Benlindor..?

J

Jojjo811

Hur gör ni när ni ska benlinda (:confused: ) hästen?? Börjar ni nerifrån å upp, eller i mitten upp ner, o.s.v.

Tvättar ni dom i tvättmaskin eller för hand?

Och den sista frågann: Fick ett par elastiska benlindor idag å då måste de ju va paddar under, men padden kan väl liksom va typ 1 å ett halvt varv ( om padden har gått runt 1 varv och det är kvar kanske 5 cm elelr så att det inte blir ett helt varv till) ??

Jag ä så dålig på att förklara men ni fattar väl ändå;)
 
Sv: Benlindor..?

ja tror ja fattar men klart att man kan ha padden så! du menar så att de är dubbel padd på halva?

Jag tvättar dom i maskin och jag brukar linda uppifrån och ner och upp igen..
 
Sv: Benlindor..?

Lindar med paddar och börjar på mitten! Och tvättar lindorna i maskinen!
 
Sv: Benlindor..?

Jag börjar på mitten och går neråt, sedan uppåt och avslutar på mitten:)

Var noga med att linda jämnt, dva lika hårt över hala benet. Inte för hårt och inte för löst.
Det är viktigt att du inte "drar åt" på baksidan av benet, det kan skada senan.
Lycka till:)
 
Sv: Benlindor..?

tänkte passa på att skjuta in en fråga om benlindor här när vi ändå är på G ;)

När ni har fleecelindor, brukar ni ha paddar under dem? varför/varför inte?:crazy:

hoppas jag inte förstörde tråden nu men det kändes onödigt att starta en ny med nästan samma ämne.. :o :D :angel:
 
Sv: Benlindor..?

När jag lindar utan padd (såna lindor med först fleec o sen elastiskt) börjar jag uppifrån o ner och slutar uppe. Nör jag lindar med pad börjar jag på mitten men sen kommer jag inte ihåg om jag går uppet eller neråt, typ ett år sedan jag linade med pad. Tvättar alltid mina lindor i maskin.
 
Sv: Benlindor..?

Jag lindar alltid med fleece, alltid utan padd. Börjar i mitten, går ner, lindar runt sporren, sen upp och fäster precis under ärtbenet.
 
Sv: Benlindor..?

Linn__ skrev:
tänkte passa på att skjuta in en fråga om benlindor här när vi ändå är på G ;)

När ni har fleecelindor, brukar ni ha paddar under dem? varför/varför inte?:crazy:

hoppas jag inte förstörde tråden nu men det kändes onödigt att starta en ny med nästan samma ämne.. :o :D :angel:

Jag lindar till 99% med fleece lindor ibland elastiska men det är sällan. Jag använder alltid padd, det känns säkrast.
 
Sv: Benlindor..?

Sorbe skrev:
Jag lindar alltid med fleece, alltid utan padd. Börjar i mitten, går ner, lindar runt sporren, sen upp och fäster precis under ärtbenet.


Vart sitter ärtbenet??:rofl:
 
Sv: Benlindor..?

Börjar på mitten, lindar ner och sen upp. Tvättar mina lindor i maskin, funkar hur bra som helst, de blir som nya!

Visst kan du göra så med dina paddar...
 
Sv: Benlindor..?

Jag lindar till 99% med fleece, och då utan paddar. Anser att det inte behövs, då ju fleecen inte är speciellt elastiskt. Anser också att de ger ett bra stöd som det är, och behöver därmed ingen padd. Använder jag däremot elastiska lindor blir det naturligtvis padd under!
 
Sv: Benlindor..?

lindar med padd om jag har elastiska lindor, börjar på mitten lindar ner o sen upp, har jag fleece o ska linad blir det lika fast igen padd.
 
Sv: Benlindor..?

jag tvättar lindorna i maskin, lindar från mitten el lite över, ner och sen upp.

klart du kan ha paddarna så :)
 
Sv: Benlindor..?

jag brukar börja på mitten ungefär och linda neråt och sen upp så att spännet är högst upp (snyggast så :p)
har alltid fleecelindor, tvättar dem i 40 grader!
klart du kan ha padden så, annars kan du ju klippa den så du tycker den e lagom..
 
Sv: Benlindor..?

Lite ovanför mitten, lindar först neråt sedan uppåt.
Utåt bakåt.
 
Sv: Benlindor..?

Så man behöver alltså inte ha en padd under ett par vanliga fleece lindor?? Varför måste man ha padd om de är elastsika?
Har undrat länge över det, är det bra att ha lindor när man rider? Ger det något sorts stöd åt hästen?
 
Sv: Benlindor..?

jag börjar på mitten av benet, lindar neråt, lindar uppåt och neråt till där jag började. använder alltid pad under elastiska lindor, men sällan under fleece lindor. kör alltihop i maskinen!
 
Sv: Benlindor..?

jag_jenny111 skrev:
Så man behöver alltså inte ha en padd under ett par vanliga fleece lindor?? Varför måste man ha padd om de är elastsika?
QUOTE]

Man "stryper" benet annars.
 
Sv: Benlindor..?

Men Fleece lindor är väl inte såå elastiska så att man måste ha pad under?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså. Seriöst. Jag har inte gjort annat än velat sluta med dansen, helt. Senaste...månaden? Eller ok, innerst inne vet jag att det...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Magiana
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 573
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp