Det är lite svårt i tråden för att de flesta av oss är rätt okunniga på ämnet och vi blandar högt och lågt i träningsmetoder men vilken kul tråd det ändå är

Hoppas alla känner att de kan vara med oavsett åsikt eller hur mycket teori i ämnet man har. Jag kan verkligen inte detta alls, men å andra sidan är jag inte så bra vare sig på att vara konsekvent, tänka teori eller ha en långsiktig plan utan det blir lite som det blir och det blir bra då med brukar jag tänka
Jag fattar vad du menar
@skiesabove men det är ändå inte riktigt det i dressyren som jag menar

det blir definitivt otydligt förklarat men att kedjor går att träna in och att belöning är kraftfullt förstår jag absolut, och använder i viss mån själv (men helt klart initieras de flesta övningar med R-, och förstärks med belöning (glada tillrop, smekningar eller godis))
Men när man tränar dressyr, kanske särskilt när man utmanas av en tränare och jobbar med det fysiska hos hästen, är det lite typiskt att man ”krånglar till” en rörelse mer för hästen. Typ en sluta som man vill ha mer böjning i, lägger en volt, eller mer tvärning i och gör en skänkelvikning för att sen gå tillbaka till slutan. Eller rent ”omöjliga” saker som att motställa i en galopp piruett (det går nästan inte rent fysiskt men kan vara ett bra sätt att korrigera) eller det som jag faktiskt själv tycker är taskigt, man triggar hästen att gå framåt och framåt och framåt (t ex snabba övergångar där fokus är på signalen framåt) för att när hästen greppat det plötsligt bromsa när den går framåt (ger slutmålet, en energisk samlad häst… men man har hela tiden innan bett den gå mer framåt och när den gör det så bromsar man, det är varken konsekvent eller särskilt snyggt men jag vet också att det funkar. Jag har själv gjort liknande med att markera en plats på ridbanan med bommar och där varje gång minskat steglängden. När hästen lärt sig det mönstret börjar den själv minska steglängden där, och eftersom jag inte behöver ge någon hjälp för det kan jag istället aktivera och få en samling som annars är svår förklara (motstridiga hjälper, bromsa och rida framåt samtidigt, är svårt få till bra när man inte är en så skicklig ryttare)
Så jag tror att det är svårt att träna bara R+ i dressyr om man vill rida ”gammaldags tävlingsdressyr”. Jag tror som du att en kombination med R- är etiskt helt ok och något som funkar för de flesta hästar, människor kan däremot tycka olika och vilja träna utifrån sina egna premisser.
Det är nog svårt för en tränare att vara tränare till en elev som vill ha en specifik träningsform om tränaren inte själv arbetar så. Men jag antar att ju mer R+ som dyker upp ju fler tränare kommer förstå det?