Bukefalos 28 år!

Bensinupproret

Ja, och knappast någon 'sanning om bensinupproret' liksom. Jevla skitjournalism tycker jag. Och det är precis så nyhetsmedia ser ut idag. Vanligt sketet clickbait som hade FÖGA med bensinupproret alls att göra.

Att gruppen är rekordstor på facebook, eller FÖR facebook är en sak, en annan är det när folk i allmänhet har och uttalar åsikter om rekorddyr bensin. Av landets tio miljoner innevånare tror jag det är betydligt fler än 400 000 som har åsikter om högt bensinpris. Så tja, den där artikeln skulle jag vilja knöla ihop och stoppa nånstans där solen inte skiner på nån.
Fast det är ju en krönika. Det är ju inte så att han har varit ute och med journalistiska metoder undersökt saken.

Jag tänker nog inte ens på krönikor som en genre av journalistik, utan som en egen genre som ges utrymme i bland annat dagstidningar. Det brukar framgå att det är en krönika, att det handlar om åsikter, och att åsikterna är skribentens. I den mån skribenten sedan gör sanningsanspråk på saker och ting, är ju upp till hen.
 
Fast det är ju en krönika. Det är ju inte så att han har varit ute och med journalistiska metoder undersökt saken.

Jag tänker nog inte ens på krönikor som en genre av journalistik, utan som en egen genre som ges utrymme i bland annat dagstidningar. Det brukar framgå att det är en krönika, att det handlar om åsikter, och att åsikterna är skribentens. I den mån skribenten sedan gör sanningsanspråk på saker och ting, är ju upp till hen.
Fast de bra krönikörerna gör faktiskt just det - undersöker sina ämnen journalistiskt innan de skriver. Enbart åsikter utan substans är ju inte särskilt läsvärt.

Av Karlstens krönika fick jag t ex veta mer om facebooks nya algoritm.
 
Tyvärr verkar upproret barka åt fel håll vilket kanske inte var oväntat. Jag tycker det är tråkigt att folk inte kan vara nyanserade och förstå att det inte är rimligt med bränsle för 10-12 kr om vi nu inte ska få kraftigt höjda skatter på annat. Jag tycker skatten idag är för hög men har väl i alla fall nåt hum om vad som är rimligt att kunna ha som mål med en sänkning. Men när folk inte har realistiska förslag är det svårt att göra nån verkstad av det hela.
 
Fast de bra krönikörerna gör faktiskt just det - undersöker sina ämnen journalistiskt innan de skriver. Enbart åsikter utan substans är ju inte särskilt läsvärt.

Av Karlstens krönika fick jag t ex veta mer om facebooks nya algoritm.
Såklart. Men vi kan inte på samma vis som med annat journalistiskt material liksom lita på det. Om en journalist säger sig har intervjuat några "män på gatan" och återger delar av detta, så litar jag rakt av på att så har skett. Om det står i en krönika att "en man på gatan" har sagt mig, så kan det för min del lika gärna vara ett retoriskt grepp.

Och lite annat i samma stil. Menade jag.

Kunskapen i krönikor används vanligen för att driva en viss poäng. I texter som bygger på att saker undersökts journalistiskt, är poängen ofta inte grejen, utan själva kunskapsinnehållet.
 
Texten är en krönika, alltså en åsiktsartikel. Och han skriver väl inte ”sanningen om” utan ”hemligheten bakom” vilket han nog har belägg för i texten, även om också jag tycker att jämförelsen med Springaregruppen inte riktigt håller.

Texten hade föga med 'sanningen om bensinupproret' att göra. Att skriva ihop något där kombinationen facebook och SD nämns i samma kontext är vad journalister är våtibrallanprogrammerade att skriva om oavsett nyhetsvärde eller inte, nu klämmer man in det i krönikaform också med engagemangsväckaren den här veckan - bensinupproret. Han pratar knappast någon hemlighet eller avslöjar någon sanning, det är plain BS oavsett det ligger på ettan i krigsrubrik eller är en krönika någon annanstans. Idag är det helt orelevanta saker då journalister slutat granska makten utan istället talar om för sina läsare vad de ska tycka. Edward Bernays hade varit stolt som fan.
Men det här är en helt annan diskussion, om media idag, bensinupproret anser jag finnas i betydligt större former och antal i verkligheten än i en liten facebookgrupp oavsett den är 'stor'(?) eller inte eller ens i media. Folk tankar sina bilar varje dag och betalar räkningar och de är inte dumma i huvudet.
 
Såklart. Men vi kan inte på samma vis som med annat journalistiskt material liksom lita på det. Om en journalist säger sig har intervjuat några "män på gatan" och återger delar av detta, så litar jag rakt av på att så har skett. Om det står i en krönika att "en man på gatan" har sagt mig, så kan det för min del lika gärna vara ett retoriskt grepp.

Fast det är det inte. "Man på gatan" (som jag iofs hoppas inte används alltför ofta), då har de pratat med man på gatan.
 
Texten hade föga med 'sanningen om bensinupproret' att göra. Att skriva ihop något där kombinationen facebook och SD nämns i samma kontext är vad journalister är våtibrallanprogrammerade att skriva om oavsett nyhetsvärde eller inte, nu klämmer man in det i krönikaform också med engagemangsväckaren den här veckan - bensinupproret. Han pratar knappast någon hemlighet eller avslöjar någon sanning, det är plain BS oavsett det ligger på ettan i krigsrubrik eller är en krönika någon annanstans. Idag är det helt orelevanta saker då journalister slutat granska makten utan istället talar om för sina läsare vad de ska tycka. Edward Bernays hade varit stolt som fan.
Men det här är en helt annan diskussion, om media idag, bensinupproret anser jag finnas i betydligt större former och antal i verkligheten än i en liten facebookgrupp oavsett den är 'stor'(?) eller inte eller ens i media. Folk tankar sina bilar varje dag och betalar räkningar och de är inte dumma i huvudet.
Fast det står fortfarande inte "sanningen om", tror jag, utan "hemligheten bakom". Han anser att det är hemligheten bakom, förklaringen bakom, Bensinupproret.
 
Fast det är det inte. "Man på gatan" (som jag iofs hoppas inte används alltför ofta), då har de pratat med man på gatan.
Uttrycket används väl aldrig nuförtiden!

Vi kan faktiskt inte veta, säkert, om krönikören faktiskt har gjort det. Jag kan inte ens se något problematiskt i om det mer är ett berättargrepp, som tex kan innefatta att hen överhörde något på bussen eller vad som helst. Jag kan inte se annat än att delvis andra etiska regler gäller för krönikor och andra texter där åsikter är huvudsaken.

Om det vore ett reportage om tex simhall i Kortedala, skulle det ju däremot vara oerhört problematiskt om journalisten använde den typen av referenser som "intervju".

Men, detta är OT. Jag ville mest bara säga att jag inte ser de oerhörda problem med krönikan som du länkade till, som annars uttrycks i tråden.
 
Uttrycket används väl aldrig nuförtiden!

Vi kan faktiskt inte veta, säkert, om krönikören faktiskt har gjort det. Jag kan inte ens se något problematiskt i om det mer är ett berättargrepp, som tex kan innefatta att hen överhörde något på bussen eller vad som helst. Jag kan inte se annat än att delvis andra etiska regler gäller för krönikor och andra texter där åsikter är huvudsaken.

Om det vore ett reportage om tex simhall i Kortedala, skulle det ju däremot vara oerhört problematiskt om journalisten använde den typen av referenser som "intervju".

Men, detta är OT. Jag ville mest bara säga att jag inte ser de oerhörda problem med krönikan som du länkade till, som annars uttrycks i tråden.
Nja, ljuga om arbetsmetod ska inte krönikörer heller göra.
Och jag ser inte heller de oerhörda problemen men som sagt, det är OT.
 
Fast det står fortfarande inte "sanningen om", tror jag, utan "hemligheten bakom". Han anser att det är hemligheten bakom, förklaringen bakom, Bensinupproret.
...hur gruppen bensinupproret2.0™ utveckladesi kombination med någon slags out of the blue jämförelse där han blandar in Peder Springare och SD ja. Förklaringen om bensinupproret i generell allmänhet är folks reaktioner på högt bensinpris och inget annat. Här i tråden ser man hur folk brottas med kombinationen högt pris på bensinen i kombination med helig klimatångest vilket är en mer rimlig jämförelse än Springares och SDs eventuella relevans i det hela.
 
@honung - men så är det ju med krönikor. Man kan ha en annan åsikt än krönikören. Jag blir stollig på krönikor ibland och känner att jag fått bra kött på benen ibland.
 
@honung - men så är det ju med krönikor. Man kan ha en annan åsikt än krönikören. Jag blir stollig på krönikor ibland och känner att jag fått bra kött på benen ibland.
Men i relation till det du svarar på, när tanten säger att hon blir vansinnigt trött på att media ska tala om vad vi ska tycka och tänka (jag håller med om den tanken), så är en taffligt skriven krönika inte något argument för att debatten förs av media utan istället på sociala medier.
För mig är det samma bottenskräp, media är på samma nivå som sociala meder, för journalism som objektivt granskar maktens korridorer existerar inte längre så ditt exempel på en krönika skriven som det vore en nyhetsartikel med rubriksättning som är på taket galen relaterad till innehåll är en uppvisning av hur galet märkliga våra informationskanaler har blivit.
 
Något jag funderat på är att "individualiseringen" av samhället kan spela roll för hur man bemöter problemet. Dvs det är vanligt att det är individer som ska göra val, det gäller både de som tycker att det ska vara helt upp till var och en vilket färdsätt man väljer och de som tycker att individen ska göra rätt val samtidigt som det kan saknas kollektiva lösningar i stil med kollektivtrafik, cykelvägar och andra möjliggörande åtgärder. Jag tror att man bara kan trycka på individens val till en viss gräns, det måste också till kollektivt system och möjliggörande.
 
@honung Fast jag tror ju på att det stämmer. Bensinupproret 2.0 hade inte exploderat utan facebook (och dess nya algoritm som prioriterar grupper)
Men Bensinupproret 2.0 ÄR på facebook och ingen annanstans. Det finns nog fler som är upprörda över bensinpriset utanför facebook dock än det finns medlemmar i den där gruppen oavsett den är stor eller inte.
 
Samtidigt som jag befinner mig på "landsbygdssidan" i diskussionerna tror jag egentligen att en del av de som ondgör sig över det höga bensinpriset faktiskt klagar bara för sakens skull, för att de känner sin personliga frihet hotad av "miljötalibaner" snarare än av ekonomiska skäl.
Flera högljutt förnärmade bekanta drabbas i praktiken väldigt litet.
Den av mina bekanta som gnäller allra högst, flera gånger om dagen på sociala medier, är ekonomiskt oberoende och har inte arbetat öht på 25+ år. Han flyger med familjen på semesterresor till Asien eller USA varannan månad eller oftare och har så gjort i 20 år, och de flesta bilmil han kör är i hyrbilar utomlands. Han lider överhuvudtaget inte av högt bensinpris, men har som litet av sin livsstil att i alla lägen gnälla på Staten.
 
Texten är en krönika, alltså en åsiktsartikel. Och han skriver väl inte ”sanningen om” utan ”hemligheten bakom” vilket han nog har belägg för i texten, även om också jag tycker att jämförelsen med Springaregruppen inte riktigt håller.

Att du älskar att skälla på media såg jag framförallt i valrörelsen, då du var missnöjd med hur politiken bevakades. Mest uppseendeväckande var när du beklagade dig över att partierna ”inte får in sina pressmeddelanden” (ja, jag kommer ihåg det, så anmärkningsvärt var det att en politiker uttrycker sig så).

Utifrån den synen på mediernas uppdrag kan jag i och för sig förstå att du är kritisk. Men medierna är inga partimegafoner, de ska betrakta pressmeddelanden som nyhetstips. Om en ansträngd redaktion med små resurser gör nödtorftiga rewrites av pressmeddelanden är det beklagligt snarare än en modell för hur medierna ska jobba.
Tvivlar starkt på att jag uttryckt mig så som du beskriver.

Däremot hävdar jag envist att det är medierna som har en stor del av makten när det gäller vad som visas fram från partierna! Skulle tro att samtliga partier sänder ut mängder av pressmeddelanden. En bråkdel når offentligheten.
Vilka partier och vilka frågor som syns i media är medias egna beslut.

Ta kändisskvaller som ett annat exempel. Personer hängs ut med smaskiga rubriker. Och plötsligt "vet" gemene man att kändis x har den vanan eller gjort x och y. Det behöver inte ens vara sant. Men så spinns det vidare. Och det spelar ingen roll vad den aktuella personen säger eller bemöter påståendena.
Ger det parallella exemplet nån förståelse för vad jag menar?

I dessa tider av fake news blir det än värre.

Martin Kragh och Aftonbladet - säger det dig nåt?
 
Snarare att det som sägs/skrivs uttrycks i ganska starka ordalag, liksom. Och av rätt många. Just den här väldigt stora fb-gruppen är ju ny. Bensinpriset tycker jag mig ha hört/läst rätt många upprörda formuleringar om under flera decennier.
Vad tänker du mer borde uppröra lika mycket på samma sätt, som är rikstäckande?

Jag ser regelbundet röster som hörs på samma sätt om andra saker, men då är de i regel lokala och därför blir ju betydligt färre folk engagerade eller indragna, för de når inte ut lika långt.
 
Det är ju något intressant med just bensinpriset. Det väcker väldigt starka reaktioner på ett sätt som ganska få andra produkter gör.

Visst ser och hör man lite gnissel över priset på andra saker ibland, men just bensinpriset verkar ändå spela i en egen liga där. Och har gjort så sedan länge.
En vidare reflerktion på det du skriver om det intressanta med reaktionerna på just bensinpriset kontra annat.
Reaktionerna är (väl?) inte över själva priset på bensin/disel? Priset är ganska konstant.
Men att skatt, moms och sen skatt på momsen höjs hela tiden är ett stort problem.
Vi kan inte finansiera annat med dessa oproportionella skatter. Det i kombination med det växande politikerföraktet, som i sin tur beror på deras förskansande av skattepengar som inte är deras, DET är reaktionens grund. Är min övertygelse.
Svenskarna har fått en kanal att få ut sina röster, som annars bara hörs i stugorna av de som knyter händerna i byxfickorna.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 891
Senast: Dentaku
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp