andra raser som passar in bättre om man endast ska ha hunden till sällskap. Finns det något tilltalande hos en understimulerad belgare? Tror inte det - då däremot kommer stressrelaterade problem att uppstå samt mycket mer.
Om man vill ha en sällskapshund bör man inte kolla på någon utav bruksraserna. Att de är kategoriserade under bruksraser bör ju säga det mesta.
 
Sv: Belgare!

Jag kan definera vad jag tycker är sällskap/familje hund. Eller hur en sådan hund skulle få det hos oss.
En hund som är med hela tiden på allt. Ut i stallet med till stranden och med på allt vi gör. Våra tidigare hundar har varit vad jag tycker familjehundar och de har tränats lydnad och agility men för den delen inte tävlats min blandning med terv tränades även sök utan att tävla utan bara för att vi gilla att vara aktiva med hunden. Massa hjärngymnastik och där mellan kunna ligga i soffan och sova medans vi tittar på tv.
 
Sv: Belgare!

Varför ska man ha en belgare till endast sällskap? Det är en bruksras som ska arbeta. Det finns många andra raser som passar in bättre om man endast ska ha hunden till sällskap. Finns det något tilltalande hos en understimulerad belgare? Tror inte det - då däremot kommer stressrelaterade problem att uppstå samt mycket mer.
Om man vill ha en sällskapshund bör man inte kolla på någon utav bruksraserna. Att de är kategoriserade under bruksraser bör ju säga det mesta.

Fast i mitt fall har både jga och sambon alltid haft brukshundar som familjehundar. Kolla gärna vad vi tycker att familjehundar ska klara av att hänga med på så förstår du kanske bättre. Skrev det i ett inlägg här över.
 
Sv: Belgare!

Ber om ursäkt, är ny här och är inte 100% vad jag gör när jag svarar på en tråd.. Var inte menat till dig!
 
Sv: Belgare!

Fast i mitt fall har både jga och sambon alltid haft brukshundar som familjehundar. Kolla gärna vad vi tycker att familjehundar ska klara av att hänga med på så förstår du kanske bättre. Skrev det i ett inlägg här över.

Jo självklart passar en Belgare in, om hunden får aktiveras mentalt.
Det jag blir lite fundersam över är att när många frågar om rasval osv så är kraven ofta "ska kunna hänga med överallt..", alla hundar kan hänga med överallt, och detta är inte en aktivering för hunden. Alla hundar klarar av att gå så länge man bygger upp konditionen succesivt och man skaffar väl inte hund för att de bara ska sitta hemma? Jag har en Australisk Terrier också, och båda två följer med mig över allt, han klarar det men blir knappast mentalt trött av att sitta i stall, eller vara ute och gå. Men så länge ni planerar att aktivera hunden mentalt så passar en Belgare säkert in jätte bra hos er.
 
Sv: Belgare!

Jag rekommenderar att du går in på belgarweb och kollar upp de uppfödare du tycker verkar intressanta, kolla även upp vilka linjer de har, vilka veterinära fynd som finns och MH. Något som jag tyvärr även upptäckt med rasen är att det är många som roar sig med att verkligen kasta skit på varandra och olika uppfödare, helt ogrundat många gånger, å andra sidan har jag även upptäckt uppfödare verkligen är skit och som ljuger för sina valpköpare. :mad: Vad som verkligen förvånar är ett hundforum för bruksfolk där även moderatorerna ägnar sig åt dyngspridandet och där uppfödarna namnges, finns de härifrån buke som kan känna sig träffade och de som skriver på mailinglistan. Ni vet vilka ni är. :grin:

Boken om belgiska vallhundar, skriven av Anne Fallesen, är mycket trevlig och som jag verkligen kan rekommendera till alla som är intresserad av rasen.
 
Sv: Belgare!

tack så jätte mycket för svar...
det är just detta med linjer jag har lite svårt för, vet ju inte vilka som är bra/dåliga...
ja, jag hittade belgarweb, mycket intressant, hittade båda de hundar min mamma haft där... kul att se!
 
Sv: Belgare!

Jag älskar belgarna, det är urhäftiga hundar med full fart, enorm kamplust, världens intresse för allt och dom är snabba som fan.

Har en grönis, med många bra sidor men ett helt knippe dåliga också, tyvärr vilket ju ställer till det lite både i vardagen och i träning- och tävlingssammanhang. Nästa hund kommer inte att bli en grönis, inte i dagsläget iallafall, det känns så himla osäkert och även om min svarta är min ögonsten ser jag saker hos honom som jag verkligen vill slippa i nästa hund.

själv har jag aldrig träffat någon Lakke direkt, och hade jag köpt mig en belgare till nu hade jag kollat åt Mallehållet, definitivt. Deras statistik är betydligt bättre än de andra varianterna.
Det finns såklart guldkorn bland långhåren, men det verkar svårt att hitta.
 
Sv: Belgare!

Det låter som ett underbart liv för en hund!

MEN jag kan säga att av alla mallar jag träffar så är det ytterst få, om ens någon, som skulle trivas med det livet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kajsastina
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 759
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp