Bemanningsträsket

emlem

Trådstartare
Blev uppringd av ett bemanningsföretag som jag jobbat en del åt med erbjudan om ett jobb inom det området jag är utbildad till och vill jobba med men det känns inte riktigt rätt.

upplägget ser ut som följande:
varaktighet, 1,5 månad 5 timmar /dag (kontorstid) 4 dagar i veckan =20 timmar i veckan
1 månads uppsägningstid
minimilön
visstidsanställning
skulle absolut inte ingå någon semesterersättning ( trots att jag fått det på liknande uppdrag jag utfört för dem)

jag söker andra permanenta jobb som jag väntar svar från. Känner mig allmänt kluven till 1 månads uppsägningstid på ett uppdrag som bara är 1,5 månad och varför skulle inte semesterersättning ingå?
Framförde även detta till den som ringde men denne blev nästan grinig och sa att om jag fick jobb hos någon annan så kunde jag ju jobba någon dag eller timme på det nya jobbet medan jag fortsatte med uppdraget.

Kändes väldigt oseriöst alltihop någon som har någon klok input?

trodde jag oxå, är medlem i unionen och på deras hemsida står det;

"För korta visstidsanställningar gäller i princip samma semesterregler som för alla andra anställningar. Huvudregeln är att du som har en kortare anställning har rätt till samma semesterförmåner som andra anställda."

Blev uppringd av ett bemanningsföretag som jag jobbat en del åt med erbjudan om ett jobb inom det området jag är utbildad till och vill jobba med men det känns inte riktigt rätt.

upplägget ser ut som följande:
varaktighet, 1,5 månad 5 timmar /dag (kontorstid) 4 dagar i veckan =20 timmar i veckan
1 månads uppsägningstid
minimilön
visstidsanställning
skulle absolut inte ingå någon semesterersättning ( trots att jag fått det på liknande uppdrag jag utfört för dem)

jag söker andra permanenta jobb som jag väntar svar från. Känner mig allmänt kluven till 1 månads uppsägningstid på ett uppdrag som bara är 1,5 månad och varför skulle inte semesterersättning ingå?
Framförde även detta till den som ringde men denne blev nästan grinig och sa att om jag fick jobb hos någon annan så kunde jag ju jobba någon dag eller timme på det nya jobbet medan jag fortsatte med uppdraget.

Kändes väldigt oseriöst alltihop någon som har någon klok input?

Behöver du jobbet?
Jag tänker dels ekonomiskt men också referensen?
Om inte så hade jag unnat mig att strunta i det. Det blir inte särskilt många timmar, men verkar ju ha förutsättningar att bli massor av krångel och irritation som jag gärna besparar mig.

Uppsägningstiden är knappast något att bråka om. Även om du får ett nytt jobb lär du inte hinna börja före 1,5 månad ändå. Men det är klart att du ska ha semesterersättning. Det är ingen diskussion. Lönen däremot skulle jag diskutera. Minimilön? Vad innebär det? Det är ju ett kort uppdrag och det brukar normalt ge högre lön, inte lägre.

pengar är ju alltid bra att ha men summan är så pass liten och jag är inte i direkt akut behov av pengar.
Kan vara bra att ha på cv men inte livsavgörande.

@Hermelin företaget anställer främst nyexade och studenter. Lönen ligger ungefär på samma oberoende av uppdrag och den är låg. Det roliga är alltid att de frågar hur man ställer sig till lönen, säger man att den är för låg så brukar svaret bli *mmm jag förstår* och sen byter de samtalsämne eller försöker iaf.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
R
Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 553
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 718
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur