Belgisk jätte

FengurLaugar

Trådstartare
Visst är de underbara!
Jag vet att det finns trådar om dessa redan, men dom var lite gamla tycker jag så jag startar en ny :)

Tänkte visa er min jätte, Åke. Han bor i hela stallet och en del av höladan (sitter ihop) plus att han har en egen bur i stallet där vi stänger in honom på natten och när ytterdörren måste vara öppen. Han trivs som bara den :) När han får komma ut och skutta släpper vi honom i hundgården (lagomt stor :angel:) Han brukar leka med katterna, och han är ju rätt mycket större än dom haha! Men han älskar dom verkligen! Ibland får han komma in i huset och busa lite också, han är större än vår tax, så taxen vågar inte göra honom något ;)
Åke är 1,5 år nu och jag älskar honom! Han är ett perfekt sällskap ute i stallet när hästarna fortfarande är ute i hagen :idea:

Visa mig era jättar och berätta lite om dem!

98433_1217882570.jpg


49339_1217592216.jpg


13510_1218015855.jpg
 
Sv: Belgisk jätte

Jag har en, som jag tyvärr måste göra mig av med pga ekonomin (eller snarare brist på ekonomi).
Men än så länge bor hon kvar.


Hon heter Kråkbackens Järnsaxa och har färgen järnblå (icke godkänd färg).
Den 17 augusti iår fyllde hon 2 år.
En redig dam på 7,5 kg är hon, med ett helmysigt temperament.
Slickar gärna på fingarna, och har inget emot att pussa en på näsan eller ge en tvättning av ansiktet.
Höjdrädd är hon tyvärr, vilket blir problematiskt när jag behöver lyfta henne.
Hatar transportburar gör hon också, vilket i kombination med att hon inte vill bli lyft inte är särskilt kul.
Men bortser man från det, är hon världens goaste. :)

dz79qc.jpg


30lj5uw.jpg


11he5ok.jpg
 
Sv: Belgisk jätte

Gud vilken snygging :)
Synd att du inte bor i närheten, då hade jag gärna tagit över henne. Lite svårt med en hane och en hona då men.
 
Sv: Belgisk jätte

Jag har en jätte som är ca 5månader, en riktig kelgris. Hon är "vanligt" brun, med gigantiska öron. Esther är otroligt snäll och mysig, dock är hon som skjutton och tugga på allt, men hon är ju bara en unge ännu. Hon bor inne här och springer lös när sonen inte är i närheten, han är rädd för henne och det kan jag ju förstå.. Det kommer en kanin i luften jämfota som är större än katterna.. ;):D

Jag har bara några bilder på henne när hon sitter och myser i soffan. Tyvärr har hon kommit på att det är trevligt att ligga där och kolla på tv.. Matte är inte lika glad.. Det blir ju bruna pärlor efter henne.. :angel:

DSC00921.jpg


DSC00925.jpg
 
Sv: Belgisk jätte

Jag har precis bokat en Belgisk Jätte, en hane, som om allt går planenligt kommer till mig på måndag. Jättespännande! Ska lägga in bilder och berätta om honom sedan.
 
Sv: Belgisk jätte

:eek: Jösses! Vilken enorm och vad vacker den var! Jag hade ingen aning om att det fanns så stora kaniner. Verkligen imponerad! :D
 
Sv: Belgisk jätte

Jag har två BJ, en viltfärgad och en madagaskar. De är ca 5,5 månad och växer så det knakar just nu. De fick alldeles nyligen byta namn från Mimmi och Pippi till Mimmin och Pippin :o:grin: Ska ringa vet och kastrera dem, än så länge slåss de iallafall inte.

De bor denna vinter i en hästbox i stallet, till våren flyttar de ut i sitt förstärkta hägn på 30m2 med nättak. Jag har hemska rovdjur till katter och en hel del räv och örn i området så jag vågar inte ha dom utan nättak. Men nu så verkar katterna ha tappat jaktinstinkten, kaninerna är ju en bra bit större än dom. Katterna brukar följa med in i boxen till dom när jag är där men istället för att jaga kaninerna brukar katterna leka i deras cementrör.:grin:

Hur mycket äter era djur? Mina får svenska foders pellets och går på fri tillgång. Just nu äter de ungefär 4dl pellets VAR. De är absolut inte feta, men som sagt så växer de otroligt just nu. Till det så äter dom ganska mycket hö och delar på en 1-liters vattenflaska / dygn.

Tyvärr är dom inte sådär jättetama. De tycker att det är helt OK att vara i närheten av oss och de blir lugna när man tar upp dom - det är infångandet som är lite problematiskt. Hoppas att de lugnar sig lite som kastrater.

Här kommer en gammal bild på dem när de är precis hemkomna, 12 veckor gamla.

webDSC06356~0.jpg
 
Sv: Belgisk jätte

Esther äter nog en halvliter av Stampe (lantmännens) varje dag. Minst en morot, ett äpple, grenar och massor med hö.
 
Sv: Belgisk jätte

Jag har en jätte som är ca 5månader, en riktig kelgris. Hon är "vanligt" brun, med gigantiska öron. Esther är otroligt snäll och mysig, dock är hon som skjutton och tugga på allt, men hon är ju bara en unge ännu. Hon bor inne här och springer lös när sonen inte är i närheten, han är rädd för henne och det kan jag ju förstå.. Det kommer en kanin i luften jämfota som är större än katterna.. ;):D

Jag har bara några bilder på henne när hon sitter och myser i soffan. Tyvärr har hon kommit på att det är trevligt att ligga där och kolla på tv.. Matte är inte lika glad.. Det blir ju bruna pärlor efter henne.. :angel:

DSC00921.jpg


DSC00925.jpg




du får lära henne gå på lådan :D
Det gör min Åke. Han har en rosa fin kattlåda med spån i i sin bur, där kissar han alltid och bajsar för det mesta. Blir lite bajs utanför ibland när han busar och så :) Hon va riktigt söt!
 
Sv: Belgisk jätte

Jag har två BJ, en viltfärgad och en madagaskar. De är ca 5,5 månad och växer så det knakar just nu. De fick alldeles nyligen byta namn från Mimmi och Pippi till Mimmin och Pippin :o:grin: Ska ringa vet och kastrera dem, än så länge slåss de iallafall inte.

De bor denna vinter i en hästbox i stallet, till våren flyttar de ut i sitt förstärkta hägn på 30m2 med nättak. Jag har hemska rovdjur till katter och en hel del räv och örn i området så jag vågar inte ha dom utan nättak. Men nu så verkar katterna ha tappat jaktinstinkten, kaninerna är ju en bra bit större än dom. Katterna brukar följa med in i boxen till dom när jag är där men istället för att jaga kaninerna brukar katterna leka i deras cementrör.:grin:

Hur mycket äter era djur? Mina får svenska foders pellets och går på fri tillgång. Just nu äter de ungefär 4dl pellets VAR. De är absolut inte feta, men som sagt så växer de otroligt just nu. Till det så äter dom ganska mycket hö och delar på en 1-liters vattenflaska / dygn.

Tyvärr är dom inte sådär jättetama. De tycker att det är helt OK att vara i närheten av oss och de blir lugna när man tar upp dom - det är infångandet som är lite problematiskt. Hoppas att de lugnar sig lite som kastrater.

Här kommer en gammal bild på dem när de är precis hemkomna, 12 veckor gamla.

webDSC06356~0.jpg



Oj va fin den vita va! En sån vill jag ha :angel: hihi.
Åke har också fri tillgång på nån slags kanin/marsvins mat som jag köpt på lantmännen. Har stampe ibland också. Han äter minst 2 dl per dag..men har lite dålig koll eftersom jag fyller på när jag ser att det är dåligt. Äter rätt mycket hö också :)
Åke vill inte heller alltid att man tar i honom, det är på hans villkor alltid. Men om han inser att man inte ska lyfta upp honom så är det inga problem :D
 
Sv: Belgisk jätte

du får lära henne gå på lådan :D
Det gör min Åke. Han har en rosa fin kattlåda med spån i i sin bur, där kissar han alltid och bajsar för det mesta. Blir lite bajs utanför ibland när han busar och så :) Hon va riktigt söt!

Det var tanken att försöka få henne rumsren, jag har haft andra kaniner som varit det. Men hon är en riktig gris. Hon har inte ens ett hörn att kissa i i buren utan det är där hon ligger.

Har du några bra tips hur jag ska få henne rumsren?
 
Sv: Belgisk jätte

Min dröm är att skaffa en jätte. När jag bodde i hus för ca 2 månader sen så planerade jag att inom ett par år skaffa en jätte, men nu när jag bara bor i en etta måste jag nog tyvärr skjuta upp det längre. :(
 
Sv: Belgisk jätte

Det var tanken att försöka få henne rumsren, jag har haft andra kaniner som varit det. Men hon är en riktig gris. Hon har inte ens ett hörn att kissa i i buren utan det är där hon ligger.

Har du några bra tips hur jag ska få henne rumsren?



Hmm...vet inte om jag egentligen har några bra tips. Åke lärde sig så fort så man behövde inte "tjata" på honom om du fattar? :)
Men vi började med att lägga tidningar där han alltid bajsade på golvet då han var inne i huset. Sen la vi bajs i lådan (så det skulle lukta honom där) och satte lådan där vi haft tidningar förr, och vips så funka det. Men det är väl olika från kanin till kanin hur lättlärda dom är.
 
Sv: Belgisk jätte

Min dröm är att skaffa en jätte. När jag bodde i hus för ca 2 månader sen så planerade jag att inom ett par år skaffa en jätte, men nu när jag bara bor i en etta måste jag nog tyvärr skjuta upp det längre. :(


Ja, dom är så goa! Dom blir som hundar hehe. Det går nog att ha den i en etta också. Men det bästa är väl om den kan få komma ut och äta gräs ibland och så..
 
Sv: Belgisk jätte

Beror väl lite på hur stor etta man har, och hur aktiv kanin man har. Fast de flesta planerar nog inte att bo i en etta resten av livet. ;)

Fördelen med att skaffa kanin när man bor litet är kanske att den är lättare att få rumsren eftersom den alltid har nära till toaletten/buren? :)
 
Sv: Belgisk jätte

Jo, det är väl så :)
Min Åke har en 4e del av höladan och hela stallet förutom boxarna för sig själv om dagen, så självklart blir det lite pluttar på fel ställe ibland, men han är absolut ingen gris :)
När han är inne i huset håller han sig alltid, vi lägger ut tidningar åt honom, men dom sover han bara på. Det har aldrig hänt att han bajsat inne, inte sen han blev rumsren :)
 
Sv: Belgisk jätte

Jao fast i min etta trängs redan jag, hund och en marsvinsuppfödning, blir nog rätt trångt med en jätte på det också. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 190
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
39
· Visningar
1 675
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp