Bukefalos 28 år!

Besikta före?

S

svampbobbis

Vet ej om jag lagt denna tråd rätt, isåfall får ni gärna flytta den ;)

Jag har tänkt bege mig söderut och provrida ett antal hästar. Tar transporten med mig och tar med hästen direkt om någon utav dem skulle klicka. Hästarna står i olika stall med olika ägare, låt oss säga att det kommer bli ca 3-5 stycken.

Eftersom jag ska jobba under sommaren kommer resan bli av under en helg. Om det skulle bli så att jag bestämmer mig för en krake, går det att veterinärbesikta under helgen då? (skyller på att jag bor i norrland där vi ej har möjlighet till veterinär annat än akutfall under helger, så jag vet inte hur det fungerar söderut och i större städer) Eller ska jag be varje ägare besikta hästen under veckan, innan vi har kommit dit? (vill ju dock gärna vara med under besiktningen)

Känns väldigt onödigt att ta hem en obesiktad häst, "plåga" den med transport i 9 timmar enkelväg och besikta den här hemma bara för att upptäcka att den är jättehalt på ett ben = skicka tillbaka hästen.

Hur gör jag? Någon som har tips, råd, idéer?

Tack på förhand!
 
Sv: Besikta före?

Jag hade nog lämnat transporten hemma, åkt & provridit hästarna.
Beställt besiktning på den häst du vill ha & närvarat under tiden. Sen hämtat den eller fått den hemkörd med transportföretag.

Blir visserligen 3 resor för din del.

När jag sålde så lät jag inte ev spekulat ta med sig transporten direkt med risk att dom gjorde ett impulsköp.
 
Sv: Besikta före?

Antar att du tänkt ha hästen en tid framöver och då låter det lite halvhysteriskt att göra en så snabb affär! Med erfarenhet så är det inte säkert att den första provridningen gör hästen rättvisa eller också kan det vara tvärtom! Man kommer ytterligare en gång och rider och hästen är inte alls som den var vid första besöket!
Besiktningen ska utföras på klinik i samband med hästköpet och inte av ägarens gårdsveterinär! Självklart så ska du närvara!
Bättre att åka fler gånger så att ditt hästköp blir genomtänkt!
 
Sv: Besikta före?

Jag tror inte att någon ägare går med på att besikta hästen i förväg. SÅ billigt är det inte.

Huruvida det går att göra på helgen eller inte vet jag faktiskt inte, det beror nog även där på hur det ser ut med antalet veterinärer o dyl.

Sen om du har så mkt som 9 timmar (räknat med Max 80 km/h, antar att det finns >80 sträckor också, stadskörning, osv??) så skulle nog jag faktiskt tycka att det är bättre med lastbil.
Jag transporterade nyligen häst i ca 5 timmar + korta stopp och det tyckte jag var på gränsen för långt - och det tyckte hästen också! ;)

Har du ingen möjlighet att ta ledigt en dag eller två, så du kan vara med vid ev besiktning (vardag) om det inte går på helg?

Ang impulsköp låter det inte så troligt om du ska kolla på flera hästar.
Jag kollade på En häst och köpte den också trots att det inte gick 100 i ridningen :p
 
Sv: Besikta före?

Mitt tips är att du först åker och tittar på hästarna i lugn och ro.. (utan häst transport) Och om det är någon du fastnar för så får du åka en vända till och vara med under besiktingen, och en del veterinärer gör även det på helgen men det kostar lite extra. Och blir det ett köp så rekomenderar jag att få den hem med en transport lastbil. Jag har själv tagit hem min häst på det viset. Det var ungefär 7 timmars resa. Hästarna står så mycket bättre i lastbilen när dom ska åka så långt. Och dom flesta seriösa transport firmor har övervakningskameror i transporterna, så dom ser hur hästarna mår.. Det kostade runt 3000 kr men det var det verkligen värt!! Och sen vill jag bara avråda dig att ta med hästen direkt hem och sen besikta den.. är det något fel så kanske ägaren säger att det har hänt under transporten m.m. det kan bli stora bekymmer.. Och så vill jag önska dig lycka till med hästletandet och hoppas att du hittar din "drömhäst" ;)
 
Sv: Besikta före?

Tack för alla svar! Har funderat över det där med lastbil också, och det känns givetvis lockande. Ska ju inte åka ner alldeles ensam heller, så ska diskutera saken med mina medresenärer helt enkelt ;)

Och som någon sa så kommer det inte heller bli något impulsköp. Detta är inte min första häst och klickar det inte med någon så får det helt enkelt vara. Och att hästen på något vis skulle vara knasig i ridningen spelar inte heller någon roll för mig, eftersom det är en ungdom jag letar efter och som därmed inte är fullärd ;)

Nåväl, nu verkar jag ha bestämt mig för att;
1. fara ner och titta samt provrida
2. åka hem
3. fara ner och besikta
4. åka hem
5. anlita transportfirma ;)
 
Sv: Besikta före?

Det låter toppen tycker jag :laugh:
Ha en trevlig resa och som sagt, lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 591
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder. Har du sålt en häst osedd någon gång? Vad var skälet till att den såldes osedd? Tvekade du på att sälja den...
Svar
16
· Visningar
2 649
Senast: Raja
·
Hästvård Jag vet att man inte kan säga något definitivt utan att utreda vidare men jag behöver bolla lite med någon. Min drömhäst besiktigades...
Svar
19
· Visningar
4 995
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Är i full gång att leta häst :love: Nu har jag några frågor angånde att besikta hästen före köp. Ska man alltid besika en häst...
Svar
18
· Visningar
10 832
Senast: JossanW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp