Bukefalos 28 år!

Bensinupproret

Principen är riktig, men siffrorna är felaktiga på många ställen. Man behöver göra kalkylen på samma sätt för sina egna omständigheter, med mer verklighetsanpassade siffror.

(Däck är inte mer än dubbelt så dyrt till en BMW 3-serie som till en Volvo V70. Man kör inte en V70 diesel 125 mil i månaden för 900 kr i bränslekostnad. En BMW 3-serie från 2012 dricker inte 1,2 liter/mil. Värdeminskningen är inte linjär. )
 
Historiskt sett så började lokaltrafiken byggas ut i mitten på 1800-talet, både av staten och privata aktörer. Det var först på 1950-60 talet när alltfler köpte bil som lokaltrafiken började monteras ner. Den gick aldrig med vinst, tvärtom var det en förlustaffär och när regering och riksdag beslutade att den måste vara vinstdrivande var det ett hårt/sista slag mot lokalsamhällena som uppstod runt ffa tåg och räls. Den stora förändringen skedde i slutet på 1950-talet och fortsatte i allt snabbare utsträckning under 1960-talet när alltfler svenskar hade råd att köpa bil.

Men det var fortfarande betydligt färre bilar på Sveriges vägar då än nu, trots att betydligt fler människor bodde (och arbetade!) i glesbygd och på landet. Kanske borde Sverige blicka bakåt och hitta lösningar där.

Personligen tror jag att dagens svenskar har en betydligt starkare köpkraft idag och tex har råd att ha häst som hobby (exempel!) som kräver bil. Extremt få familjer hade på den tiden tex två bilar pga kostnaden och vi har helt enkelt i takt med ökad levnadsstandard blivit bekvämare. Samma sak med flygresor. Svenskar då hade inte råd att flyga varje år, ffa inte utanför i Europa. Idag skulle jag säga att det är en minoritet svenskar som inte har råd att flyga till en annan kontinent i princip varje år.

Många i tråden klagar på att lokaltrafik till och från jobb/hobby tar mycket längre tid än med bil. Fine, lagstifta att de som pendlar från ett visst avstånd kan räkna in en del av det i sin arbetstid så den totala arbetsdagen inte blir mycket längre.

För att minska utsläpp av fossilbränslen måste svenskar minska sin levnadsstandard och som minimum gå tillbaka till 1950-talet och tidigare. Den absolut största mänskliga miljöinverkan har skett sedan industrialiseringen dvs de sista 200-300 åren allt eftersom västvärlden invånare framförallt har höjt sin levnadsstandard.

Vad jag är förvånad över är att bensinupproret enbart vänder sig mot skatterna och inte oljebolagen som tar ut enorma vinster. Jag skulle genom lagstiftning tvinga bolagen att inte överföra höjningar av bensinen på bilister vilket sker idag. Att bolagen pga ökade råvarupriser och en svag svensk krona överför samtliga kostnader till konsumenterna är något svenska politiker måste förbjuda/lagstifta mot.
 
Snarare hör jag att folk säger att kollektivtrafiken är så dyr att de måste åka bil

Jag hör också det ganska ofta. Skillnaden mellan valen borde vara MYCKET större.

Jag tycker att det är ett stort problem att kollektivtrafiken är så dyr att det är alldeles för relativt billigt att ta bilen. Det blir aldrig ekonomiskt lönsamt att minimera sträckan (dvs för oss som behöver bilen ändå för en viss del av sträckan). Det blir alltid bekvämare och mindre kostnad att ta bilen hela sträckan. Jag stör mig något enormt på det, eftersom additionen av en resande i kollektivtrafiken är så enormt mycket smartare för allas vår framtid än de där extra 6 milen i bil om dagen.

Om kollektivtrafiken var näranog gratis och dieseln kostar 50kr/litern vid pumpen så kanske det skulle låta annorlunda.
 

Dessutom blir det ett problem för oss som bor så att vi inte kommer undan bilägandet, men skulle kunna reducera det mycket genom att köra till en anslutningspunkt istället för hela sträckan. Alltså att kollektivtrafiken är så dyr att det blir billigare att åka hela sträckan med den ändå nödvändiga bilen. Bättre om man kunde ställa bilen i en bilpool där människor får använda den under dagen och sen får man ta den vid 18-sn¨ret igen.
 
Jag hör också det ganska ofta. Skillnaden mellan valen borde vara MYCKET större.

Jag tycker att det är ett stort problem att kollektivtrafiken är så dyr att det är alldeles för relativt billigt att ta bilen. Det blir aldrig ekonomiskt lönsamt att minimera sträckan (dvs för oss som behöver bilen ändå för en viss del av sträckan). Det blir alltid bekvämare och mindre kostnad att ta bilen hela sträckan. Jag stör mig något enormt på det, eftersom additionen av en resande i kollektivtrafiken är så enormt mycket smartare för allas vår framtid än de där extra 6 milen i bil om dagen.

Om kollektivtrafiken var näranog gratis och dieseln kostar 50kr/litern vid pumpen så kanske det skulle låta annorlunda.
De test som har gjorts i olika städer i världen visar entydigt på att åkandet i kollektivtrafiken ökar om man gör den gratis för dem som åker. Alltså utan att turtätheten eller linjerna ändras. (Enligt nåt jag läste nånstans.)
 
De test som har gjorts i olika städer i världen visar entydigt på att åkandet i kollektivtrafiken ökar om man gör den gratis för dem som åker. Alltså utan att turtätheten eller linjerna ändras. (Enligt nåt jag läste nånstans.)

Så då stöder du mitt alldeles nyss hemsnickrade politiska förslag?

10 kr höjd skatt på fossilbränsle som går direkt till nästan helt subventionerad kollektivtrafik och en utbyggnad av den! Klimatåtgärd.

(Äsch, Bensinupproret 3.0 var redan där ...)
 
...
Vad jag är förvånad över är att bensinupproret enbart vänder sig mot skatterna och inte oljebolagen som tar ut enorma vinster.
Var kommer uppgiften om oljebolagens stora vinster ifrån? Jag tittade kort på Preem:s och Staoils årsredovisningar och kunde inte se detta.

(Jag höll för övrigt med i mycket vad du skrev men blev intresserad av uppgiften om oljebolagens vinster och kollade lite på det.)
 
Så då stöder du mitt alldeles nyss hemsnickrade politiska förslag?

10 kr höjd skatt på fossilbränsle som går direkt till nästan helt subventionerad kollektivtrafik och en utbyggnad av den! Klimatåtgärd.

(Äsch, Bensinupproret 3.0 var redan där ...)
Varför ska det ena subventionera det andra? Det är miljön och i förlängningen framtida mänskligt lidande det handlar, kör bara.
 
Jag diskuterar inte invandring jag vill undvika lidande, vill inte du?

Ok, då svarar jag på originalfrågan. Därför att jag tycker om planerade, balanserade, tydliga och finansierade förslag som löpande utvärderas i så hög utsträckning som möjligt.

Det är tydligt att höja bensinskatten och subventionera kollektivtrafiken i vad vi vill styra. Effekten blir sämre om bara ena görs.

Vi kan planera. Det ger finansiering.
 
Ok, då svarar jag på originalfrågan. Därför att jag tycker om planerade, balanserade, tydliga och finansierade förslag som löpande utvärderas i så hög utsträckning som möjligt.

Det är tydligt att höja bensinskatten och subventionera kollektivtrafiken i vad vi vill styra. Effekten blir sämre om bara ena görs.

Vi kan planera. Det ger finansiering.
Ja men du behöver inte öronmärka något eller finansiera via bensinskatt, det kan vara två separate företeelser. Du måste bygga ut kollektivtrafiken oavsett så gör det så skyndsamt som möjligt, helst igår.
 
Ja men du behöver inte öronmärka något eller finansiera via bensinskatt, det kan vara två separate företeelser. Du måste bygga ut kollektivtrafiken oavsett så gör det så skyndsamt som möjligt, helst igår.

Jag tycker det blir mindre tydligt då vad man avser påverka, men visst , jag är på.

Dock vill jag att den byggs ut OCH subventioneras ner till nästan noll.

Jag tror att effekten av att göra det ekonomiskt fördelaktigt är minst lika stor som en rationell utbyggnad kan ge.

Att koppla det hårt är också dåligt på minst ett sätt, att om det ger effekt minskar intäkterna till att satsa mer.
 
Poängen är att jag vill att det blir en no-brainer för alla att man ska hitta första bästa anslutningspunkt istället för att åka bil hela vägen.
 
Stället upp på bensinuppropet 3.0 och höjning av bensin priset med 10 kr eller ännu mer när alternativ finns som inte innebär att vänta 4 timmar eller mer vid bytte.
 
Skulle vi bara använda bensin o diesel för de få transporter där det är mest rationellt skulle vi inte ha något problem med fossila utsläpp från transportsektorn.
 
Men alltså, har du läst texten? Han förklarar Bensinupprorets rekordsnabba tillväxt med en fråga (bensinpriset) som berör väldigt många + facebooks nya algoritm. Jag tror att det stämmer. Punkt.
Ja jag har läst texten. Han förklarar ingenting, han tror. Du tror.
Sen kan du och dina vänner raljera över andra användare, t.ex ang. "att svara på frågor", oerhört tröttsamt beteende. Men nåde den som inte svarar på era frågor. Punkt.
 
Så då stöder du mitt alldeles nyss hemsnickrade politiska förslag?

10 kr höjd skatt på fossilbränsle som går direkt till nästan helt subventionerad kollektivtrafik och en utbyggnad av den! Klimatåtgärd.

(Äsch, Bensinupproret 3.0 var redan där ...)
Typ.

Om bensinpengarna inte räcker till gratis och tillräcklig kollektivtrafik kan vi tex ta bort jobbeskatteavdragen eller nåt. Eller höja bensinpriset en tia till.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 591
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 494
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp