Bensinupproret

Och varför ska Sverige bara höja priserna på drivmedel ett litet land på jordklotet. Bättre om de större länderna tar sin del av klimatfrågan på allvar.
 
Hade folk lyssnat på de som varnade när miljörörelsen bildades, kanske det hade gått att göra något. Nu är det bara att försöka minska effekterna av att mänskligheten utplånar sig själv.
Så sant.
Tycker jag gör mycket i övrigt.
Källsorterar bla. Tar med mig egna påsar i butiken. Tar hellre papppåse än plastpåse om jag glömt påsarna hemma.
Vill helst köpa begagnat ännu hellre laga det som gått sönder. Än att köpa nytt.
Men bilen är ett måste och det går inte skära ner mer.
 
Tillägg, jag menar landsbygden i Norrland. Där är fyrhjulsdrift ofta till stor fördel om man vill få sig till jobbet alla dagar under vintern.
Jag bor i Norrland. Läget verkar kunna bli rätt besvärligt, bl.a. en väg som stängs ibland när det är för snöigt och blåsigt. Ändå tar sig folk till jobbet med småbilar utan fyrhjulsdrift, förutom då i extremväder med avstängda vägar (och då hade ingen fyrhjulsdrift hjälpt, bandvagn kanske?).
 
Jag funderar på att skriva på men det är inte nöjeskörningar som jag har i tanken när jag skriver på. Utan för att kunna ta sig till och från jobbet och andra nödvändiga körningar. Jag personligen kör inte först hem från jobbet för att sen köra och handla utan gör det i samband med andra ärenden. Dels tar det tid och sen kostar det onödigt mycket att göra så.

Här ute går det ingen buss sen motorvägen byggdes och i mitt jobb vet jag aldrig när jag kommer hem. Mitt jobb är att se till att tågen kommer fram.

Jag anser att man borde kunna utnyttja järnvägens kapacitet så mycket mer än vad man gör idag, framför allt på mindre banor än stamnätet och ha avlastningsställen på även mindre orter. Och därför kunna minska utsläppen genom att ha mindre lastbilstrafik.

Jag tror inte heller att elbilar är lösningen. Oavsett vad de släpper ut när de tillverkas eller används så måste elen komma nånstans ifrån för att de ska kunna drivas och enligt svk importerade vi mer än vad vi exporterade - vilket enligt min värld borde betyda att vi behöver mer än vad vi själva klarar att producera. Då kanske det inte är så bra att köra på elbilar?

Statistik är som det är, beroende vilka parametrar man jobbar med så får man olika resultat. En räknar alla bilar som är registrerade i Sverige, en annan tar med bilar utifrån kanske osv. En sak är tydlig tycker jag, vi behöver sluta konsumera i överflöd och tänka energieffektivt.
 
Här kör vi motorstarka 4-hjulsdrivna dieselbilar, min drar 0,6 på långkörning
har 1,5 km till bussen, kunde haft närmare men den vägen går inte bussen då den måste passera skolan varje tur
Mannen och jag samåkte när jag jobbade och det var då betydligt billigare än att åka buss
Utan bil ingen ridning för min del då det är över 2 km till bussen från stallet
hade vi haft lite nyare bilar hade vi tankat HVO, dvs fossilfritt, undra hur mupparna ska beskatta det
 
Jag bor i Norrland. Läget verkar kunna bli rätt besvärligt, bl.a. en väg som stängs ibland när det är för snöigt och blåsigt. Ändå tar sig folk till jobbet med småbilar utan fyrhjulsdrift, förutom då i extremväder med avstängda vägar (och då hade ingen fyrhjulsdrift hjälpt, bandvagn kanske?).
Obs ironi:
Går det inte ta buss eller tunnelbana😉
 
Du glömde de som behövs för elproduktionen, skogsprodukter, gruvprodukter samt många entreprenörer som bygger hus, vägar, vindkraftverk etc...

Städerna är körda om landsbygden läggs ner.
Min erfarenhet efter att ha bott 10 år på landsbygden är att de flesta inte arbetar lokalt (med jord/skogsbruk, elproduktion eller liknande) utan arbetspendlar och det finns säkert statistik på det som jag dock inte orkar leta fram.

Sedan hade jag gärna sett en differentiering där de kortaste bilresorna (tex under 3 km) kostar mest, men det känns komplicerat att få till en sådan modell. Den typen av resor är vanliga både i stad och på landet men kan i stor utsträckning bytas ut till andra transportsätt.
 
Ja? Jag förstår inte vad det är du protesterar mot. Jag har inte sagt det ena eller det andra kring vår elförbrukningstrend. Ditt inlägg innefattar dock inte 2018, vilket det tidigare handlat om. Men om det generellt gått upp tyder det ju på att det var "speciella omständigheter" 2018 som gjorde att energiförbrukningen var lägre (under förutsättning att faktan inte var vriden för artikelns syfte) och inte att trenden är att vår energiförbrukning går ned, vilket är exakt vad jag har påpekat är en möjlig situation.
Energimyndigheten, som jag litar på, publicerar sin statistik vartannat år. Siffrorna för 2018 har inte kommit än. Exakt vilken artikel är det du syftar på egentligen, debattinlägget i DN?
 
Du glömde de som behövs för elproduktionen, skogsprodukter, gruvprodukter samt många entreprenörer som bygger hus, vägar, vindkraftverk etc...

Städerna är körda om landsbygden läggs ner.
Och om alternativet är att landsbygden läggs ner så är det nog inte bensinpriset det är fel på utan att värderingen av ovanstående produkter är helt fel om det krävs subventionerade drivmedel till anställda för att de verksamheterna ska gå runt.
 
Vi har en Mountainbuggy terrain som joggingvagn. Stor fördel är att den har högt handtag, handbroms och är trehjulig (man låser framhjulet vid löpning) Den rullar otroligt lätt:up:, stor skillnad mot en fyrhjulig vagn.
2 km går ju jättesnabbt att cykla?
Mupparna?

Mupparna, miljömupparna 4% av befolkningen röstade på
har först 1,5 km till bussen hemma som går en gång i timmen, sedan åka buss 15 min och sedan 2 km till stallet
kör jag bil tar det mig 8 min
 
Här kör vi motorstarka 4-hjulsdrivna dieselbilar, min drar 0,6 på långkörning
har 1,5 km till bussen, kunde haft närmare men den vägen går inte bussen då den måste passera skolan varje tur
Mannen och jag samåkte när jag jobbade och det var då betydligt billigare än att åka buss
Utan bil ingen ridning för min del då det är över 2 km till bussen från stallet
hade vi haft lite nyare bilar hade vi tankat HVO, dvs fossilfritt, undra hur mupparna ska beskatta det
2 km tar ca 20 min att gå i normal takt, det är inte så farligt. Dock inte kul i skitväder.
 
@glittra framställde det som om det bara var bönder på landsbygden som producerade något, det var det jag vände mig emot. Dessutom bor väldigt många inom de andra uppräknade näringarna på landsbygden eftersom det i de flesta fall skulle bli för långt att ta sig till jobbet annars.
Nej, så menade jag icke! Jag tycker att man kan bo på landet oavsett om man "producerar" något eller ej (själv gör jag det inte), men det känns lite skevt att det här skulle vara ett argument för att sänka bensinpriserna. Jag förstår inte logiken. Om det gick att baka ihop alla fördelar med att bo i stan och alla fördelar med att bo på landet i en plats, då tror jag att alla hade velat bo där. Som det är nu får man väl väga för-och nackdelar mot varandra och välja utifrån vad som känns bäst för en själv.
 

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 066
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 918
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp