Bukefalos 28 år!

Bensinupproret

och det gör att den är sann då menar du?
Den är dementerad som fake news sedan länge.
Inte den han skriver om. Den som handlar om grupper. Enligt texten: "Valborgmässoafton hade Bensinupproret samlat 15.000 medlemmar. Samma kväll gick Mark Zuckerberg upp på scen på utvecklarkonferensen F8 och sa att “The future is private”. Facebook skulle nu ställa om fokus från det publika flödet till Facebookgrupper och förändringen skulle slå igenom omedelbart."

Valborgsmässoafton = 30 april. Däremot finns en gammal hoax om en ny algoritm som skulle göra att FB bara visar inlägg från 25 av dina vänner. Den dementeras med jämna mellanrum.
 
Inte den han skriver om. Den som handlar om grupper. Enligt texten: "Valborgmässoafton hade Bensinupproret samlat 15.000 medlemmar. Samma kväll gick Mark Zuckerberg upp på scen på utvecklarkonferensen F8 och sa att “The future is private”. Facebook skulle nu ställa om fokus från det publika flödet till Facebookgrupper och förändringen skulle slå igenom omedelbart."

Valborgsmässoafton = 30 april. Däremot finns en gammal hoax om en ny algoritm som skulle göra att FB bara visar inlägg från 25 av dina vänner. Den dementeras med jämna mellanrum.
Ja och med det så innebär det att jag som användare inte längre får upp reklam i flödet eller frågor från grupper som jag inte är med i.
Däremot så får jag upp det som jag redan är medlem i och från mina vänner.
Så hur påverkar det att Bensinupproret 2.0 skulle ha växt genom den förändringen?
Det låter mer som du är inne på konspirationsteorier.
 
@Scata Nej, det är självklart ingen konspirationsteori. Jag tror att Karlsten har rätt. Du får väl leta svaret där.
Det tänker jag verkligen inte göra, eftersom det är din hänvisning in i denna tråd. Då får du komma med mer än att du tror att han har rätt.
Dessutom svarade du inte på min fråga.
 
Det tänker jag verkligen inte göra, eftersom det är din hänvisning in i denna tråd. Då får du komma med mer än att du tror att han har rätt.
Men alltså, har du läst texten? Han förklarar Bensinupprorets rekordsnabba tillväxt med en fråga (bensinpriset) som berör väldigt många + facebooks nya algoritm. Jag tror att det stämmer. Punkt.
 
Samtidigt som jag befinner mig på "landsbygdssidan" i diskussionerna tror jag egentligen att en del av de som ondgör sig över det höga bensinpriset faktiskt klagar bara för sakens skull, för att de känner sin personliga frihet hotad av "miljötalibaner" snarare än av ekonomiska skäl.
Undrar om inte det där ligger rätt nära verkligheten. Varje gång det stormas mot bensinpriset eller bilism som stadsproblem (trängselskatt, parkeringsfråga, bilfria stadskärnor osv) får jag intrycket "min bil är min borg" ungefär. Inget staten ska tafsa på, precis som föräldraledigheten som staten inte ska tafsa på hur den fördelas.
 
Något jag funderat på är att "individualiseringen" av samhället kan spela roll för hur man bemöter problemet. Dvs det är vanligt att det är individer som ska göra val, det gäller både de som tycker att det ska vara helt upp till var och en vilket färdsätt man väljer och de som tycker att individen ska göra rätt val samtidigt som det kan saknas kollektiva lösningar i stil med kollektivtrafik, cykelvägar och andra möjliggörande åtgärder. Jag tror att man bara kan trycka på individens val till en viss gräns, det måste också till kollektivt system och möjliggörande.
Absolut! Jag tänker att det största miljöproblemet vi har är att miljön i alldeles för låg grad är en politisk fråga. Det duger inte att miljö är en individuell livsstilsfråga!

Om det hade funnits en mer genomgripande, tydlig och medveten - och välkommunicerad - miljöpolitik, hade folk sluppit tjafsa på nätet om var de ska ställa sin cykel, och liknande. Och vi hade inte sett trådar om miljöfrågor som en plats att utveckla hur vi bor och hur vi rör oss och att vi måste det. För det hade funnits en helt annan struktur omkring oss. Hur vi hade svarat på den beror så klart på hur den hade sett ut, men det hade helt säkert varit annorlunda.
 
Vad tänker du mer borde uppröra lika mycket på samma sätt, som är rikstäckande?

Jag ser regelbundet röster som hörs på samma sätt om andra saker, men då är de i regel lokala och därför blir ju betydligt färre folk engagerade eller indragna, för de når inte ut lika långt.
Jag har inget förslag. Men det upphör inte riktigt att förvåna mig att just bensinpriset är en sådan trigger.

Det kunde ju ha varit kostnaden för att åka kollektivt. Eller vad som helst. Eller inget alls.

(Ja, lokala grejer om tex byggen o dyl ser man ju ofta. Inte minst i detta nu, då den stad jag bor i är typ som en ost av alla arbeten som pågår.)
 
En vidare reflerktion på det du skriver om det intressanta med reaktionerna på just bensinpriset kontra annat.
Reaktionerna är (väl?) inte över själva priset på bensin/disel? Priset är ganska konstant.
Men att skatt, moms och sen skatt på momsen höjs hela tiden är ett stort problem.
Vi kan inte finansiera annat med dessa oproportionella skatter. Det i kombination med det växande politikerföraktet, som i sin tur beror på deras förskansande av skattepengar som inte är deras, DET är reaktionens grund. Är min övertygelse.
Svenskarna har fått en kanal att få ut sina röster, som annars bara hörs i stugorna av de som knyter händerna i byxfickorna.
Kan så vara. När jag säger priset, menar jag det man betalar när man tankar.

Personligen tycker jag alltså att bensin är för lågt beskattat i Sverige.
 
Jag har inget förslag. Men det upphör inte riktigt att förvåna mig att just bensinpriset är en sådan trigger.

Det kunde ju ha varit kostnaden för att åka kollektivt. Eller vad som helst. Eller inget alls.

(Ja, lokala grejer om tex byggen o dyl ser man ju ofta. Inte minst i detta nu, då den stad jag bor i är typ som en ost av alla arbeten som pågår.)
Ärligt talat efter att ha jobbat ett tag i kommunalsektor så är det så att det är män i 60 års åldern som upprörs mest av saker överhuvudtaget. Det är också dom som kommer på samrådsmöten och liknande (möjligen har de för lite att göra). De är helt enkelt bättre på att göra sin röst hörd.
 
Ärligt talat efter att ha jobbat ett tag i kommunalsektor så är det så att det är män i 60 års åldern som upprörs mest av saker överhuvudtaget. Det är också dom som kommer på samrådsmöten och liknande (möjligen har de för lite att göra). De är helt enkelt bättre på att göra sin röst hörd.
Så kan det vara! Och det behöver inte ändra min känsla där. Det är väldigt möjligt att det är just män runt 60 som väsnas om bensinpriset. Men att det då är just bensinpriset. Jag hör mindre oväsen om andra saker av rikstäckande art. (Kommunala möten med den här typen av medborgare inser jag att jag är glad att slippa hantera! Du är min hjälte!)
 
Ärligt talat efter att ha jobbat ett tag i kommunalsektor så är det så att det är män i 60 års åldern som upprörs mest av saker överhuvudtaget. Det är också dom som kommer på samrådsmöten och liknande (möjligen har de för lite att göra). De är helt enkelt bättre på att göra sin röst hörd.
Gud ja. I Göteborg ser de som protesterar mot det gigantiska, redan igångsatta infrastrukturprojektet Västlänken ut såhär:

vs3hgs1mxhwj0y9xl0rn.jpg
 
Jag har inget förslag. Men det upphör inte riktigt att förvåna mig att just bensinpriset är en sådan trigger.

Det kunde ju ha varit kostnaden för att åka kollektivt. Eller vad som helst. Eller inget alls.

(Ja, lokala grejer om tex byggen o dyl ser man ju ofta. Inte minst i detta nu, då den stad jag bor i är typ som en ost av alla arbeten som pågår.)
Fast kostnaden för att åka kollektivt skriker ju folk om konstant, speciellt vid höjningar? Det blir ju dock också lite lokalt, eftersom det är olika priser på olika platser i landet och alla har inte tillgång till vettig lokaltrafik.
 
Ja, herregud. Är det en förmildrande eller försvårande omständighet att de själva presenterar sig som griniga gubbar?
Det är nog (som vanligt) Göteborgshumorn som ligger bakom. Tror det myntades för några år sedan efter att regionstyrelsens frispråkige ordförande Johnny Magnusson (M) kallat dem griniga gubbar (han är själv en :D)
 
Fast kostnaden för att åka kollektivt skriker ju folk om konstant, speciellt vid höjningar? Det blir ju dock också lite lokalt, eftersom det är olika priser på olika platser i landet och alla har inte tillgång till vettig lokaltrafik.
Jovars. Men jag hör fler argument i stil med "jag bor där och där och jobbar där och där och stiger bensinpriset med ett enda öre går det inte och är dessutom jätteorättvist!!!" än motsvarande när det gäller biljettpriser. Snarare hör jag att folk säger att kollektivtrafiken är så dyr att de måste åka bil. Även i den här tråden.

Men som sagt. Det här är bara nåt jag tycker mig se. I det avseendet är jag så klart lika selektiv som alla andra.
 
Så kan det vara! Och det behöver inte ändra min känsla där. Det är väldigt möjligt att det är just män runt 60 som väsnas om bensinpriset. Men att det då är just bensinpriset. Jag hör mindre oväsen om andra saker av rikstäckande art. (Kommunala möten med den här typen av medborgare inser jag att jag är glad att slippa hantera! Du är min hjälte!)
Nej de har väl ett ganska ringa intresse av t ex att det behöver byggas en ny förskola eller liknande. Det är ju ett demokratiproblem att det är just denna målgrupp som kommer på möten. För att nå andra samhällsmedborgare krävs det ofta extra insatser som man kanske inte alltid har resurser till. Dvs någon form av uppsökande verksamhet. Gruppen är dessutom överrepresenterad i lokalpolitiken.
 
Jovars. Men jag hör fler argument i stil med "jag bor där och där och jobbar där och där och stiger bensinpriset med ett enda öre går det inte och är dessutom jätteorättvist!!!" än motsvarande när det gäller biljettpriser. Snarare hör jag att folk säger att kollektivtrafiken är så dyr att de måste åka bil. Även i den här tråden.

Men som sagt. Det här är bara nåt jag tycker mig se. I det avseendet är jag så klart lika selektiv som alla andra.

Ja fast det är väl inte så konstigt, tänker jag?
Det är väl rätt vanligt att uttrycka att kollektivtrafiken är för dyr (för att vara ett alternativ till bilresande). Men det är ju många människor som kan rycka på axlarna över det, eftersom många människor väljer alternativet "egen bil" i stället. "egen bil" har, jämfört med de ibland dyra resorna med kollektivtrafik, fler fördelar också i form av flexibilitet.

Jag vet inte hur många människor som verkligen är hänvisade till att välja kollektivtrafik (obs, jag ställer en fråga och försöker här inte insinuera något) utan att andra alternativ står till buds? Här saknar jag alltså kunskaper och fantasi.
Förutom att jag förstår att de människor som inte har bil men som tar sig till och från jobb, studier och liknande behöver ha något sätt att färdas.
Men i många städer är ju faktiskt cykel ett fullt fungerande alternativ - om inte städerna är för geografiskt utsträckta vilket de förstås kan vara.

Att protestera mot "för dålig kollektivtrafik" riskerar ju att bli väldigt spretigt eftersom dina behov av kollektivtrafik inte sammanfaller med mina, eller mina med grannens. Medan en gemensam nämnare är bränslepriset.

(Jag tycker generellt sett att "upprop" är lite fåniga så det skulle inte falla mig in att skriva under varken på detta eller andra, men jag kan som sagt förstå dem som gör annorlunda än jag)
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 591
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 495
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp