Bensinupproret

Hur kan självförsörjning av mat vara ett hot mot klimatet?
Effektivt håller jag med om att det inte är.

Det kan helt enkelt inte bli annat än monokultur med stora eller lagom stora jordbruk.

Om vi tror på det som en lösning och driver på för hobbyodling av var och en tills en signifikant andel av odlingen därmed är ineffektiv ur miljösynpunkt.

Idag är den inte i närheten av att vara ett problem,
.
 
Om vi tror på det som en lösning och driver på för hobbyodling av var och en tills en signifikant andel av odlingen därmed är ineffektiv ur miljösynpunkt.

Idag är den inte i närheten av att vara ett problem,
.
Fortfarande inte svarat på vad det är som är sämre för klimat och miljö, bara att det är det enligt dej.
 
Mera från GP.
"IPCC, FN:s vetenskapliga klimatpanel, visade i sin senaste rapport att de globala utsläppen måste halveras till 2030 för att vi skall kunna nå Parisavtalets mål om maximalt 1,5 graders global uppvärmning.

Så kan man fortsätta. Forskningsrapport efter forskningsrapport visar att det är i dubbel bemärkelse högt vatten. Att bortse från det är att riskera jordens, våra barns och våra barnbarns framtid. Den rätten har vi inte!"
https://www.gp.se/ledare/vi-har-inte-rätt-att-ta-risken-1.14886573
 
Fortfarande ser jag inga hållbara lösningar på hur elnätet ska byggas ut för att klara av allt för många elbilar? Inte heller hur vi ska kunna öka vår elproduktion med så mycket på ett miljövänligt sätt. Är tanken att vi ska bygga ut kärnkraften? Visst solpaneler på alla nybyggda hus är ingen dum idé men faktum är fortfarande att solpaneler inte producerar el på nätterna eller i norra halvan av landet vintertid för den delen.
Öhhh.

Inlägget jag svarade på handlade om förnyelsebara bränslen, som ersätter fossilolja i förbränningsmotorer.

Jag sa inte ett ljud elnätet eller kärnkraft.

Var det kanske någon annan du egentligen ville svara, eller har citatfunktionen hamnat snett?
 
Jag tror att fattigdom, misär, brist på rent vatten, sjukvård och tak över huvudet går före allt det där.
Naturligtvis har alla människor samma grundbehov, rent vatten och näringsriktig föda, sjukvård etc. Däremot behöver människor i vårt land två uppsättningar kläder och skor, för värstingvinter och för sommar. En majoritet av jordens människor klarar sig med sommarkläderna. Alltså är det nödvändigt med extra klädresurser här.

Det är också nödvändigt med uppvärmning av bostäder minst halva året, ofta längre. Just uppvärmning är något som kostar mycket, mycket energi.

Du svarade inte på någon av mina frågor. Menar du att med det här nonsenssvaret att "Eftersom en majoritet av världens människor klarar sig med tunna bomulls- eller syntetkläder och sandaler, måste människor i kalla länder också klara sig med tunna bomullskläder och sandaler"? Eller beträffande den oerhört energikrävande uppvärmningen av bostäderna här, "I Sverige får man nöja sig med samma energiåtgång för uppvärmning som man gör mellan vändkretsarna".

Det intressantaste svaret är förstås vilka uppoffringar du personligen gör för att rädda klimatet. Jag väntar!
 
Öhhh.

Inlägget jag svarade på handlade om förnyelsebara bränslen, som ersätter fossilolja i förbränningsmotorer.

Jag sa inte ett ljud elnätet eller kärnkraft.

Var det kanske någon annan du egentligen ville svara, eller har citatfunktionen hamnat snett?
Du svarade ”mycket bra” på ett inlägg där bland annat elbilar skulle subventioneras. Jag såg problem och höll inte med om att allt var mycket bra eftersom det inte finns någon funktionell plan för hur det ska genomföras.
 
Självklart ska vi utveckla, använda och bygga ut kärnkraften, vår allra mest effektiva energifixare.
Hur kan klimatkatastrofen vara värre än kärnkraftsolyckor? 🙄 Torka och översvämningar känns rätt godartat jämfört med atomvinter eller smutsiga bomber.
 
Du svarade ”mycket bra” på ett inlägg där bland annat elbilar skulle subventioneras. Jag såg problem och höll inte med om att allt var mycket bra eftersom det inte finns någon funktionell plan för hur det ska genomföras.
Gjorde jag?

Måste nog gå tillbaka till ursprungsinlägget, för jag upplevde det på ett annat sätt. Bl.a. att biobränslen togs upp.

Subventionerade elbilar ser jag ingen vits med.

Däremot en låg (lägre) beskattning av förnybara drivmedel, än av fossila drivmedel.

Kärnkraft har en rad problem som gör den mindre gångbar, riskabel och dyr.
Fusionskraft har utmålats som framtidens energislag de senaste 60-70 åren, och inte kommit så värst mycket längre på den tiden...
 
Naturligtvis har alla människor samma grundbehov, rent vatten och näringsriktig föda, sjukvård etc. Däremot behöver människor i vårt land två uppsättningar kläder och skor, för värstingvinter och för sommar. En majoritet av jordens människor klarar sig med sommarkläderna. Alltså är det nödvändigt med extra klädresurser här.

Det är också nödvändigt med uppvärmning av bostäder minst halva året, ofta längre. Just uppvärmning är något som kostar mycket, mycket energi.

Du svarade inte på någon av mina frågor. Menar du att med det här nonsenssvaret att "Eftersom en majoritet av världens människor klarar sig med tunna bomulls- eller syntetkläder och sandaler, måste människor i kalla länder också klara sig med tunna bomullskläder och sandaler"? Eller beträffande den oerhört energikrävande uppvärmningen av bostäderna här, "I Sverige får man nöja sig med samma energiåtgång för uppvärmning som man gör mellan vändkretsarna".

Det intressantaste svaret är förstås vilka uppoffringar du personligen gör för att rädda klimatet. Jag väntar!

Jag har utbildat mig inom och jobbar med miljöfrågor sedan snart 10 år.

Det jag menar är att det är orimligt att vi ska ha 1,3 jordklot (eller 4,2..) per person när människor inte har de basala grundbehoven och typ 0,00001 del av jordklotet. Kan man inte dra ner på värme och kläder kan man dra ner på annat.
 
Om vi tror på det som en lösning och driver på för hobbyodling av var och en tills en signifikant andel av odlingen därmed är ineffektiv ur miljösynpunkt.

Idag är den inte i närheten av att vara ett problem,
.
Självklart är det inte en hållbar lösning men det är snarare därför att många inte vill leva så, inte för att permakulturer och liknande är miljömässigt mer ineffektiva än storskaliga jordbruk. Visst ger de ofta sämre avkastning per odlad yta men knappast mindre miljövänliga sett till närmiljön eller djurlivet.
 
Mycket bra inlägg!

Jag hade gärna tankat hvo100 men tyvärr måste jag åka 6 mil bort för att kunna tanka det. Med en dieselbil som har adblue och tanka hvo100 måste ju vara det bästa om man inte har råd med elbil eller tillgång till att ladda den. Kan det vara värt att skaffa en dieseltank att ha i skåpet på bilen, tanka i staden och sedan ha det miljövänligare bränslet placerat hemma som räcker i någon månad eller två?
Ett annat alternativ jag har funderat på om det existerar och om det är värt för den lilla arbetaren i obygden att satsa på är hybridbil el/diesel med adblue. Om det skulle vara värt att ha en sådan och tanka med just hvo100. Så länge det inte innehåller palmolja så borde det kunna vara ett bra alternativ.

Tyvärr kan inte bl a skogsarbetare ladda bilen via ett träd 10 mil in i skogen så jag är intresserad av att hitta andra alternativ än ren el.

Skulle Hvo100 eller b100 kunna vara ett alternativ för maskiner? Sambon drömmer om att få byta ut skogsmaskinerna mot nyare modeller med adblue och sedan ha möjligheten att tanka med hvo100 (med tallolja istället för palmolja typ). Fick veta av honom att det inte är ovanligt att nyare typer av bränslen testas just på skogsmaskiner innan man lanserar det för bilar.

Jag vet att det finns folk som kör sin grävmaskin på hvo100 men hur det är med garantierna då vettetusan
 
Fortfarande ser jag inga hållbara lösningar på hur elnätet ska byggas ut för att klara av allt för många elbilar? Inte heller hur vi ska kunna öka vår elproduktion med så mycket på ett miljövänligt sätt. Är tanken att vi ska bygga ut kärnkraften? Visst solpaneler på alla nybyggda hus är ingen dum idé men faktum är fortfarande att solpaneler inte producerar el på nätterna eller i norra halvan av landet vintertid för den delen.
Elnätet har redan i dagsläget kapacitet för elbilar så det är inget problem. I dagsläget säljer vi el till andra länder.. dessutom ska det byggas en massa vindkraft norröver om jag inte är helt fel ute
 
Men du kan väl ändå inte jämföra en normalstor lägenhet med en gård med maskiner ? En gård med maskiner används oftast i en näringsverksamhet. Ska det bli rättvisande måste du lägga till andelen av lägenhetsinnehavarens bidrag till utsläpp som sker genom jobbet på järnbruket. Osv.

Annars håller jag med om att ekvationen går i baklås om man först sätter upp 10-tals andra bivillkor och till slut kommer till slutsatsen att "jag MÅSTE köra fossildriven bil 2 gånger tur och retur långa sträckor dagligen - billigt dessutom - annars finns det inga acceptabla lösningar."

Jag tror på många lösningar och att vi alla, både tillsammans och var för sig, måste öppna upp våra sinnen inför alla de lösningar som faktiskt går att skapa.

Det verkar helt trasigt att skylla på bensinpriset när man i själva verket på egen hand har prioriterat helt andra saker, trots att man vet att bensin är kostsamt per liter och att vi måste sluta använda fossila drivmedel annat än i undantagsfall.
Väldigt många hästgårdar, som motiverar pendling, är inte en näringsverksamhet eller en marginell sådan.

Det var dock inte poängen. Poängen handlade om att pressa upp sin konsumtion map bostadsyta plus biytor, och att lösa det medföljande ocentrala läget med bilpendling. Och sen gnälla över bensinpriset.
 
Ska alla bo så de har tillgång till vettig kollektivtrafik, även om den byggs ut, blir resultatet en enorm folkförflyttning. Om ena parten i en familj flyttar dit jobbet finns, kan den andra också få jobb där? Vem köper deras hus? Vad gör man med gamla och sjuka när hemtjänstpersonalen flyttar, flyttar på dem också?

Många familjeföretag på landsbygden, även lantbruk, kräver att en eller båda har jobb på annan ort vid sidan om. Andra företag, som gårdsbutiker och turridning kräver att kunderna kommer till dem.

Det handlar om en enorm samhällsomställning och dessutom en standardsänkning på sikt.

För att jordens mänskliga befolkning ska överleva så är det vad som krävs. Höjning av bensinpriser är bara en mikroskopisk början.
 
Elnätet har redan i dagsläget kapacitet för elbilar så det är inget problem. I dagsläget säljer vi el till andra länder.. dessutom ska det byggas en massa vindkraft norröver om jag inte är helt fel ute
Men enligt svks hemsida importerar vi mer än vi exporterar -varför? :confused:
 
Elnätet har redan i dagsläget kapacitet för elbilar så det är inget problem. I dagsläget säljer vi el till andra länder.. dessutom ska det byggas en massa vindkraft norröver om jag inte är helt fel ute

Jajamän, det ska upp 60 kraftverk i "min bakgård" och sammanlagt kommer vi ha 1200 nya vindkraftverk i den här kommunen utöver de parker som redan finns. All el kommer att hamna i Tyskland, pengarna i stockholm och vi som bor här kommer få förstörd närmiljö och en massa annat skit som vi inte har bett om. Vi kommer inte få ta del av vare sig el eller pengar men kommer få ha dessa monstersnurror alldeles intill oss. Jägarna och de renägande samerna är inte så glada över beslutet. Jag vet inte vad jag ska tro eller tycka. Jag vet att jag, med många andra häromkring är förbannade till bristningsgränsen.

Men om elnätet redan har kapacitet för elbilar, varför måste norra Sverige exploateras som den gör? Folket ska flytta på sig för stadskärnan vill ha alla naturresurser som går att få tag på och helst alla pengar utan att ge något tillbaka. Skit samma att urinvånare och ursprungsbefolkning blir lite arga. För det är ju bara lättkränkta bonnläppar som inte förstår att man egentligen ska trängas i en stad.
Ja... Jag är förbannad för jag har upptäckt att jag bor i Stockholms egna lilla koloni i "Norrland". Vi betalar högre skatt och får statens finger tillbaka. Och nu som grädden på moset till hög inkomstskatt, låga löner, nedlagda skolor och sjukhus ska vi dessutom helst ha, om stockholmaren får välja, bränsle som kostar 30 kr litern och 1200 kraftverk till runt våra byar. Sedan sitter de och hånflinar åt de dumma bonnläpparna i sina traktorer som inte fattar hur världen fungerar. Ja, jag är kanske liiite bitter och vet att jag kommer få myyycket skit nu.
 
https://www.allehanda.se/artikel/kr...dlar-om-sa-mycket-mer-an-bensinpris-och-bilar

Klipper ut lite ur denna text så ni kan läsa också:

"Katarina Östholm: Därför exploderar upproren på landsbygden – det handlar om så mycket mer än bensinpris och bilar

Varför exploderar Bensinupproret?
Jo, för att det handlar om så mycket mer än bensinpriset.

Bensinupproret tar avstamp i att landsbygden hamnat i en rävsax; vi behöver våra bilar mer än många andra, vi har långa avstånd till det mesta och vi ska inte straffas för det.

Men:

Det handlar också om att landsbygden ända sedan Gustav Vasa exploaterats stenhårt i jakten på naturresurser och pengar. Numera dräneras den även systematiskt på jobb, infrastruktur, samhällsservice och välfärd.

Det handlar om att postlådan hamnar tre kilometer bort och om att snöröjningen dras in. Det handlar om att BB stängs och sjukhus töms på vård. Det handlar om att skolor läggs ned och byar utplånas.

Det handlar om att centraliseringsidealet går genom Sverige med yxan i högsta hugg och att små och fattiga kommuner med långa avstånd nedprioriteras i regeringsbudget efter regeringsbudget."
 
Jajamän, det ska upp 60 kraftverk i "min bakgård" och sammanlagt kommer vi ha 1200 nya vindkraftverk i den här kommunen utöver de parker som redan finns. All el kommer att hamna i Tyskland, pengarna i stockholm och vi som bor här kommer få förstörd närmiljö och en massa annat skit som vi inte har bett om. Vi kommer inte få ta del av vare sig el eller pengar men kommer få ha dessa monstersnurror alldeles intill oss. Jägarna och de renägande samerna är inte så glada över beslutet. Jag vet inte vad jag ska tro eller tycka. Jag vet att jag, med många andra häromkring är förbannade till bristningsgränsen.

Men om elnätet redan har kapacitet för elbilar, varför måste norra Sverige exploateras som den gör? Folket ska flytta på sig för stadskärnan vill ha alla naturresurser som går att få tag på och helst alla pengar utan att ge något tillbaka. Skit samma att urinvånare och ursprungsbefolkning blir lite arga. För det är ju bara lättkränkta bonnläppar som inte förstår att man egentligen ska trängas i en stad.
Ja... Jag är förbannad för jag har upptäckt att jag bor i Stockholms egna lilla koloni i "Norrland". Vi betalar högre skatt och får statens finger tillbaka. Och nu som grädden på moset till hög inkomstskatt, låga löner, nedlagda skolor och sjukhus ska vi dessutom helst ha, om stockholmaren får välja, bränsle som kostar 30 kr litern och 1200 kraftverk till runt våra byar. Sedan sitter de och hånflinar åt de dumma bonnläpparna i sina traktorer som inte fattar hur världen fungerar. Ja, jag är kanske liiite bitter och vet att jag kommer få myyycket skit nu.
Ni får väl ta och bilda en egen stat då, om vi stadsbor bara snor allt.
 
Ni får väl ta och bilda en egen stat då, om vi stadsbor bara snor allt.

Kanske det kanske.;) Nä, jag tror att det måste bli mer jämställt mellan stad och landsbygd. Även lite mer förståelse åt båda håll. För det finns problem i staden precis som det finns problem i landsbygden. Det hette att hela Sverige ska leva. Vad hände med det?
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 197
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
601
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 402
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp