Bensinupproret

Vilket ingen säger emot? Men att man jobbar med skogsprodukter eller gruvprodukter eller är anställd hos en entreprenör som bygger vägar betyder väl inte att man är boende på landsbygden?

@glittra framställde det som om det bara var bönder på landsbygden som producerade något, det var det jag vände mig emot. Dessutom bor väldigt många inom de andra uppräknade näringarna på landsbygden eftersom det i de flesta fall skulle bli för långt att ta sig till jobbet annars.
 
Det finns någon slags myt om att den som bor på landet måste ha en stor kombi och släp. Många skulle tjäna på att se över vilka möjligheter det finns att få saker och ting levererat/hämtat istället för att ta bilen av gammal vana. Hästfoder, spånbalar, hundfoder, virke, mat etc. Kanske visar det sig att behovet av att ta den egna bilen är mindre än en tror. Mindre besvär, lägre kostnader. Och bättre för miljön; yay.
På vilket sätt är det mindre besvär att alltid behöva boka en släpvagn och sedan åka och hämta den och dessutom synka lånet av släpet med när man kan hämta saker? Jag har inget eget släp och tycker det krånglar till livet. Ibland får jag plats med grejer i bilen (stor kombi :grin:) eller på takräcket, men det funkar ju inte alla gånger.
 
...och som vanligt blir det konflikten landsbygd/stad.
Där det tycks framföras att det är moraliskt lite dåligt att vilja bo på landet om man inte är jordbrukare.
Intressant.

Jag tycker personligen att det vore bättre att sluta subventionera flygresor, och "tvinga" dem som reser med flyg att bära kostnaden fullt ut och det vore helt OK med en extra flygskatt som blir ordentligt kännbar, jämfört med att beskatta bränsle för vardagsresor till och från jobbet.
Så att nöje beskattas, medan nytta inte beskattas i samma utsträckning.
Ett alternativ skulle förstås kunna vara kraftigt höjt bränslepris och samtidigt en ordentlig höjning av reseavdraget så att "nöjesresor" med bil blir väldigt dyrt medan pendling till och från jobbet snarare subventioneras.
 
När ska myten om att elbilar är mer miljövänliga dö ut undrar jag, för nej, dom är inte mer miljövänliga än bensinbilar. Man måste se till stora hela, inte bara vad dom släpper ut när man kör. Det kommer aldrig fungerar i längden med bara elbilar.

Vad baserar du det på? Finns massor av livscykelanalyser som visar att elbilar är mer miljövänliga än bensinbilar, även om man tar hänsyn till produktionen. Om du har någon källa som visar det motsatta skulle jag vara väldigt intresserad av att se den!
 
För att ta sig till min arbetsplats är det stor fördel att ha bil, då bussarna som går är anpassade till skolorna. Då arbetet kräver folk nästan dygnet runt, funkar det väldigt dåligt för oss anställda att ta oss dit med buss. Tidigare hade jag två mil till arbetet, det skulle ta 24 timmar tur och retur arbetet.
 
På vilket sätt är det mindre besvär att alltid behöva boka en släpvagn och sedan åka och hämta den och dessutom synka lånet av släpet med när man kan hämta saker? Jag har inget eget släp och tycker det krånglar till livet. Ibland får jag plats med grejer i bilen (stor kombi :grin:) eller på takräcket, men det funkar ju inte alla gånger.
Nu var det inte eget släp versus hyra släp jag pratade om, utan köra själv versus få saker levererade.

Men jag upplever det även som betydligt mindre besvär att hyra släp vid behov, än att ha ett eget. Det hyrda använder du och sen lämnar tillbaka. Det egna ska skötas, besiktigas, bytas däck på, lampor går sönder, handbromsen fastnar etc. Mkt jobbigare som jag ser det.
 
Jag tycker personligen att det vore bättre att sluta subventionera flygresor, och "tvinga" dem som reser med flyg att bära kostnaden fullt ut och det vore helt OK med en extra flygskatt som blir ordentligt kännbar, jämfört med att beskatta bränsle för vardagsresor till och från jobbet.
Så att nöje beskattas, medan nytta inte beskattas i samma utsträckning.

Nu är detta inte specifikt riktat mot dig @kryddelydd men jag svarar på din post eftersom du tog upp detta med flyget.
Läste häromdagen att passagerarfärjor är det transportsätt som är mest miljöförstörande. Mer än både bil och flyg.
Hur många här är det inte som åker Finlands-, Gotlands-, Danmarks- och Tysklandsfärja?
För klimatets skull bör man sluta med det omedelbart.

Kanske borde det införas en redig straffskatt för färjetrafiken så att alla som vill nöjeskryssa och på så vis förpesta vår miljö fick betala ordentligt för det.
 
Då borde ju uppropet handla om kollektivtrafik. Fortfarande är det ju inte bensinpriset som är problemet.
Ja, en tycker ju det.

Finns det någon enda person som har startat ett upprop i sin hemkommun om bättre kollektivtrafik? Samlat in namnlistor på de som vill åka mer? Pratat med lokala aktörer och politiker om vilka möjligheter som finns till utökning eller förändring? Diskuterat med andra runtomkring ang möjligheter till samåkning, bilpooler, bus by demand, sökt andra lösningar?
Fast tror ni inte att det kommer av att det är bensinpriserna som ses som "lösningen" enligt många politiker? Det är ju tyvärr inte ovanligt att de utgår från städerna och det är väl mer än en högt uppsatt politiker som stått i intervju och sagt att "folk kan ju köpa elbil eller åka kollektivt istället".

Förändringen har ju varit bensinpriset, då är det väl rätt naturligt att missnöjda personer protesterar mot den förändring som sker. Jämför när en mindre skola på landsbygden läggs ned, det är väl ganska givet att man protesterar mot att skolan läggs ned, framför att direkt börja gå på om att det ska ordnas med speciell skolbuss som hämtar upp alla barn hemma och kör dem till och från nya skolan?

Problemet tror ju jag till stor del är att det inte presenterats någon fungerande lösning för landsbygden, utan alla hållbara lösningar är för städerna, där ökat bensinpris egentligen inte medför något problem för majoriteten av människorna. Så det är ju inte jättekonstigt om en grupp som till stor del redan känner sig åsidosatt när det kommer till rikspolitik blir frustrerade när deras liv försvåras utan att det ens finns idéer för alternativa lösningar, för att ingen egentligen bryr sig på den nivån.

Missförstå mig inte, jag tycker inte att det är fel att höja bensinskatten, dock är det mycket i det här som inte är genomtänkt och vissa problem kanske skulle tacklas från ett annat håll. Det är ju inte helt enkelt för alla på landsbygden att flytta till stan hur som helst och det kan knappast vara nåt önskvärt för det kommer ju innebära en hel del andra problem för landet. Så det är väl just det där konsekvenstänket som jag kan tycka saknas i många fall vid den här typen av politik, för att man helt enkelt utgår från städerna, och jag kan mycket väl tänka mig att det är det som till stor del upprör.
 
Jag har blivit inbjuden ett antal gånger, men avböjer varje gång. Jösses vilka konstiga människor det finns med där! En föreslog att man skulle korka igen alla större vägar runt storstan, för om inte blåljusen kom fram på sina utryckningar så skulle skatten ändras fort. Nån ansåg att man skulle parkera in bensinmackar så ingen kan tanka. Nä, sånna stollar vill jag inte "umgås" med.
Man har också drev mot oss som bor bor i storstadsområden och påstår felaktigt att vi inte behöver bil, vi kan alltid åka kollektivt. Det verkar vara nån allmän sanning ute på landsbyggden att alla storstäders närområden har tillgång till kollektivtrafik dygnet om, varsomhelst.

Angående skatten, jag skulle gärna se högre avdrag än sänkt skatt. Och såklart måste transportnäringen och kollektivtrafiken kunna köpa bränsle billigare på något vis. Jag stöttar gärna folk som behöver kunna ta sig till viktiga samhällsfunktioner, hobby är jag mer skeptisk till att stötta. Mer än dit och hem.

Om minskad kollektivtrafik på landsbyggd, så hänger det säkert ihop med att man började upphandla den. Då blev det viktigare med vinster. Örebro som första region, tar tillbaka sin busstrafik och börjar köra den i egen regi. Ska bli mycket spännande att se hur det blir för resenärerna i framtiden.
 
Nu är detta inte specifikt riktat mot dig @kryddelydd men jag svarar på din post eftersom du tog upp detta med flyget.
Läste häromdagen att passagerarfärjor är det transportsätt som är mest miljöförstörande. Mer än både bil och flyg.
Hur många här är det inte som åker Finlands-, Gotlands-, Danmarks- och Tysklandsfärja?
För klimatets skull bör man sluta med det omedelbart.

Kanske borde det införas en redig straffskatt för färjetrafiken så att alla som vill nöjeskryssa och på så vis förpesta vår miljö fick betala ordentligt för det.
Jag har också läst att passagerarfärjor är riktiga miljöbovar. Gotlandsfärjan är tydligen värst av alla dessutom, har något med hastigheten att göra.
Nöjeskryssningar borde definitivt minskas precis på samma sätt som nöjesflyget!
 
Men om det är en laddhybrid - går den inte på el på motorvägen? Eller har den för dålig räckvidd?

Optimalt är ju om det går att välja typ av elbil utifrån användning. Kör man mycket landsväg/motorväg behöver man ju bil som har god räckvidd på ren elkörning men i tätort är det kanske bättre med hybriderna som genererar sig egen el och därmed kör på ren el i låga hastigheter.

Själv drömmer jag om ren elbil. Kommer väl fler och fler modeller nu.
Oavsett var man kör så går den på el tills elen är slut, då växlar den till förbränningsmotorn som både driver och laddar batteriet. När batteriet är fullt stänger den av förbränningsmotorn igen. Sett till helheten har jag svårt att se att den bilen är att föredra framför min. Visst kan den kan ge bättre luftmiljö lokalt, men i ett större perspektiv utgör den snarare en ökad miljöbelastning - jämfört med att fortsätta köra en snål dieselbil som min.

Jag skulle också gärna köra ren elbil, men det faller på två saker. Dels vill jag dra hästtransport ibland, då blir urvalet av elbilar extremt snävt. Dels är urvalet snävt nog redan utan dragbehov. De elbilar världen behöver är knappast två-och-ett-halvt-tons-SUV:ar eller bilar med racingprestanda eller med extra-allt premiumutrustning.
 
På vilket sätt är det mindre besvär att alltid behöva boka en släpvagn och sedan åka och hämta den och dessutom synka lånet av släpet med när man kan hämta saker? Jag har inget eget släp och tycker det krånglar till livet. Ibland får jag plats med grejer i bilen (stor kombi :grin:) eller på takräcket, men det funkar ju inte alla gånger.
Det här handlar väl främst om att möjliggöra omställning till miljövänliga alternativ och inte så mkt om vad som är minst eller mest besvär?

Om man tror att man måste ha släpvagn för att man bor på landet och då också MÅSTE ha en stor och tung dragbil osv så blir det ju lite skevt. Då är det bättre att byta ut släpvagn och stor dragbil till mindre miljövänlig bil och hyra ex skåpbil eller bil + släp när man har behov av att frakta stora saker.
 
Oavsett var man kör så går den på el tills elen är slut, då växlar den till förbränningsmotorn som både driver och laddar batteriet. När batteriet är fullt stänger den av förbränningsmotorn igen. Sett till helheten har jag svårt att se att den bilen är att föredra framför min. Visst kan den kan ge bättre luftmiljö lokalt, men i ett större perspektiv utgör den snarare en ökad miljöbelastning - jämfört med att fortsätta köra en snål dieselbil som min.

"Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer. I tätort är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer "

Tanken med hybrid är ju att du laddar bilen när du är hemma. Så du kan gå på el under alla dessa kortare resor.
 
Nu är detta inte specifikt riktat mot dig @kryddelydd men jag svarar på din post eftersom du tog upp detta med flyget.
Läste häromdagen att passagerarfärjor är det transportsätt som är mest miljöförstörande. Mer än både bil och flyg.
Hur många här är det inte som åker Finlands-, Gotlands-, Danmarks- och Tysklandsfärja?
För klimatets skull bör man sluta med det omedelbart.

Kanske borde det införas en redig straffskatt för färjetrafiken så att alla som vill nöjeskryssa och på så vis förpesta vår miljö fick betala ordentligt för det.
Absolut det också!

Tänkte inte på färjorna - jag känner rätt få människor som åker med färjorna men det verkar ju vara big business med bussresor till färjeresorna. Och en hel del av utsläppen verkar handla om att färjan ligger i hamn med motorerna puttrande på?
 
Nu var det inte eget släp versus hyra släp jag pratade om, utan köra själv versus få saker levererade.

Men jag upplever det även som betydligt mindre besvär att hyra släp vid behov, än att ha ett eget. Det hyrda använder du och sen lämnar tillbaka. Det egna ska skötas, besiktigas, bytas däck på, lampor går sönder, handbromsen fastnar etc. Mkt jobbigare som jag ser det.

Jag hörde ett radioprogram härom dagen - klotet tror jag - där man diskuterade just det där med att hämta själv jämfört med att få utkört. vilket var mest miljövänligt?

Svaret var - inte oväntat - "det beror på".
Om man kan få leverans till flera ställen i närheten samtidigt, då kan hemleverans tänkas vara mindre miljöbelastande. Om det är enstaka leverans på långt avstånd, så är hemleverans självklart värre (en lastbil med en eller tre varukassar).
Om man själv kör och hämtar och förlägger flera ärenden till samma biltur så är det självklart bättre att hämta själv.
 
Oavsett var man kör så går den på el tills elen är slut, då växlar den till förbränningsmotorn som både driver och laddar batteriet. När batteriet är fullt stänger den av förbränningsmotorn igen. Sett till helheten har jag svårt att se att den bilen är att föredra framför min. Visst kan den kan ge bättre luftmiljö lokalt, men i ett större perspektiv utgör den snarare en ökad miljöbelastning - jämfört med att fortsätta köra en snål dieselbil som min.

Jag skulle också gärna köra ren elbil, men det faller på två saker. Dels vill jag dra hästtransport ibland, då blir urvalet av elbilar extremt snävt. Dels är urvalet snävt nog redan utan dragbehov. De elbilar världen behöver är knappast två-och-ett-halvt-tons-SUV:ar eller bilar med racingprestanda eller med extra-allt premiumutrustning.
Ja det var därför jag frågade om räckvidden. Det skiljer sig ju ganska ordentligt mellan olika modeller hur långt man kan åka på el och de är också beroende av hur snabbt man kör.

Du fick det dock att låta som om den går på bensin hela tiden på motorvägen dessutom eftersom du jämförde förbrukningen med en vanlig bil. Man måste ju ta förbrukningen för hela resan, då kanske förbrukning per mil med förbränningsmotor är likvärdig en vanlig bil men totalt blir det avsevärt mindre om bilen går större delen av sträckan på el.

Diesel är väl dessutom bland det värre? Värre än bensin?
Jag kör också snål diesel för tillfället så jag är lika illa. Skulle gärna hitta en bra lösning just för hästfolk också, jag skulle tex gärna vara med i en bilpool för b-kortslastbil som någon nämnde tidigare i tråden.
Annars vore det ju himla fint med en hybrid med rejäl räckvidd på elen (motsvarande ren elbil) men som också kan växla över på bensin de fåtal gånger man behöver dra släp.
 
@glittra framställde det som om det bara var bönder på landsbygden som producerade något, det var det jag vände mig emot. Dessutom bor väldigt många inom de andra uppräknade näringarna på landsbygden eftersom det i de flesta fall skulle bli för långt att ta sig till jobbet annars.

Ah, då tolkade vi inlägget olika.
 
Ja det var därför jag frågade om räckvidden. Det skiljer sig ju ganska ordentligt mellan olika modeller hur långt man kan åka på el och de är också beroende av hur snabbt man kör.

Du fick det dock att låta som om den går på bensin hela tiden på motorvägen dessutom eftersom du jämförde förbrukningen med en vanlig bil. Man måste ju ta förbrukningen för hela resan, då kanske förbrukning per mil med förbränningsmotor är likvärdig en vanlig bil men totalt blir det avsevärt mindre om bilen går större delen av sträckan på el.

Diesel är väl dessutom bland det värre? Värre än bensin?
Jag kör också snål diesel för tillfället så jag är lika illa. Skulle gärna hitta en bra lösning just för hästfolk också, jag skulle tex gärna vara med i en bilpool för b-kortslastbil som någon nämnde tidigare i tråden.
Annars vore det ju himla fint med en hybrid med rejäl räckvidd på elen (motsvarande ren elbil) men som också kan växla över på bensin de fåtal gånger man behöver dra släp.

diesel är sämre än bensin sett till partiklar i storstadsmiljö.
sett till koldioxidutsläpp är diesel "renare" än bensin.

ett problem till med elbilarna är att fundera över var elen kommer från, och hur den ska räcka.
 
Jag hörde ett radioprogram härom dagen - klotet tror jag - där man diskuterade just det där med att hämta själv jämfört med att få utkört. vilket var mest miljövänligt?

Svaret var - inte oväntat - "det beror på".
Om man kan få leverans till flera ställen i närheten samtidigt, då kan hemleverans tänkas vara mindre miljöbelastande. Om det är enstaka leverans på långt avstånd, så är hemleverans självklart värre (en lastbil med en eller tre varukassar).
Om man själv kör och hämtar och förlägger flera ärenden till samma biltur så är det självklart bättre att hämta själv.
När vi diskuterar såhär måste man ju väga in alla andra resor man gör med sin bil. Dvs hämta själv och då alltid köra den miljöovänliga bilen även alla andra resor vs få hemleverans och då köra alla andra resor med miljövänlig bil. Det är ju en stor skillnad jämfört mot hämta vs leverans om jag har kvar samma bil i båda alternativen.
Jag skulle tro att, även om hemleveranser inte är rakt av miljövänliga, så kan det ändå vara bättre om det innebär att jag byter ut min tunga dieselbil till en liten elbil.
 
diesel är sämre än bensin sett till partiklar i storstadsmiljö.
sett till koldioxidutsläpp är diesel "renare" än bensin.

ett problem till med elbilarna är att fundera över var elen kommer från, och hur den ska räcka.
Tack för förklaringen om diesel och bensin. Är inte så insatt i den skillnaden.

Ja alla som kör bil idag kommer ju inte kunna byta till laddhybrider. En del behöver sluta köra bil, en del kommer ha bäst nytta av en sån elbil som genererar sin egen el under körning och en del kommer ha god nytta av en elbil som laddas från elnätet.
Jag läste nyligen en debattartikel förövrigt om just vår elförbrukning. Där stod det att vi har sänkt vår elförbrukning rejält och det inte alls är ett så stort problem med att få elen att räcka som det har låtit tidigare.

Den handlar egentligen främst om kärnkraft men jag tyckte den var bra:
https://www.dn.se/debatt/argumenten-for-att-bygga-ny-karnkraft-haller-inte/
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 320
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 417
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 332
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp