Benskydd eller ej?!

Sv: Benskydd eller ej?!

jag har ett halvblod som inte riktigt har koll på sina ben och använder senskydd samt bakstrykkappor vid hoppning och annars lindar jag henne vid uteritt och dressyr (iblan skydd vid uteritt)

Hon har inga skydd i hagen eller boxen förutom efter hård hoppträning. Men hon stryker sig bak och såren läker inte eftersom hon slår upp dem i hagen varje dag. Skulle ni ha skydd på hästen i hagen i det fallet??

lånar

Jag har oftast senskydd fram när jag rider ut/hoppar, mest för att det är stötdämpande. På sommaren i broddningstider även boots fram på hoppbanan...

När jag rider dressyr brukar jag linda, som stöd, spec på vintern, men då är det mest för att det är värmande för senorna.

När jag bara skrittar ut eller ska rida lugnt brukar jag inte ha skydd eftersom hon inte stryker sig och har bra koll på sina ben. Dessutom har jag för mig att senorna blir svaga om man alltid har skydd.

Jag lindar inte benen i boxen, ser ingen anledning. Ok, hade jag tävlat jättehårt typ fälttävlan eller nåt, hade jag kanske gjort det efter tävling/hård ansträngning, men jag anser inte att ponnydressyr på LA nivå är så slitsamt...

Och nej, jag lindar heller inte i hagen, jag skulle nog tycka att det stjälpte mer än hjälpte, typ om det är blött och så, det kan jag aldrig tänka mig är särskilt bra för benen.

Jag tycker inte att det tyder på okunskap eller oansvarighet att inta alltid sätta på hästena en massa skydd, det gör mig förbannad att läsa det, det är upp till var och en.

Hehe, blev långt det här men wtf, tyckte denna tråd var intressant...

Jag har "vanliga", enkla strykkappor.
Precis varit och inhandlat nya då de andra började ge med sig och jag skulle ändra om lite med vilka skydd de skulle ha, osv...

Fram; höga strykkappor med neopreneinsida
Bak; låga strykkappor med neopreninsida

Har köpt fyra par då de inte hinner torka till dagen efter om det,
som du säger, är snö ute eller för att man måste spola bort leran.
Jag har inte märkt något av att de har negativ effekt, dock fick ena hästen ett skavsår av ett par senskydd så jag började med strykkappor istället. Det är förstås viktigt att de aldrig hinner bli riktigt skitiga, jag brukar tvätta dem kvällen innan jag åker på tävling (tävlar ungefär tre helger i månaden) så hinner de torka till dagen efter tävlingen då de ska användas igen. Ser även till att benen alltid hinner torka ordentligt innan jag sätter på skydden jag rider med, eller lindar benen, och så är jag noga med att tvätta dem.

Kung Bob skrev:
Jag tycker inte att det tyder på okunskap eller oansvarighet att inta alltid sätta på hästena en massa skydd, det gör mig förbannad att läsa det, det är upp till var och en.

Amen :bow: :bow:

Att jämföra med att en hockeyspelare använder skydd är väl lite långsökt?!?

Då skulle i stort sett bara polohästar haft benskydd som tävlar i lagsport. För människor som tävlar höjhopp, orientering m.m. har jag aldrig sett med benskydd.

Själv har jag benskydd på min unghäst eftersom hon är obalancerad. Vid ridning (bara 10-min skrittpass än så länge) har jag boots fram. Vid tömkörning har jag skydd fram och bak + boots fram.

Men jag strävar efter att få henne så pass att jag kan rida utan skydd vid uteritt och dressyr. Anser att en tålig och hållbar häst ska ha så pass koll på sina ben så att den ska kunna gå utan skydd.

Tycker inte att det på något sätt är oansvarigt att rida utan skydd. Det var det dummaste jag hört :mad:

Men om någon vill rida sin häst med skydd/ ha skydd i hagen så stör det ju inte mig det minsta. Var och en gör som de vill.

fälttävlansnörd skrev:
Jag håller med en tidigare skribent, att inte använda skydd tycker jag är slarvigt, brist på kunskap och ansvar...

Tack för de vänliga orden. :bow:
Jag använder bara skydd när jag rider broddat på vintern, då tillsammans med boots.
Kommer inte att börja använda skydd vid all ridning oavsett vad jag blir kallad för.
Alla hästar är olika. Behöver en av dina hästar vaddering på benen dygnet runt så ha DU det. Men eftersom min arab inte behöver det, så kommer JAG inte att ha det.
// Linda

Merparten av fjordingarna jag har stött på i mitt liv har gått med benskydd på sig. Ridskolehäst, tävlings/träningshäst privat, skogsluffarhäst.

Jag har benskydd på min när vi rider i skogen om det är blött. Har fått för mig att han kan halka/slinta till osv då. Hehe. + att det blir lerigare då på en stig vi ibland går och har det regnat får han klaffsa i dm-djup jord-lera. Då vill jag också ha skydd på honom.
Och om vi ska galoppera mycket.

På ridbanan har jag strykkappor alltid. Han stryker sig INTE när jag rider honom rätt. (Klart jag jobbar på det). Men i början kan det behövas när vi rider fram osv..
Använder senskydd också om vi ska galoppsa mycket eller hoppa.

Såhär har jag gjort enda sedan jag fick honom och började rida på honom. Då var han 3 år och gått på lösdrift från han föddes tills då.

Nu är han 7 år och för 2 veckor sedan beromde veterinären hans ben för dom var så frächa! Känns kul! :)

Jag är rädd om min hästs ben men samtidigt försöker jag stärka dom när jag kan! Rider dessutom på måånga olika underlag och i olika gångart. från trav på asfalt till galopp över stock och sten i skogen!

Minstral skrev:
Att jämföra med att en hockeyspelare använder skydd är väl lite långsökt?!?

Då skulle i stort sett bara polohästar haft benskydd som tävlar i lagsport. För människor som tävlar höjhopp, orientering m.m. har jag aldrig sett med benskydd.

Själv har jag benskydd på min unghäst eftersom hon är obalancerad. Vid ridning (bara 10-min skrittpass än så länge) har jag boots fram. Vid tömkörning har jag skydd fram och bak + boots fram.

Men jag strävar efter att få henne så pass att jag kan rida utan skydd vid uteritt och dressyr. Anser att en tålig och hållbar häst ska ha så pass koll på sina ben så att den ska kunna gå utan skydd.

Tycker inte att det på något sätt är oansvarigt att rida utan skydd. Det var det dummaste jag hört :mad:

Men om någon vill rida sin häst med skydd/ ha skydd i hagen så stör det ju inte mig det minsta. Var och en gör som de vill.

Du läser mitt inlägg helt fel.
Det jag avsåg med jämförelsen med en hockey spelare, är att för mig är det LIKA självklart att hästen bär skydd då den rids och arbetas, som det är för en hockeyspelare att ta på sig sin utrustning.

Att det är oansvarigt att rida utan benskydd har jag aldrig sagt.
Däremot står jag för att det är en billig försäkrning mot skador. Har inte mycket att göra med hur hästen håller reda på benen heller, det är ingen garanti att du inte kan råka ut för något oförutsätt där benen skadas.

Korven skrev:
Jag har aldrig sett ett benskydd på nån isis , däremot skyddsboots vilket är en annan historia.
Det kan ju finnas stall där det blir en fluga sas, men i vårt (ganska)stora stall har ingen benskydd. Inte ens dom "pjåkigaste". Vi har inga skador heller som skulle motivera användandet.

Det finns inte ett enda par benskydd i mitt stall heller, vad jag vet...

Ursäkta, skrev lite rörigt. Det var centaur & fälttävlansnörd som använde så hårda ord om att rida utan skydd och det var till dom jag riktade det. Sorry.

min häst är oskodd så jag använder väldigt sällan benskydd eftersom det iaf inte finns några skor att skada sej på . vid hoppning tycker jag att man gärna kan ha senskydd, fast mina är för stora så jag anser att dom gör mer skada än nytta, o så hoppar jag inte högre än 60cm för tillfället. ska man ut o rejsa i skogen tex eller göra något där risken att hästen skadar sej är större kan man använda benskydd men annars tycker jag det är helt onödigt att ha, dom stoppar upp blodcirkulationen i benen o lindor framförallt kan bidra till åderbrock i venerna som trycks ihop av lindorna. dessutom märker jag att min häst fått mindre gallor sen jag slutade med benskydd :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Chili skrev:
Men personligen tycker jag att mycket grundar sig i mycket skicklig marknadsföring av olika företag som övertygat hästägare om både det ena och det andra.

Det var min veterinar som foreslog att jag skulle anvanda skydd i box, hage och vid ridning :smirk:

Chili skrev:
Jag kanske är hemskt lycklig... Men under dessa 18 år menar jag hästar som stått i vårt stall sedan det byggdes om. Själv har jag bara haft häst i 12 år.
Men ingen häst har någonsin skadats i hagen trots att de kan gå in i skogen där grenar spretar upp här o var och vissa hagar har små "berg".
Mina egna hästar har inte heller haft några benskador, inte under ridning heller. Dock strök sig min förra häst lite, men hon fick ha strykkappor när vi skulle trava/galoppera, och de små "knölar" hon fått på frambenen försvann på någon vecka.

Så jag menar inte att jag helt anti benskydd heller. Vid extrema påfrestningar, hoppning, långritter osv. är det säkert himlans bra. Men i hagen eller boxen kan jag inte förstå varför man har benskydd på en helt frisk häst?
Jag har tydligen varit otroligt skadefri så jag grundar ju mina åsikter på mina egna erfarenheter.

Du HAR haft tur! Var glad for det!! Min forra hast var aldrig skadad eller sjuk under de 15 ar jag hade honom, jag satte aldrig benskydd pa honom och behovde aldrig bandagera. Jatteskont, och jag onskar verkligen att mitt fullblod var sadan, men nu ar hon ju inte det. Jag har en liknande upplevelse som Falttavlansnord, och har man sett sin hast tyna bort i en liten sjukhage i flera manader pga benbrott - da kanns det inte sa himla farligt att satta pa benskydd varje dag darefter i forebyggande syfte.

Jag har i regel alltid benskydd på min häst vid ridning, tkr det är en billig försäkring. Det är nog främst i skogen jag vill ha det, särskilt om det är ojämnt på vägen med mkt stock, sten, ris, pinnar osv....

Jag har alltid någon form av skydd vid ridning och annat arbete. Min första ponny fick en svårläkt senskada och över ett års konvalecens efter en spark över senan på en skrittrunda. Han var definitivt inte den "lättskadade" typen men är olyckan framme så är den.
Oskodda hästar har inte riktigt samma behov av skydd, och mina hästar har aldrig haft skydd i hegne eftersom de inte "röjer".
Med en ryttare på ryggen störs hästens förmåga att reda ut en trasslig situation, och skaderisken blir större än för häst i hagen.

Sunshine skrev:
har man sett sin hast tyna bort i en liten sjukhage i flera manader pga benbrott - da kanns det inte sa himla farligt att satta pa benskydd varje dag darefter i forebyggande syfte.

Amen, sister :bow:

Jag har för det mesta strykkappor på mitt unga halvblod. Han är ganska klumpig så det känns tryggt. Men jag har det lite för stödets skull också, det känns bäst helt enkelt. Jag försöker dock att rida utan ibland för att det känns liksom som att om man rider med skydd alltid, och sen inte har det en dag, så blir det som när man typ har haft armen gipsad och sen tar bort det.... :crazy: Alltså naket och svagt. Nu vet jag inte om detta stämmer, men det är något som jag fått för mig! :angel:

Jag har så gott som alltid skydd på vid ridning/longering/tömkörning. Känns som en billig och enkel "försäkring".

Min häst stryker sig inte, men däremot kan han bli obalanserad och flänga iväg och på så sätt sparka sig på frambenen med bakbenen.

Vid dressyrträning lindar jag oftast, eller så har jag Professional's Choice skydd runt om.

I hagen har han inte skydd under normala förhållanden, men vid hopsläpp har han senskydd fram och höga strykkappor bak.

Dessutom har han alltid boots fram, pga tappskorisken.

Och jag tycker att det är dumt att ta risken, men det är ju upp till var och en. Precis som att det är upp till var och en om man vill ta åt sig när jag säger att det är oansvarigt att rida utan skydd. Och jag tänker inte sluta använda skydd oavsett vad jag blir kallad för ;).

fälttävlansnörd skrev:
Och jag tycker att det är dumt att ta risken, men det är ju upp till var och en. Precis som att det är upp till var och en om man vill ta åt sig när jag säger att det är oansvarigt att rida utan skydd. Och jag tänker inte sluta använda skydd oavsett vad jag blir kallad för ;).
Men då är vi överrens ;) . Vi gör som vi vill o skiter i vad andra tycker.
//Linda

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka