Sv: Belgare!

Ja är det så man menar med sällskapshund, då förstår jag mer än väl att Belgare inte tillhör dom....
Fast vem köper en stor brukshund och tror att man får en hund som kräver minimalt :confused:

Jag har haft Belgare i många, många år och jag hävdar envist som en mulåsna att det vist går det att ha dom långhåriga (mallar är nog lite annorlunda, har aldrig haft Malle) adlelse utmärkta som sällskaps hundar!
Hunden har inget begrep om det där med tävling och skiter nog högaktnings i champion titlar

Men självklart måste man vara mycket medveten om att det är en stor, livlig hund som kräver mycket motion och vettig sysselsättning.
De bör ha en uppgift med andra ord.
Men det kan vara till exempel att leta kantareller, eller att följa med på ridturer eller något annat.
Belgare är utpräglade vallhundar och vill inte vara ensamma följer tex gärna in på toaletten och kollar så man inte ”försvinner” därför ska man inte ha dom för mycket ensamma hemma, men Belgare som följer med på jobbet brukar snabbt lära sig rutiner/klockan sover lugnt tills det är dags att gå hem tex.
 
Sv: Belgare!

Alltså, detta är inte riktat mot dig, utan det du skriver om, men jag blir bara så upprörd... vad TÄNKER folk med när de skaffar hund?! Hur kan man få för sig att skaffa en malle om man vill ha en sällskapshund :eek::crazy:? Hur kan man vara så korkad att man inte ens kan läsa innantill om vad en ras behöver/kräver innan man köper en??

Vojne vojne säger jag bara...

Lite OT, men ändå inne på ditt spår.

I fredags på Östersjöfestivalen hade jag och Narmo freestyleuppvisning vilket var väldigt populärt bland förbipasserande. En kvinna kom fram och frågade om jag tränade hund åt folk. Svaret blev nej, men att jag gärna lyssnade på vad hon hade att säga. Hon hade skaffat sig en Softies i tron om att det var en vallhund :crazy:. Hon tyckte att det var märkligt att hunden inte var kontaktsökande och bara gick med nosen i backen hela tiden.
 
Sv: Belgare!

Det låter som ett underbart liv för en hund!

MEN jag kan säga att av alla mallar jag träffar så är det ytterst få, om ens någon, som skulle trivas med det livet.

Nä jag har förstått att mallar måste få mer jobb om man säger så.
 
Sv: Belgare!

Jag tycker mycket om belgarna, Underbara hundar...för rätt person ;) Ingen av d jag har träffat har varit s.k soffpotatisar, men med motion och hjärngympa och bra uppfostran är dom jättegoa.

Har själv en Groenendael som jag köpte när han var fyra, och han hade en hård uppväxt och har därför en del problem, som blir mildare för varje dag. Nu är han åtta. Han blir ganska lätt stressad osv. Dock inte som andra stressade hundar jag har mött. Hade han fått en bra uppväxt tror jag att han hade varit den ultimata hunden på alla sätt! Han nöjer sig med sina långpromenader och att få vara med på äventyr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kajsastina
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 755
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp