Bensinupproret

Fast fyrhjulsdrift kan man absolut behöva för att ta sig till jobbet vintertid här. Det är inte bara en gång i vinter jag har hjälp till att dra loss folk som kört fast. Hästtransporten används till att frakta betydligt fler grejer än bara en häst, men visst, den delen är delvis lyx.

Och vad kostar en sån? Bo på landet, pendla och vara student, hur ska jag ha råd med inköpet till en elbil?
Det finns ju flertalet elbilar med fyrhjulsdrift. Färre som får dra tungt, men de finns. De som får dra tyngre är ju dock nya modeller så de är dyra.

De flesta studenter får hushålla med sin ekonomi på ett eller annat sätt. Om det är just hästen som skapar behovet av en jättedyr bil så får man väl ta sig en funderare, som alla andra. Det är trots allt lyx vi pratar om, inte nödvändigheten i att kunna ta sig till och från jobbet. Jag skulle säga att hästtransport är enbart lyx i det här sammanhanget. Finns inte en chans att den är livsnödvändig även om den kan användas till mer än hästen.

Jag har dock aldrig sagt att alla på landet måste köpa elbil. Inte i nuläget iaf. Självklart måste man ge människor chans att ställa om, men det blir jättetokigt om vi blandar ihop nödvändigheter (där man bör stötta människor) med lyxiga fritidsintressen (som definitivt ska bära sina egna kostnader).
 
Nej, det måste man inte. Det finns trots allt förorter med fungerande kollektivtrafik. Däremot är kollektivtrafiken på landsbygden ofta ett bekymmer, ja.

De mindre orterna häromkring har inte fungerande kollektivtrafik. Förorter är i stan och kräver mer pengar alternativt lång kötid, så nej, det är inte sant för hela Sverige det du skriver. Småstäder har väldigt sällan förorter överhuvudtaget, utan mindre orter/byar omkring.

Edit; min erfarenhet är att det är såhär Sverige ser ut. Mest småstäder med mindre orter omkring.
 
Jag håller med om att det är drygt när man tankar och det kostar vad det kostar. Men handen på hjärtat jag har råd, finns ju annat jag kan dra in på för att spar pengar.
Jag tycker själv att jag för mycket bil, men än så länge är det inte kostnaden som får mig att kära mindre. Många av oss lyxkonsumerar på många sätt, vi kan dra ner på det men vill vi?
 
De mindre orterna häromkring har inte fungerande kollektivtrafik. Förorter är i stan och kräver mer pengar alternativt lång kötid, så nej, det är inte sant för hela Sverige det du skriver. Småstäder har väldigt sällan förorter överhuvudtaget, utan mindre orter/byar omkring.

Edit; min erfarenhet är att det är såhär Sverige ser ut. Mest småstäder med mindre orter omkring.

10-15 års kö för hyresrätt i småstäder? Vilka "småstäder" är det du refererar till då?
 
10-15 års kö för hyresrätt i småstäder? Vilka "småstäder" är det du refererar till då?

Kötid i större städer alltså, därav 'förorter är i stan'.
Men flera år är inte ovanligt att man behöver ha löst även på mindre orter, vilket är ett problem på den rörliga arbetsmarknaden. Får jag ett jobb behöver jag bostad direkt, inte om tre år när jag fått en bostad.
Sist jag läste en undersökning, något år sedan, var det bostadsbrist i majoriteten av de svenska kommunerna.

Men nu är vi delvis OT.
 
Kötid i större städer alltså, därav 'förorter är i stan'.
Men flera år är inte ovanligt att man behöver ha löst även på mindre orter, vilket är ett problem på den rörliga arbetsmarknaden. Får jag ett jobb behöver jag bostad direkt, inte om tre år när jag fått en bostad.
Sist jag läste en undersökning, något år sedan, var det bostadsbrist i majoriteten av de svenska kommunerna.

Men nu är vi delvis OT.

Vi har nog olika definitioner. Men det finns ju mer att välja på än 10-15 års kötid i storstad eller bo på landsbygden. Så svartvitt är det ju inte.

Oavsett så vidhåller jag att vi har större behov av tak över huvudet än av bil.
 
Vad kostar en villa i en förort eller en lägenhet eller hyra för en 3-4? Inte 600 000 kr i varje fall.

:confused: Du har nog tappat mig någonstans på vägen. Vad jämför du med? Varför skulle en hyreslägenhet kosta 600 000?
 
Det finns ju flertalet elbilar med fyrhjulsdrift. Färre som får dra tungt, men de finns. De som får dra tyngre är ju dock nya modeller så de är dyra.

De flesta studenter får hushålla med sin ekonomi på ett eller annat sätt. Om det är just hästen som skapar behovet av en jättedyr bil så får man väl ta sig en funderare, som alla andra. Det är trots allt lyx vi pratar om, inte nödvändigheten i att kunna ta sig till och från jobbet. Jag skulle säga att hästtransport är enbart lyx i det här sammanhanget. Finns inte en chans att den är livsnödvändig även om den kan användas till mer än hästen.

Jag har dock aldrig sagt att alla på landet måste köpa elbil. Inte i nuläget iaf. Självklart måste man ge människor chans att ställa om, men det blir jättetokigt om vi blandar ihop nödvändigheter (där man bör stötta människor) med lyxiga fritidsintressen (som definitivt ska bära sina egna kostnader).
Om man vill få människor att ställa om sitt liv från bilberoende till kollektivtrafik åkande alternativ mer miljövänligt bilåkande (om sådant nu ens finns med tanke på resurshushållning). Så behöver det vara enkelt och attraktivt. Elbilar verkligen väldigt dyra, det är möjligt att de går ihop sig i slutänden man att köpa en bil som kostar mer än bostaden är för de flesta helt enkelt inte görligt. Det blir de i det övre samhällsskiktet och några med ett specialintresse som skaffar den typen av fordon.
 
Då borde ju uppropet handla om kollektivtrafik.
Ja, en tycker ju det.

Finns det någon enda person som har startat ett upprop i sin hemkommun om bättre kollektivtrafik? Samlat in namnlistor på de som vill åka mer? Pratat med lokala aktörer och politiker om vilka möjligheter som finns till utökning eller förändring? Diskuterat med andra runtomkring ang möjligheter till samåkning, bilpooler, bus by demand, sökt andra lösningar?
 
Ja, en tycker ju det.

Finns det någon enda person som har startat ett upprop i sin hemkommun om bättre kollektivtrafik? Samlat in namnlistor på de som vill åka mer? Pratat med lokala aktörer och politiker om vilka möjligheter som finns till utökning eller förändring? Diskuterat med andra runtomkring ang möjligheter till samåkning, bilpooler, bus by demand, sökt andra lösningar?
De flesta kommuner bedriver den typen av verksamhet redan där man försöker driva sin kommuns intressen av en ökad kollektivtrafik, det är svårt att få gehör när turerna inte fylls och det är svårt att få ett ökat resande när turerna går så glest alternativt inte alls. Moment 22. Här har det varit en stor fråga om att kommunen försöker få behålla närtågen till tätorten men länstrafiken vill lägga ned. Då de ska vara koldioxidfria tågresor till 2030 eller vad det nu är. Då väljer man att elektrifiera några av spåren och lägga ned de andra, vips så ser det bra ut i statistiken också har man flyttat dessa tågresernärer till bil istället vilket borde släppa ut betydlig mer än om man åkte gemensam efter diesellok, men det syns ju inte i länstrafikens tågresestatistik.
 
Det finns ju flertalet elbilar med fyrhjulsdrift. Färre som får dra tungt, men de finns. De som får dra tyngre är ju dock nya modeller så de är dyra.

De flesta studenter får hushålla med sin ekonomi på ett eller annat sätt. Om det är just hästen som skapar behovet av en jättedyr bil så får man väl ta sig en funderare, som alla andra. Det är trots allt lyx vi pratar om, inte nödvändigheten i att kunna ta sig till och från jobbet. Jag skulle säga att hästtransport är enbart lyx i det här sammanhanget. Finns inte en chans att den är livsnödvändig även om den kan användas till mer än hästen.

Jag har dock aldrig sagt att alla på landet måste köpa elbil. Inte i nuläget iaf. Självklart måste man ge människor chans att ställa om, men det blir jättetokigt om vi blandar ihop nödvändigheter (där man bör stötta människor) med lyxiga fritidsintressen (som definitivt ska bära sina egna kostnader).
Om man bortser från hästen, så skulle man som boende på landet i alla fall behöva möjligheten att dra släp, men kanske inte två ton.
Vad kostar en rejäl fyrhjulsdriven elbil? Får jag tag i en sån för max 50k? Det är många som inte har råd med en bil för med än 20-30k.
 
Kollektivtrafik som går till landsbygden är dessutom knepigt att genomföra så det fungerar. Bussen kan inte köra runt till varje gård och med långt till hållplatsen är det ingen höjdare att åka buss om man ska släpa hem tunga ICA-kassar. Till exempel. Man vill dessutom kanske vara tidseffektiv och inte behöva vänta 1 timma eller mer efter jobbet på en buss som går dit man ska. Täta bussturer är knappast genomförbart heller om vi inte ska ha tomma bussar som kör runt hela tiden. Så om man inte har turen att bo nära en busslinje som har passande tidtabell, är man rätt beroende av bilen.

Där jag bor har vi fantastiska, täta och väl fungerande TÅGförbindelser mellan städerna och några av byarna och även över sundet till Köpenhamn. Det är riktigt lyxigt.
 
Om man bortser från hästen, så skulle man som boende på landet i alla fall behöva möjligheten att dra släp, men kanske inte två ton.
Vad kostar en rejäl fyrhjulsdriven elbil? Får jag tag i en sån för max 50k? Det är många som inte har råd med en bil för med än 20-30k.

Men, blir inte diskussionsnivån skapligt låg nu? Långt ifrån alla som bor på landet behöver rejäla bilar eller fyrhjulsdrift. Det finns små och lätta släp också, att hyra, om man behöver.
 
Om man vill få människor att ställa om sitt liv från bilberoende till kollektivtrafik åkande alternativ mer miljövänligt bilåkande (om sådant nu ens finns med tanke på resurshushållning). Så behöver det vara enkelt och attraktivt. Elbilar verkligen väldigt dyra, det är möjligt att de går ihop sig i slutänden man att köpa en bil som kostar mer än bostaden är för de flesta helt enkelt inte görligt. Det blir de i det övre samhällsskiktet och några med ett specialintresse som skaffar den typen av fordon.
Jag har aldrig argumenterat för att alla ska köpa elbil. Tvärtom så är min åsikt att den stora massan skulle behöva ställa om sitt liv för att klara sig utan bil eller med delad bil och de som verkligen behöver använda bil kommer på sikt behöver byta till ett miljövänligt alternativ. Men jag skulle framförallt gärna se en satsning på gratis kollektivtrafik och täta turer där kollektivtrafiken finansieras med skattemedel fullt ut.

Elbilar har ju funnits i ett antal år nu och när åren fortsätter gå kommer begagnatmarknaden utöka. Så småningom kommer man kunna köpa elbil till betydligt lägre priser än idag.
Om man bortser från hästen, så skulle man som boende på landet i alla fall behöva möjligheten att dra släp, men kanske inte två ton.
Vad kostar en rejäl fyrhjulsdriven elbil? Får jag tag i en sån för max 50k? Det är många som inte har råd med en bil för med än 20-30k.
Varför skulle man behöva ha möjlighet att dra släp bara för att man bor på landet? Jag har bott i många år på landet och kan verkligen inte se att släp skulle vara någon nödvändighet.
Isf handlar det ju om enstaka turer där man behöver lasta saker och då finns det flera alternativ som är bättre än att alla ska äga en egen dragbil. Man kan hyra/låna dragbil och man kan också hyra/låna skåpbil beroende på vad som ska transporteras.

Jag har inte bilpriserna i huvudet. Och som jag redan har skrivit så har jag inte argumenterat för att alla ska byta till elbil idag. Det kommer ta tid att ställa om hela bilflottan men så småningom kommer det ju röra sig så att de billiga bilarna också är mer miljövänliga än de billiga bilarna är idag.

I den här tråden har jag dessutom argumenterat för att man kanske borde ha ett inkomst- och områdesbaserat system för subventioner så att de med hög inkomst och de som kör bil utan att det är nödvändigt får stå för den höga kostnaden för bränsle medan det subventioneras för låginkomsttagare som bor i glesbygd där bil är mer nödvändig.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 156
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
566
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 398
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp