Sv: Belgare!

Även jag har den uppfattningen om tervarna att det är mycket nerver utanpå. Inte riktigt samma kompletta brukshund som mallen, utan det är just nerverna som brister. En del har också varit ganska bitchiga och skarpa.

Även hos grönisarna har jag stött på en del skarpa exemplar. Lugnare, men betydligt mer fuck-you-attityd än hos malle och terv. Överlag har alla varit mycket aktiva hundar.
 
Sv: Belgare!

Någon direkt skrikig i stil med malle har jag inte direkt stött på jag heller, men det är inte för inte rasens benämns som nerverens.
 
Sv: Belgare!

Mallar! Helt klart! Vi äger en (övergång från dobermann) och hon är helt otrolig! Lättlärd, snabb, kvick *älska*
 
Sv: Belgare!

Som sagt inte riktigt min uppfatning.
Även om det tyvärr finns dåliga exemplar precis som inom alla raser.
 
Sv: Belgare!

Någon direkt skrikig i stil med malle har jag inte direkt stött på jag heller, men det är inte för inte rasens benämns som nerverens.


Det där nerverens hörde jag redan på min tervtid.
Och jag var så trött på det, för folk har en förmåga att tycka alla raser ska vara på ett och samma sätt.
Så fort inte en hund (syftar inte på terv, utan överlag för olika raser) tex går fram till nån som vill hälsa, ja då finns det åsikter. Sen att rasen kanske är lite avvaktande, det glöms bort.
Visst finns det nerver i belgarna, men de ska ju finnas där. Fanns de inte där, så är det ingen belgare enligt mig.
Men nerver måste inte vara något negativt.
 
Sv: Belgare!

*kl*

Jag gillar mallar, de verkar otroliga! Den enda "erfarenheten" jag har av terv var en avlägsen grannes. En vän till familjen med barn var hundvakt en dag och blev ordentligt biten i låret efter att han skulle ta bort ett föremål för hunden. Tror att den avlivades efter det.
 
Sv: Belgare!

Nerver som inte håller ihop är alltid negativt. Nu talar jag inte om något så trivialt som att hunden inte vill hälsa eller att den är intensiv utan om att det mitt i ett sökskick kan slå tilt. Hunden jobbar hur fint som helst och poff så gick ridån ned för ögonen och hunden bara springer. Hos just belgare har jag sett en tendens att nerverna klappar ihop under press. Dobermann har något liknande, fast ändå inte samma.

Sedan har vi de nypande tervarna. Fullt normala, ointresserade hundar vid första anblicken men sedan vände man ryggen till och fick ett nyp.

Belgare ska vara intensiva, ha massor med kamp, hög aktivitetsnivå och vara allmänt blixtsnabba i reaktionerna, men de ska inte vara nervösa för en sådan hund är en plåga. Lite nervdaller finns numera hos de flesta, men det får inte bli för mycket.
 
Sv: Belgare!

Jag är tervfantast:D

Snabba, roliga, arbetsvilliga och dessutom hyfsat förarveka (ibland för mycket, men jag har lättare att hantera det än motsatsen).

Jag ska ha en igen, men inte nu, när vi väntar smått tvåbent. Det är en hundtyp jag vill kunna lägga MYCKET tid på, för att kunna få ett bra resultat.
Lite promenader och ett sök i veckan är inte tillräckligt på långa vägar. Grönis kan jag också tänka mig, dock vill jag ha en hane oavsett sort när det gäller belgare, men det är nog mest en fix idé hos mig.
 
Sv: Belgare!

Ja du det har man hört till leda…
Mins en utställning då två mycket högljudda stod vid Belgar ringen och högt och tydligt förkunnade för alla oavsett om de ville höra på eller ej
Att Tervar minsann var snygga men tyvärr väldigt skygga/nervösa osv.

Ja jag ser det sa jag högt och tittade menade på ett gäng Tervar som låg alla tillsammans och sov i allt stim! (stor utställning med mycket folk)
Till saken hör att hundarna (ca 10 st) kom från samma uppfödare men hade olika ägare, så de kände inte varandra.

De högljudda skulle då testa skyggheten istället som de var så säkra på!
Samtliga hälsade som normala hundar, lite snopet kanske?:angel:

Och tror att de flesta ägare till en normal Terv, någon gång har hört när de varit hos veterinären typ
” nej men oj vilken trevlig Terv, inte så vanligt att de är så öppna”
blir lika full i skratt var gång, då de flesta är faktiskt det!

Finns så klart undantag precis som i alla andra raser…
Men det stora flertalet är väldigt trevliga!

Men det tycks vara hopplöst att få bort denna fördom av rasen tyvärr…
 
Sv: Belgare!

*KL*
Är väldigt kluven när det gäller belgare! Några av de bästa hundar jag träffat har varit terv eller malle, men några av de sämsta jag träffat har också varit av samma raser. Verkar finnas ett stort spann inom raserna. Men det är väl som med de flesta andra raser att man måste vara noga med vilken uppfödare och vilka föräldradjur man väljer. Och kanske framförallt att man är ärlig både inför sig själv och inför uppfödaren om vad man vill med sin hund.
 
Sv: Belgare!

Kan bara hålla med.


Hur många har du träffat då?


Har aldrig hört en skrikig belgare, fattar inte ens vad ni menar med det.
Lättstressad måste inte vara något negativt, beror på hur det utvisar sig.
Men oftast är det lättast att säga så, fast man egentligen inte vet vad det handlar om.
 
Sv: Belgare!

KL

Mallen är enligt mig den vackraste hundrasen som finns (ja, efter Beauceronen då...) och jag tycker dom verkar helt underbara. Förmodligen inget för mig, inte just nu i alla fall, men jag får alltid lite hjärtklappning när jag träffar dem!
Terv en har jag bara träffat otrevliga ex av, tyvärr, hoppas jag bara haft otur. Skrikiga genomnervösa och hysteriska, och jag har mött många! Senaste lydnadskursen jag gick hade med en Terv som inte ens kunde stå intill plan, den bara skrek! Har ofta gått förbi bilar med bakluckan öppen och en Terv bakom gallret - och man tackar för gallret... Och då går jag ändå aldrig nära bilar med hund i och stirrar inte på dem.
Det är en vacker hund om man gillar päls, men min egen erfarenhet av dem är INTE trevlig. Hoppas jag som sagt haft otur...
 
Sv: Belgare!

KL

Mallen är enligt mig den vackraste hundrasen som finns (ja, efter Beauceronen då...) och jag tycker dom verkar helt underbara. Förmodligen inget för mig, inte just nu i alla fall, men jag får alltid lite hjärtklappning när jag träffar dem!
Terv en har jag bara träffat otrevliga ex av, tyvärr, hoppas jag bara haft otur. Skrikiga genomnervösa och hysteriska, och jag har mött många! Senaste lydnadskursen jag gick hade med en Terv som inte ens kunde stå intill plan, den bara skrek! Har ofta gått förbi bilar med bakluckan öppen och en Terv bakom gallret - och man tackar för gallret... Och då går jag ändå aldrig nära bilar med hund i och stirrar inte på dem.
Det är en vacker hund om man gillar päls, men min egen erfarenhet av dem är INTE trevlig. Hoppas jag som sagt haft otur...


Och precis som du skriver, så känner jag många schäfrar som är :rofl:
Nu menar jag inte att försvara terven, för finns dåliga ex av alla raser.
Men jag har aldrig sett det du skriver, men däremot har jag sett det på schäfer, speciellt det där med att sitta i bilar och "skrikiga" ;)
Sen har jag självklart träffat många många bra schäfrar också :)
 
Sv: Belgare!

Och där har vi det i ett "nötskal"
Ska erkännas att det finns dåliga exemplar av Belgare, det ska Gudarna veta.
Men det finns i alla raser, inte speciellt för Belgare alltså!

Som vid alla valpköp, måste man vara noga vid val av uppfödare en uppfödare man har fult förtroende för, är Guld värd!
Med hjälp av det suveräna hunddata går det att kolla föräldrar djuren till den tilltänkta valpen, alla Belgare som går i avel måste vara HD/AD fria och MH testade.
Sedan naturligtvis träffa tiken (hannen också om det är möjligt)

Och vist kan man ha Belgare som sällskapshund, det beror bara på vad du lägger i det ordet!
Har själv två sällskaps Tervar, går hur bra som helst det!
De får dock mycket motion, är med till hästen dagligen och följer med när jag kör ut med hästen.

Jag jobbar hemma och de sover snällt hela dagen bredvid mig, lugna och trygga.
Full rulle ute istället.
 
Sv: Belgare!

Jag antar att det är väl dom "dåliga" man lägger märke till, ingen hör en hund som går eller sitter tyst, medans den som skriker och beter sig syns och hörs lång väg!
Men personligen har jag ingen direkt längtan efter en Terv...
 
Sv: Belgare!

Jag antar att det är väl dom "dåliga" man lägger märke till, ingen hör en hund som går eller sitter tyst, medans den som skriker och beter sig syns och hörs lång väg!
Men personligen har jag ingen direkt längtan efter en Terv...



Precis :bow:


Grana som ibland har längtan efter en terv :D
 
Sv: Belgare!

Visst kan belgare vara skrikiga, vår ena brukade skrika av lycka varje gång vi var på väg till klubben, redan innan vi hann svänga av motorvägen! För varje korsning vi passerade steg lyckan från förtjusta småpip till ett cresendo innan vi var framme, hördes säker innan bilen var synlig vilka som kom. :o Hon älskade att träna vad vi än sysslade med och när vi gick grundkursen så var hon så lycklig i början när det var hennes tur att det många gånger kunde bli ett ärevarv efter uppgiften. Lyckan sprängde i kroppen på henne och inkallningarna fick gräset att flyga med rötterna all världens väg, sista metrarna sprang hon på bakbenen, vände upp och satte sig fortfarande på två perfekt fot. :D Vid ligg kastar hon sig så jag är förvånad att hon inte tappar luften och hon älskar att spring upp på A-hindret och hålla utkik om hon får gå lös. social och älskar människor, lite väl intensiv ibland och lyckan hade varit om hon varit liten nog att få sitta i knä.

En kalashund som fäller två ggr/år och inget däremellan. :love:

sokka_kayo_01.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kajsastina
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 755
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp