Belöningsbaserad dressyr (utbruten ur Dressyrsnackis)

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Elo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 3 532

Bukefalos 30 år!

Vad spännande, du har alltså tagit med din träningsmetod till tränare som inte tränar på samma sätt?
Hur funkar det för övrigt?
Rider du med samma hjälper (R-) så tränaren kan säga mer innerskänkel eller tränar ni mer på vad hästen ska göra (sluta längs långsidan, inte instruktion om hur hjälperna ska användas?)
Det går olika. Jag har bara valt tränare som jag tror är mer ”openminded” och det har fungerat. Ja jag rider nog R- med mina hjäper och använder främst godis som belöning, eller hur man ska beskriva det. Jag är en glad amatör som blandar olika metoder, det viktigaste är att ha roligt med min häst och att vi utvecklas ihop.

Inom hunderiet var jag dock på en kurs och tränare blev ytterst provocerad av att jag använde godis. Han målade upp en godisautomat på tavlan och hade en hel föreläsning om ledarskap vs godis belöning. Alla i rummet fattade att det var jag som var godisautomaten. Men jag bjöd på det, när vi alla skulle träna inkallning och fem hundar tog tillfället i akt att rejsa runt satt min hund snällt vid min sida så han insåg nog att jag hade lite ledarskap ändå ;)

Det tror jag med på!
De flesta hästar man rider in ser noll mening med att springa på ridbanan, man kommer ingenstans så det är ju himla logiskt,
Men med belöningar och när de upptäcker att det är ”skönt” att arbeta i bra balans (det är jag imponerad av själv, hur mina hästar verkar älska att bli balanserade och mjuka i sina kroppar och röra sig väl? Nån annan som känner igen det?) så blir ridningen på ridbanan jätteroligt.
Jag har en ponny som jag köpte och när hon kom var hon jättetjock, kunde inte galoppera och inte heller rygga. På henne kan jag verkligen se hur bra hon mår av träningen. Hon känner sig starkare, mer rörlig och stolt. Hon tränas bara från marken men det är otroligt vad hennes kropp har förändrats plus att hon är mer kontaktbar och gladare.

Jag känner att det blivit lite begreppsförvirring i tråden.

Både R- och R+ är förstärkande, dvs hästen gör ett beteende oftare. R- är att man tar bort ett obehag, R+ att man lägger till något just den specifika individen gillar.

Belöningsbaserad träning är ett träningssätt där man använder belöningar (dvs återigen sånt som den specifika individen gillar), men även är noga med så lite frustration som möjligt och undvika att kliva över gränsen för vad hästen är bekväm med.

Min ponny skulle tex kunna gå genom eld med äppelbitar som belöning, men hon skulle inte vara bekväm med det.

När man tränar är det oftast med lågvärdig belöning, tex hö eller höpellets. Man har ett ställe dit hästen kan gå om den känner att den blir förvirrad eller tycker övningen är för jobbig. Där finns det alltid mat för hästen att äta.

Att tex ge vanliga hjälper för en galoppfattning och sen ge en godisbit kan lika gärna vara R- som R+ beroende på hur hjälperna tränats in från början.

Sen kanske tråden helt lämnat ämnet belöningsbaserad dressyr, men det var iaf så den började.

Hästar har ju lättare att hamna i frustration jämfört med hundar, det är där jag funderar på om det blir för svårt med fem minuter med massor av olika beteenden utan nån belöning.

Min häst har iofs aldrig visat frustration när vi tränat, så han kanske är en sån som har lättare för duration. Men å andra sidan är han inte särskilt matmotiverad heller. :crazy:
Många hundar som har lätt att hamna i frustration med, har de mycket drift så blir de ju lätt frustrerade när de inte förstår eftersom de vill göra rätt.

Ser även många hundar som går upp i stress när de får för mycket alternativ (tex vid shejping) eftersom de inte förstår vad som krävs av dem.
Tycker generellt att inlärning ska vara belöningsbaserad men sen får man faktiskt sätta lite krav med, det bygger både uthållighet och ger tydlighet.

Okey jag visste inte att du red på högsta nivån vilket jag nu sagt 100ggr att jag syftar på. Alltså det är så krävande och dyrt idag att det finns ingen som lägger tid och pengar och energi på att träna och tävla på en häst som inte vill hoppa för dom kommer stanna ut sig på banan. Det finns ju hästar som vill hoppa så då väljer man ju förslagsvis en sådan att tävla på.
Och jag menar att nivån inte gör så stor skillnad, hästen är fortfarande en häst. Att jag inte tävlat högre än 1,40 betyder heller inte att jag inte kan se på en häst om den hoppar glatt och avspänt eller om den hoppar stressat. Och mycket av det man ser på världseliten i hoppning är inte kul att se. Fälttävlan tycker jag generellt ser bättre ut, men det finns en del som inte är så kul där också...

Hästar kan dessutom hoppa glatt och avspänt för att de är lärda att det är vad de ska göra (som kan vara fallet med min). Jag skulle hävda att det viktigaste för att få en så enkel väg till toppen som möjligt är att ha en häst som inte protesterar alltför mycket (och som har lite talang, förstås). För man kan tvinga hästar att hoppa, även om de inte tycker att det är roligt. Och det lär man dem inte på 1,60-hinder utan det får de lära sig betydligt tidigare.

Så om din häst är rädd för kossor så betyder det att den inte vill hoppa? Jag hade dragit slutsatsen att den är rädd för kossor och vill inte vara i området närmast kossor oavsett vad den ska göra där. Det är ju fortfarande en häst och inte en maskin.

Vad jag vet är att min häst inte ville hoppa där och då. Om han vill hoppa generellt vet jag inte. Kanske? Eller så gör han det för att han är snäll.

Mvh,
Lady_S

Många hundar som har lätt att hamna i frustration med, har de mycket drift så blir de ju lätt frustrerade när de inte förstår eftersom de vill göra rätt.

Ser även många hundar som går upp i stress när de får för mycket alternativ (tex vid shejping) eftersom de inte förstår vad som krävs av dem.
Tycker generellt att inlärning ska vara belöningsbaserad men sen får man faktiskt sätta lite krav med, det bygger både uthållighet och ger tydlighet.

Intressant att hundar kan bli stressade av att ha för många alternativ. Det upplever jag hos min ridhäst, om jag har flera olika träningsredskap på banan framme blir han stressad för att han tycker det blir otydligt VAD han ska göra. Dvs innan jag ens bett honom lämna pausen.

Det är lite svårt i tråden för att de flesta av oss är rätt okunniga på ämnet och vi blandar högt och lågt i träningsmetoder men vilken kul tråd det ändå är 👍
Hoppas alla känner att de kan vara med oavsett åsikt eller hur mycket teori i ämnet man har. Jag kan verkligen inte detta alls, men å andra sidan är jag inte så bra vare sig på att vara konsekvent, tänka teori eller ha en långsiktig plan utan det blir lite som det blir och det blir bra då med brukar jag tänka :D

Jag fattar vad du menar @skiesabove men det är ändå inte riktigt det i dressyren som jag menar 😅 det blir definitivt otydligt förklarat men att kedjor går att träna in och att belöning är kraftfullt förstår jag absolut, och använder i viss mån själv (men helt klart initieras de flesta övningar med R-, och förstärks med belöning (glada tillrop, smekningar eller godis))

Men när man tränar dressyr, kanske särskilt när man utmanas av en tränare och jobbar med det fysiska hos hästen, är det lite typiskt att man ”krånglar till” en rörelse mer för hästen. Typ en sluta som man vill ha mer böjning i, lägger en volt, eller mer tvärning i och gör en skänkelvikning för att sen gå tillbaka till slutan. Eller rent ”omöjliga” saker som att motställa i en galopp piruett (det går nästan inte rent fysiskt men kan vara ett bra sätt att korrigera) eller det som jag faktiskt själv tycker är taskigt, man triggar hästen att gå framåt och framåt och framåt (t ex snabba övergångar där fokus är på signalen framåt) för att när hästen greppat det plötsligt bromsa när den går framåt (ger slutmålet, en energisk samlad häst… men man har hela tiden innan bett den gå mer framåt och när den gör det så bromsar man, det är varken konsekvent eller särskilt snyggt men jag vet också att det funkar. Jag har själv gjort liknande med att markera en plats på ridbanan med bommar och där varje gång minskat steglängden. När hästen lärt sig det mönstret börjar den själv minska steglängden där, och eftersom jag inte behöver ge någon hjälp för det kan jag istället aktivera och få en samling som annars är svår förklara (motstridiga hjälper, bromsa och rida framåt samtidigt, är svårt få till bra när man inte är en så skicklig ryttare)

Så jag tror att det är svårt att träna bara R+ i dressyr om man vill rida ”gammaldags tävlingsdressyr”. Jag tror som du att en kombination med R- är etiskt helt ok och något som funkar för de flesta hästar, människor kan däremot tycka olika och vilja träna utifrån sina egna premisser.
Det är nog svårt för en tränare att vara tränare till en elev som vill ha en specifik träningsform om tränaren inte själv arbetar så. Men jag antar att ju mer R+ som dyker upp ju fler tränare kommer förstå det?
Men allt det du skriver om korrigeringar och plötsligt börja bromsa är ju bara ett otydligt och dåligt system.
För att träna samling bör man använda sig av skolorna. Inte bara bromsa. Hästen fattar ju inte att den ska börja samla sig och inte skjuta på av sig själv. Man ska ju lära in ett nytt rörelsemönster. Visst kan man rygga längre sträckor för att få lite av den effekten med, då liksidigt på en gång. Men när folk tror att hästen kommer samla sig bara för att man bromsar så brukar ju resultatet bli därefter. Tyvärr inte ovanligt ens bland äldre A-tränare.
Att korrigera genom att ställa utåt i piruett gör ju att man tappar reflexen som sker om hästen är lösgjord och man ställer, dvs att inner höft kommer fram. Och med det att ytter bak verkligen kliver in under hästen i vändning och bär i samling istället för sladdar ut.
Det finns ju hjälper framtagna för dressyr som särskilt från skolor och upp jobbar med hästens kropps reflexer och inte tar ut varann/kräver flera hjälper samtidigt. Inte en chans att man skulle behöva fundera på att ställa ”utåt” i en piruett för att korrigera iom att det inte behövs med hjälper framtagna för övningarna/biomekanik.
I Sverige har man ju tappat en massa som lever kvar i resten av EU, tom DK har kvar mer hjälper från förr iom att de funkar.

Att man tränar kedjor i R+ är ju samma i dressyr, rätt gjort. Man tränar byggklossar. Det behöver inte vara förvirrande alls.

Det tror jag med på!
De flesta hästar man rider in ser noll mening med att springa på ridbanan, man kommer ingenstans så det är ju himla logiskt,
Men med belöningar och när de upptäcker att det är ”skönt” att arbeta i bra balans (det är jag imponerad av själv, hur mina hästar verkar älska att bli balanserade och mjuka i sina kroppar och röra sig väl? Nån annan som känner igen det?) så blir ridningen på ridbanan jätteroligt.
Ja, det är jättevanligt att de uppskattar när de är i balans och lösgjorda. De brukar vilja in i ridhuset, de söker kontakt mer etc.
De är flyktdjur och uppskattar en rörlig, balanserad kropp.
Jag upplever att de flesta hästar tycker obalans är värre än viss smärta. Dvs de reagerar större på att vara i inlands kontra att ha ont(till en viss nivå så klart).

Men allt det du skriver om korrigeringar och plötsligt börja bromsa är ju bara ett otydligt och dåligt system.
För att träna samling bör man använda sig av skolorna. Inte bara bromsa. Hästen fattar ju inte att den ska börja samla sig och inte skjuta på av sig själv. Man ska ju lära in ett nytt rörelsemönster. Visst kan man rygga längre sträckor för att få lite av den effekten med, då liksidigt på en gång. Men när folk tror att hästen kommer samla sig bara för att man bromsar så brukar ju resultatet bli därefter. Tyvärr inte ovanligt ens bland äldre A-tränare.
Att korrigera genom att ställa utåt i piruett gör ju att man tappar reflexen som sker om hästen är lösgjord och man ställer, dvs att inner höft kommer fram. Och med det att ytter bak verkligen kliver in under hästen i vändning och bär i samling istället för sladdar ut.
Det finns ju hjälper framtagna för dressyr som särskilt från skolor och upp jobbar med hästens kropps reflexer och inte tar ut varann/kräver flera hjälper samtidigt. Inte en chans att man skulle behöva fundera på att ställa ”utåt” i en piruett för att korrigera iom att det inte behövs med hjälper framtagna för övningarna/biomekanik.
I Sverige har man ju tappat en massa som lever kvar i resten av EU, tom DK har kvar mer hjälper från förr iom att de funkar.

Att man tränar kedjor i R+ är ju samma i dressyr, rätt gjort. Man tränar byggklossar. Det behöver inte vara förvirrande alls.

Ja, de belöningsbaserade "dressyrtränare" (inom citationstecken för att de inte är primärt riktade mot tävlingsdressyr utan användandet av dressyr för att stärka och balansera hästen) jobbar mycket mer medvetet om vilka delar hästen behöver både förstå och träna på innan man sätter ihop rörelser än de flesta dressyrtränare jag ridit för. Sämsta har ärligt talat vissa med högre bokstäver haft, där har jag råkat på rätt mycket av "sparka på och håll emot". :meh:

Det som funkat bäst för att få mer energi i det som beskrivits som just "tröga" hästar har varit just att hjälpa dem till balans i små gångarter och precis så lågt tempo som hästen behöver för att hålla ihop sig. Men ser ju definitivt inte så snyggt ut från läktaren. :idea: Jättetacksam för den tränaren!

Intressant att hundar kan bli stressade av att ha för många alternativ. Det upplever jag hos min ridhäst, om jag har flera olika träningsredskap på banan framme blir han stressad för att han tycker det blir otydligt VAD han ska göra. Dvs innan jag ens bett honom lämna pausen.
Nu är både min nuvarande och min förra häst väldigt extrema även som problemhästar, som de kom till mig som.
Men båda dem hade koll på ALLT. JÄMT.
Och kunde inte hantera sina rädslor riktigt. När jag istället tog över ansvaret för vad vi skulle göra, när och hur så blir båda betydligt tryggare. De visste vad/hur etc och slappnade av i det.
En grönare elev lånade min förra häst för att rida lektion för min tränare. Tänkte att det bör ju funka iom att han varit som en vanlig häst i ridningen i typ 10 år och tränaren vet hur han funkar. Han var ju aldrig rädd/orolig/spänd i ngt ridhus.
Hon red inte i varje steg(la balansen rätt etc) och kom kände inte när han började ställa microfrågor om det kanske var ngt farligt iaf. Till slut var han rädd för vartenda hörn i ridhuset och kastade sig hej vilt. Han klarade inte av att bli den som skulle avgöra om det var läskigt.
Fick han sitt mini-stöd så var han orädd.
Det hände en gång när en elev fick problem med sin häst och jag klippte min. Vi bytte. Han var van att bli klippt och kunde inte bry sig mindre. Hon skulle aldrig ha gjort något hemskt mot honom. Men hon kom i ridhuset i panik för att han var så rädd att han höll på att gå omkull på gången och hon och andra kunde inte närma sig honom ens. Det satt kvar i 3 dagar i kroppen på honom. Så spänd! Även där trodde min tränare att han börjat micro-frågat om det var farligt och inte fått svar. Då flippade han iom klarade inte ansvaret.

Vissa hästar är rätt dåliga på att hantera valfrihet, att behöva ta beslut om vissa saker etc. De kräver en del jobb. Där tycker jag ofta att en mix ger bäst resultat.

Och jag menar att nivån inte gör så stor skillnad, hästen är fortfarande en häst. Att jag inte tävlat högre än 1,40 betyder heller inte att jag inte kan se på en häst om den hoppar glatt och avspänt eller om den hoppar stressat. Och mycket av det man ser på världseliten i hoppning är inte kul att se. Fälttävlan tycker jag generellt ser bättre ut, men det finns en del som inte är så kul där också...

Hästar kan dessutom hoppa glatt och avspänt för att de är lärda att det är vad de ska göra (som kan vara fallet med min). Jag skulle hävda att det viktigaste för att få en så enkel väg till toppen som möjligt är att ha en häst som inte protesterar alltför mycket (och som har lite talang, förstås). För man kan tvinga hästar att hoppa, även om de inte tycker att det är roligt. Och det lär man dem inte på 1,60-hinder utan det får de lära sig betydligt tidigare.

Vad jag vet är att min häst inte ville hoppa där och då. Om han vill hoppa generellt vet jag inte. Kanske? Eller så gör han det för att han är snäll.

Mvh,
Lady_S
Nej för då hade inte hästar stannat ut sig gång efter annan. Förstår inte varför ni tror hästar är helt osmarta djur. Dom lär sig väldigt fort att efter 2 vägringar få dom gå ut från banan oavsett om det är 1m, 1.40 eller 1.60

Ja, de belöningsbaserade "dressyrtränare" (inom citationstecken för att de inte är primärt riktade mot tävlingsdressyr utan användandet av dressyr för att stärka och balansera hästen) jobbar mycket mer medvetet om vilka delar hästen behöver både förstå och träna på innan man sätter ihop rörelser än de flesta dressyrtränare jag ridit för. Sämsta har ärligt talat vissa med högre bokstäver haft, där har jag råkat på rätt mycket av "sparka på och håll emot". :meh:

Det som funkat bäst för att få mer energi i det som beskrivits som just "tröga" hästar har varit just att hjälpa dem till balans i små gångarter och precis så lågt tempo som hästen behöver för att hålla ihop sig. Men ser ju definitivt inte så snyggt ut från läktaren. :idea: Jättetacksam för den tränaren!
Ja, bjudning brukar komma när de släpper underhalsen/är i balans/lösgjorda.

Problemet är också att alla ryttare vill inte lägga tiden på att plocka isär. För man fattar inte hur stor effekt det blir.
Har tex en elev som ridit för mig på andra hästar där hon jobbat. Men som nu köpt en fin egen häst som varit lite speciell i kroppen. Andra har inte riktigt kunnat sätta fingret på det eller lösa det.
Hon har tagit 3 veckor där vi jobbat för hand och bökat igenom saker i dens rörelsemönster och plockat bort de felaktigheter som fanns. Många har undrat varför hon ”bara ska gå runt i skritt”.
Men när hon sen hoppade upp rörde den sig bättre än någonsin. Och utvecklingen går FORT.
Men hon vågar ju lita på processen för att hon sett mig jobba andra hästar, provat min etc.
Och för att hon är både rätt duktig och har känsla och det man säger ”klickar”.
Hon kunde själv se att tex svansen som vet sagt nog alltid kommer hållas snett nu hålls rakt eller liksidigt åt vardera håll.
Det går rätt fort att utvecklas när man nollar låsningar, spänningar och lär in ett sunt, liksidigt rörelsemönster. Och hästen blir nöjd!

Men alla ser inte de små sakerna i hur hästen rör sig och förstår inte vitsen med det. Det blir också lätt en del prestige i dressyr. Att behöva lära om när man anses bra är inte alltid så kul.
Så som tränare som jobbar lite så kan man få fundera över vilka man vill jobba med och hur. Är man nöjd med att strössla lite russin åt någon som vill göra sin grej eller vill man köra hardcore? 🤷‍♀️

Nej för då hade inte hästar stannat ut sig gång efter annan. Förstår inte varför ni tror hästar är helt osmarta djur. Dom lär sig väldigt fort att efter 2 vägringar få dom gå ut från banan oavsett om det är 1m, 1.40 eller 1.60
Att vissa hästar vägrar ut sig betyder inte att det inte går att tvinga någon häst. Det betyder att den specifika ryttaren inte kan tvinga den specifika hästen, eller inte vill. Det har väl hänt fler än en gång att någon mer erfaren ryttare har fått sitta upp och rida runt stoppers och plötsligt kan hästen inte räkna längre.

Sen finns det såklart hästar som säger ifrån så tydligt att det inte är någon idé att fortsätta med dem, men jag hävdar fortfarande att det är sättet de uttrycker sin ovilja som avgör.

Mvh,
Lady_S

Att vissa hästar vägrar ut sig betyder inte att det inte går att tvinga någon häst. Det betyder att den specifika ryttaren inte kan tvinga den specifika hästen, eller inte vill. Det har väl hänt fler än en gång att någon mer erfaren ryttare har fått sitta upp och rida runt stoppers och plötsligt kan hästen inte räkna längre.

Sen finns det såklart hästar som säger ifrån så tydligt att det inte är någon idé att fortsätta med dem, men jag hävdar fortfarande att det är sättet de uttrycker sin ovilja som avgör.

Mvh,
Lady_S
Det beror väl på varför den stoppar. Många gånger har de ju satts i skiten av ryttare som inte lägger dem rätt/ger dem dåliga förutsättningar att lyckas.
Med ryttare som både är bättre på det och kan vara tuffare kan det så klart gå att ”bota” en sån.
Men när de bara aldrig velat är det ju ngt annat. Iaf på högre höjder. Där krävs ju ibland att hästen aktivt tar ansvar/vill delta.
Det har ju ändå ansetts som så avgörande att man aktivt gjort de varmblodshingstar som inte vill hoppa till dressyrhingstar under lång tid. De kunde vara identiska kvalitetsmässigt i övrigt. Men ville den hoppa blev det hopp och inte tvärtom.

Jag fick igår upp ett inlägg på FB från en brittisk ponny alternativt cob som tränades R+ (tror jag) och som hade gjort ett tävlingsprogram i vad jag tror var en online dressyrtävling och som skrev ur ponnyns/hästens perspektiv och delade vad domaren skrev (mycket positivt och beröm men också förklaring varför poängen inte blev högre än den blev) och såklart tänkte jag att det här vore jättebra dela i denna tråden men nu har jag slarvat bort det 🫣

Någon annan som kanske följer detta konto och känner igen beskrivningen?

Det beror väl på varför den stoppar. Många gånger har de ju satts i skiten av ryttare som inte lägger dem rätt/ger dem dåliga förutsättningar att lyckas.
Med ryttare som både är bättre på det och kan vara tuffare kan det så klart gå att ”bota” en sån.
Absolut. Det kan ske på ett bra sätt och det kan ske genom att ryttaren är tuffare mot hästen.
Men när de bara aldrig velat är det ju ngt annat. Iaf på högre höjder. Där krävs ju ibland att hästen aktivt tar ansvar/vill delta.
Ja, och det kan man tvinga den till. Den måste inte välja det fritt, den kan välja det för att den lärt sig att det är det den förväntas göra eller för att den är rädd för konsekvenserna om den låter bli. Det är inte jätteofta hästar i världscupen stannar, men ibland blir man ledsen när man ser hur de reagerar när de gör det. Ni behöver inte hålla med, men jag behöver inte mer bevis än så.
Det har ju ändå ansetts som så avgörande att man aktivt gjort de varmblodshingstar som inte vill hoppa till dressyrhingstar under lång tid. De kunde vara identiska kvalitetsmässigt i övrigt. Men ville den hoppa blev det hopp och inte tvärtom.
Aldrig hört, kan du ge exempel?

Mvh,
Lady_S

Intressant att läsa här om R+ och R- men blir lite förvånad att ingen tränar med P- som en del av träningen.

Vid situationer hästen kan tycka är jobba så som vissa vid skoning så tycker jag P- träning ger mycket bra resultat, använder det även vid kli i hagen om hästen jag kliar surar mot annan häst så upphör kliandet.
Även om jag tränar mest R+ så innebär det inte att det är enbart R+.
Jag använder mig ju till och med P+ vid brandsläckning. P+ och R- ser jag inte som träning utan något jag kan använda mig utav om situationen kräver det.

Upplever R+ som mycket mer förlåtande för tajming än vad R- är, iallafall på häst.

Intressant att läsa här om R+ och R- men blir lite förvånad att ingen tränar med P- som en del av träningen.

Vid situationer hästen kan tycka är jobba så som vissa vid skoning så tycker jag P- träning ger mycket bra resultat, använder det även vid kli i hagen om hästen jag kliar surar mot annan häst så upphör kliandet.
Jag använder mig ju till och med P+ vid brandsläckning. P+ och R- ser jag inte som träning utan något jag kan använda mig utav om situationen kräver det.

Upplever R+ som mycket mer förlåtande för tajming än vad R- är, iallafall på häst.

Jag använder mig av P- ibland omedvetet, men undviker det så mycket jag kan iom att jag (som sagt) vill jobba belöningsbaserat där det är viktigt att hästens upplevelse av träningen är så positiv som det bara går (alltså positiv som i bemärkelsen trevlig, inte som i addition).

Vad är skillnaden på att avsluta kliandet (tex) för hästen surar mot annan häst och att ta bort det för att du måste gå/vifta bort en fluga/whatever? Tänker att är man otajmad här kan det bli... intressant.

Alltså, det kan det ju bli med all träning men ändå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka