Bensinupproret

Hur kan klimatkatastrofen vara värre än kärnkraftsolyckor? 🙄 Torka och översvämningar känns rätt godartat jämfört med atomvinter eller smutsiga bomber.
Om vi fortsätter på inslagen väg kommer dock resultatet för jorden att vara ungefär detsamma som vid atomvinter och bomber, så vi kan nog klämma in rätt många kärnkraftsolyckor innan den risken blir större än klimatkatastrofen.

Därmed inte sagt att jag är oavkortat för kärnkraft... jättesvåra avvägningar, det här.
 
Jajamän, det ska upp 60 kraftverk i "min bakgård" och sammanlagt kommer vi ha 1200 nya vindkraftverk i den här kommunen utöver de parker som redan finns. All el kommer att hamna i Tyskland, pengarna i stockholm och vi som bor här kommer få förstörd närmiljö och en massa annat skit som vi inte har bett om. Vi kommer inte få ta del av vare sig el eller pengar men kommer få ha dessa monstersnurror alldeles intill oss. Jägarna och de renägande samerna är inte så glada över beslutet. Jag vet inte vad jag ska tro eller tycka. Jag vet att jag, med många andra häromkring är förbannade till bristningsgränsen.

Men om elnätet redan har kapacitet för elbilar, varför måste norra Sverige exploateras som den gör? Folket ska flytta på sig för stadskärnan vill ha alla naturresurser som går att få tag på och helst alla pengar utan att ge något tillbaka. Skit samma att urinvånare och ursprungsbefolkning blir lite arga. För det är ju bara lättkränkta bonnläppar som inte förstår att man egentligen ska trängas i en stad.
Ja... Jag är förbannad för jag har upptäckt att jag bor i Stockholms egna lilla koloni i "Norrland". Vi betalar högre skatt och får statens finger tillbaka. Och nu som grädden på moset till hög inkomstskatt, låga löner, nedlagda skolor och sjukhus ska vi dessutom helst ha, om stockholmaren får välja, bränsle som kostar 30 kr litern och 1200 kraftverk till runt våra byar. Sedan sitter de och hånflinar åt de dumma bonnläpparna i sina traktorer som inte fattar hur världen fungerar. Ja, jag är kanske liiite bitter och vet att jag kommer få myyycket skit nu.

Jag förstår dig.
Vi har ev hel del här också och jag tänker faktiskt inte ens på dem längre. Håller tummarna för att det blir samma för er.

Jag tror att man vill ha mer el under vinterhalvåret för att slippa importera då.

Nu tror ju jag på högre pris på bensin/ diesel men även på ett markant högre reseavdrag för de som faktiskt har långt till jobbet/ urusel kollektivtrafik
 
Iofs från 2016 men har för mig att vi producerar mer nu http://www.energimyndigheten.se/nyh...verskott-och-export-till-utlandet-under-2016/

Dessutom om vi får mer vindkraft blir vi inte lika sårbara på vinterhalvåret
Det spelar ingen roll om det produceras för mycket el periodvis tex av vattenkraft vid vårflod eftersom det i huvudsak är norrut det görs det och det inte är samtidigt som när elen behövs. Kapacitetsbristen i nätet och produktionen är störst söderut i städer och det framgår både på elmyndighetens och svenska kraftnäts hemsida att det är problem på vintrarna vid förbrukningstoppar. Den senare skriver även att elransonering för hushållen kan bli verkligt.
 
Fortfarande inte svarat på vad det är som är sämre för klimat och miljö, bara att det är det enligt dej.

Det finns en hyfsad, inte unison, enighet i forskarvärlden om att hobbyodling är dåligt för livsmedelsförsörjning och miljö, då kunskapsgraden, precisionen och utförandet i hobbyodlande är mycket lägre än för yrkesmässig odling. (Det stämmer för i princip alla yrken som finns. Det är få hobbyläkare, hobbyingenjörer, hobbysnickare, hobbyrörmokare och hobbypsykologer som kommer ens i samma storleksordning i kunskap och utförande som de som utbildar sig och skapar erfarenhet inom en profession )

Det är mer kontrovers kring huruvida storskalig odling eller småskalig odling är mest miljöeffektiv. Det finns belägg åt olika håll och olika studier som lägger fokus på olika aspekter.

Yrkesmässig odling kan bedrivas i både små och stora enheter.

Hobbymässig odling är odling i mikroskala för ett eller ett fåtal hushåll, av någon som har annan huvudsaklig profession än jordbrukare / livsmedelsproducent. Inte sällan med egenfunna metoder om vad som är bästa sättet att odla på.

Så länge det sker i liten utsträckning är det inget problem.
 
Det finns en hyfsad, inte unison, enighet i forskarvärlden om att hobbyodling är dåligt för livsmedelsförsörjning och miljö, då kunskapsgraden, precisionen och utförandet i hobbyodlande är mycket lägre än för yrkesmässig odling. (Det stämmer för i princip alla yrken som finns. Det är få hobbyläkare, hobbyingenjörer, hobbysnickare, hobbyrörmokare och hobbypsykologer som kommer ens i samma storleksordning i kunskap och utförande som de som utbildar sig och skapar erfarenhet inom en profession )

Det är mer kontrovers kring huruvida storskalig odling eller småskalig odling är mest miljöeffektiv. Det finns belägg åt olika håll och olika studier som lägger fokus på olika aspekter.

Yrkesmässig odling kan bedrivas i både små och stora enheter.

Hobbymässig odling är odling i mikroskala för ett eller ett fåtal hushåll, av någon som har annan huvudsaklig profession än jordbrukare / livsmedelsproducent. Inte sällan med egenfunna metoder om vad som är bästa sättet att odla på.

Så länge det sker i liten utsträckning är det inget problem.
"En enighet inom forskarvärlden att hobbyodling är dåligt för livsmedelsförsörjning"?
 
Hobbymässig odling är odling i mikroskala för ett eller ett fåtal hushåll, av någon som har annan huvudsaklig profession än jordbrukare / livsmedelsproducent. Inte sällan med egenfunna metoder om vad som är bästa sättet att odla på.

Nja, jag har svårt att se att det är sämre för miljön att man odlar utan "hjälp" av enorma dieseldrivna redskap som kräks ut både avgaser, läcker lite oljor emellanåt, inte använder ogräsgifter och inte behöver transportera det som odlas med något annat än möjligen en skottkärra.

Ifråga om "egenfunna metoder" så har jag ingen aning om vad som avses, för både jag och de jag känner odlar enligt normala "metoder", förutom att det inte används speciellt mycket fordon och inga gifter då..
 
Nja, jag har svårt att se att det är sämre för miljön att man odlar utan "hjälp" av enorma dieseldrivna redskap som kräks ut både avgaser, läcker lite oljor emellanåt, inte använder ogräsgifter och inte behöver transportera det som odlas med något annat än möjligen en skottkärra.

Ifråga om "egenfunna metoder" så har jag ingen aning om vad som avses, för både jag och de jag känner odlar enligt normala "metoder", förutom att det inte används speciellt mycket fordon och inga gifter då..

Precisionen i gödsling, livsmedelssäkerhet, skördemängder, risk för utebliven skörd osv. Var en ganska omfattande debatt för 2-3 år sedan.

Argumentet är att det är bättre (effektivare för miljö och resurser) att 1 yrkeskunnig och erfaren odlare odlar åt 100 personer än att 100 hobbyodlare odlar åt sig själva med starkt skiftande kvalitet och kunskap.

Det är dagens läge när det ändå handlar om intresserade personer som säkert i 30 fall av 100 odlar hyfsat bra och balanserat, trots avsaknad utbildning.

Tror man då att hobbyodlande är en lösning som bör skalas upp stort för att lösa livsmedelsförsörjning och klimatproblem är man fel ute. Då ska personer utan intresse ”tvingas” in i något de inte behärskar eller vill bli bra på.

(Det är inte ett argument mot hobbyodling som företeelse.)
 
Precisionen i gödsling, livsmedelssäkerhet, skördemängder, risk för utebliven skörd osv. Var en ganska omfattande debatt för 2-3 år sedan.

Argumentet är att det är bättre (effektivare för miljö och resurser) att 1 yrkeskunnig och erfaren odlare odlar åt 100 personer än att 100 hobbyodlare odlar åt sig själva med starkt skiftande kvalitet och kunskap.

Det är dagens läge när det ändå handlar om intresserade personer som säkert i 30 fall av 100 odlar hyfsat bra och balanserat, trots avsaknad utbildning.

Tror man då att hobbyodlande är en lösning som bör skalas upp stort för att lösa livsmedelsförsörjning och klimatproblem är man fel ute. Då ska personer utan intresse ”tvingas” in i något de inte behärskar eller vill bli bra på.

(Det är inte ett argument mot hobbyodling som företeelse.)

Fast det är väl ändå ingen som argumenterat för att hobby-odling i liten skala ska ersätta kommersiell odling, utan snarast bör ses som något som enskilda individer gör.
 
Fast det är väl ändå ingen som argumenterat för att hobby-odling i liten skala ska ersätta kommersiell odling, utan snarast bör ses som något som enskilda individer gör.

Jag läste in sådana tendenser till förslag tidigare i tråden, men jag kanske tolkade fel. Rent allmänt är det en icke-fråga för både klimat o miljö så länge det sker i ungefär den utsträckning det sker idag.

(Nyss pratade de lite i ämnet i P1 för övrigt, om hur svårt det är att uppnå samma kvalitet och precision och miljöeffektivitet i hobbyodling som i kommersiell)
 
Det finns en hyfsad, inte unison, enighet i forskarvärlden om att hobbyodling är dåligt för livsmedelsförsörjning och miljö, då kunskapsgraden, precisionen och utförandet i hobbyodlande är mycket lägre än för yrkesmässig odling. (Det stämmer för i princip alla yrken som finns. Det är få hobbyläkare, hobbyingenjörer, hobbysnickare, hobbyrörmokare och hobbypsykologer som kommer ens i samma storleksordning i kunskap och utförande som de som utbildar sig och skapar erfarenhet inom en profession )

Det är mer kontrovers kring huruvida storskalig odling eller småskalig odling är mest miljöeffektiv. Det finns belägg åt olika håll och olika studier som lägger fokus på olika aspekter.

Yrkesmässig odling kan bedrivas i både små och stora enheter.

Hobbymässig odling är odling i mikroskala för ett eller ett fåtal hushåll, av någon som har annan huvudsaklig profession än jordbrukare / livsmedelsproducent. Inte sällan med egenfunna metoder om vad som är bästa sättet att odla på.

Så länge det sker i liten utsträckning är det inget problem.
Massa text men inget om VAD som är dåligt för MILJÖN. Vad som är dåligt för människor tar du upp men en dålig skörd säger inget om det är dåligt för miljön eller klimatet.
 
Massa text men inget om VAD som är dåligt för MILJÖN. Vad som är dåligt för människor tar du upp men en dålig skörd säger inget om det är dåligt för miljön eller klimatet.

Det dåliga är väl effekten av att det blir mindre mark över till professionell odling ju fler hobbyodlare vi får. Då behöver de professionella effektivisera sitt jordbruk ännu mer för att producera mat till alla som inte hobbyodlar. En effektivisering som inte nödvändigtvis är mest miljövänlig.
 
Det dåliga är väl effekten av att det blir mindre mark över till professionell odling ju fler hobbyodlare vi får. Då behöver de professionella effektivisera sitt jordbruk ännu mer för att producera mat till alla som inte hobbyodlar. En effektivisering som inte nödvändigtvis är mest miljövänlig.
Nu är väl inte brist på lämplig mark det största problemet i det här landet. Mängden åkerareal som ligger för fäfot och växer igen är skrämmande stor
 
Det dåliga är väl effekten av att det blir mindre mark över till professionell odling ju fler hobbyodlare vi får. Då behöver de professionella effektivisera sitt jordbruk ännu mer för att producera mat till alla som inte hobbyodlar. En effektivisering som inte nödvändigtvis är mest miljövänlig.
Kan ju skylla på oxå att folk med villor har för stora trädgårdar och det är därför jordbruket måste effektiviseras eller att folk har häst eller något helt annat.

Att antalet människor är för stort har jag länge tyckt, finns dock ingen bra lösning på det.
 
Kan ju skylla på oxå att folk med villor har för stora trädgårdar och det är därför jordbruket måste effektiviseras eller att folk har häst eller något helt annat.

Att antalet människor är för stort har jag länge tyckt, finns dock ingen bra lösning på det.

Absolut finns det mycket som kan kritiseras när det gäller hur jordbruksmark används (och inte används). Det är dock en viktig del i arbetet för en hållbar matproduktion och vi behöver tänka om.

Hur menar du att vi är för många människor? Experter menar att jorden kan bära 10 miljarder, givet att vi ställer om till en hållbar utveckling. Och visst finns det bra metoder för att minska befolkningsökning, tex. utbildning av flickor så att de kommer i arbete som vuxna och bättre tillgång till preventivmedel och abort. Något som redan används framgångsrikt.
 
Hur menar du att vi är för många människor? Experter menar att jorden kan bära 10 miljarder, givet att vi ställer om till en hållbar utveckling.
Det finns inte en chans att jorden kan bära 10 miljarder människor utan att utrotningen av andra arter exploderar ännu mer än redan har skett. Vad ger oss rätt att döda av en stor del av livet på den här planeten för att vi ska få breda ut oss som en cancersvulst?
10 miljarder människor kräver mer plats att leva på, kräver mer mark som brukas mer rationellt osv osv. Ett rationellt jordbruk är en oerhört stor bov i dramat utrota den biologiska mångfalden. Det intressanta är att dödar vi av andra arter i den takt vi gör nu så dör vi också eftersom vi inte kan leva utan dem. Saken löses inte av att vi ökar på det utrotandet.
 
Nu är väl inte brist på lämplig mark det största problemet i det här landet. Mängden åkerareal som ligger för fäfot och växer igen är skrämmande stor
Beror väl på, det finns gott om mark, men hur mycket är bra att odla på? Där har vi ju även andra problem, typ att politikerna tycker att det är superbra att bygga på åkermark.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 327
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
315
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 235
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp