Bensinupproret

Inne i stan får man antingen betala 7 kr/h, parkera gratis i antingen 1 h, 2 h eller 3 h beroende på var man ställer sig.

Det finns som sagt många städer i landet, så man får nog precisera sig lite bättre än bara "i stan" när man diskuterar specifika parkeringskostnader.

Som sagt, jag trodde vi diskuterade Stockholm eftersom det var den kollektivtrafiken jag pratade om. Vilket jag redan svarat på om man ska precisera sig.

Det var en sådan där som gör el själv ja, blandae visst ihop begreppen.

Tycken nog att det är dålig ekonomi i en sådan ändå. Kan man bygga bilar som drar 0,35 så borde man ju kunna det med hybriderna också. Det är ju inte vettigt med en minibil som drar 0,8 liksom.
Ja jag antar att det är något man fått kompromissa med som ökar förbrukningen. Vet dock inte om alla elhybrider har högre bränsleförbrukning än motsvarande modell med förbränningsmotor eller om det är vissa märken?

Om man främst kör i tätort med låg hastighet så är ju en sån toppen! Och kör man andra sträckor så finns ju alternativ :)

Bilarna är inte den största boven för miljön ens, fokus borde ligga på att det bör bli dyrare att flyga osv, det som förstör miljön mest. Detta med bensinen gör bara folk fattigare och inte miljön bättre.

Inrikes transporter står för en tredjedel av totala klimatutsläppen.

Svarar trådstartaren.

Jag tycker inte att bensien är för dyr. Visst är den dyr men räknat i del av en månadslön är det billigare än förr. (En gammal granne sa att han mindes när en liter kostade en timlön. ;) )

Bensin/diesel har kostat ungefär lika mycket i ganska många år. Min lön däremot har stigit med väldigt mycket under samma tid. Så har andras löner också.

Jag har inte koll på konsumentprisindex.
Men -98 eller -99 tankade jag bensin för ca 7kr/liter. Idag ligger priset på lite drygt 16 kr/liter. Det är en dryg dubblering.

Exempelvis ris eller pasta, eller kläder, har inte blivit dubbelt så dyrt att köpa på de 20 åren.
Som sagt, de texter jag har sett i frågan visar att bensinpriset ligger under konsumentprisindex. Jag kommer inte att sätta igång med att räkna utifrån dina minnen.

Mat är i högsta grad en produktgrupp som kräver allt mindre av den disponibla inkomsten.

Kläder har jag ingen koll på, men jag vet att konsumtionen har ökat enormt på några decennier.

Det är ju för att Tyskland med Merkel i spetsen lägger ner Kärnkraften och storsatsar på Kolkraftverk istället. Den lilla vindkraft som byggs räcker inte för att ersätta kärnkraften.

"
Enligt personer nära Merkel står Tyskland nu på randen till ett sammanbrott. En kraftig satsning på kolkraft har skett. Det är kolkraften som kan ersätta kärnkraften medan vindkraftens förutsättningar är noll och intet värde i sammanhanget.

Tyskland räknar med att bygga 50 000 MW kolkraft alltså fem gånger Sveriges kärnkraft. Detta är ett tyskt beslut och inte något påhitt av Svenska Vattenfall, de bara verkställer det beslutet.

"
Den "lilla" vindkraften som finns regleras ofta bort av bl a Danmark för att tyskarnas elnät inte klarar av att transportera elen till områden med brist = södra Tyskland, så de eldar istället med kol. Varför inte bygga ut nätet då? Det går inte, för de Gröna är väldigt starka i Tyskland och markägarna har rätt att neka kraftbolagen att dra kraftledningar från norr till söder!

Kraftbolaget heter för övrigt Vattenfall, inte Svenska Vattenfall.

@Hedinn Nu handlar det inte om några få fläktar utan alla varuhus, butiker, sjukhus, industrier och hushåll med AC. Även våra surfvanor är faktiskt en stor miljöbov då serverhallarna enbart i Sverige har en förbrukning jämförbar med hela Danmarks elförbrukning!

Högre pris på fossila bränslen är förstås inte negativt i sig, så länge man ger lättnader för de delar av landet som saknar eller har bristfällig kollektivtrafik (kan även tänka mig för de med låg inkomst oavsett bostadsort) har jag inga problem med att det höjs. Höjt pris ska självklart drabba städerna snarare än glesbygden där bilen fyller en mer avgörande funktion och möjligheterna i dagsläget är betydligt färre.

Räknar man med inflationen och att bilarna blivit effektivare kostar bränslet nog inte överdrivet mycket mer idag än tidigare, städerna kan alltså troligtvis ta en rätt drastisk höjning även från dagens nivå och det har jag som sagt inget emot. Det stora problemet är istället när man bemöter stad och landsbygd på samma vis trots att förutsättningarna är helt annorlunda, när man utgår från en stadsnorm samtidigt som det på andra håll bl a ges kurser i att föda barn i bil pga stora avstånd till vården. Det går alltid att kosta på sig en reflektion över hur olika åtgärder slår mot olika grupper och hur man ska parera effekterna så att de blir mer rättvisa för alla. Tills dess att alla har möjlighet att antingen välja bil som drivs miljövänligt eller åka kollektivt är en platt höjning av priset inte direkt rättvis och jag kan förstå om människor reagerar på det även om jag inte tycker priset blivit särskilt extremt än så länge.

Resonemang i stil med att det "inte är en rättighet att bo på landet" är komplett galna faktiskt. Det säger dock mycket om både urban norm och det historiska arvet. Sverige har en del att lära av exempelvis Norge när det kommer till lands/glesbygdsfrågan, alla geopolitiskt arktiska länder tenderar ha vissa likartade problem men väljer att ta sig an dem (eller ignorera dem) på olika sätt.

Stockholm pratas det om här, antar jag eftersom jag kör inom SL-trafiken och svaren riktades till mig.

Fast nu blev jag osäker. Spårvagnar finns inte utanför Stockholm c, så vi verkar vara i olika städer :D
Nockebybanan går så vitt jag vet utanför Stockholm C... ;)

Något som jag kan tycka förtjänar ett större uppror - priset på kollektivtrafiken :cautious: Alltså, jag förstår att företagen bakom behöver tjäna pengar, men om politikerna vill att vi ska åka mera kollektivtrafik - gör det mera lockande! Sänk biljettpriserna! Fine, inte gratis men jag blir lite förvånad över att aldrig höra något om en sänkning för att folk ska åka mera klimatvänligt, borde det inte vara ett av de första alternativen att ta till? :confused::meh:

Det hjälper ju inte om det inte finns kollektivtrafik. Jag vet iofs ingen som tar bilen för det är så dyrt med buss osv. Utan då är det att det tar så väldigt mkt längre tid pga ej passande avgångar. Så bygga ut den skulle kanske minska visst bilåkande.

Men på landsbygd tex är ofta problemet att den inte finns.

Frågan är väl hur många som kan åka kollektivt men avstår pga kostnad?

@Hedinn Nu handlar det inte om några få fläktar utan alla varuhus, butiker, sjukhus, industrier och hushåll med AC. Även våra surfvanor är faktiskt en stor miljöbov då serverhallarna enbart i Sverige har en förbrukning jämförbar med hela Danmarks elförbrukning!
Tror du tappat bort grunden till diskussionen? Och jo, det togs upp vanliga fläktar som man köpte till hemmet för att det var varmt. Jag har aldrig sagt att våra surfvanor inte är en miljöbov? Däremot är jag fortfarande rätt övertygad om att ett genomsnittligt svenskt hem förbrukar mindre energi en lång och varm sommar än en kall och regnig.

Kan någon visa på statistik på att det varit en jämn, nedåtgående trend i elförbrukningen är det givetvis en annan sak, men det som hittills kommit upp i tråden (och som den aktuella diskussionen uppstod av) var att vi det senaste året förbrukat mindre energi än tidigare år.

Det hjälper ju inte om det inte finns kollektivtrafik. Jag vet iofs ingen som tar bilen för det är så dyrt med buss osv. Utan då är det att det tar så väldigt mkt längre tid pga ej passande avgångar. Så bygga ut den skulle kanske minska visst bilåkande.

Men på landsbygd tex är ofta problemet att den inte finns.

Frågan är väl hur många som kan åka kollektivt men avstår pga kostnad?
Här kostar det drygt dubbelt så mycket att ta bussen in till staden jämfört med om jag kör ensam i bilen, då är alla rörliga kostnader (men inte fasta) för bilen medräknade.

Jag har faktiskt aldrig hört nån säga att dom tar spårvagnen in när dom åker med varken den, Lidingöbanan eller Tvärbanan. Men vad vet jag, det kanske man gör.
Jag är uppvuxen i Ålsten och vi åkte ”spårvagn” hela min barndom.

Man räknar 5 km som gränsen för vad som är rimligt för en frisk person att cykla till sitt arbete. Jag är böjd att hålla med. Att cykla 2 mil om dagen känns väldigt långt, att promenera detsamma känns orimligt.
Man bör ju då även ha någon passus om plogade cykel- och gångvägar till arbetsplatsen.
Har 3,3 mil till jobbet och har planer på att skaffa elmoppe för att ha till och från jobbet, även sneglat på elcykel.

@Sleepy Har funderat på såna solceller som går att ha för att ladda bilbatteri till hagar. Två batteri funkar ju oxå👍

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 066
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 918
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka