Bukefalos 28 år!

Bensinupproret

Jag tycker att man hellre ska höja priset på importerade varor, "lyx" som man kanske inte behöver för att leva, typ wish behöver bli betydligt dyrare! Minskade transporter över världen, kanske minskat resursslöseri? Just bensinpriset slår mot "alla" och direkt. Det är den delen jag inte gillar.

Varför måste man välja det ena eller det andra? Allt som minskar användningen av fossilt bränsle är ju bra. Och om "alla" använder fossilt bränsle så är det bra att just "alla" drabbas tycker jag. Sedan är jag öppen för andra förslag för att kompensera ökade levnadskostnader där det behövs, men då utan att göra fossilt bränsle billigare.
 
Och jag menar att det är en drömvärld att det alltid ska gå att sätta likhetstecken mellan bäst och billigt. Det går inte ens alltid att definiera vad som är bäst per ce, utan kan ibland bero på olika aspekter. Att vi så ofta kräver att allt ska vara billigt är det som håller på att ta kål på vår planet och i slutänden oss själva. Vi bor faktiskt i ett av världens rikaste länder och har en levnadsstandard som man inte ens kunde drömma om för bara några generationer sedan. Men ändå förväntar vi oss att allt ska vara billigare, så att vi kan skaffa oss mer. Av allt. Kött, resor, hobbies, prylar.

Jag tror vi har råd att välja smartare faktiskt, men vi måste våga vilja det. Och det kostar, i form av att behöva avstå och att allt inte alltid är enkelt. Men att livet inte är enkelt är ju inte nytt för vår generation. Tidigare hade man "hjälp" av att möjligheten inte fanns där, idag ställs det på ett sätt större krav på oss att ta ansvar, för vi har ju faktiskt kunskapen idag om vad ditt och mitt beteende orsakar.
Och jag fortsätter påstå att det krävs politiska beslut som gör att folk uppmuntras att göra rätt val. De måste dessutom tycka att de tjänar direkt på att göra det bra valet. Annars kommer folk fortsätta att göra på ett visst sätt som upplevs bekvämt trots att de vet att de mår sämre av det långsiktigt. Och om de upplever att de bara bestraffas om de gör ett dåligt val och inte tjänar någonting på ett bra val så kommer många på ren trots fortsätta göra som de alltid har gjort. Det är så våra hjärnor fungerar och har ingenting med att folk inte förstår eller inte kan ta ansvar. Det låter faktiskt helt orealistiskt att människor plötsligt skulle välja smartare men mer arbetskrävande bara för att de egentligen har råd med det.
 
Senast ändrad:
Och jag fortsätter påstå att det krävs politiska beslut som gör att folk uppmuntras att göra rätt val. De måste dessutom tycka att de tjänar direkt på att göra det bra valet. Annars kommer folk fortsätta att göra på ett visst sätt som upplevs bekvämt trots att de vet att de mår sämre av det långsiktigt. Och om de upplever att de bara bestraffas om de gör ett dåligt val och inte tjänar någonting på ett bra val så kommer många på ren trots fortsätta göra som de alltid har gjort. Det är så våra hjärnor fungerar och har ingenting med att folk inte förstår eller inte kan ta ansvar. Det låter faktiskt helt orealistiskt att människor plötsligt skulle välja smartare men mer arbetskrävande bara för att de egentligen har råd med det.

Jag håller med om att det är önskvärt att använda korrelationen bra = billigt / dåligt = dyrt, men så som förutsättningarna för ett fulländat sådant system ser ut så har vi inte tid nog för det. Jag tror även att sociala normer är effektivt, förutom ekonomiska styrmedel.
 
Eftersom jag inte bor i Sverige längre sedan flera år så har jag inte helt hängt med i bensinpriserna tills nu när många fb vänner försöker bjuda in mig till nämnda grupp.
Jag har sett bilder postas i den gruppen på bensinpriser runt om i Sverige och jag ser typ ut såhär: :eek:

En fråga dock. De som bor på landet och kör långa mil och verkligen behöver sina bilar, får de inte längre göra avdrag i deklarationen på milersättning?
Finns det även avdrag för tex lantbruksmaskiner?

Jag är för miljö men jag tror inte fordon är det största hotet egentligen, åtminstone inte i Sverige
 
Jag håller med om att det är önskvärt att använda korrelationen bra = billigt / dåligt = dyrt, men så som förutsättningarna för ett fulländat sådant system ser ut så har vi inte tid nog för det. Jag tror även att sociala normer är effektivt, förutom ekonomiska styrmedel.
Det är ju inte nödvändigt att tjäna på det enbart ekonomiskt. Med det måste vara någonting som ger nästan direkt effekt. Tillräckligt stora tidsbesparingar fungerar säkert också eller andra saker som gör att det direkt känns värt det. Sociala styrmedel skapar alltid någon form av ”vi och dom” och fungerar jättebra på dom som håller med och inte alls på de som tycker annorlunda.
 
Eftersom jag inte bor i Sverige längre sedan flera år så har jag inte helt hängt med i bensinpriserna tills nu när många fb vänner försöker bjuda in mig till nämnda grupp.
Jag har sett bilder postas i den gruppen på bensinpriser runt om i Sverige och jag ser typ ut såhär: :eek:

En fråga dock. De som bor på landet och kör långa mil och verkligen behöver sina bilar, får de inte längre göra avdrag i deklarationen på milersättning?
Finns det även avdrag för tex lantbruksmaskiner?

Jag är för miljö men jag tror inte fordon är det största hotet egentligen, åtminstone inte i Sverige

Jo, klart de får göra avdrag. Men det är ju till och från jobbet "bara". Lantbruket får nog göra som alla företag, lägga ut det på priset. Vilket ju är svårt när det gäller mjölk t.ex. eftersom dom inte sätter priset själva där.
 
Jag tycker att man hellre ska höja priset på importerade varor, "lyx" som man kanske inte behöver för att leva, typ wish behöver bli betydligt dyrare! Minskade transporter över världen, kanske minskat resursslöseri? Just bensinpriset slår mot "alla" och direkt. Det är den delen jag inte gillar.

Just bensinpriset slår klockrent direkt och skoningslöst proportionellt mot de fossila utsläpp som ger oöverskådliga problem framgent. Det är den delen jag gillar.

Sen är det bara en pusselbit av många.
 
Eftersom jag inte bor i Sverige längre sedan flera år så har jag inte helt hängt med i bensinpriserna tills nu när många fb vänner försöker bjuda in mig till nämnda grupp.
Jag har sett bilder postas i den gruppen på bensinpriser runt om i Sverige och jag ser typ ut såhär: :eek:

En fråga dock. De som bor på landet och kör långa mil och verkligen behöver sina bilar, får de inte längre göra avdrag i deklarationen på milersättning?
Finns det även avdrag för tex lantbruksmaskiner?

Jag är för miljö men jag tror inte fordon är det största hotet egentligen, åtminstone inte i Sverige


Det finns viss skattebefrielse för lantbrukare på knappt 1,5kr/L diesel samt att momsen är avdragbar såklart men det blir ju inte jätte många kronor/L.
 
Jag tycker att man hellre ska höja priset på importerade varor, "lyx" som man kanske inte behöver för att leva, typ wish behöver bli betydligt dyrare! Minskade transporter över världen, kanske minskat resursslöseri? Just bensinpriset slår mot "alla" och direkt. Det är den delen jag inte gillar.

Att köra omkring hästar eller sig själv till/från stall för nöjes skull måste väl vara en klockren definition på lyxkonsumtion?

Så jag håller med i så måtto att ALLA transporter med fossila drivmedel måste vara dyra, så att alternativ kan byggas ut och utsläppen minska.
 
Just bensinpriset slår klockrent direkt och skoningslöst proportionellt mot de fossila utsläpp som ger oöverskådliga problem framgent. Det är den delen jag gillar.

Sen är det bara en pusselbit av många.
Jag tycker självklart att vi ska ställa om och bli miljövänligare, men det ska finnas tid att ställa om.
Att köra omkring hästar eller sig själv till/från stall för nöjes skull måste väl vara en klockren definition på lyxkonsumtion?

Så jag håller med i så måtto att ALLA transporter med fossila drivmedel måste vara dyra, så att alternativ kan byggas ut och utsläppen minska.
Absolut! Det är absolut en lyx. Och jag tänker till, mina hästresor är nog färre än de flestas, hästarna hemma och egen ridbana. Men att ta sig till och från jobbet är ingen lyx. Jag tror definitivt att betydligt fler mil längs Sveriges vägar är till och från jobbet, inte till ridhus/tävling med hästtransport.
 
Ja, och knappast någon 'sanning om bensinupproret' liksom. Jevla skitjournalism tycker jag. Och det är precis så nyhetsmedia ser ut idag. Vanligt sketet clickbait som hade FÖGA med bensinupproret alls att göra.

Att gruppen är rekordstor på facebook, eller FÖR facebook är en sak, en annan är det när folk i allmänhet har och uttalar åsikter om rekorddyr bensin. Av landets tio miljoner innevånare tror jag det är betydligt fler än 400 000 som har åsikter om högt bensinpris. Så tja, den där artikeln skulle jag vilja knöla ihop och stoppa nånstans där solen inte skiner på nån.

Texten är en krönika, alltså en åsiktsartikel. Och han skriver väl inte ”sanningen om” utan ”hemligheten bakom” vilket han nog har belägg för i texten, även om också jag tycker att jämförelsen med Springaregruppen inte riktigt håller.
Eh va?

Jag älskar journalistik.
(Har ett antal journalister i vänkretsen dessutom )
Granskande journalistik är grunden för att demokratin ska fungera och skyddas!

Däremot är jag inte någon vän av sensationsnyheter. Det är väl ändå en jäkla skillnad?
...Plus att jag skrev framförallt kvällstidningar. Att du hittar andra källor motsäger inte mina påstående.
Oavsett typ av media så styr de samtalsämnen och vad som blir aktualiteter. Ibland hoppas det i galen tunna.

Att du älskar att skälla på media såg jag framförallt i valrörelsen, då du var missnöjd med hur politiken bevakades. Mest uppseendeväckande var när du beklagade dig över att partierna ”inte får in sina pressmeddelanden” (ja, jag kommer ihåg det, så anmärkningsvärt var det att en politiker uttrycker sig så).

Utifrån den synen på mediernas uppdrag kan jag i och för sig förstå att du är kritisk. Men medierna är inga partimegafoner, de ska betrakta pressmeddelanden som nyhetstips. Om en ansträngd redaktion med små resurser gör nödtorftiga rewrites av pressmeddelanden är det beklagligt snarare än en modell för hur medierna ska jobba.
 
Senast ändrad:
Jag tycker självklart att vi ska ställa om och bli miljövänligare, men det ska finnas tid att ställa om.

Absolut! Det är absolut en lyx. Och jag tänker till, mina hästresor är nog färre än de flestas, hästarna hemma och egen ridbana. Men att ta sig till och från jobbet är ingen lyx. Jag tror definitivt att betydligt fler mil längs Sveriges vägar är till och från jobbet, inte till ridhus/tävling med hästtransport.

Ok, då är vi ganska överens på vissa sätt. Problemet är alltså att du tycker priset ökar för snabbt i förhållande till alternativens tillgänglighet för alla? Inte att det ökar i sig?

Jag tycker istället att det ökar för långsamt, vilket ger sämre förutsättningar för alternativen att utvecklas och inte tillräcklig effekt på utsläppen. Transporter med negativ klimateffekt är på tok för billiga, rent generellt.
 
Jag tycker självklart att vi ska ställa om och bli miljövänligare, men det ska finnas tid att ställa om.

Problemet är att vi inte har tid. Vi har bränt fossila bränslen till den grad att vi rusar rakt in i ett katastrofscenario som blir svårt att vända om det inte sker stora förändringar nu.

Amsterdam kommer att förbjuda fossila bränslen från 2030 och jag vore förvånad om Stockholm/Göteborg/Malmö inte gör liknande. Om man är någorlunda rädd om sin ekonomi investerar man därför lämpligast i en bil som drivs på el eller biogas.

Det största problemet är dock beteendeaspekten. Det sitter väldigt djupt rotat att man minsann måste äga sin egen bil/gräsklippare/borrmaskin etc. Vad gäller landsbygden finns en del spännande projekt på gång, exempelvis ett i Västra Götalandsregionen: https://www.vgregion.se/om-vgr/satsningar-och-samarbeten/hallbart-resande-vast/projekt/komiland/
 
Ok, då är vi ganska överens på vissa sätt. Problemet är alltså att du tycker priset ökar för snabbt i förhållande till alternativens tillgänglighet för alla? Inte att det ökar i sig?

Jag tycker istället att det ökar för långsamt, vilket ger sämre förutsättningar för alternativen att utvecklas och inte tillräcklig effekt på utsläppen. Transporter med negativ klimateffekt är på tok för billiga, rent generellt.
Ja, precis! Jag är inte så nöjd när jag tankar min törstiga bil, men jag har råd. Och planerar att köpa en mer ekonomisk bil. Men som student är det inte rimligt just nu. Men om ett-två år hoppas jag att jag har ett arbete och då kan köpa en "bättre" bil. Men det finns ju massor av människor som "aldrig" kommer ha råd med en "bättre" bil också, det är dom jag tänker på främst. Och fanns det fungerande kollektivtrafik så skulle det inte vara ett problem. Men kollektivtrafiken förbättras (om den nu gör det) extremt långsamt, men bensinpriset höjs ju "direkt".
Problemet är att vi inte har tid. Vi har bränt fossila bränslen till den grad att vi rusar rakt in i ett katastrofscenario som blir svårt att vända om det inte sker stora förändringar nu.

Amsterdam kommer att förbjuda fossila bränslen från 2030 och jag vore förvånad om Stockholm/Göteborg/Malmö inte gör liknande. Om man är någorlunda rädd om sin ekonomi investerar man därför lämpligast i en bil som drivs på el eller biogas.

Det största problemet är dock beteendeaspekten. Det sitter väldigt djupt rotat att man minsann måste äga sin egen bil/gräsklippare/borrmaskin etc. Vad gäller landsbygden finns en del spännande projekt på gång, exempelvis ett i Västra Götalandsregionen: https://www.vgregion.se/om-vgr/satsningar-och-samarbeten/hallbart-resande-vast/projekt/komiland/
Absolut bör man investera i en "bättre" bil så fort man har möjlighet. Men som jag skrev ovan, de finns många som "aldrig" kommer ha möjlighet att köpa en elbil. Det är lätt att säga, om man har råd, att det "är bara" att köpa en elbil. Tyvärr så är det inte så för alla, jag skulle gissa att det är en stor andel som inte har råd att köpa en elbil.

Jag håller med om ditt sista stycke! Konsumtion är något det finns enorma utvecklingsmöjligheter inom, som dessutom kan bli billigare än hur vi gör nu. Köpa en gräsklippare och dela på ett antal hushåll? Kommunen har trimmers, röjsågar, motorsåg att hyra billigt osv.

Vi har två bilar på två personer, det stör mig lite faktiskt. Men sambons arbetsplats varierar kraftigt (byggnadsarbetare) så han måste ha egen bil. Jag har ibland jobb på kort varsel 15 mil bort, jag måste också ha tillgång till bil.
 
Problemet är att vi inte har tid. Vi har bränt fossila bränslen till den grad att vi rusar rakt in i ett katastrofscenario som blir svårt att vända om det inte sker stora förändringar nu.

Amsterdam kommer att förbjuda fossila bränslen från 2030 och jag vore förvånad om Stockholm/Göteborg/Malmö inte gör liknande. Om man är någorlunda rädd om sin ekonomi investerar man därför lämpligast i en bil som drivs på el eller biogas.

Det största problemet är dock beteendeaspekten. Det sitter väldigt djupt rotat att man minsann måste äga sin egen bil/gräsklippare/borrmaskin etc. Vad gäller landsbygden finns en del spännande projekt på gång, exempelvis ett i Västra Götalandsregionen: https://www.vgregion.se/om-vgr/satsningar-och-samarbeten/hallbart-resande-vast/projekt/komiland/
Västra Götalandsregionen har redan Fossilfritt 2030 som mål. Jag kan inte föreställa mig att den regionen är ensam om det i Sverige.

Det är en intressant region eftersom den rymmer storstad, mindre städer och landsbygd. Inga "norrlandsavstånd", men ändå avstånd. Dessutom är bilindustrin rätt tung i regionen.
 
Jag tycker att man hellre ska höja priset på importerade varor, "lyx" som man kanske inte behöver för att leva, typ wish behöver bli betydligt dyrare! Minskade transporter över världen, kanske minskat resursslöseri? Just bensinpriset slår mot "alla" och direkt. Det är den delen jag inte gillar.
Jag håller med dig i sak men ser inte att det skulle vara särskilt lätt att genomföra med globaliseringen.

Men JA, det är minskad konsumtion i största allmänhet och minskade transporter/resor (också det i allmänhet) som behövs. Globalt.

Det är ju också sant att ökande bränslepriser för den enskilda i Sverige eventuellt kan leda till minskad konsumtion. De som har en ekonomi "på gränsen" kan ju bli tvungna att välja mellan antingen bränsle eller att köpa exempelvis något nytt plagg.

Jag tror dock i ärlighetens namn inte att ökande bränslekostnader för privatbilister i Sverige kommer att leda till just något ändrat rese-beteende.
 
Eftersom jag inte bor i Sverige längre sedan flera år så har jag inte helt hängt med i bensinpriserna tills nu när många fb vänner försöker bjuda in mig till nämnda grupp.
Jag har sett bilder postas i den gruppen på bensinpriser runt om i Sverige och jag ser typ ut såhär: :eek:

En fråga dock. De som bor på landet och kör långa mil och verkligen behöver sina bilar, får de inte längre göra avdrag i deklarationen på milersättning?
Finns det även avdrag för tex lantbruksmaskiner?

Jag är för miljö men jag tror inte fordon är det största hotet egentligen, åtminstone inte i Sverige

Reseavdraget är 18kr/mil för resor till och från jobbet under förutsättning att det sparas minst två timmar per dag i tid jämfört med att använda kollektivtrafik.
Reseavdraget har inte stigit nämnvärt på rätt många år.
 
Ja, precis! Jag är inte så nöjd när jag tankar min törstiga bil, men jag har råd. Och planerar att köpa en mer ekonomisk bil. Men som student är det inte rimligt just nu. Men om ett-två år hoppas jag att jag har ett arbete och då kan köpa en "bättre" bil. Men det finns ju massor av människor som "aldrig" kommer ha råd med en "bättre" bil också, det är dom jag tänker på främst. Och fanns det fungerande kollektivtrafik så skulle det inte vara ett problem. Men kollektivtrafiken förbättras (om den nu gör det) extremt långsamt, men bensinpriset höjs ju "direkt".

Absolut bör man investera i en "bättre" bil så fort man har möjlighet. Men som jag skrev ovan, de finns många som "aldrig" kommer ha möjlighet att köpa en elbil. Det är lätt att säga, om man har råd, att det "är bara" att köpa en elbil. Tyvärr så är det inte så för alla, jag skulle gissa att det är en stor andel som inte har råd att köpa en elbil.

Jag håller med om ditt sista stycke! Konsumtion är något det finns enorma utvecklingsmöjligheter inom, som dessutom kan bli billigare än hur vi gör nu. Köpa en gräsklippare och dela på ett antal hushåll? Kommunen har trimmers, röjsågar, motorsåg att hyra billigt osv.

Vi har två bilar på två personer, det stör mig lite faktiskt. Men sambons arbetsplats varierar kraftigt (byggnadsarbetare) så han måste ha egen bil. Jag har ibland jobb på kort varsel 15 mil bort, jag måste också ha tillgång till bil.

När det gäller trimmers och grejer, kanske man ska nöja sig utan att rensa bort varenda för långa grässtrå.
De flesta behöver inte en trimmer.
 
När det gäller trimmers och grejer, kanske man ska nöja sig utan att rensa bort varenda för långa grässtrå.
De flesta behöver inte en trimmer.
Absolut, det beror ju helt på hur trädgården är gjord från början. Jag har tyvärr ganska stora områden som behövs köras med trimmer just nu (rabattkanter mot gräs, gräs mot byggnad, gräs mot träd/buskar typ överallt). Det finns dock en plan att göra trädgården lite smidigare att ta hand om i fortsättningen. :)
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
15 079
Senast: Dentaku
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp