Bensinupproret

Ursäkta, men vad har Peter Springare eller SD med 'bensinupproret' att göra mer än att det är en facebookgrupp som heter så? Och är inte folk upprörda över bensinpriserna ändå utanför facebook, utanför 'vanlig' media? 🤔
Hans poäng är väl bara att förklara Bensinsupprorets explosion med facebooks nya algoritm som prioriterar grupper.

Hans poäng är väl bara att förklara Bensinsupprorets explosion med facebooks nya algoritm som prioriterar grupper.
Ja, och knappast någon 'sanning om bensinupproret' liksom. Jevla skitjournalism tycker jag. Och det är precis så nyhetsmedia ser ut idag. Vanligt sketet clickbait som hade FÖGA med bensinupproret alls att göra.

Att gruppen är rekordstor på facebook, eller FÖR facebook är en sak, en annan är det när folk i allmänhet har och uttalar åsikter om rekorddyr bensin. Av landets tio miljoner innevånare tror jag det är betydligt fler än 400 000 som har åsikter om högt bensinpris. Så tja, den där artikeln skulle jag vilja knöla ihop och stoppa nånstans där solen inte skiner på nån.

Så alla dom som jobbar i skogen, eller som jobbar med service mot lantbrukare, samt deras familjer, ska omedelbart flytta in till en stad? Eller de som är anställda på något av de 63.000 lantbruken, ska de också flytta till stan?

Ingen veterinär till djuren, ingen klövverkare till korna, får bo på landet.

De som servar lantbruksmaskiner, ska de bo i Stockholm, liksom de som plogar vägar?

Och lärare, och dagispersonal, som tar hand om ovanståendes barn, ska också flytta till stan?

Och kvar blir 63.000 ensamboende, lantbruksföretagsägare i en för övrigt öde bygd?
Ja, du har uppfattat mig helt korrekt... eller inte!
Det är dessutom intressant att ungefär hälften (en uppskattning från min sida) av de som propagerar för sänkt bensinkostnad i den här tråden gör det för att den väldigt stora grupp som jobbar lokalt med jordbruk/skogsbruk/grus/verka klövar/bota sjuka lantbruksdjur/med mera ska kunna bo kvar och den andra hälften propagerar för det utifrån kostnaden för jobbpendling (där det verkar omöjligt att åka kollektivt eller jobba på distans eller hitta någon annan lösning än att köra sin bensin/diesel-bil). På något vis känns det som att om dessa båda argument stämmer så finns det en geografisk felmatchning på arbetsmarknaden...

Ja, och knappast någon 'sanning om bensinupproret' liksom. Jevla skitjournalism tycker jag. Och det är precis så nyhetsmedia ser ut idag. Vanligt sketet clickbait som hade FÖGA med bensinupproret alls att göra.

Att gruppen är rekordstor på facebook, eller FÖR facebook är en sak, en annan är det när folk i allmänhet har och uttalar åsikter om rekorddyr bensin. Av landets tio miljoner innevånare tror jag det är betydligt fler än 400 000 som har åsikter om högt bensinpris. Så tja, den där artikeln skulle jag vilja knöla ihop och stoppa nånstans där solen inte skiner på nån.

Intressant är att exempelvis SL:s taxor ökade dubbelt så snabbt som bensinpriset fram till för ett antal år sedan.

Jag vet att du älskar att skälla på medierna men den här gången handlar det nog om sociala medier.

https://www.breakit.se/artikel/2007...en-bakom-bensinupproret-2-0-s-galna-genomslag
Eh va?

Jag älskar journalistik.
(Har ett antal journalister i vänkretsen dessutom )
Granskande journalistik är grunden för att demokratin ska fungera och skyddas!

Däremot är jag inte någon vän av sensationsnyheter. Det är väl ändå en jäkla skillnad?
...Plus att jag skrev framförallt kvällstidningar. Att du hittar andra källor motsäger inte mina påstående.
Oavsett typ av media så styr de samtalsämnen och vad som blir aktualiteter. Ibland hoppas det i galen tunna.

Det är dessutom intressant att rörelser i stil med bensinupproret framställs som mansgrisiga när de som ofta drabbas hårdast ekonomiskt av höjda bensinpriser och betalparkeringar är de med låglöneyrken som både måste jobba mycket och ofta lämna eller hämta barn på förskola eller skolan vilket oftast fortfarande är kvinnor. Fullt förståeligt att många helt enkelt inte har tid att sitta två timmar extra i kollektivtrafiken eller har möjlighet att cykla runt med tre barn till olika ställen innan jobbet. Har man sen inte heller råd att köpa en sproilans ny elhybrid så ska man straffas för det också.
Jag är självklart för en hållbar utveckling men det måste ses till så att det inte drabbar de mest utsatta och byggs ut i rätt ordning så att det tex inte blir problem med elbrist om alla försöker ladda sina bilar samtidigt eller att man måste bo inne i en stad för att kunna ta sig till jobbet.
Återigen då blir det lite oproportionerligt.

Säg att jag tankar 200 liter på en månad. Ett par kronor mer i bensin/diesel blir runt 400 spänn. Mer än så har lönerna ökat på den tid som bensinpriserna gjort detsamma.

Det är ganska länge sedan jag för första gången såg rubrikerna om att bensinpriset gått över 15 kr.

Det är ganska länge sedan jag för första gången såg rubrikerna om att bensinpriset gått över 15 kr.
Jag minns när bensinen gick över 10 kr. Det var en påskhelg och jag var typ 18-19 år. Minns att pappa sa att det alltid blev dyrare över storhelger men att det skulle gå ner sen igen. Det hände aldrig ;)

Återigen då blir det lite oproportionerligt.

Säg att jag tankar 200 liter på en månad. Ett par kronor mer i bensin/diesel blir runt 400 spänn. Mer än så har lönerna ökat på den tid som bensinpriserna gjort detsamma.

Fast nu är det väl att bensinpriset ökat med ungefär dubbelt så mycket som är motiverar av inflationen som är det som folk klagar på. Visst har lönerna ökat mer i kronor än bensinen men det är ju annat som också blivit dyrare än bara transportkostnader.

Intressant är att exempelvis SL:s taxor ökade dubbelt så snabbt som bensinpriset fram till för ett antal år sedan.
Det är ju något intressant med just bensinpriset. Det väcker väldigt starka reaktioner på ett sätt som ganska få andra produkter gör.

Visst ser och hör man lite gnissel över priset på andra saker ibland, men just bensinpriset verkar ändå spela i en egen liga där. Och har gjort så sedan länge.

Det är ju något intressant med just bensinpriset. Det väcker väldigt starka reaktioner på ett sätt som ganska få andra produkter gör.

Visst ser och hör man lite gnissel över priset på andra saker ibland, men just bensinpriset verkar ändå spela i en egen liga där. Och har gjort så sedan länge.
Fast jag kan nog tycka att de där 'starka reaktionerna' har uteblivit då priset gått stadigt uppåt och folk muttrat om det i många år men egentligen inte gjort så mycket mer än så. Jag kan tycka att engagemanget för betydligt trivialare saker har varit större än att rasa just mot bensinpriset. Så nej jag håller inte med dig, känner inte igen det du beskriver alls.

Fast jag kan nog tycka att de där 'starka reaktionerna' har uteblivit då priset gått stadigt uppåt och folk muttrat om det i många år men egentligen inte gjort så mycket mer än så. Jag kan tycka att engagemanget för betydligt trivialare saker har varit större än att rasa just mot bensinpriset. Så nej jag håller inte med dig, känner inte igen det du beskriver alls.
Nehe.

Jag tänkte alltså just på vad saker och ting kostar. Andra saker än kostnaden för ditten och datten kan givetvis engagera mer, tex Melodifestivalen.

Jag uppfattar också engagemanget i bensinpriset som lite orimligt stort jämfört med vad bensin faktiskt kostar och hur kostnaden för bensin har utvecklats under flera decennier jämfört med en del andra kostnader. Bensinpriset självt kan inte förklara folks engagemang i detsamma, tycker jag.

Nehe.

Jag tänkte alltså just på vad saker och ting kostar. Andra saker än kostnaden för ditten och datten kan givetvis engagera mer, tex Melodifestivalen.

Jag uppfattar också engagemanget i bensinpriset som lite orimligt stort jämfört med vad bensin faktiskt kostar och hur kostnaden för bensin har utvecklats under flera decennier jämfört med en del andra kostnader. Bensinpriset självt kan inte förklara folks engagemang i detsamma, tycker jag.
Äh, det där engagemanget är tvärtypiskt lamt och svenskt. En knuten näve i fickan, gnäll vid kaffeautomaten på jobbet/rasa lite på facebook. Sen då? Nä, jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det uppvisats starka reaktioner. Annat än att det SER så mycket argare ut i skriven text till skillnad mot förr när folk pratade med varandra.
Så, larvigt tycker jag att dessa reaktioner kan klassas som.

Jag har bara nämnt att en höjning av bensinpriset slår hårt mot dom som redan har det tufft. Det är ofta ett nödvändigt transportmedel för att få sig fram. Man behöver inte ens bo på landet för att sakna fungerande kollektivtrafik, i utkanten vissa städer är den riktigt dålig.

Men jag förstår inte hur det ska vara ett argument mot höjt drivmedelspris? Det är väl bättre med ett riktat stöd till de som har det svårt än att sänka priset för alla, det finns ju också många som inte har det knapert och gott kan betala lite mer för sin miljöförstöring.

En tanke, när det gäller alla tjänster, så är det ju helt enkelt så att det blir en återkopplande loop, som är självförstärkande. Minskar tillgängligheten, kommer färre nyttja tjänsten, vilket leder till ytterligare minskad tillgänglighet, och om vi minskar nyttjandet, kommer samma sak att hända. Och självklart tvärtom också, vilket visas av ökat tjänsteutbud i form av köpcentra och liknande, med generösa öppettider mm...

Bilen kom, och all kollektivtrafik avskaffades (nästan), lanthandlar fick svikande kundunderlag i och med att det öppnades stormarknader som man lätt kunde åka till med bil, etc, etc... Det är dyrare att handla mat i en lanthandel jämfört med stormarknad, två kronor dyrare mjölk syns ju direkt, men bensinkostnaden kommer ju först när du tankar... Hur gör man för att få folk att inse sådana saker, och hur gör man för att få butiksägare att satsa på lanthandel?

Men jag förstår inte hur det ska vara ett argument mot höjt drivmedelspris? Det är väl bättre med ett riktat stöd till de som har det svårt än att sänka priset för alla, det finns ju också många som inte har det knapert och gott kan betala lite mer för sin miljöförstöring.
Jag tycker att man hellre ska höja priset på importerade varor, "lyx" som man kanske inte behöver för att leva, typ wish behöver bli betydligt dyrare! Minskade transporter över världen, kanske minskat resursslöseri? Just bensinpriset slår mot "alla" och direkt. Det är den delen jag inte gillar.

Nehe.

Vilken typ av engagemang syftar du på? Att folk går med i en protesterande Facebookgrupp? Eller upplever du att många gör mer än så?

Vilken typ av engagemang syftar du på? Att folk går med i en protesterande Facebookgrupp? Eller upplever du att många gör mer än så?
Snarare att det som sägs/skrivs uttrycks i ganska starka ordalag, liksom. Och av rätt många. Just den här väldigt stora fb-gruppen är ju ny. Bensinpriset tycker jag mig ha hört/läst rätt många upprörda formuleringar om under flera decennier.

Äh, det där engagemanget är tvärtypiskt lamt och svenskt. En knuten näve i fickan, gnäll vid kaffeautomaten på jobbet/rasa lite på facebook. Sen då? Nä, jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det uppvisats starka reaktioner. Annat än att det SER så mycket argare ut i skriven text till skillnad mot förr när folk pratade med varandra.
Så, larvigt tycker jag att dessa reaktioner kan klassas som.
Ja, jag tar dem inte på så himla stort allvar, så sett. Men jag uppfattar som att höjningar av bensinpriset, det är kränkningar, för rätt många människor. Och arga ord i både skrift och tal, och i tal även långt innan internet var allmängods. Och jag gillar inte arga ord. I alla fall inte arga ord som för mig känns som drivna av - ja, jag vet inte hur jag ska uttrycka det - men en för mig jobbig sorts ilska.

Vad ska man äta istället för bra mat menar du? Eller ska vi bara äta mer sällan? Det jag menar är att i förhållande till importerad mat och onyttiga råvaror så måste bra mat och närproducerat vara billigare. Inte att all mat måste vara billigare. Men jag för att införa mer skatt på det man inte vill att folk ska äta och motsvarande subventioner på bra mat så att den blir billigast. Samma tänk skulle fungera för att fasa ur fossila bränslen med tillägg att elnätet måste byggas ut för att klara belastningen först. Det ska vara enklast och mest ekonomiskt att göra ett bra val.

Och jag menar att det är en drömvärld att det alltid ska gå att sätta likhetstecken mellan bäst och billigt. Det går inte ens alltid att definiera vad som är bäst per ce, utan kan ibland bero på olika aspekter. Att vi så ofta kräver att allt ska vara billigt är det som håller på att ta kål på vår planet och i slutänden oss själva. Vi bor faktiskt i ett av världens rikaste länder och har en levnadsstandard som man inte ens kunde drömma om för bara några generationer sedan. Men ändå förväntar vi oss att allt ska vara billigare, så att vi kan skaffa oss mer. Av allt. Kött, resor, hobbies, prylar.

Jag tror vi har råd att välja smartare faktiskt, men vi måste våga vilja det. Och det kostar, i form av att behöva avstå och att allt inte alltid är enkelt. Men att livet inte är enkelt är ju inte nytt för vår generation. Tidigare hade man "hjälp" av att möjligheten inte fanns där, idag ställs det på ett sätt större krav på oss att ta ansvar, för vi har ju faktiskt kunskapen idag om vad ditt och mitt beteende orsakar.

Jag betalar 15% av min lön (efter skatt) i transportkostnad (dvs bil och bränsle) då har jag ändå bara 3 mil till jobbet och en bil som drar 0,5 l milen.

Ja det är ju inget ovanligt att en stor del av ens månadskostnader går till transporter. Jag kan snarare bli förvånad över att många inte är beredd att betala priset för sin livsstil (men inte riktat mot dig).

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 996
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 391
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka