Benskydd i hagen...

Har lindor på den ena för att han är gammal och behöver lite extra skydd och stöd, särskilt nu på vintern. Har inte haft när han var yngre.

Ynglingen har därför att han inte har koll på sina långa ben än, och jag vill inte ha avrivna skor eller balltramp. Han lyckas dock slå sig högre upp på benen, så skulle han skyddas helt från sår så skulle han ha haft lindor runt om... Det tkr jag dock är lite överdrivet, det är inga allvarliga sår, än så länge... peppar peppar!

Men håller med om att transportskydd (HAR dom verkligen det??) runt om i en liten platt hage verkar onödigt! :smirk:
 
Ja lindor kan ju vara bra som stöd absolut och hade jag en häst som slog sig mycket skulle jag också ha skydd. Men samtidigt har jag haft hästar länge och några stycken har hunnit passera och dom har sannerligen inte varit skadefria men inte sjutton behövde nån av dom skydd i hagen.

Och jaa, dom har verkligen transportskydd. Märkligt att så många snubbelhästar lyckats hamna på ett och samma ställe.... Just såna där epedemier, när det blir uppenbart att människor inte ser hästen som en individ - det har jag svårt för.
 
Min häst behöver benskydd, han har småsår - stallet jag står i vägrar sätta på det oavsett om man betalar eller inte. Jag bor inte direkt dörr i dörr med stallet så jag kan inte sätta på det mornarna eller liknande.
Jag provade att ha skydd o boots dygnet runt = svullna, irriterade, mjälliga ben.
Min häst går med två ston i en gropig, ojämn hage som sluttar, tidigare har han gått i en frimärkshage i 7 år - lite små sår kanske? :smirk:`
 
Jag hade en unghäst på 3x3 m. i 6 månader och hon sprang satan efter det i ojämna kuperade hagar utan att skada sig så jag tror det är din häst som är "problemet" - inte hagarna. Och om det är stona som skadar din häst borde det bli mer än småsår annars är det väl rätt oväsentligt vilka hästar han går med?

Mina får såklart små sår i hagen ibland men jag anser det inte nödvändigt att ha benskydd för jämnan för det.

Om hagarna är ojämna och knöliga skulle jag föredra lindor.

Ps Breccia: Jag har fått uppfattningen att du är en klok människa så om du säger att din häst behöver benskydd så tror jag verkligen han är en sån som behöver det. Nu är det från Olympia på Eurosport.
 
HaHa ojj.. Jag hade fel.. Dom tog 50 kr för lindorna per gång.. Men dom tog 200-300 för skydd per månad alltså.. Missuppfattade..
Men vi får se hur det blir.. Brukar inte ha skydd när jag rider heller.. Hmm svårt det där...
 
Har nu efter div. balltramp och sår på benen införskaffat strykkappor och boots till pållen att ha ute i hagen. Jag lägger hellre ner pengar på skydd och kan ha hästen ute än att betala vet. kostnader eller alt. låter honom stå inne...
 
Vår spralliga 4-åring går med boots fram. Han går i kuperad skogshage med mkt sten, träd och rötter tillsammans med kompis så det kan gå ganska livat till.

Lera har vi inte haft på lääänge! Här är det is och snö. Norrland, vet du. ;)

Att sätta på skydd alt ta av lindor för de som har nattbandage ingår i hyran, aldrig ngn som tjafsar om sånt i vårt stall. Det är skönt.

Våra andra 4 hästar (12, 12, 16 resp 26 år) har inga skydd i hagen.
 
Veredus skydd óch Eskadron Flexisoft tycker jag funkar utmärkt till de som behöver ha skydd i hagen.
 
Jag har ju inget alternativ, jag kan inte ha boots, lindor eller skydd :(
Hagarna är hyperleriga och fruktansvärt ojämna. Det är när det fryser på jag skulle vilja ha boots och kanske skydd, min ponny hade för vanan att bara trampa sig på ballarna på framfötterna så det blev ett par boots där.
Man får väga upp det goda med det dåliga när man väljer stall och jag är inte missnöjd alls.
Det är inte heller stona som går med honom som gör han illa, det är han som inte har någon koll på benen. Han springer och så klonk i med foten i andra benet osv. Lite av en drummel är han... :)
 
Benskydd i hagen? Gud vad löjligt. Har ni själva senskydd på er eller vad. Nåväl, vill man göra av med pengar kan man ju alltid skapa sig ett behov. Ser ingen som helst anledning att använda benskydd på min häst, och hon har då aldrig skadat sig.
Många resonerar kanske så att när benskydden går sönder, så är det tur att det var skydden som sprack, och inte hästens ben. Isåfall ett löjligt resonemang - hästar är inga porslinsfigurer.
 
Jag tycker att Veredus funkar jättebra, Men det måste vara de "mjuka" plastiga skydden och inte de med läderkant. :)
 
har aldrig haft benskydd på min häst i hagen och jag lär aldrig sätta på det heller...
har haft henne i ett år (köpt fårn ridskola) och hon har alltid gått i leriga, kuperade, steniga hagar och hästarna hon går med har alltid varit ganska livliga... tror inte hon haft mer än något enstaka småsår under den tiden, och än mindre varit halt eller liknande!

iofs är hon ett stabilt halvblod och inte så känslig om benen (vilket hon iofs borde vara efter 9 år på ridskola med hältor under längre perioder..) men jag är av den åsikten att kuperade hagar stärker benen.

men det är klart, om dom får mycket skador bör man väl överväga någon form av skydd kanske. så länge dom inte stör är det väl ok.
 
min har inga skydd ute, bara när jag rider. (behöver det egentligen ej när jag rider dressyr inomhus eftersom att han går ganska stadigt då men) jag kan förstå dem som har boots när det är vinter och broddtider men jag tror att det är få hästar som verkligen behöver benskydd.. :angel:
 
Jag har inte råd med mer än en häst i den konditionen och om jag blir duktig någon gång så måste jag göra allt för att undvika onödiga sår som kanske blir inflammerade, infekterade eller vad som helst och jag vill gärna undvika att ha en häst med onödiga skador.
Tror inte min häst lider så mkt.
Vi har ju skor, byxor m.m. - vad är skillnaden?
 
Nu fryser det på här hos oss :crazy: Hoppas det kommer snö så hon inte bryter allt som är i dessa knöliga hagar!

Kram Favina :bump:
 
Skillnaden är väl v a r f ö r vi har det där på oss. Jag har iaf inte skor eller byxor för att slippa småsår...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
630
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp