Klurar på belöningsbaserad dressyrträning, och tänker att det beror kanske på vad man menar med ”dressyr”?
Att dressera som i att få hästen att utföra moment känns väl rimligt att det kan gå att träna med R+, säkert svårare när det gäller saker hästen inte är så intresserad av själv och ganska enkelt när det gäller moment de är bra på/själva gillar?
Men om man tänker dressyr som i ”fitness träning” (eller gymnastik) där man försöker få hästen allt mer atletisk känns det svårare?
Lite som att få hästen att hoppa hinder känns fullt möjligt med R+, att träna intervaller med studs utifrån pulsklocka/mjölksyramätning (alltså nu tog jag en extrem, få tränar väl så maximerat) för att maximera träningen känns svårt?
Vi vet ju på hund att trickträning och många tävlingsmoment är ganska enkla träna med R+, men jag undrar om t ex drag är lika lätt att träna?
Inte så svårt egentligen, åtminstone inte med en crossover-tränad häst, då kan "vem som helst" göra det.
Exempelvis, be om en sluta längs långsidan, godis efteråt. Repetera. Tredje gången brukar hästen bjuda rejält.
Eller en av mina favoriter, väckte upp knabben jag hade senast med den: börja vid slutet av en långsida, volt tillbaka med tagen bakdel in i galoppfattning, bryt av strax innan nästa långsidas slut och repetera.
Belöningsintervallen och kedjan kan vara hur lång som helst egentligen.
Faktiskt ett helt dressyrprogram långt i teorin, även om jag inte själv kom till den punkten pga mina egna fysiska begränsningar.
Skillnaden mellan R- och R+ vid så långa moment är att man lärt in momenten och kedjorna med R+, och signalerna man använder är pyttesmå. Vilket egentligen är optimalt för dressyr.
Hästen går inte framåt för att den är "tvingad" för att den vet att annars eskalerar trycket, den går framåt för att den vet vad signalen betyder och att en belöning kommer i framtiden.
Jag vill uppmuntra alla att våga prova