Benställ - genetiskt eller slump??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Boop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 254

Boop

Trådstartare
Jag funderar på om benställningen är genetiskt nedärvbart och i sådana fall hur stor risken är? Är det skillnader mellan olika defekter? I så fall, hur mycket?
Finns det någon statistik över detta?

Sv: Benställ - genetiskt eller slump??

Visst nedärvs olika benställningar (in-och uttåad, parallellförskjuten, långa och korta kotor osv) men många snedheter man ser på föl beror på att de har legat trångt och går bort av sig själv efter en tid.
De senaste åren har det ju också gått att använda olika sorters skenor för att rätta till sena föl, en del opereras också.
Hovslagare och olika beslag hjälper också till att få rakare föl.

Vet inte om det finns någon speciell statistik över hur olika skevheter nedärvs. Jag tror dock att man kan allt mindre förlita sig på vad hästarna fått för poäng på benen vid visningar - man vet ju inte hur mycket som är tillrättat och hur mycket som är naturligt.

Kan det vara genetiskt nedärvbart att tex böjsenorna är för korta när fölet föds? Min lilla har hovis precis varit ute o tittat på och hon går lite för mkt på tå vilket beror på för korta senor så nu ska vi ringa ut veterinär som får komma o kolla på henne. Har detta kanske helt o göra med hur fölet legat i magen o att benen är långa eller kan det vara genetiskt nedärvbart??

Enligt min veterinär så kan just det här problemet beror på selenbrist. Även annan forskning tyder på att det kan ha med utfodring att göra. Så det tyder på att det inte är genetiskt.
Andra krokigheter som X-benthet verkar beror på hur fölet legat i stoet.

Okej, vad skönt om det inte är genetiskt isåfall!! Mitt sto har under istort sett hela dräktigheten fått E-vitamin med selen i, borde inte det räcka?? Kan vara värt att ha i åtanke iallafall inför nästa fölning!!

Förutom E-vitamin så har hon ätit ett bra hö, havre, korn, lussern, betfor och biotin. Kan det vara något annat jag glömt ge henne som är viktigt?? Så jag vet vad jag kan förbättra rent utfodringsmässigt!!

Är det samma E-vitamin som jag har så kan det ändå bli för lite. Så kolla upp värdena och mängderna ordentligt. Ofta kan det behövas kraftigare saker som Tocosel.
Är det den typen av senkontration som kommer när fölet är lite äldre, så kan det bero på att fölet ätit mycket av stoets kraftfoder.

Ja jag fick precis höra talas om Tocosel två veckor innan mitt sto fölad, hade aldrig hört att man skulle ge det innan även fast jag läst i fölböcker o allt!! Jag ger den "vanliga" E-vittaminen i brun burk med porange lock som finns i de flesta affärer, kommer ej ihåg vad den heter!! Har gett två mått om dagen..

Det här föddes hon med, men inget som jag tidigare sett som ett bekymmer då jag trodde det berodde på att hon legat trångt o skulle räta upp sig. O hon är ju väldigt pigg o busar o så så jag har inte märkt att hon lidit av det.. Ikväll kommer iallafall veterinären o tar en titt o sprutar förmodligen med antibiotika så kanske vi blir av med det inom några dar!!!

I år fick jag ett föl som föddes två veckor förtidigt så stoet gick fortfarande kvar ute på betet och jag hade heller inte börjat med fölvakning. Så första gången jag såg honom var han rak och fin i benen, men jag vet inte hur gammal han var. Jag var ensam hemma och kunde inte få tag i stoet så de fick gå kvar på betet. Efter någon timme såg att fölet inte gick riktigt på ena frambenet och trodde att han trampat fel. När jag sedan fick hjälp så att det gick att få in dem kunde han inte gå ordentligt på något framben. Han hade då ganska kraftig senkontraktion på bägge fram och gick med böjda knän på tåspettsarna och rullade över så fort han lyfte nästa ben.
Veterinären kom dagen efter och då fick han antibiotikabehandling och extra vitamininjektion plus extra selen i tre dagar. Efter ett dygn var det ena benet bra igen men inte det andra. Då började jag stretcha det benet en gång i timmen och efter ca sex gånger rättade även det benet på sig. Idag är han två veckor gammal och har inget kvar alls.
Vi har väldigt selenfattigt i det här området och det ska erkännas jag faktiskt glömde bort just att komplettera med extra selen den sista månaden till detta stoet. Det är hennes femte föl och ingen har haft något liknade förr. Så troligen är det selenbrist som är orsaken.

Okej vad tur att det löste sig!! Min unge har ju alltså inte så kraftigt som du beskrev din, utan bara lite grann. Själv har jag ju inte reagerat på det direkt utan trot att det rätar sig med tiden men hovslagaren som var ute igår och kollade benställningen (han är utbildad på föl) tyckte att det är bättra att göra nått åt det direkt då det påfrestar senan och inte är bra föär hoven. Veterinären kommer ikväll, igår och idag får de stå inne men jag tar ut dem en stund sen i paddocken eftersom det är bra att stå på sand för "ballerinaföl"....

Enligt min expertis (hovslagare och veterinär) så ska det vara bra med hårt jämt underlag för fölet plus så mycket rörelse som möjligt. Vilket mitt föl fick. Knappt något strö i boxen för att det skulle bli så fast som möjligt ute så mycket vädret tillät.

Enligt min expertis (hovslagare och veterinär) så ska det vara bra med hårt jämt underlag för fölet plus så mycket rörelse som möjligt. Vilket mitt föl fick. Knappt något strö i boxen för att det skulle bli så fast som möjligt ute så mycket vädret tillät.

Jag trodde ju också att hårt underlag med mkt utevistelse var det bästa för de flesta typer av benställningar som ska korrigeras, men tydligen inte denna typ. Hovslagaren som var ute och tittade igår är specialicerad på föls benställningar, det var därför jag ringde ut honom trots att han inte är min ordinarie. Han sade att fölet ska vila mkt för att avlasta tåstäcksenan (tror jag det var) så att den inte blir överansträngd. Sandad box eller paddock var också bra för att fölet då kan "gräva ner" hoven utan att belasta senan, det blir samma effekt som när en blommpinne står rakt upp i sand förklarade han.

Jag surfade lite på nätet o hittade en länk som beskriver ungefär samma sak. Det blir intressant att se vad veterinären säger ikväll!! Jag kan uppdatera då!

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=275&infogrp_id=9

Fölis ben har blivit mkt bättre under dagen när de har stått inne på mjukt samt bara gåt en liten stund i sandpaddock!! Fölis gick nu nästan på hela hovarna när veterinären var här så hon ville avvakta behandling och istället fortsätta med mjukt underlag på boxvila, samt ett par korta utestunder i paddocken. Var skönt o höra!!

Värre var väl att fölis läcker urin genom naveln vilket förmodligen är en navelfistel som behöver opereras, så lite tråkigt är det ändå!! Får veta mer på måndag!

Maria

Det är ju skönt att höra att benen är bättre. Men samtidigt väldigt sorgligt att höra om fisteln. Hoppas verkligen att det löser sig för er.
Håll oss uppdaterade med hur det går.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 938
Senast: Dentaku
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 691
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 960
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 525
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka