Bensinupproret

Hade själv ingen tanke på att ha bil när jag bodde i Göteborg, cykel var bästa sättet att ta sig fram om det inte var riktigt ruskväder för då blev det spårvagn. Har av någon anledning aldrig tyckt om buss men vet inte varför.

Bil var jag inte utan men fanns några mil bort på pappas gård.
 
Tror du tappat bort grunden till diskussionen? Och jo, det togs upp vanliga fläktar som man köpte till hemmet för att det var varmt. Jag har aldrig sagt att våra surfvanor inte är en miljöbov? Däremot är jag fortfarande rätt övertygad om att ett genomsnittligt svenskt hem förbrukar mindre energi en lång och varm sommar än en kall och regnig.

Kan någon visa på statistik på att det varit en jämn, nedåtgående trend i elförbrukningen är det givetvis en annan sak, men det som hittills kommit upp i tråden (och som den aktuella diskussionen uppstod av) var att vi det senaste året förbrukat mindre energi än tidigare år.
Fast varför tror du att vi förbrukat mindre energi när vi faktiskt ökar det istället? :confused:
 
Resonemang i stil med att det "inte är en rättighet att bo på landet" är komplett galna faktiskt. Det säger dock mycket om både urban norm och det historiska arvet. Sverige har en del att lära av exempelvis Norge när det kommer till lands/glesbygdsfrågan, alla geopolitiskt arktiska länder tenderar ha vissa likartade problem men väljer att ta sig an dem (eller ignorera dem) på olika sätt.

Att Norge kan hålla sig med en annan landsbygdspolitik beror framförallt på att de har helt andra statliga finanser än Sverige. De kan alltså kosta på sig väl utbyggd offentlig service och stöd på olika vis, även där det inte bor så många människor (och på så vis ger det ju i förlängningen mindre avfolkning i glesbygd). Resurserna är ju tack vare oljan dessutom, ironiskt nog.

KL
Jag tänker att det är med att alla ska förflytta sig fysiskt varje dag, och alla gärna samma tid på dagen, känns så ineffektivt och rent slentrianmässigt, -det är så det är bara.
Det har pratats länge om möjligheten att arbeta ”varsomhelst”, men det känns som många arbetsgivare har ett väldigt konservativt tänk. Jag hoppas ändå att digitala utveckling kan leda till färre fysiska resor.
 
Senast ändrad:
Jag har faktiskt skrivit på bensinupproret. Jag bor en mil utanför en mellanstor stad, har sju km till jobbet och fem km till närmaste busshållplats som trafikeras tider som gör att jag kan ta mig någonstans. Vi har iof någon form av närtrafik men den går inte att använda så att man kan ta sig någonstans på tider när det behövs. Cykla gör jag på sommaren men ”cykelvägen” är inte upplyst och är delvis en vägren som inte plogas på vintern. Alltså måste jag åka bil och elbil är inte ett alternativ då jag inte har en miljon att köpa en tesla Mosel X med dragkrok för.

Det spelar ingen roll om det är miljövidrigt, jag tror ändå att det enda sättet att få folk att vilja anpassa sig är att göra det billigare och enklare att göra bra saker än det dåliga. Om man i stället försöker förbjuda eller fördyra det som folk gör så sätter sig folk gärna på tvären.
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden.
Men det finns annat som är mer effektivt att ge sig på än bilisterna.

För det första flygtrafiken släpper ut 344kg/h per flygplan och bilarna släpper ut 23,3kg/h

Stål industrin i Luleå släppte år 2016 ut 1,8 miljoner ton koldioxid!!!
Men fabrikerna ger man sig inte på pga deras hot att flytta utomlands.
Där är pengar viktigare än miljön.

Sedan är ju frågan varför just Sverige ska ligga i bräschen? Se på Tyskland och deras kolkraftverk tex...

Själv bor jag på landet.
Måste ha bilen till mitt jobb som ligger 3.7 mil bort. Kör 7.4mil varje dag när jag är arbetar.
Sonen går i skolan 6 mil bort och närmsta busstation som tar honom dit ligger 2.5mil bort. Det blir 10 mil om dagen i hämtning och lämning till buss
Lille sonen med autism åker inte buss pga miljön i bussen så vi måste köra honom till skolan vilket blir 4 mil per dag.
Totalt just nu ligger våra Måste resor på 6400kr i månaden. Bara till skolan och jobbet.
Hade tyckt att bensin priset hade kunnat vara hur högt som helst om vi hade haft möjlighet till lokaltrafik.
Vi har inte råd att åka på något extra utöver måste resorna. Handla får vi göra till och från jobbet.

Höj skatten på utsläpp från fabrikerna och höj skatten på flygresor. Rätt enkelt och bra för miljön men inte för statskassan.
 

Bifogade filer

  • download.jpeg.webp
    download.jpeg.webp
    6,3 KB · Visningar: 10
Varför tror så många att en styrning från fossila drivmedel innebär att man inte också styr andra viktiga utsläpp?

Sluta flyg - bara min bensin är billig.
Höj skatten på industriernas utsläpp - bara min bensin är billig.


Hela den här ”nån annan ” ska drabbas gör mig ledsen. Vilken rätt har vi att konsumera för 6 jordklot och sedan ha mage att kräva utsläppsminskningarna av någon annan?

Att göra bensin mindre attraktivt är såklart bara en liten, liten pusselbit för att ha en chans att lägga ett pussel som kan göra att effekterna minimeras.

Min förra arbetsgivare har instiftat som regel att man inte flyger inom Europa om det inte är uppenbart oskäligt i form av tidsåtgång. Numer sker 80% av resandet inom Europa med tåg. De anställda var helt med och ville gärna bidra.

Det kostar och är jobbigt, men möjligt. Därför måste de långsiktigt enorma kostnader som fossila bränslen skapar, tas ut i förskott till del redan idag. Vi måste styra om kursen.
 
Fast varför tror du att vi förbrukat mindre energi när vi faktiskt ökar det istället? :confused:
"Under perioden från 1970 fram till 2018 har den totala elanvändningen ökat med 122 procent. Från 63,5 TWh till 141 TWh. Men utvecklingen har sett olika ut i olika sektorer.

Sverige har en väldigt elintensiv industri. Elanvändning i sektorn har från 1970-talet ökat med 50 procent, från 33 TWh till 50 TWh. Ökningen har till stor del skett i takt med att oljeanvändningen minskat inom industrin. På 1970-talet svarade oljan för nära hälften av industrins energianvändning. Den bransch som använder mest el är massa- och pappersindustrin.

Bostads- och servicesektorn har sedan 1970 ökat sin elanvändning med 233 procent, från 22 TWh till 73 TWh. Elanvändningen ökade under 1970- och 1980-talen samtidigt som oljeanvändningen minskade markant. Under senare år har elanvändningen inom sektorn varit relativt konstant. Driftelen har stått för en kraftig ökning sedan 1970. Ökningen beror på en snabb tillväxt inom serviceverksamheten som har inneburit ökad elåtgång till ventilation och komfortkyla, samt givetvis en ökad användning av kontorsmaskiner."

Källa: Ekonomifakta
 
Fast varför tror du att vi förbrukat mindre energi när vi faktiskt ökar det istället? :confused:
För att det var vad som stod i den länkade artikeln, med källhänvisning? Det var ju det jag kommenterade, självklart utgår jag då ifrån det också. Hela min poäng var ju att den isolerade statistiken för det året inte säger något om den generella trenden i vår elförbrukning.
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden.
Men det finns annat som är mer effektivt att ge sig på än bilisterna.

För det första flygtrafiken släpper ut 344kg/h per flygplan och bilarna släpper ut 23,3kg/h

Stål industrin i Luleå släppte år 2016 ut 1,8 miljoner ton koldioxid!!!
Men fabrikerna ger man sig inte på pga deras hot att flytta utomlands.
Där är pengar viktigare än miljön.

Sedan är ju frågan varför just Sverige ska ligga i bräschen? Se på Tyskland och deras kolkraftverk tex...

Själv bor jag på landet.
Måste ha bilen till mitt jobb som ligger 3.7 mil bort. Kör 7.4mil varje dag när jag är arbetar.
Sonen går i skolan 6 mil bort och närmsta busstation som tar honom dit ligger 2.5mil bort. Det blir 10 mil om dagen i hämtning och lämning till buss
Lille sonen med autism åker inte buss pga miljön i bussen så vi måste köra honom till skolan vilket blir 4 mil per dag.
Totalt just nu ligger våra Måste resor på 6400kr i månaden. Bara till skolan och jobbet.
Hade tyckt att bensin priset hade kunnat vara hur högt som helst om vi hade haft möjlighet till lokaltrafik.
Vi har inte råd att åka på något extra utöver måste resorna. Handla får vi göra till och från jobbet.

Höj skatten på utsläpp från fabrikerna och höj skatten på flygresor. Rätt enkelt och bra för miljön men inte för statskassan.
Tja...
Man kan inte jämföra utsläpp per timme, det blir liksom väldigt skevt. Normalt brukar man jämföra per person och kilometer. De flesta flygplan i kommersiell trafik brukar ta fler passagerare än en normal bil, exempelvis, och ett flygplan har normalt kortare restid än bil motsvarande sträcka.

SSAB jobbar för att minska sina utsläpp av koldioxid från fossila bränslen, sedan kanske det inte är så lätt att genomföra. Och ja, vi skulle säkert kunna döda all vår industri, blir roligt att bo här sedan...

Etc, etc...
 
För att det var vad som stod i den länkade artikeln, med källhänvisning? Det var ju det jag kommenterade, självklart utgår jag då ifrån det också. Hela min poäng var ju att den isolerade statistiken för det året inte säger något om den generella trenden i vår elförbrukning.
Nej, men det jag skrev i mitt förra inlägg säger betydligt mer.
 
"Under perioden från 1970 fram till 2018 har den totala elanvändningen ökat med 122 procent. Från 63,5 TWh till 141 TWh. Men utvecklingen har sett olika ut i olika sektorer.

Sverige har en väldigt elintensiv industri. Elanvändning i sektorn har från 1970-talet ökat med 50 procent, från 33 TWh till 50 TWh. Ökningen har till stor del skett i takt med att oljeanvändningen minskat inom industrin. På 1970-talet svarade oljan för nära hälften av industrins energianvändning. Den bransch som använder mest el är massa- och pappersindustrin.

Bostads- och servicesektorn har sedan 1970 ökat sin elanvändning med 233 procent, från 22 TWh till 73 TWh. Elanvändningen ökade under 1970- och 1980-talen samtidigt som oljeanvändningen minskade markant. Under senare år har elanvändningen inom sektorn varit relativt konstant. Driftelen har stått för en kraftig ökning sedan 1970. Ökningen beror på en snabb tillväxt inom serviceverksamheten som har inneburit ökad elåtgång till ventilation och komfortkyla, samt givetvis en ökad användning av kontorsmaskiner."

Källa: Ekonomifakta
Vad blir det per capita?
 
Har 3,3 mil till jobbet och har planer på att skaffa elmoppe för att ha till och från jobbet, även sneglat på elcykel.

@Sleepy Har funderat på såna solceller som går att ha för att ladda bilbatteri till hagar. Två batteri funkar ju oxå👍
Jag tror vi får vara glada om människor som har 5 km till arbetet väljer att cykla. Jag har slutat köpa kläder och syr istället det jag behöver, jag inser det orimliga i att anta att alla andra ska göra samma sak.
 
Varför tror så många att en styrning från fossila drivmedel innebär att man inte också styr andra viktiga utsläpp?

Sluta flyg - bara min bensin är billig.
Höj skatten på industriernas utsläpp - bara min bensin är billig.


Hela den här ”nån annan ” ska drabbas gör mig ledsen. Vilken rätt har vi att konsumera för 6 jordklot och sedan ha mage att kräva utsläppsminskningarna av någon annan?

Att göra bensin mindre attraktivt är såklart bara en liten, liten pusselbit för att ha en chans att lägga ett pussel som kan göra att effekterna minimeras.

Min förra arbetsgivare har instiftat som regel att man inte flyger inom Europa om det inte är uppenbart oskäligt i form av tidsåtgång. Numer sker 80% av resandet inom Europa med tåg. De anställda var helt med och ville gärna bidra.

Det kostar och är jobbigt, men möjligt. Därför måste de långsiktigt enorma kostnader som fossila bränslen skapar, tas ut i förskott till del redan idag. Vi måste styra om kursen.
Höj bensinen men ge mig ett alternativ.
Här ute finns inga alternativ.
Hade med glädje satt mig på biogasbussen om den funnits. Men den finns inte.
 
Nej, men det jag skrev i mitt förra inlägg säger betydligt mer.
Ja? Jag förstår inte vad det är du protesterar mot. Jag har inte sagt det ena eller det andra kring vår elförbrukningstrend. Ditt inlägg innefattar dock inte 2018, vilket det tidigare handlat om. Men om det generellt gått upp tyder det ju på att det var "speciella omständigheter" 2018 som gjorde att energiförbrukningen var lägre (under förutsättning att faktan inte var vriden för artikelns syfte) och inte att trenden är att vår energiförbrukning går ned, vilket är exakt vad jag har påpekat är en möjlig situation.
 
Tja...
Man kan inte jämföra utsläpp per timme, det blir liksom väldigt skevt. Normalt brukar man jämföra per person och kilometer. De flesta flygplan i kommersiell trafik brukar ta fler passagerare än en normal bil, exempelvis, och ett flygplan har normalt kortare restid än bil motsvarande sträcka.

SSAB jobbar för att minska sina utsläpp av koldioxid från fossila bränslen, sedan kanske det inte är så lätt att genomföra. Och ja, vi skulle säkert kunna döda all vår industri, blir roligt att bo här sedan...

Etc, etc...

Ja men de som flyger måste inte flyga.
Det är rent och skärt nöje.

Det var ju det att pengar är viktigare än miljön för fabrikerna.
 

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 066
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 918
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ögonfärg
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp