Bensinupproret

Fy fasen, tankade jag för 17 kr drygt idag? Eller var det knappt 17, dvs 16,70 eller något? Trumpjäkeln bråkar med Iran eller iran bråkar med trumpjäkeln, fan vet??

Inom några år kommer bränslecellsbilar, Toyota lanserar 2021 tror jag, då ska tankstationer vara uppbyggda eller strax efter men storleken på de tankstationerna är väl inte större än de här tvättststionerna som byggts upp så bara det lossnar så går det fort.
 
Vem är det som åker på bilutflykter varje dag? Är det orimligt att behöva ha ett arbete om man bor på landet menar du?

Det undrar jag med. Tror jag tillhör det orimliga gänget på landet. Bor inte ens i närheten av vare sig Stockholm, Göteborg eller annan storstad och har tydligen inte gjort annat än utflykter hela mitt yrkesverksamma liv. Fast om man åker från större byhåla till mindre byhåla så kanske det inte räknas som utflykt? Eller räknas det som utflykt att alla behöva färdas mellan hemmet och arbetet?
 
Det undrar jag med. Tror jag tillhör det orimliga gänget på landet. Bor inte ens i närheten av vare sig Stockholm, Göteborg eller annan storstad och har tydligen inte gjort annat än utflykter hela mitt yrkesverksamma liv. Fast om man åker från större byhåla till mindre byhåla så kanske det inte räknas som utflykt? Eller räknas det som utflykt att alla behöva färdas mellan hemmet och arbetet?
Jag tolkar @Petruska som att åka hem från jobbet är en onödig lyx. Att lämna PLIKTEN och ARBETET för att vältra sig i lyxkonsumtion, såsom att umgås med familjen eller ta en skogspromenad, ska stå en dyrt. Jag hoppas att hen är ironisk.
 
Det kan vara orimligt att leva så att man måste åka bil ut på landet varje dag efter arbetet.
Ett faktum som inte kommer fram i den här diskussionen är att du kan bo i en förort/tätort och vara lika beroende av bil för att ta dig till arbetet som någon som bor på landet, om du inte vill lägga mer än två timmar om dagen på resor till och från jobbet.

Här i Stockholmsområdet är tvärförbindelserna sällsynta och alltid långsamma, om du inte bor i närförort. Alltså behöver man åka in till staden och sedan ut, resor som betyder byten och därmed ökad daglig stress.

Om man är två eller en familj, och inte vill känna sig livegen på jobbet (som man inte kan byta eftersom det betyder att pendlingen blir mördande, fast man bor miljövänligt på en liten yta i ett flerfamiljshus i tätort), blir ekvationen ofta omöjlig utan en eller två bilar.
 
Det kan vara orimligt att leva så att man måste åka bil ut på landet varje dag efter arbetet.
Då människorna i städerna inte har någonting att äta utan att det bor människor på landet så fallet det på sin egen orimlighet. Och tror man att jordbruken och landsbygdsborna i Sverige är mer miljöfarliga än de som producerar de importerade alternativen så bör man nog lyfta på stenen man bor under.
 
Ett faktum som inte kommer fram i den här diskussionen är att du kan bo i en förort/tätort och vara lika beroende av bil för att ta dig till arbetet som någon som bor på landet, om du inte vill lägga mer än två timmar om dagen på resor till och från jobbet.

Här i Stockholmsområdet är tvärförbindelserna sällsynta och alltid långsamma, om du inte bor i närförort. Alltså behöver man åka in till staden och sedan ut, resor som betyder byten och därmed ökad daglig stress.

Om man är två eller en familj, och inte vill känna sig livegen på jobbet (som man inte kan byta eftersom det betyder att pendlingen blir mördande, fast man bor miljövänligt på en liten yta i ett flerfamiljshus i tätort), blir ekvationen ofta omöjlig utan en eller två bilar.
Såklart! Men är problemet bensinpriset eller att det inte finns vettig tvärtrafik?
 
Fast din modell baseras istället på att de har råd att betala för dyr bensin.

Det är väl ingen överraskning direkt att vi måste göra en stor omställning och att drivmedelspriserna kommer att öka rejält? I början av 2000-talet pratades det mycket om peak oil och att ingen utom överklassen skulle ha råd med bensin till sina bilar runt 2020. Så det är rena rean nu på bekostnad av klimatet.

Om det nu ekonomiskt är bättre att köra modern bil så bör man ju låta bli att slösa bort sina pengar. Alldeles särskilt om man saknar sådana.
Oj, slösa bort sina pengar på att ta sig till jobbet för att man inte har råd med en ny bil. Hoppas du skämtar.
 
Jo. Och ett av de stora problemen tycker jag. Och jag tycker inte att det självklara svaret är att bilen måste bli mycket dyrare, däremot måste valet att ta bussen oavsett om det är
Ursäkta mig men vad gör du själv för miljön?
Bor i stan? Hur tar du dig fram? Äter endast grönt?
Lever som en eremit i skogen?
Dina argument är ju helt orealistiska.
 
Oj, slösa bort sina pengar på att ta sig till jobbet för att man inte har råd med en ny bil. Hoppas du skämtar.

Det var ju du som påstod att det blev billigare. Jag påpekade mest att billigaste transport är än viktigare för den som har mindre pengar.
 
Men som jag sagt tidigare det går inga bussar här. Trots att jag bor utmed en stor väg.
Mailade Västtrafik för att se om de har tankar att utöka busslinjer nu när drivmedel blir dyrare. De behagade inte ens att svara..

Är beroende av bilen då jag har 7.4 mil fram och tillbaka till mitt jobb. Kör sonen till bussen 10 mil om dagen.
Den andra sonen 4 mil om dagen.
Handlar till och från mitt jobb. För jag har inte råd att åka och handla när jag kommer hem. Har 1.7 mil till närmsta affär. Lägger nu mellan 7000-9000kr i månaden på

Vi får väl "go amish" och börja med häst och vagn igen, vi som bor på landet och tydligen bara använder bil för att nöjesåka omkring i varje dag :idea:
 
Vi får väl "go amish" och börja med häst och vagn igen, vi som bor på landet och tydligen bara använder bil för att nöjesåka omkring i varje dag :idea:
Om jag nu hade råd att ha häst.
Gjorde mig av med henne när veterinär kostnaderna började skjuta i höjden..
Var rädd att hon skulle bli sjuk eller skada sig.
Någon nöjes åkning finns det ingen plats för och har inte funnits de senaste året. Pga bensinpriset.
 
Om jag nu hade råd att ha häst.
Gjorde mig av med henne när veterinär kostnaderna började skjuta i höjden..
Var rädd att hon skulle bli sjuk eller skada sig.
Någon nöjes åkning finns det ingen plats för och har inte funnits de senaste året. Pga bensinpriset.
jag var alltså en smula ironisk ;)
 
Ursäkta mig men vad gör du själv för miljön?
Bor i stan? Hur tar du dig fram? Äter endast grönt?
Lever som en eremit i skogen?
Dina argument är ju helt orealistiska.

Vad har det med saken att göra, alls?

Vad är orealistiskt i "mina argument"? Att subventionera kollektivtrafiken så att det blir ekonomiskt fördelaktigt att använda den även om man måste ha en bil för en del av transporterna? Kan du specificera vad som är orealistiskt.

Det som är högst reellt men som jag önskar vore orealistiskt är att vi närmar oss en större klimatkatastrof. Genom aktiv politik och styrning finns chanserna att reducera effekterna av den. Den måste vi ta. Och sluta säga att några andra ska ta den. VI ska ta den, tillsammans med våra andra medmänniskor. Och just vi har råd att leva med det. Vi har råd att minska standard och konsumtion. Vi kan lämna tillbaka åtminstone 2 av de 4 jordklot vi överkonsumerar på kort sikt. Och till sist hålla oss till det enda jordklot som existerar.

Att fortsätta leva i det blå och tro att det finns 4 jordklot - är - tadaa - orealistiska förväntningar på verkligheten.

Källa: https://www.wwf.se/klimat/ekologiska-fotavtryck/sa-beraknar-man/
 
Vad har det med saken att göra, alls?

Vad är orealistiskt i "mina argument"? Att subventionera kollektivtrafiken så att det blir ekonomiskt fördelaktigt att använda den även om man måste ha en bil för en del av transporterna? Kan du specificera vad som är orealistiskt.

Det som är högst reellt men som jag önskar vore orealistiskt är att vi närmar oss en större klimatkatastrof. Genom aktiv politik och styrning finns chanserna att reducera effekterna av den. Den måste vi ta. Och sluta säga att några andra ska ta den. VI ska ta den, tillsammans med våra andra medmänniskor. Och just vi har råd att leva med det. Vi har råd att minska standard och konsumtion. Vi kan lämna tillbaka åtminstone 2 av de 4 jordklot vi överkonsumerar på kort sikt. Och till sist hålla oss till det enda jordklot som existerar.

Att fortsätta leva i det blå och tro att det finns 4 jordklot - är - tadaa - orealistiska förväntningar på verkligheten.

Källa: https://www.wwf.se/klimat/ekologiska-fotavtryck/sa-beraknar-man/
Det är ju intressant att höra vilka svåra uppoffringar du gjort för klimatet, som du uppenbarligen är mycket bekymrad över (på goda grunder).

Till syvende och sist är det inte prat och åsikter som kommer att rädda klimatet utan att man avstår resor, barn, husdjur, boendeyta, trädgård, motorfordon, bekväm inomhustemperatur, importerad mat, kött, etc., etc. Med andra ord försakar företeelser som de flesta människor uppskattar att ha i sitt liv, och kommer att sakna.

Vad saknar du från ditt pre-klimatapokalyptiska liv?
 
Vad har det med saken att göra, alls?

Vad är orealistiskt i "mina argument"? Att subventionera kollektivtrafiken så att det blir ekonomiskt fördelaktigt att använda den även om man måste ha en bil för en del av transporterna? Kan du specificera vad som är orealistiskt.

Det som är högst reellt men som jag önskar vore orealistiskt är att vi närmar oss en större klimatkatastrof. Genom aktiv politik och styrning finns chanserna att reducera effekterna av den. Den måste vi ta. Och sluta säga att några andra ska ta den. VI ska ta den, tillsammans med våra andra medmänniskor. Och just vi har råd att leva med det. Vi har råd att minska standard och konsumtion. Vi kan lämna tillbaka åtminstone 2 av de 4 jordklot vi överkonsumerar på kort sikt. Och till sist hålla oss till det enda jordklot som existerar.

Att fortsätta leva i det blå och tro att det finns 4 jordklot - är - tadaa - orealistiska förväntningar på verkligheten.

Källa: https://www.wwf.se/klimat/ekologiska-fotavtryck/sa-beraknar-man/

Vet du det har väldigt mycket med saken att göra var man bor. Vilken ekonomi man har.

Som jag skrivit så kan kollektivtrafiken subventioneras bäst 17 den vill när det INTE FINNS någon?
Vad har vi för alternativ???
Mannen är sjukskriven, har barn med funktionsnedsättningar. Jobbar inom vården med låg lön.

Anser att jag ger mitt bidrag till miljön.
Jag källsorterar, planerar mina resor (,Kör endast det jag måste. Dvs till jobb och barnen ska till skolorna) återanvänder påsar när jag handlar. Handlar svenskt kött och grönt.
 
Det är ju intressant att höra vilka svåra uppoffringar du gjort för klimatet, som du uppenbarligen är mycket bekymrad över (på goda grunder).

Till syvende och sist är det inte prat och åsikter som kommer att rädda klimatet utan att man avstår resor, barn, husdjur, boendeyta, trädgård, motorfordon, bekväm inomhustemperatur, importerad mat, kött, etc., etc. Med andra ord försakar företeelser som de flesta människor uppskattar att ha i sitt liv, och kommer att sakna.

Vad saknar du från ditt pre-klimatapokalyptiska liv?

Jag tror inte att det är de svåra uppoffringarna som löser något. Jag tror vi kommer långt på smarta lösningar, sänkta förväntningar, smarta val där utsläppen faktiskt prioriterats framför annat. Där vi gemensamt väljer att prioritera och inte lägger ansvaret på individen.

Vi lever som svenskar som sagt på 4 jordklot och när jag gjorde skattningen först låg jag på drygt det. Senast på drygt 3,5. Vilket är på tok för mycket. Min personliga största utmaning är också transporterna. Trots en signifikant minskning krävs det mycket mer. Men jag skönjer många tänkbara lösningar framgent. Vi måste bara sluta att se det som självklart att vi ska kunna bränna fossila bränslen för att lösa det.

Sen beror det såklart på vad man betraktar som svåra uppoffringar.

Man skulle kunna betrakta brist på en miljö som går att leva i också som en svår uppoffring.
 
Vet du det har väldigt mycket med saken att göra var man bor. Vilken ekonomi man har.

Som jag skrivit så kan kollektivtrafiken subventioneras bäst 17 den vill när det INTE FINNS någon?
Vad har vi för alternativ???
Mannen är sjukskriven, har barn med funktionsnedsättningar. Jobbar inom vården med låg lön.

Anser att jag ger mitt bidrag till miljön.
Jag källsorterar, planerar mina resor (,Kör endast det jag måste. Dvs till jobb och barnen ska till skolorna) återanvänder påsar när jag handlar. Handlar svenskt kött och grönt.
Gör man mindre än så så bör man skämmas.
 
Det var ju du som påstod att det blev billigare. Jag påpekade mest att billigaste transport är än viktigare för den som har mindre pengar.
Du förstår alltså inte skillnaden på att varje månad skrapa ihop tillräckligt med pengar för att tanka bilen och att i en klump lägga 250000 för en ny bil som man då ska ha lyckats spara ihop samtidigt som man kör den gamla bilen? Jag blir lite mållös faktiskt.
Bara att spara ihop 50000 för en mer bränslesnål bil (som även antagligen är mindre driftsäker och dyrare att laga än en bil av pansarvagnsmodell från 90-talet) är ouppnåeligt för många.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 003
Senast: Dentaku
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 381
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
351
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?
  • Slipa ner ett IKEA bord

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp