Belöning - Bestraffning

Ela

Trådstartare
Satt och diskuterade med några vänner hur man bäst belönar och bestraffar barnen och insåg att våra uppfattningar om bra bestraffning/belöning skiljdes markant åt. Pratade även en del om Nannyakuten där man faktiskt kör stenhårt med belöning-bestraffning.

Hur och när bestraffar ni era barn? Och hur belönar ni bra beteende ??
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Varför skulle jag bestraffa mina barn?

Jag väljer att belöna dem med uppmärksamhet, tid och engagemang. Ju äldre de blir, desto lättare kan man tala med dem, resonera om ditt och datt.
Förhoppningen är ju att de skall bli trygga och självständiga individer med ett sunt eget tänkande när de växer upp.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

bestraffning kanske var ett hårt ord...

Men om barnet uppenbarligen gjort fel, ignorerar du bara det beteendet då?
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Konsekvenser har vi, tex äter/provar man inte maten så får man ingen efterrätt, bråkar/leker man med/runt maten så får man gå ut från där vi nadra äter, man är välkommen in igen när man tänker uppföra sig, plockar man inte upp på rummet så får man inte ringa och fråga kompisen om man får leka osv.

Belöningar beror lite på, men jag brukar erbjuda barnen en glass om de uppför sig i affären tex, vilket fungerar utmärkt! :D Men där gäller det då oxå att man faktiskt tar konsekvensen och tar bort glassen de gånger de inte uppför sig, det har bara hänt en gång och det var väldigt effektivt. :devil:

Om vi städar tillsammans så får vi mer tid till att göra något tillsammans och kan spela det där spelet de ville spela osv.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Jag kör omedvetet på belöning, och positiv uppmuntran när barnen gör rätt. Har dock inte tänkt på det speciellt mycket förrän någon påpekade det för mig för ett tags sedan.

Bestraffning är ett svårt ord. Men när Elis t.ex. puttar Alvin tar jag i honom för att han ska se mig, och sedan säger jag Nej. Inte puttas. Gör han om det säger jag samma sak, lyfter bort honom och avleder med något annat.

Om han gör fel med vilje så reagerar jag, som jag nämndeovan.

Gör han fel på så sätt att han försöker sig på något som går fel, t.ex. klättrar ner från sin stol på fel, sätt låter jag hnonom upptäcka själv att det inte fungerar, då ignorerar jag.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

bestraffning kanske var ett hårt ord...

Men om barnet uppenbarligen gjort fel, ignorerar du bara det beteendet då?

Barn gör inte fel. Det är ju bara vi som har ideer om vad som är fel.

Är barnet litet så förstår det inte att det inte får rita på väggen med kritor när det nyss fick måla med mamma så spännande på fasaden.
Vägg som vägg lixom.

Ser man att barnet tar fram kritorna så gäller det att vara med i matchen och hjälpa tillrätta med papper och en bra plats att sitta på, alt vara med att måla med kritorna.

Skulle barnet rita på tapeten med kritorna så kan man anta att jag brustit i tillsynen så då är det lixom inte mycket att skälla om utan bara förklara för barnet att det inte är så bra att rita på väggarna utan att göra alltför stor affär av det.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Det har blivit väldigt populärt att kolla aalla program om nannys nuförtiden.
Det man bör vara medveten om är att barnen som är med i dessa program har olika problem som inte vanliga barn har, olika bokstavskombinationer osv.
Det har varnats för att följa dessa metoder om ens egna barn inte har dessa problem.
Ofta är barnen i programmen ganska extrema åt alla håll & kanter.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Jag tror inte att man gör barn en tjänst genom att se det som att det är föräldrarna som med sin kultur pådyvlar barnen rätt och fel.

Däremot tror jag att det är bättre att se det som korrigering än bestraffning. Tänker man i termer av bestraffning är det lätt att halka in i det gamla sättet att bestraffa som oftast gick ut på att barnet skulle lida och framför allt skämmas. Väldigt många använder fortfarande skam som uppfostringsmetod. Personligen tror jag att barn mår 10 gånger bättre av att man som förälder använder ilska och raka jagbudskap (jag vill inte att du slänger mat på golvet, jag orkar inte städa upp efter dig!) som metod för att korrigera än att hålla på med "milda" skambudskap, ofta formulerade som frågor (fåår man göra så? ska jag behöva bli arg på dig? ser du nåt annat barn som gör så? vad sa vi om att göra så? osv). Jag tror också på att vara ärlig i sina känslor, hellre visa ilska, besvikelse etc än att försöka hålla sig neutral och linda in det i någon sorts pseudopedagogiskt resonemang.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Jag tror absolut att vår kultur hemma påverkar våra barn till att bli trygga, goda samhällsmedborgare.

Jag förstår inte varför du tror att jag utövar någon form av "milda" skambudskap.
Det vet väl varenda männika att småungar slänger eller tappar maten på golvet. Det är ju knappast något att reta upp sig på och dom brukar sluta med det alldeles av sig själva.
Är de rikigt små så är det bara att torka, är de större så hjälper de ju till vid städning som resten av familjen.
Då om inte annat så kommer de själva på att det inte är särskilt smart att kasta maten på golvet.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

jag tror inte att du kör med skambudskap. Det jag menade var att jag tror inte på att se det som att barnen aldrig gör fel, jag tycker att det verkar som ett opraktiskt sätt att förhålla sig till rätt/fel och vad som motiverar ett "straff". Jag tolkade det som att du menar att bestraffning inte kan förekomma eftersom barnen aldrig gör fel. Där menar jag att man kan se det som en korrigering snarare än en bestraffning eftersom korrigeringen inte leder oss in på det gamla sättet att uppfostra som var baserat på skam/skuld/straff.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Barn gör inte fel. Det är ju bara vi som har ideer om vad som är fel.

:confused:
Men om du läser bananabambis inlägg om hur en broder puttar på den andre - är det också en "idé" som hon har om vad som är fel?

Jag menar; det blir ju himla svårt för barnen att fungera i samhället om de inte får lära sig några som helst normer för hur man uppträder tillsammans med andra tex. Så; vissa "idéer" måste ju ändå vara rätt nödvändiga att lära dem? Att visa att man inte gör så. För att de ska kunna fungera i samhället och inte minst; slippa bli illa omtyckta!
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Jag håller med dig. Att göra ett annat syskon (eller vem som helst) illa är fel. Det är ingenting vi vuxna bestämmer, det är en handling som kan orsaka skada, och då (anser jag) är det min uppgift som mamma att få barnen att inse att det är ett beteende som inte accepteras.

Fel, som i att rita med kritor på tapeten, eller bära in grus i bilen, etc, det är ju snarare bus och det är handlingar som inte alltid är svarta/vita, en del kan acceptera det och andra inte. Och där är det ju vi vuxna som har en åsikt om vad som är önskvärt eller inte. Jag fick rita på tapeten när vi skulle tapetsera om mitt rum, då var det inte en felaktighet.

Men det är alltid fel att putta omkull sin bror när han sitter. Och det är aldrig rätt att bitas.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Att inte slåss hör till grundläggande värderingar vilket jag hoppas att de flesta familjer har.
Naturligtvis lär jag mina barn att de inte får slå någon annan.

Små barn förstår inte så dem måste man passa tills dess de begriper och kan tänka själva.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Väldigt många använder fortfarande skam som uppfostringsmetod. Personligen tror jag att barn mår 10 gånger bättre av att man som förälder använder ilska och raka jagbudskap (jag vill inte att du slänger mat på golvet, jag orkar inte städa upp efter dig!) som metod för att korrigera än att hålla på med "milda" skambudskap, ofta formulerade som frågor (fåår man göra så? ska jag behöva bli arg på dig? ser du nåt annat barn som gör så? vad sa vi om att göra så? osv).

Håller med! Dessutom blir det mindre konflikter, har jag märkt. Just nu har vår son fått för sig att det är roligt att stoppa skeden i muggen och slabba runt. Jag har förklarat, precis som du skriver, att jag inte vill att han gör så eftersom jag får torka så mycket då. "Om du fortsätter så där får du börja dricka ur pipmugg med lock igen." Och nu säger sonen "lock på" när man ställer fram hans mugg.:grin::love:

Är det bestraffning? Jag ser det mer som en konsekvens, och om jag tar mig tid att förklara alla konsekvenser brukar min son villigt samarbeta.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Vad skulle du göra om något av dina barn slogs ?
I ett sammanhang när du inte var med och kunde passa.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Kul att så många har svarat :)

Det jag inte förstår är varför det skulle vara så fel att låta barnen få ta konsekvenser av sitt handlande. Jag anser att det är viktigt att barn har tydliga gränser och får veta när dom gör rätt och "fel"
Som förälder har man inte möjlighet att passa på dom 24/7. Jag trodde att dom flesta familjer varit med om att barnen har buttats, dragit i hår, bitits osv?? Ska man inte då göra något åt det? Eller är det jag som förälder som borde passat dom bättre?
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Barn gör inte fel. Det är ju bara vi som har ideer om vad som är fel.

Är barnet litet så förstår det inte att det inte får rita på väggen med kritor när det nyss fick måla med mamma så spännande på fasaden.
Vägg som vägg lixom.

Ser man att barnet tar fram kritorna så gäller det att vara med i matchen och hjälpa tillrätta med papper och en bra plats att sitta på, alt vara med att måla med kritorna.

Skulle barnet rita på tapeten med kritorna så kan man anta att jag brustit i tillsynen så då är det lixom inte mycket att skälla om utan bara förklara för barnet att det inte är så bra att rita på väggarna utan att göra alltför stor affär av det.

Det där lät som en jättebra inställning.
Suger åt mig som en svamp inför kommande barnuppfostran. :)
 
Sv: Belöning - Bestraffning

jag tror inte att du kör med skambudskap. Det jag menade var att jag tror inte på att se det som att barnen aldrig gör fel, jag tycker att det verkar som ett opraktiskt sätt att förhålla sig till rätt/fel och vad som motiverar ett "straff". Jag tolkade det som att du menar att bestraffning inte kan förekomma eftersom barnen aldrig gör fel. Där menar jag att man kan se det som en korrigering snarare än en bestraffning eftersom korrigeringen inte leder oss in på det gamla sättet att uppfostra som var baserat på skam/skuld/straff.

Att istället ge barnet ett papper att rita på är väl en korrigering? Man visar att det är pappret man ska rita på och inte väggen.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Vad skulle du göra om något av dina barn slogs ?
I ett sammanhang när du inte var med och kunde passa.

På dagis och skola skall det finnas personal som ser till att alla barn är trygga, där brister det ibland tråkigt nog.
Och är jag inte där så är det ju lite svårt att göra något åt det.

Fast ärligt talat så har jag inte funderat över vad jag skulle göra, om det hände. De slåss inte.

Den stora på 15 slår inga andra barn och har inte gjort det under sin uppväxt heller. Naturligtvis har det förekommit tillfällen när någon bråkstake gett sig på henne vid skolbussen eller på skolgården. Men hon har inte slagits utan i nödvärn brottat ner dem och hållt fast dem en stund tills de lugnat ner sig.

Den lilla på 4 slåss inte heller. På dagis hade vi utvecklingssamtal för en kort tid sedan. Personalen tog lite förvånat upp att min son inte slåss, inte heller tar leksaker av andra barn.
Slår någon honom eller tar den leksak han leker med så går han till fröknarna och ber om hjälp att reda ut saken.

mvh Eva
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Ja om det är första gången det händer. Är det trettielfte gången mat far ner på golvet/lillasyster blir biten/blommor rycks upp med roten etc så kan man behöva lägga lite mer tyngd bakom än att bara ge barnet ett "hoppsan" och ett alternativ. Man måste vara tydlig med hur man vill ha det i familjen och hur man är som person. Att hela tiden bita ihop och vara vänlig och förstående ger inget tydligt för barnet att ta fasta på. Jag menar att budskapet ska vara "det är inte okej att xx", för allt är faktiskt inte okej. Däremot ogillar jag bestraffning i form av "fyyy dig" som en del föräldrar faktiskt håller på med år 2008, hörde det senast i helgen. Där menar jag att man ska vara tydlig med att det är jag som mamma som blir ledsen och arg när xx händer.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 948
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 754
Senast: Ava22
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp