Bensinupproret

Vad jag förstår ligger prisutvecklingen på bensin under konsumentprisindex, så det är lite obegripligt att somliga är så upprörda över just det.

Tex ett bostadsuppror vore mycket mer motiverat, prisutvecklingen på bostäder ser radikalt annorlunda ut.
Det som skiljer är dock att vi är mer beroende av bilen eftersom man nedrustat kollektivtrafiken. Vi har ju grävt gropen lite själva eftersom vi valt att använda bilen och man då ansett från kollektivtrafiken sida att det inte är någon ide att ha någon busstrafik på landsbygden som riktar sig till andra än till skolelever.
 
Det som skiljer är dock att vi är mer beroende av bilen eftersom man nedrustat kollektivtrafiken. Vi har ju grävt gropen lite själva eftersom vi valt att använda bilen och man då ansett från kollektivtrafiken sida att det inte är någon ide att ha någon busstrafik på landsbygden som riktar sig till andra än till skolelever.
Då borde ju uppropet handla om kollektivtrafik. Fortfarande är det ju inte bensinpriset som är problemet.
 
Det största problemet är ju inte att vi som kör bensindrivna bilar drabbas av kostnader, utan det är att det saknas alternativ. Därför är det extremt problematiskt och det sätter folk i skiten.

Det är inte höga bensinpriser vi bör protestera mot eftersom oljan ändå kommer att ta slut, så det är liksom ändå kört, utan i stället behöver vi driva på utvecklingen av alternativ, t.ex. vätgasbilar och kollektivtrafik.
 
Läste en rubrik häromdagen på ämnet "Det är ingen rättighet att bo på landet" och min spontana tanke blev att det är fan i mig ingen skyldighet att bo i städer heller.

Att höja bensinskatten kommer inte minska bilåkandet för alla som bor utanför fungerande kollektivtrafik eftersom de måste transportera sig till jobb, till affär osv med bil.
Om målet är att ge folk i glesbygd sämre ekonomi och på så vis tvinga dem in mot städer på sikt, så är konstant höjd bränsleskatt bra. Om målet är att minska bilåkande, så är det totalt gåvolöst.

Extremt provocerande krönika. Vem f-n ska då producera stadsbornas mat, el osv?!
 
Ligger väl inte riktigt i tiden ?
Eller gör det?

Är det inte lite tragiskt att driva ett ”uppror” mot omställning som är akut att genomföra?

När kommer ”mansupproret” ?

Jag tycker att det ligger väldigt i tiden.
På så sätt att det finns gott om människor med inte så stark ekonomi, som för sin förflyttning exempelvis till och från jobbet, med barn till och från förskola och liknande, behöver ett flexibelt transportmedel.
Människor som inte har tillgång till kollektivtrafik, eller där den kollektivtrafik som finns inte riktigt fungerar.

Att då protestera mot stigande kostnader för vardagstransporter känns rätt rimligt faktiskt.
 
Ifråga om bilars miljöbelastning kan jag bidra med en heads-up. Jag åkte med en grannes hyfsat nya Passat GTE (laddhybrid) i förrgår. Den rullar till 95% på motorväg i lugnt tempo och har dragit 0,45 l/mil över de senaste månaderna. Det är exakt samma förbrukning som min halvgamla diesel-Passat har, fast hans fyrhjuliga avlatsbrev kostade fyra gånger så mycket...
Men om det är en laddhybrid - går den inte på el på motorvägen? Eller har den för dålig räckvidd?

Optimalt är ju om det går att välja typ av elbil utifrån användning. Kör man mycket landsväg/motorväg behöver man ju bil som har god räckvidd på ren elkörning men i tätort är det kanske bättre med hybriderna som genererar sig egen el och därmed kör på ren el i låga hastigheter.

Själv drömmer jag om ren elbil. Kommer väl fler och fler modeller nu.
 
Jag önskar att jag kunde åka buss oftare,åker tåg till jobbet. Busshållplatsen ligger ett stenkast från stallet, bredvid en skola i en mindre by, mellan två lite större städer.
Alla förutsättningar borde alltså finnas.
Ändå går bussarna så dåligt att det inte är rimligt att ta bussen dit.

Bristen på alternativ överallt utom i de största städerna gör mig lite sur faktiskt.
 
Jag tycker absolut att det är rimligt med bensinupproret. Sedan 2010 har utsläppen minskat med 18% och förutom 2018 som hade en liten ökning (som beror på lastbilstrafik) så har utsläppen minskat varje år sedan 1990, tack vare bättre fordon. De behöver så klart fortsätta minska, men jag tror inte att en så generell beskattning som det är nu där allt drivmedel beskattas lika för alla, över hela landet, är lösningen.
Var den ökningen 2018 pga ökad utländsk lastbilstrafik? Såvitt jag vet släpper dagens nya lastbilar ut mindre än en personbil räknad per ton, däremot kör väldigt många utlandschaufförena omkring med gamla fordon och deras egna smutsiga diesel.
Eller är den ökade lastbilstrafiken pga människor konsumerar mer?
 
Jag anser att kostnaden för bensin och diesel ligger på en rimlig nivå, för MIG. Kör närmare tio mil om dagen, insåg att nästa år får jag drygt 500 kronor per månad i reseavdrag, så kommer lägga ca 1500 kronor per månad i bränsle.
 
Var den ökningen 2018 pga ökad utländsk lastbilstrafik? Såvitt jag vet släpper dagens nya lastbilar ut mindre än en personbil räknad per ton, däremot kör väldigt många utlandschaufförena omkring med gamla fordon och deras egna smutsiga diesel.
Eller är den ökade lastbilstrafiken pga människor konsumerar mer?

Jag vet faktiskt inte om det beror på ökad utländsk trafik, men jag tror inte det. Denna infon hittade jag på trafikverkets hemsida: https://www.trafikverket.se/content...fcb60ac923/190221_pm_vagtrafikens_utslapp.pdf

Ökande lastbilstrafik och rekord i lastbilsförsäljning Under året ökade lastbilstrafiken på vägnätet med knappt 3 procent, medan personbilstrafiken i stort sett var oförändrad. Aldrig tidigare har det registrerats så många lätta och tunga lastbilar som under 2018. Den ökade trafiken motsvarar en ökning av utsläppen av växthusgaser på ca 120 000 ton. Om man ser längre tillbaka ökade trafiken på hela vägnätet fram till 2008 och låg sedan relativt konstant fram till och med 2013. Därefter har trafiken ökat. Trafikverkets basprognos med dagens åtgärder och styrmedel pekar på en fortsatt ökning av både personbils- och lastbilstrafiken. Det står i kontrast med att det skulle behövas en minskning av biltrafiken för att nå klimatmålet för inrikes transporter på ett långsiktigt hållbart sätt.
 
Vi är väl knappast mer beroende av bil än av bostad? :confused:
Det kanske hänger ihop, bostäder finns på små orter och är mycket billiga där. Där jag just nu bor kostar en villa runt 600 000 kr. Men det är 3 mil pendling och dåligt med kollektivtrafik och service. I tätorten kostar en villa 1,5 miljoner kronor där är det halvbra kollektivtrafik (om man vill lämna tätorten) och nära till service.
 
Då borde ju uppropet handla om kollektivtrafik. Fortfarande är det ju inte bensinpriset som är problemet.
Ja eller så ska man inte behöva ha ett upprop utan för att styra om människor från bil till kollektivtrafik bör man göra kollektivtrafiken smidig att resa med även utanför större städer. I mitt län satsar man tex bara på stadstrafik i den stora staden för att öka det kollektiva resandet. Det är ju i linje med att kollektivtrafiken ska bära sig själv, det vill säga varje tur måste bära sig själv. Turer till mindre orter på landet gör inte det alltså tas det bort.
Det finns alltså ingen valmöjlighet att resa på något annat sätt än med bil.
 
Det kanske hänger ihop, bostäder finns på små orter och är mycket billiga där. Där jag just nu bor kostar en villa runt 600 000 kr. Men det är 3 mil pendling och dåligt med kollektivtrafik och service. I tätorten kostar en villa 1,5 miljoner kronor där är det halvbra kollektivtrafik (om man vill lämna tätorten) och nära till service.

"Hänger ihop"?

Alltså, nej. Jag vidhåller att människor absolut har större behov av bostad än av bil. Man måste liksom ha tak över huvudet. Men man måste inte ha bil.
 
Nu blandar du dock ihop "att bo på landsbygd och behöva pendla till jobb" med "lyxigt fritidsintresse där jag behöver dra mitt hästsläp"?
Jag tror det numera finns elhybrider som kan dra tungt förövrigt.
Fast fyrhjulsdrift kan man absolut behöva för att ta sig till jobbet vintertid här. Det är inte bara en gång i vinter jag har hjälp till att dra loss folk som kört fast. Hästtransporten används till att frakta betydligt fler grejer än bara en häst, men visst, den delen är delvis lyx.

Och vad kostar en sån? Bo på landet, pendla och vara student, hur ska jag ha råd med inköpet till en elbil?
 
"Hänger ihop"?

Alltså, nej. Jag vidhåller att människor absolut har större behov av bostad än av bil. Man måste liksom ha tak över huvudet. Men man måste inte ha bil.

Hänger i hop på det sättet att många inte har råd att köpa något i städerna, alternativt ha 10-15 års kötid för en hyresrätt. Då måste du ha bil för att kunna ha boende (om du någonsin behöver lämna boendet, typ för att jobba eller handla osv).
 
Hänger i hop på det sättet att många inte har råd att köpa något i städerna, alternativt ha 10-15 års kötid för en hyresrätt. Då måste du ha bil för att kunna ha boende (om du någonsin behöver lämna boendet, typ för att jobba eller handla osv).

Nej, det måste man inte. Det finns trots allt förorter med fungerande kollektivtrafik. Däremot är kollektivtrafiken på landsbygden ofta ett bekymmer, ja.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 173
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
580
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 399
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp