Bensinupproret

Men, blir inte diskussionsnivån skapligt låg nu? Långt ifrån alla som bor på landet behöver rejäla bilar eller fyrhjulsdrift. Det finns små och lätta släp också, att hyra, om man behöver.
Tillägg, jag menar landsbygden i Norrland. Där är fyrhjulsdrift ofta till stor fördel om man vill få sig till jobbet alla dagar under vintern.
 
Jag vet faktiskt inte om det beror på ökad utländsk trafik, men jag tror inte det. Denna infon hittade jag på trafikverkets hemsida: https://www.trafikverket.se/content...fcb60ac923/190221_pm_vagtrafikens_utslapp.pdf
Det där är intressant, det skriks efter chaufförer då det inte finns tillräckligt många svenska chaufförer som kan täcka upp.
Så troligen har människans konsumtion ökat. Handlar, kör mer bil osv.
Jag vet inte om det hänger ihop med att vi blir allt fler och fler så efterfrågan på mat/bränsle osv ökas och därför ökar lastbilstrafiken. Spånar lite på tänkbara scenarion, förvisso är det mycket import också.

Jag vet i alla fall att Volvo lastvagnar jobbar för miljön vilket jag tycker är bra. Följer man deras utvecklingen ser man att det hänt mycket och mer kan hända. Ska bli spännande och se vart det hamnar i framtiden.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/about/environment.html
 
Extremt provocerande krönika. Vem f-n ska då producera stadsbornas mat, el osv?!
Det finns 63 000 lantbruk i Sverige (enligt Jordbruksverket) medan dryga miljonen av Sveriges invånare bor på landsbygden (något gammal källa här: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/). Skulle säga att det är ganska uppenbart att de flesta på landsbygden inte är jordbrukare som bidrar till landets livsmedelsproduktion utan bor där av andra skäl.
 
Kollektivtrafik som går till landsbygden är dessutom knepigt att genomföra så det fungerar. Bussen kan inte köra runt till varje gård och med långt till hållplatsen är det ingen höjdare att åka buss om man ska släpa hem tunga ICA-kassar. Till exempel. Man vill dessutom kanske vara tidseffektiv och inte behöva vänta 1 timma eller mer efter jobbet på en buss som går dit man ska. Täta bussturer är knappast genomförbart heller om vi inte ska ha tomma bussar som kör runt hela tiden. Så om man inte har turen att bo nära en busslinje som har passande tidtabell, är man rätt beroende av bilen.

Där jag bor har vi fantastiska, täta och väl fungerande TÅGförbindelser mellan städerna och några av byarna och även över sundet till Köpenhamn. Det är riktigt lyxigt.
Det fungerade ju för sisådär en 40 år sedan. Innan bilen gjorde sitt intåg, då fanns det i varje fall i vår kommun en utbyggd kollektivtrafik som folk använde. Idag har man lagt ned tågen (inkl spår och allt) och glesat ur eller lagt ned bussförbindelserna. Såklart eftersom folk valde bilen, det var ju det som samhället ville då, bilen var framtiden. Det är trots allt inte så länge sedan vi hade fungerande små samhällen MED kollektivtrafik. Man bör inte glömma att det trots allt är så att samhället planerades om för att anpassa sig till biltrafik i stället och nu är vi här.
 
Det finns 63 000 lantbruk i Sverige (enligt Jordbruksverket) medan dryga miljonen av Sveriges invånare bor på landsbygden (något gammal källa här: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/). Skulle säga att det är ganska uppenbart att de flesta på landsbygden inte är jordbrukare som bidrar till landets livsmedelsproduktion utan bor där av andra skäl.
Kanske driver de något för turister? Och med boende på landsbygden så blir ju inte vårdcentraler och matvarubutiker endast ett stadsfenomen.
 
Kanske driver de något för turister? Och med boende på landsbygden så blir ju inte vårdcentraler och matvarubutiker endast ett stadsfenomen.

Långt ifrån alla som bor på landsbygden är väl egenföretagare?
 
Det finns 63 000 lantbruk i Sverige (enligt Jordbruksverket) medan dryga miljonen av Sveriges invånare bor på landsbygden (något gammal källa här: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/). Skulle säga att det är ganska uppenbart att de flesta på landsbygden inte är jordbrukare som bidrar till landets livsmedelsproduktion utan bor där av andra skäl.
Det beror ju lite på hur man räknar landsbygd också. Här har inte alla samhällen heller kollektivtrafik. Funktionell kollektivtrafik som riktar sig till andra en barn i skolåldern finns i stort sett bara från tätorten till grannkommunens tätort. Då menar jag trafik som går varje timme åtminstone och tidig morgon till nåja, sen kväll dvs efter klockan 19.
Så om man ser till turtäthet och resemöjligheter så är ju allt under 12000 innevånare landsbygd. I vår kommun är det ungefär hälften av kommuninnevånarna som någon annanstans än i tätorten. Men även åtskilliga av arbetstillfällena finns på dessa mindre orter, så det finns både in och utpendling från dessa platser.
 
Ja, en tycker ju det.

Finns det någon enda person som har startat ett upprop i sin hemkommun om bättre kollektivtrafik? Samlat in namnlistor på de som vill åka mer? Pratat med lokala aktörer och politiker om vilka möjligheter som finns till utökning eller förändring? Diskuterat med andra runtomkring ang möjligheter till samåkning, bilpooler, bus by demand, sökt andra lösningar?
Det verkar vara ett betydligt mindre populärt tema att kanalisera sin dådkraft kring. Just bensinpriser tilldrar sig orimlig uppmärksamhet, med tanke på att inga oberoende sätt att räkna verkar visa annat än att de ligger under konsumentprisindex och typ har gjort det sedan 70-talet.
 
Men snälla, när ska den här myten dö ut?
JA elbilar är mer miljövänliga än bilar som drivs på enbart bensin eller diesel.
När ska myten om att elbilar är mer miljövänliga dö ut undrar jag, för nej, dom är inte mer miljövänliga än bensinbilar. Man måste se till stora hela, inte bara vad dom släpper ut när man kör. Det kommer aldrig fungerar i längden med bara elbilar.
 
Det finns 63 000 lantbruk i Sverige (enligt Jordbruksverket) medan dryga miljonen av Sveriges invånare bor på landsbygden (något gammal källa här: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/). Skulle säga att det är ganska uppenbart att de flesta på landsbygden inte är jordbrukare som bidrar till landets livsmedelsproduktion utan bor där av andra skäl.

Du glömde de som behövs för elproduktionen, skogsprodukter, gruvprodukter samt många entreprenörer som bygger hus, vägar, vindkraftverk etc...

Städerna är körda om landsbygden läggs ner.
 
Det verkar vara ett betydligt mindre populärt tema att kanalisera sin dådkraft kring. Just bensinpriser tilldrar sig orimlig uppmärksamhet, med tanke på att inga oberoende sätt att räkna verkar visa annat än att de ligger under konsumentprisindex och typ har gjort det sedan 70-talet.

Nu är detta hittat i ett inlägg på FB men enligt de uppgifterna
har bensin sedan 1972 ökat långt mer än allmän prisnivå på samtliga varor/produkter, enligt uppgift närmare 2.5 gånger mer än inflationen. Hade bensin ökat lika mycket i pris som KPI hade det idag kostat 6.8 kronor litern, påstås det.

Du påstår istället att det ligger under KPI. Vilket är rätt?
 
Det var inte riktigt min poäng. Att packa in folk i städer är liksom inte något positivt. Ju glesare det blir på landsbygden, desto sämre samhällsservice blir det. Det behövs folk även på landsbygden.

Ja, givetvis. Det säger jag inte emot. Men det blir ju konstigt att framställa det som att vi som bor på landsbygden endast jobbar med lantbruk och turism.
 
När ska myten om att elbilar är mer miljövänliga dö ut undrar jag, för nej, dom är inte mer miljövänliga än bensinbilar. Man måste se till stora hela, inte bara vad dom släpper ut när man kör. Det kommer aldrig fungerar i längden med bara elbilar.
Mitt uttalande baseras på de livscykelanalyser jag har läst så jag tänker jag då ser till stora hela.
Bara elbilar har väl ingen sagt förövrigt.
 
Du glömde de som behövs för elproduktionen, skogsprodukter, gruvprodukter samt många entreprenörer som bygger hus, vägar, vindkraftverk etc...

Städerna är körda om landsbygden läggs ner.

Vilket ingen säger emot? Men att man jobbar med skogsprodukter eller gruvprodukter eller är anställd hos en entreprenör som bygger vägar betyder väl inte att man är boende på landsbygden?
 
29643
 
Det finns någon slags myt om att den som bor på landet måste ha en stor kombi och släp. Många skulle tjäna på att se över vilka möjligheter det finns att få saker och ting levererat/hämtat istället för att ta bilen av gammal vana. Hästfoder, spånbalar, hundfoder, virke, mat etc. Kanske visar det sig att behovet av att ta den egna bilen är mindre än en tror. Mindre besvär, lägre kostnader. Och bättre för miljön; yay.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 325
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 418
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp