Bensinupproret

Min spontana tanke var också att det kändes helt korkat, och jag var till och med lite snabb med en nedlåtande tanke om att folk har jäkligt dålig koll. Men så läste jag en klok kommentar på FB av en vän som är aktiv i V och då tänkte jag om.

Det är egentligen helt rimligt med bensinupproret, det är ju en effekt av att vi idag är i något slags mellanland där vi försöker beskatta miljöovänliga saker men inte vågar driva igenom saken fullt ut.
Vi skulle verkligen behöva en omställning som drabbar mer jämlikt utifrån miljöbelastning och resurser, som exemplet med att beskatta flyget i proportion till hur ofta man använder det istället för bara rakt av. Något liknande vore ju bättre med bilarna också.
Eller fortsatt hög skatt på bränslet men någon skattelättnad eller subvention för personer med inkomst under en viss nivå?
 
Jag är med i den gruppen. De som bor på landsbygden straffas hårdast. Där inga alternativ finns måste man ha råd att köra bil. Jag vet inte ens om det finns eldrivna bilar med fyrhjulsdrift och som orkar dra två ton?
Nu blandar du dock ihop "att bo på landsbygd och behöva pendla till jobb" med "lyxigt fritidsintresse där jag behöver dra mitt hästsläp"?
Jag tror det numera finns elhybrider som kan dra tungt förövrigt.
 
Min spontana tanke var också att det kändes helt korkat, och jag var till och med lite snabb med en nedlåtande tanke om att folk har jäkligt dålig koll. Men så läste jag en klok kommentar på FB av en vän som är aktiv i V tänkte om. Det är egentligen helt rimligt med bensinupproret, det är ju en effekt av att vi idag är i något slags mellanland där vi försöker beskatta miljöovänliga saker men inte vågar driva igenom saken fullt ut.
Vi skulle verkligen behöva en omställning som drabbar mer jämlikt utifrån miljöbelastning och resurser, som exemplet med att beskatta flyget i proportion till hur ofta man använder det istället för bara rakt av. Något liknande vore ju bättre med bilarna också.

Fast bensinskatt är ju direkt proportionerligt designad.

Jag tycker det är korkat att angripa priset på fossila bränslen men har samtidigt förståelse för att man reagerar på en svår situation.
 
Fast bensinskatt är ju direkt proportionerligt designad.

Jag tycker det är korkat att angripa priset på fossila bränslen men har samtidigt förståelse för att man reagerar på en svår situation.
Ja den är ju proportionerlig utifrån att den drabbar olika hårt beroende på hur mkt man kör, men till skillnad från flyg så kan ju bil vara mer eller mindre svårt att sluta med. Jag tänkte mer proportionerligt utifrån inkomst och kanske också område i det här fallet.
Dvs hög inkomst - betala hög skatt för bränsle. Kanske till och med högre än idag.
Låg inkomst och bor i område där det är väldigt svårt att ställa om till annat pendlingsalternativ - skattelättnad?
Boende i områden där det är lätt att ställa om från bilberoende - betala hög skatt för bränsle.

Då utifrån tanken att den med hög inkomst har råd att byta ut sin bil mot en mer miljövänlig variant vilket är svårare för den med låg inkomst.
 
Är väldigt delad i denna fråga. Som boende på landsbygden utan kollektivtrafik är jag tyvärr beroende av bilen samtidigt som jag är helt med på att vi måste göra något åt våra utsläpp.

Jag hade önskat att skatteverket höjde sin ersättning i deklarationen för körning till och från jobbet. Då subventioneras den körning som är nödvändig, men inte den som jag bör låta bli.

På önskelistan står en elbil (som laddas med vind- eller vattenkraft), men känner inte att jag har det pengarna att lägga på en bil just nu.
 
Jag betackar mig för din nedlåtande ton, i min värld är elbilar (oavsett ursprung) inte mer miljövänliga.

Då bör du nog läsa på lite mer innan du uttalar dig.
Dessutom måste vi börja utvecklingen någonstans. Att köpa de elbilar som finns idag gör det möjligt att finansiera utvecklingen av ännu bättre elbilar (eller andra alternativ).
 
Jag har inte följt turerna eller diskussionerna runt just den här manifestationen i detalj, men har blandade känslor kring helheten. Ja, omställningen är - mer eller mindre - akut, definitivt. Samtidigt förstår jag att många som bor och lever utanför tätorter känner sig trängda. Finns det ingen kollektivtrafik så finns det inte, och en omställning som innebär att en stor mängd människor under relativt kort tid flyttar in till tätorter är inte realistisk.
Och omställningen till hybrid- och elbilar går inte så snabbt som den skulle behöva göra, av flera skäl.

Ifråga om bilars miljöbelastning kan jag bidra med en heads-up. Jag åkte med en grannes hyfsat nya Passat GTE (laddhybrid) i förrgår. Den rullar till 95% på motorväg i lugnt tempo och har dragit 0,45 l/mil över de senaste månaderna. Det är exakt samma förbrukning som min halvgamla diesel-Passat har, fast hans fyrhjuliga avlatsbrev kostade fyra gånger så mycket...
 
Läste en rubrik häromdagen på ämnet "Det är ingen rättighet att bo på landet" och min spontana tanke blev att det är fan i mig ingen skyldighet att bo i städer heller.

Att höja bensinskatten kommer inte minska bilåkandet för alla som bor utanför fungerande kollektivtrafik eftersom de måste transportera sig till jobb, till affär osv med bil.
Om målet är att ge folk i glesbygd sämre ekonomi och på så vis tvinga dem in mot städer på sikt, så är konstant höjd bränsleskatt bra. Om målet är att minska bilåkande, så är det totalt gåvolöst.
 
Skulle gärna skaffa något annat att ta mig fram med till och från jobbet.
Elbil har jag inte råd att köpa,
Elmoppe tar mig inte tor för batteriet är för klent,
Västtrafik innebär 5h väntan på centralen åt ena hållet och vakter väcker än om man sover där och byta skift hjälper inte då det ändå blir denna långa väntan, flytta in till stan kommer aldrig hända.

Då bor jag ändå i en kommun som tillhör storgöteborg så vågar inte tänka på hur det är för andra som bor längre ut.
 
Vad jag förstår ligger prisutvecklingen på bensin under konsumentprisindex, så det är lite obegripligt att somliga är så upprörda över just det.

Tex ett bostadsuppror vore mycket mer motiverat, prisutvecklingen på bostäder ser radikalt annorlunda ut.
 
Med tanke på att däcken är den tredje största miljöboven när det gäller bilar vore det väl enklast att helt förbjuda bilkörning, oavsett om det är elbil eller inte, i storstäder där det redan finns en fungerande kollektivtrafik?
 
Jag tycker absolut att det är rimligt med bensinupproret. Sedan 2010 har utsläppen minskat med 18% och förutom 2018 som hade en liten ökning (som beror på lastbilstrafik) så har utsläppen minskat varje år sedan 1990, tack vare bättre fordon. De behöver så klart fortsätta minska, men jag tror inte att en så generell beskattning som det är nu där allt drivmedel beskattas lika för alla, över hela landet, är lösningen.
 
Jag håller mig borta från sådana sidor/grupper, i denna är det ju massor av "Stå upp för Sverige"-folk, folk med åsikter jag inte delar som är så väsentliga för mig så jag inte kan bortse från de. Jag sätter en tia på att det finns många troll där, uppviglare, rasister osv. Dessutom verkar många inte kunna räkna. Det kommer utvecklas till en hat-grupp.

När det gäller själva diskussionen om miljö går jag inte de på den, det är inte ens diskussion. Vi dödar oss själva.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
315
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 236
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp