Beridna högvakten

Tycker dom ska göra som polisen, köpa in shirehästar. Tror det dessutom det skulle ge högvakten ett uppsving i popularitet.

Håller inte med alls.
Jag tror att det är för svårt att lära sig rida på en shirehäst. Stallar med mera är dessutom inte alls anpassade för häst i den storleken. Känner frågetecken angående hållbarheten också. Dessutom försvinner ju hela den traditionella grejen.

Pukhästarna, som är shires, bor inte på kavallerikasern året om.

Beridna vaktstyrkor finns för övrigt bara i tre länder i Europa och ska nog definitivt försöka bevaras.
 
Jag tycker att beridna högvakten ska erbjuda en hästoption. Det jag söker är en garanterad summa för vad de önskar. Om 6 år erbjuder jag en trevlig 5-åring , valfri färg, välhanterad, riden LA( dvs sidförande, lösgörande, gångarter etc) inte tävlad, inkörd, Fordonsvan.

Det jag söker är samma optionsförfarande som lantbrukarna har inom säd, gris, nöt etc, dvs en slags inkomstförsäkring. Handelsbanken har optioner mot lantbruk. Det är ganska abstrakt med optioner men inte omöjligt att förstå men jag kan inte förklara. Ge uppfödare rimliga villkor så att det går att räkna på det.
 
Jag tycker att beridna högvakten ska erbjuda en hästoption. Det jag söker är en garanterad summa för vad de önskar. Om 6 år erbjuder jag en trevlig 5-åring , valfri färg, välhanterad, riden LA( dvs sidförande, lösgörande, gångarter etc) inte tävlad, inkörd, Fordonsvan.

Det jag söker är samma optionsförfarande som lantbrukarna har inom säd, gris, nöt etc, dvs en slags inkomstförsäkring. Handelsbanken har optioner mot lantbruk. Det är ganska abstrakt med optioner men inte omöjligt att förstå men jag kan inte förklara. Ge uppfödare rimliga villkor så att det går att räkna på det.

Det låter ju som ett bra förslag. Skulle det kunna gå att genomföra i hästaveln?


Även om jag startade tråden med tankarna på beridna högvakten tyckte jag det var intressant hur tråden gick mot hur aveln ser ut och hur den skulle kunna se ut.
Jag själv är inte aktiv inom SWB, och har själv dåligt med erfarenhet. Men jag är ändå nyfiken på hur andra resonerar.
Det med bristen på bra ridskolehästar är en till fråga. Finns kanske iofs en tråd om det redan.
Men jag minns när jag gick på ridskola på 90-talet så var kvalitén redan då inte nåt vidare när det kommer till trygga och välridna hästar. Hur gör vi för att säkra upp där? För precis som någon skrev ovan så känns det som att även där behövs samma typ av hästar. Förvisso inte bara storhästar utan även trygga ponnyer men det kanske är att ta diskussionen för brett. Eller inte ;)
 
Det låter ju som ett bra förslag. Skulle det kunna gå att genomföra i hästaveln?


Även om jag startade tråden med tankarna på beridna högvakten tyckte jag det var intressant hur tråden gick mot hur aveln ser ut och hur den skulle kunna se ut.
Jag själv är inte aktiv inom SWB, och har själv dåligt med erfarenhet. Men jag är ändå nyfiken på hur andra resonerar.
Det med bristen på bra ridskolehästar är en till fråga. Finns kanske iofs en tråd om det redan.
Men jag minns när jag gick på ridskola på 90-talet så var kvalitén redan då inte nåt vidare när det kommer till trygga och välridna hästar. Hur gör vi för att säkra upp där? För precis som någon skrev ovan så känns det som att även där behövs samma typ av hästar. Förvisso inte bara storhästar utan även trygga ponnyer men det kanske är att ta diskussionen för brett. Eller inte ;)
Ja, jag funderade efter jag skrev det, läste på lite om optioner. Det borde fungera både för högvakten och ridskolor.

En option ger rätt att köpa en vara om ett visst antal år för ett visst pris.

Det finns regler för missväxt av säd etc, dvs när hästen inte blev som utlovat. Det finns absolut en risk i att köpa optioner och en säkerhet för optionssäljaren. Vad jag säger är också att hästen kan bli bättre än förväntad dåmåste man sälja till underpris än marknadspriset för att det är en försäkring.
 
Ja, jag funderade efter jag skrev det, läste på lite om optioner. Det borde fungera både för högvakten och ridskolor.

En option ger rätt att köpa en vara om ett visst antal år för ett visst pris.

Det finns regler för missväxt av säd etc, dvs när hästen inte blev som utlovat. Det finns absolut en risk i att köpa optioner och en säkerhet för optionssäljaren. Vad jag säger är också att hästen kan bli bättre än förväntad dåmåste man sälja till underpris än marknadspriset för att det är en försäkring.

Fördelen är väl om man som lite större uppfödare, säg 4-5 föl/år minst kanske, vet att man garanterat har sålt ett eller två och sen kan välja ut den som passar bäst :)
K1 köpte tidigare in sina hästar som treåringar, men tror det är fyra år nu, så de behöver inte ha dem "färdigutbildade". Antar att ridskolor också kan ta unga hästar i samma ålder.
 
Det låter ju som ett bra förslag. Skulle det kunna gå att genomföra i hästaveln?


Även om jag startade tråden med tankarna på beridna högvakten tyckte jag det var intressant hur tråden gick mot hur aveln ser ut och hur den skulle kunna se ut.
Jag själv är inte aktiv inom SWB, och har själv dåligt med erfarenhet. Men jag är ändå nyfiken på hur andra resonerar.
Det med bristen på bra ridskolehästar är en till fråga. Finns kanske iofs en tråd om det redan.
Men jag minns när jag gick på ridskola på 90-talet så var kvalitén redan då inte nåt vidare när det kommer till trygga och välridna hästar. Hur gör vi för att säkra upp där? För precis som någon skrev ovan så känns det som att även där behövs samma typ av hästar. Förvisso inte bara storhästar utan även trygga ponnyer men det kanske är att ta diskussionen för brett. Eller inte ;)
På ridskolorna så kan man ju använda helt andra raser, för dem som behöver träna ridning på de där väldigt trygga hästarna.

Det finns många raser, inklusive helsvenska raser som t.ex. Nordsvensk brukshäst, som har hög ridbarhet (hyggliga hobbydressyrhästar typ lätt A), och som även kan hoppa på låga nivåer (60 cm plus några decimeter till), som kan fungera utmärkt för både nybörjare, och för vuxna "återfallsryttare" som vill ha den där trygga hästen.

Beridna Högvakten ska ju ha en "Kavallerihäst", så där passar t.ex. Nordsvensk Brukshäst inte så bra.
 
Beridna högvakten är en medlemsorganisation så den bevaras så länge det finns medlemmar.

Ang hästar så får ingen uppfödare igen pengarna de lagt ut om den säljs för 60’ vid 3-4 år. Då ska den dessutom hållt sig skadefri och inte ha olater. Och uppnått rätt storlek.

Beridna högvakten skulle själva kunna starta ett avelssamarbete med en uppfödare men den risken vill de inte ta.
 
Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?

Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.
 
Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?

Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.

Kanske stona, men hingstarna. Jag vet inte. Men jag tycker inte diskussionen är verklighetsfrånvänd, utan intressant. Men det är såklart olika.

Oavsett har jag sett många hästägare som köpt hästar de är rädda för. Alltså för mycket häst för dom. Det kan å andra sidan lika väl bero på nåt annat såsom att man köper det man tycker är häftigt utan att kanske ha självinsikt om att ens egen utbildningsnivå inte räcker. Eller så finns inte hästmaterialet. Det vet inte jag. Men det är som sagt intressant att läsa andras tankar.
 
Det känns ju kanske då som första problemet. Vad det kostar att föda upp hästar och vad folk är villiga att betala.
Jag personligen måste ha en volvo, fast av mindre modell, för jag mäktar inte med mer.

Men jag undrar ändå var alla dessa prestationsavlade säljs? För de säljer ju. Vilka rider dom? Tävlas de? Eller blir de också skogsmullar? Inget fel i att vara skogsmulle för den delen ;)

Jag tänker att det inte behöver finnas något rätt och fel egentligen. Men jag är nyfiken på hur andra resonerar.

Och det där med trygga hästar förstår jag. Självklart är det säkert medfött på vissa individer, men givetvis behövs träning. Och den kostar pengar. För egen del betalar jag gärna för det.

Men hur går vi vidare? Hur kan man motivera ryttare att betala? Alternativt går det på något annat sätt att göra mer lönsamt att avla på en mer volvobaserad hästsort? Finns det en marknad om man tänker bort avelskostnad/försäljningsintäkt?
Jag tror folk betalar så mycket de kan. Men de flesta ryttare har kanske inte 200 000 att lägga på en häst. Det handlar inte om att de inte känner sig motiverade, det handlar om att de helt enkelt inte har så mycket pengar.

Det man kan få riktigt betalt för är ju helt enkelt tävlingsförmåga. Det finns det penningstarka ryttare som kan betala för. Men 200 000 för en snäll häst som med en riktigt skicklig ryttare skulle kunna placera sig i lätt klass? Det är helt enkelt inte värt så mycket.

Vad det gäller vart de prestationsavlade säljs, så säljs de väl överallt? Jag tävlar en ridskolehäst, som definitivt är avlad för prestation. Född på anrikt stuteri, super möderne, pappa som gick 1,60, 3/4 syskon som gick svår internationell hoppning med Luciana Denis - han var ju helt säkert tänkt bli tävlingshäst i svår klass. Men så blev det en lättklasshäst istället, och så försäljning till Sverige, säkert med förlust. Hans syskon kompenserade väl för den förlusten.
 
Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?

Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.
Det tycker jag. En del hästar har ”långa ledningar”. De är helt enkelt inte så känsliga och kvicka i reaktionerna. Gör man fel händer det inte så mycket. Inte om man gör rätt heller. Jämfört med de elektriska, kvicka hästarna är det stor skillnad. Gör man fel där händer det mycket, och snabbt.
 
Den mesta hästhållningen går att göra mer rationell så även uppfödning.

Jag sneglar ofta till lantbruket och framför allt hur kor hålls. Det som kostar mest är arbetskraft/tid.

En stor flock som hålls i lösdrift, med automatiserade system, utgödling med traktor osv skulle definitivt ge en annan kostnad för uppfödningen än enskilda hästar på box som ska mockas för hand, få mat i ikea-kassar och ledas till och från en hage två gånger om dagen.
Måste vara få som har sina icke inridna unghästar på box och väger mat i kassar. Vet ett stuteri som hade hästarna inne fösta vintern och sedan ut på lösdrift åren efter, detta ställe mockade dock boxarna med traktor (öppnade kortsidorna på stallet och flyttbara mellanväggar).

Köpte hösten 2015 en 3 åring som hela livet gått som i ett omodernt kostall och hästen var hanterad där efter. Har en känsla av att få som söker en trevlig hobbyhäst för ridning är intresserade av en klapp-tam häst som går hyfsat att lyfta hovarna på (för mig som jobbat som hovslagare ett par år), hade aldrig ens gått i grimma och grimskaft. Om möjlig är det ännu ointressantare med en nyligen avvand som det dröjer år innan det kommer till att börja rida "riktigt" på.
 
Det tycker jag. En del hästar har ”långa ledningar”. De är helt enkelt inte så känsliga och kvicka i reaktionerna. Gör man fel händer det inte så mycket. Inte om man gör rätt heller. Jämfört med de elektriska, kvicka hästarna är det stor skillnad. Gör man fel där händer det mycket, och snabbt.
Jag var nog otydlig. Jag är med på att det är skillnad på hästarna, det jag inte fattar är de som säger att det bara finns ferraris. Jag tror inte att alla svenska uppfödare föder upp ferraris, många har volvomaterial.
 
Jag var nog otydlig. Jag är med på att det är skillnad på hästarna, det jag inte fattar är de som säger att det bara finns ferraris. Jag tror inte att alla svenska uppfödare föder upp ferraris, många har volvomaterial.
Men om många har volvimaterial, varför upplever beridna högvakten att det inte går att hitta dessa?
 
Men om många har volvimaterial, varför upplever beridna högvakten att det inte går att hitta dessa?
Jag tänker att de har lite högre krav än de flesta andra?
Har hört den här debatten i andra sammanhang, så mitt inlägg var mer generellt. Ursäkta otydlighet.
 
Intressant, jag pratade för några dagar sedan med ett gäng kompisar som motionsrider beridna högvaktens hästar och de uttryckte exakt samma sak. De är duktiga ryttare men inte på något sätt elit, men till och med de klarar inte riktigt av de mest stissiga hästarna.
De upplever att hästarna dels är för mycket ferrari, men även att de helt enkelt behöver mycket mer motion än vad de får daglig dags. De kanske behöver gå 3 timmar varje dag för att sänka sina energinivåer men många får "bara" komma ut på 1 timmes uteritt i rätt lugnt tempo.
Även de hästarna som upplevs som coolare får överslag i huvudet och vägrar gå över broar de gått över tusen gånger innan mm.

Vissa av hästarna ska ju till slut ridas av nybörjare. Men dessa nybörjarsoldater kan bli avkastade 3-5 gånger av vissa hästar under en timme. Vilket ju är helt vansinnigt. Sedan kommer motionsridarna in och får höra att X kastade av någon X gånger, nästan varje gång de kommer.
De antydde även att det varit någon form av macho-höhö kultur tidigare där det sågs som "coolt" att ramla av flera gånger och att hästar är såå svåra och farliga etc. Men att det börjar förändras till att beridna högvakten börjar fundera på sitt hästmaterial, vilket ju är bra. Låter verkligen som att de behöver de där volvo hästarna.
 
Måste vara få som har sina icke inridna unghästar på box och väger mat i kassar. Vet ett stuteri som hade hästarna inne fösta vintern och sedan ut på lösdrift åren efter, detta ställe mockade dock boxarna med traktor (öppnade kortsidorna på stallet och flyttbara mellanväggar).

Köpte hösten 2015 en 3 åring som hela livet gått som i ett omodernt kostall och hästen var hanterad där efter. Har en känsla av att få som söker en trevlig hobbyhäst för ridning är intresserade av en klapp-tam häst som går hyfsat att lyfta hovarna på (för mig som jobbat som hovslagare ett par år), hade aldrig ens gått i grimma och grimskaft. Om möjlig är det ännu ointressantare med en nyligen avvand som det dröjer år innan det kommer till att börja rida "riktigt" på.

Jag trodde att de flesta som föder upp hästar var hobby-uppfödare med ett sto eller två. Och de jag känt har absolut haft hästarna på box osv precis som sina ridhästar. Men kanske är min erfarenhet omodern :)
 
Väldigt intressant att läsa alla inlägg. Jag är lite rädd för att flertalet köper en Ferrari häst (även om de är osäkra på om de klarar av den) bara för att det råder någon slags andemening att ”alla bra hästar är svåra hästar”. Jag känner en kvinna som arbetat på ett stort försäljningsstall med inriktning mot hopp, och hon beskriver att i de fall när ryttaren ramlade av vid provridningen nästan alltid slutade med att ryttaren köpte hästen. Väldigt sällan bad man om att få prova en annan häst eller avböjde köp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 235
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp