Då vet jag inte vad jag bor i, om stan bara räknas som lilla centrum. För mig är det med spårvagn ca 10 minuter in till centrum, men räkas inte det som stad så vet jag inte.Nej, stan för mig är just centrala delarna.
Vad är stan för dig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då vet jag inte vad jag bor i, om stan bara räknas som lilla centrum. För mig är det med spårvagn ca 10 minuter in till centrum, men räkas inte det som stad så vet jag inte.Nej, stan för mig är just centrala delarna.
Vad är stan för dig?
Göteborg, om det nu räknas som stad ens.Vilken stad? Finns det bara en??
Inne i stan får man antingen betala 7 kr/h, parkera gratis i antingen 1 h, 2 h eller 3 h beroende på var man ställer sig.
Det finns som sagt många städer i landet, så man får nog precisera sig lite bättre än bara "i stan" när man diskuterar specifika parkeringskostnader.
Göteborg, om det nu räknas som stad ens.
byhålaGöteborg, om det nu räknas som stad ens.
Ja jag antar att det är något man fått kompromissa med som ökar förbrukningen. Vet dock inte om alla elhybrider har högre bränsleförbrukning än motsvarande modell med förbränningsmotor eller om det är vissa märken?Det var en sådan där som gör el själv ja, blandae visst ihop begreppen.
Tycken nog att det är dålig ekonomi i en sådan ändå. Kan man bygga bilar som drar 0,35 så borde man ju kunna det med hybriderna också. Det är ju inte vettigt med en minibil som drar 0,8 liksom.
Bilarna är inte den största boven för miljön ens, fokus borde ligga på att det bör bli dyrare att flyga osv, det som förstör miljön mest. Detta med bensinen gör bara folk fattigare och inte miljön bättre.
Som sagt, de texter jag har sett i frågan visar att bensinpriset ligger under konsumentprisindex. Jag kommer inte att sätta igång med att räkna utifrån dina minnen.Jag har inte koll på konsumentprisindex.
Men -98 eller -99 tankade jag bensin för ca 7kr/liter. Idag ligger priset på lite drygt 16 kr/liter. Det är en dryg dubblering.
Exempelvis ris eller pasta, eller kläder, har inte blivit dubbelt så dyrt att köpa på de 20 åren.
Den "lilla" vindkraften som finns regleras ofta bort av bl a Danmark för att tyskarnas elnät inte klarar av att transportera elen till områden med brist = södra Tyskland, så de eldar istället med kol. Varför inte bygga ut nätet då? Det går inte, för de Gröna är väldigt starka i Tyskland och markägarna har rätt att neka kraftbolagen att dra kraftledningar från norr till söder!Det är ju för att Tyskland med Merkel i spetsen lägger ner Kärnkraften och storsatsar på Kolkraftverk istället. Den lilla vindkraft som byggs räcker inte för att ersätta kärnkraften.
"
Enligt personer nära Merkel står Tyskland nu på randen till ett sammanbrott. En kraftig satsning på kolkraft har skett. Det är kolkraften som kan ersätta kärnkraften medan vindkraftens förutsättningar är noll och intet värde i sammanhanget.
Tyskland räknar med att bygga 50 000 MW kolkraft alltså fem gånger Sveriges kärnkraft. Detta är ett tyskt beslut och inte något påhitt av Svenska Vattenfall, de bara verkställer det beslutet.
"
Nockebybanan går så vitt jag vet utanför Stockholm C...Stockholm pratas det om här, antar jag eftersom jag kör inom SL-trafiken och svaren riktades till mig.
Fast nu blev jag osäker. Spårvagnar finns inte utanför Stockholm c, så vi verkar vara i olika städer![]()
Jag tror att jag i början nämnde Norrland
30 kronor i timmen på min gata.Var kostar det 60kr/timme att parkera?
Jag tyckte 40kr för en hel dag var löjligt dyrt sist jag hade en arbetsdag i centrum.
Något som jag kan tycka förtjänar ett större uppror - priset på kollektivtrafikenAlltså, jag förstår att företagen bakom behöver tjäna pengar, men om politikerna vill att vi ska åka mera kollektivtrafik - gör det mera lockande! Sänk biljettpriserna! Fine, inte gratis men jag blir lite förvånad över att aldrig höra något om en sänkning för att folk ska åka mera klimatvänligt, borde det inte vara ett av de första alternativen att ta till?
![]()
Tror du tappat bort grunden till diskussionen? Och jo, det togs upp vanliga fläktar som man köpte till hemmet för att det var varmt. Jag har aldrig sagt att våra surfvanor inte är en miljöbov? Däremot är jag fortfarande rätt övertygad om att ett genomsnittligt svenskt hem förbrukar mindre energi en lång och varm sommar än en kall och regnig.@Hedinn Nu handlar det inte om några få fläktar utan alla varuhus, butiker, sjukhus, industrier och hushåll med AC. Även våra surfvanor är faktiskt en stor miljöbov då serverhallarna enbart i Sverige har en förbrukning jämförbar med hela Danmarks elförbrukning!
Nockebybanan går så vitt jag vet utanför Stockholm C...![]()
Här kostar det drygt dubbelt så mycket att ta bussen in till staden jämfört med om jag kör ensam i bilen, då är alla rörliga kostnader (men inte fasta) för bilen medräknade.Det hjälper ju inte om det inte finns kollektivtrafik. Jag vet iofs ingen som tar bilen för det är så dyrt med buss osv. Utan då är det att det tar så väldigt mkt längre tid pga ej passande avgångar. Så bygga ut den skulle kanske minska visst bilåkande.
Men på landsbygd tex är ofta problemet att den inte finns.
Frågan är väl hur många som kan åka kollektivt men avstår pga kostnad?
Jag är uppvuxen i Ålsten och vi åkte ”spårvagn” hela min barndom.Jag har faktiskt aldrig hört nån säga att dom tar spårvagnen in när dom åker med varken den, Lidingöbanan eller Tvärbanan. Men vad vet jag, det kanske man gör.
Har 3,3 mil till jobbet och har planer på att skaffa elmoppe för att ha till och från jobbet, även sneglat på elcykel.Man räknar 5 km som gränsen för vad som är rimligt för en frisk person att cykla till sitt arbete. Jag är böjd att hålla med. Att cykla 2 mil om dagen känns väldigt långt, att promenera detsamma känns orimligt.
Man bör ju då även ha någon passus om plogade cykel- och gångvägar till arbetsplatsen.