Benskydd för olika tillfällen, vad använder ni?

Harbor

Trådstartare
Jag håller på att försöka förstå det här med benskydd för olika tillfällen, men skulle vilja veta mer. Såå... vilka benskydd använder NI till era hästar ( märke, modell och varför)

1. När ni rider dressyr, liksom bara vanligt på ridplanen?
2. I skogen?
3. Hoppning?

Tack i förhand!
Återkommer ännu om olika bettanvändningar.....

Sv: Benskydd för olika tillfällen, vad använder ni?

1. Dressyrskydd från Eskadron (som hela senskydd), luddamasker från Protector eller lindor + paddar, boots. Ska främst skydda för strykningar och ben som fladdrar omkring.
2. Senskydd (oftast Eskadron) och kotskydd eller höga senskydd även bak, beroende på vegetation och vad vi ska göra, ev även boots. Ska skydda mot slag, strykningar, grenar osv.
3. Senskydd och kotskydd (Veredus eller Eskadron), boots vid broddning. Ska skydda senorna från slag fram och kotorna från slag/strykningar bak.

Senast ändrad:

När han är broddar använder jag boots bak vid all ridning.

Senskydd+vanliga låga kotskydd bak från eskadrom vid hoppning.
Inga skydd vid dressyr /uteritt.

Jag har slutat med senskydd (har haft Eskadron, Veredus och Catago) eftersom jag inte gillar när det samlas smuts i dem.

Så nu kör jag på damasker oavsett. Har en omgång ventilerade från equilibrium som jag gillar, annars har jag också flera från hööks bassortiment som är bra.

Mina favoriter
9d2f4110.jpg

1. Oftast ingenting, men ibland har jag fleecelindor och neoprenboots runt om, alltid vid träning för tränare.
2. Ingenting, men om det planerats en längre tur med galopp och sånt så brukar jag ha Professionals Choice SMBII på frambenen, de är 16 år gamla men är fortfarande hur bra som helst. :love:
3. Han hoppas inte så mkt längre, mest löshoppning nångång ibland på lägre höjder, men då har vi alltid SMBII på fram och neoprenboots runt om.

Senskydd (eskadron, veredus mfl beroende på vad som passar bäst på den hästen) fram vid all ridning på alla oavsett på bana eller ut. Ett par stycken kliver lite för ofta på sina framskor och de får ha boots fram.
Ytterst sällan bakskydd ett par stycken har låga kotskydd vid hoppning. En har låga boots bak när hon är broddad fram för att skydda kronranden bak för att hon ofta slår i brodden fram med kronranden bak och river upp sår.

kl

Har lite olika beroende på vad jag känner fört=)

Men när jag rider dressyr för tränare är det alltid benlindor
När jag tränar själv kan det vara senskydd, lindor, damask

Rider jag ut är det aldrig lindor utan senskydd eller damask
Vid hoppning alltid senskydd eller damask

Rider aldrig utan inte ens när jag bara ska skritta ut då hon är så jäkla klumpig och klantig. Hon har 4 ben och man ska va glad om hon kan gå på 2 i alla fall!:D

1. Catago dressyrskydd eller lindor runt om, boots från Globus fram. Ibland har han bara bootsen.

2. Senskydd fram och kotskydd bak, terrängboots eller gummiboots fram beroende på terräng.

3. Senskydd fram och kotskydd eller lindor bak, terrängboots fram.

Senast ändrad:

Har varit en riktigt skyddoman tidigare men nuv pålle blev kräsen och så även jag. Nu letar jag terrängskydd (har gått igenom några modeller o storlekar, blä vad tråkigt det är). Annars ser det ut såhär:

1. Woof Wear strykkappa
2. Woof Wear strykkappa
3. Veredus senskydd

En dåligt bild framifrån:
wpid-dsc_1357.jpg

Denna modellen alltså: http://www.woofwear.com/for-horses/brushing-boots/double-lock-brushing-boot_black---small.html

Använder faktiskt aldrig "skydd" av något slag om inte hästen kräver det genom att den trampar sig vid normal ridning eller i hagen.

De flesta anser väl att spåren de ser på benskydden är ett bevis på att hästen brukar stryka sig, när det i själva verket åstadkomms för att skydden bygger i bredden och därvid gör att marginalerna för fri passage minskar.

Om en häst brukar stryka sig så är det något för hovslagaren att ta tag i, då benställningen antagligen är felaktig till följd av felaktig verkning/skoning.

1. Lindor
2. Mjuka skydd med ludd
3. Slutat med det, men använde senskydd

Om hästen har broddar så använder jag även boots.

Ska införskaffa en omgång PC SMB Elite som används till det mesta utom lugna skrittrundor. Kompletterar med boots på min welsh cob då hon har ganska utlagda skor och rör sig stort emellanåt. Även boots om de är broddade.

Har ibland senskydd vid hoppning på bana eller i terräng men oftast är han utan.

Min häst har senskydd fram och strykkappor bak vid all form av motion.

Vill vi vara fina inför kameran (de få gånger det händer) så har vi istället akryllindor + pad.

Inget, har slutat att använda det. Insåg att jag inte behövde det i dressyren.

2. I skogen?
Senskydd fram och vanliga strykkappor bak om hon har broddar. Annars inga.

3. Hoppning?

Senskydd fram.

När jag rider hemma på banan eller åker på dressyrträning har jag lindor i samma färg som schabraket eller vita Catago dressyrskydd.

2. I skogen?
Det beror lite på vart jag ska rida, är det på grus/skogsvägar har jag svarta Catago dressyrskydd eller Jascon damasker med ludd i, ska jag gå ut och knalla i skogen bland grenar och ris har jag senskydd.

3. Hoppning?
Jag hoppar sällan men då har jag senskydd som skyddar mot slag.

Vintertid har jag alltid boots när jag rider för att undvika broddtramp.

1, alltid lindor runt om, alternativt Catago dressyrskydd.

2. Eftersom att vi bara har begränsad mängd kuperad terräng blir all uteritt på en stor äng, lindor runt om.

3. Veredus Carbon Gel samt lindor bak.

Boots fram vid all ridning, fram tills dess att min långbenta häst lärt sig kontrollera sina ben och stora gång ;) Ibland får han ha boots runt om.

1. Veredus vid ren dressyr, Eskadron markarbete.
2. Eskadron eller Protector.
3. Veredus men skall byta till Dyon. (och då blir Veredus markarbetsskydd)

Häst 1 har senskydd och boots fram vid hoppning, dressyrridning och uteridning. Hon har stort övertramp och trampar sig endast fram med bak.

Häst 2 har senskydd och boots fram samt korta skydd bak vid hoppning, dressyr och uteritt.

Lindar oftast båda vid dressyrridning och vid skogsridning är det PC skydd + boots runt om. Använder oftast eskadron senskydd och eskadron boots.

Häst 3 äger inga skydd, hon är 94 cm, aldrig trampat sig, men boots och lindor händer ibland att hon får ha av fåfänga anledningar.

923300_10200971125501324_813661328_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 441
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka