Belöning - Bestraffning

Sv: Belöning - Bestraffning

Självklart kan fortfarande 3-åringar slåss!

Men om 3-4-åringar slåss i första hand för att lösa en situation så menar jag på att de inte har lärt sig hemifrån -eller från förskolan- det här med turtagning.

Ibland slåss syskonen här hemma. Fast då är det nästan alltid 2-åringen som börjar.
Han är ännu i "min och mitt-stadiet".

Att jag, pappan, mormor, morfar eller förskolans personal,hela tiden ska vara med dom på golvet i deras lekar anser jag inte främjar utan tvärtom hämmar dom i deras utveckling!!

Finns det någonting härligare än att höra dom busa runt tillsammans inne på rummen?
Ibland blir det bråk. Ibland reder de ut det själva och ibland får man gå in och styra upp.

Dessutom är det ogenomförbart rent praktiskt att hela tiden finnas med. Om jag så hade anammat detta så måste jag ibland gå på toaletten, prata i telefon, laga mat, betala räkningar, jobba, umgås med mina vänner osv osv ;)

Inget rätt eller fel.

Vi har olika sätt att uppfostra våra barn på bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Belöning - Bestraffning

Självklart kan fortfarande 3-åringar slåss!

Men om 3-4-åringar slåss i första hand för att lösa en situation så menar jag på att de inte har lärt sig, från tex. förskolan -eller hemifrån- det här med turtagning.

På senaste utvecklingsamtalet pratade vi om det där med att slåss. Enligt dem brukar det gå över när barnet lärt sig prata såpass bra att han/hon gör sig förstådd.

Jag tycker det låter ganska logiskt,att vara 3 år och inte kunna förklara för sin kompis vad man vill och kanske inte förstår vad kompisen säger (en del barn pratar ju ganska otydligt) kan nog lätt göra att de blir frusterade och slåss. Just 3 år är ju en ganska intensiv ålder rent utvecklinsmässigt dessutom skall det testas och trotsas och allt ifrågasätts (har ett litet 3 årsmonster just nu)
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Jag tycker det låter ganska logiskt,att vara 3 år och inte kunna förklara för sin kompis vad man vill och kanske inte förstår vad kompisen säger (en del barn pratar ju ganska otydligt) kan nog lätt göra att de blir frusterade och slåss.

Vår två-åring gör ju det inte lättare för sig genom att kalla sig själv "du".:grin: Fast nu äntligen har han börjat inse att det leder till en massa missförstånd. Vi trodde han skulle byta till "jag", men istället har han börjat säga sitt namn, alltså prata om sig själv i tredje person.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Det gör min son med (fyller 3 år i Juli)

"Hampus vill ha"
"Hampus ledsen,Hampus gråter"

Eller "Hampus hjälpa dig" (när man skall hjälpa honom)

Det går nog över tids nog hoppas jag :laugh:
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Jag har tjatat ganska mycket om att det heter "jag, mig, min" o s v - inte "du" när man pratar om sig själv. En dag när han sa "du mössa", och jag sa att det heter "min mössa", fick jag svar på tal:

Du heta Sååjaaa (Florian). Du nej heta...MIN!!!

Självklart kan man inte heta min! Hur dum får mamma bli egentligen!:rofl:
 
Sv: Belöning - Bestraffning

Det där med språklig utveckling kan nog ligga som grund till viss del.

Min 2-åring är ovanligt tidig i sitt språk. Som den tvilling han är!;)
Har inga problem med jag och du osv och pratar fullständiga meningar. Dvs är inte begränsad av 3-4-ordssatser.

Detta hindrar dock inte honom från att "slåss" när han vill ha någonting som de andra barnen har.

Min förhoppning är att han är i sin "kulmen" av det här beteendet.
Lyckligtvis har han 3 stycken jämnåriga på förskolan som han kan öva upp sin turtagningsförmåga tillsammans med.

"Nu är det din tur xxx att ta nallen" (eller vad det nu är han ska turas om med) ekar ofta här hemma.

Ps! Vill bara säga att jag är lite emot det där med att det ses som en fördel att ens barn är tidig med någonting.
Jo, det är en fördel för just det barnet här och nu men tids nog kommer alla i kapp och efter ett par år kan man inte skilja på vem som gick tidigt, pratade bra tidigt osv.
 
Sv: Belöning - Bestraffning

KL

Vår son är snart 2 1/2 och har aldrig slagits. Han har blivit slagen men aldrig slagit tillbaka på en kamrat. (Mig har han slagit, lite som test tror jag.) Men han har bra språk, var tidig med prat och långa meningar etc men han pratar inte så mycket i lekpark, etc bland kompisar och annat folk. Han har i o f s inte börjat dagis än så hans "chanser" till slagsmål kanske är färre än vanligtvis.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 947
Senast: Voeux
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 754
Senast: Ava22
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp