Intressant artikel ang kostnaden för egen bil:
https://www.expressen.se/motor/guider-2/sa-mycket-kostar-det-egentligen-att-aga-bil-/
https://www.expressen.se/motor/guider-2/sa-mycket-kostar-det-egentligen-att-aga-bil-/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Principen är riktig, men siffrorna är felaktiga på många ställen. Man behöver göra kalkylen på samma sätt för sina egna omständigheter, med mer verklighetsanpassade siffror.Intressant artikel ang kostnaden för egen bil:
https://www.expressen.se/motor/guider-2/sa-mycket-kostar-det-egentligen-att-aga-bil-/
Snarare hör jag att folk säger att kollektivtrafiken är så dyr att de måste åka bil
Intressant artikel ang kostnaden för egen bil:
https://www.expressen.se/motor/guider-2/sa-mycket-kostar-det-egentligen-att-aga-bil-/
De test som har gjorts i olika städer i världen visar entydigt på att åkandet i kollektivtrafiken ökar om man gör den gratis för dem som åker. Alltså utan att turtätheten eller linjerna ändras. (Enligt nåt jag läste nånstans.)Jag hör också det ganska ofta. Skillnaden mellan valen borde vara MYCKET större.
Jag tycker att det är ett stort problem att kollektivtrafiken är så dyr att det är alldeles för relativt billigt att ta bilen. Det blir aldrig ekonomiskt lönsamt att minimera sträckan (dvs för oss som behöver bilen ändå för en viss del av sträckan). Det blir alltid bekvämare och mindre kostnad att ta bilen hela sträckan. Jag stör mig något enormt på det, eftersom additionen av en resande i kollektivtrafiken är så enormt mycket smartare för allas vår framtid än de där extra 6 milen i bil om dagen.
Om kollektivtrafiken var näranog gratis och dieseln kostar 50kr/litern vid pumpen så kanske det skulle låta annorlunda.
De test som har gjorts i olika städer i världen visar entydigt på att åkandet i kollektivtrafiken ökar om man gör den gratis för dem som åker. Alltså utan att turtätheten eller linjerna ändras. (Enligt nåt jag läste nånstans.)
Var kommer uppgiften om oljebolagens stora vinster ifrån? Jag tittade kort på Preem:s och Staoils årsredovisningar och kunde inte se detta....
Vad jag är förvånad över är att bensinupproret enbart vänder sig mot skatterna och inte oljebolagen som tar ut enorma vinster.
Varför ska det ena subventionera det andra? Det är miljön och i förlängningen framtida mänskligt lidande det handlar, kör bara.Så då stöder du mitt alldeles nyss hemsnickrade politiska förslag?
10 kr höjd skatt på fossilbränsle som går direkt till nästan helt subventionerad kollektivtrafik och en utbyggnad av den! Klimatåtgärd.
(Äsch, Bensinupproret 3.0 var redan där ...)
Varför ska det ena subventionera det andra? Det är miljön och i förlängningen framtida mänskligt lidande det handlar, kör bara.
Jag diskuterar inte invandring jag vill undvika lidande, vill inte du?Ska vi diskutera invandring nu igen? Måste du det? Varför denna tvångsmässiga ”reflektion”?
Jag diskuterar inte invandring jag vill undvika lidande, vill inte du?
Ja men du behöver inte öronmärka något eller finansiera via bensinskatt, det kan vara två separate företeelser. Du måste bygga ut kollektivtrafiken oavsett så gör det så skyndsamt som möjligt, helst igår.Ok, då svarar jag på originalfrågan. Därför att jag tycker om planerade, balanserade, tydliga och finansierade förslag som löpande utvärderas i så hög utsträckning som möjligt.
Det är tydligt att höja bensinskatten och subventionera kollektivtrafiken i vad vi vill styra. Effekten blir sämre om bara ena görs.
Vi kan planera. Det ger finansiering.
Ja men du behöver inte öronmärka något eller finansiera via bensinskatt, det kan vara två separate företeelser. Du måste bygga ut kollektivtrafiken oavsett så gör det så skyndsamt som möjligt, helst igår.
Anledningen till varför jag aldrig köpt eller kommer köpa en ny bil, värdet rasar massor första åren.Intressant artikel ang kostnaden för egen bil:
https://www.expressen.se/motor/guider-2/sa-mycket-kostar-det-egentligen-att-aga-bil-/
Ja jag har läst texten. Han förklarar ingenting, han tror. Du tror.Men alltså, har du läst texten? Han förklarar Bensinupprorets rekordsnabba tillväxt med en fråga (bensinpriset) som berör väldigt många + facebooks nya algoritm. Jag tror att det stämmer. Punkt.
Typ.Så då stöder du mitt alldeles nyss hemsnickrade politiska förslag?
10 kr höjd skatt på fossilbränsle som går direkt till nästan helt subventionerad kollektivtrafik och en utbyggnad av den! Klimatåtgärd.
(Äsch, Bensinupproret 3.0 var redan där ...)