Bukefalos 28 år!

Sälja häst osedd?

Colibri

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Har du sålt en häst osedd någon gång? Vad var skälet till att den såldes osedd? Tvekade du på att sälja den osedd eller gick du på magkänslan?

Jag har hittat en häst jag vill köpa, en häst som verkar perfekt på alla sätt och vis. Nackdelen är bara att hästen står nästan längst upp i Norrland och jag bor i södra Blekinge... Jag har sett flera bilder samt filmer på hästen och ägaren verkar väldigt trevlig och seriös så min magkänsla är riktigt bra, om det inte hade varit för avståndet. Med bil skulle det ta över ett dygn att åka upp (enkelresa) och närmaste flygplats ligger tiotals mil ifrån hästen, tågstationen ligger lite närmare men det är ändå ett rejält avstånd. Att åka upp och provrida är därmed inte så enkelt - speciellt inte nu när jag jobbar heltid och redan förbrukat har min semester.

Jag undrar därför om man kan med att fråga ägaren om man kan få köpa hästen osedd? Verkar det oseriöst? Det är ju trots allt en familjemedlem det handlar om men jag kommer att få lägga minst tre dagar på det här projektet när jag redan nu är säker på att jag vill ha hästen. Hästens ägare och jag har pratat bort några timmar i telefon och vi har precis samma syn på hästhållning, det känns verkligen bra.

Det handlar om en häst avsedd endast för hobbyridning och samtliga filmer jag fått av ägaren visar en lydig, välriden och orädd häst som rids av barn i olika situationer. Hästen kostar mindre än 30 000:- men givetvis kommer jag att begära en besiktning innan köp. Jag VET att det är en risk att ta så det behöver ni inte påpeka. ;)

Jag vill gärna höra era erfarenheter där ni sålt en häst osedd, där köparen av olika anledningar inte kunnat träffa och provrida hästen innan. Blev det bra för båda parter eller ångrar ni er?
 
Sv: Sälja häst osedd?

Jag har köpt sex ponnyer osedda.

En ville jag visserligen köpa när uppfödaren sålde men den jag köpte av kände inte mig. Och så har jag köpt två osedda från samma uppfödare med tio års mellanrum, så den här gången var jag inte okänd som köpare.

Uppenbarligen säljer folk osett ;)

Har kontakt med de säljare som vill ha rapporter.
 
Sv: Sälja häst osedd?

Tack för svar! :D

Är du nöjd med samtliga ponnyer du köpt osedda?

Jag kan förstå att professionella uppfödare säljer osett då de är beroende av inkomsten men frågan är om vanliga privatpersoner går med på det.. Jag ska villigt erkänna att jag drar mig för att fråga, just för att det ändå är ett liv det handlar om. :S
 
Sv: Sälja häst osedd?

Jag köpte min osedd och det är den bästa häst jag haft. Kunde inte blivit bättre!
 
Sv: Sälja häst osedd?

Jag bor ju själv i Skåne och har både sålt och köpt "osett" från Norrland. Tror nästan det är mer regel än undantag att man gör så, just p g a avstånden. I alla fall när det inte handlar om dyrare hästar.
 
Sv: Sälja häst osedd?

Jag är precis i den situationen, inte att sälja, utan att låna ut på foder. Har haft en telefonkontakt med en som var intresserad. Det lät bra men de skulle åka bort två veckor och ta kontakt när de kom hem. Jag skickade ett sms några dagar innan de skulle komma hem för att bestämma dag och tid när de skulle komma och titta på henne. Avståndet är ca 23 mil.

Mycket förvånad får jag svaret; kör hit henne när ni vill, jag behöver inte se henne för det lät bra i telefonen.

Nää, jag kör inte min häst och ställer hos en person jag aldrig träffat. För mig var det mycket märkligt. Möjligen att de tyckte det var bra men JAG vill träffa de som ska ta hand om min häst. JAG vill se hur de hanterar henne och rider. Så det blev inget av med det.
 
Sv: Sälja häst osedd?

Jag sålde en häst osedd. Körde den genom halva landet (ca 50 mil). Efter 2.5 vecka så ringde köparen och hade ångrat sig. Den var inte vad köparen hade tänkt sig, trots att köparen fått full information om precis allt så ansåg hon och jag tydligen att vad som var att "vara igång" är helt olika saker. Konstigt nog så iddes hon inte ens provrida hästen under de dagar som den stod där. Så nog fan var den inte igång när jag fick tillbaka den.

Jag hade ändå jätttejättebra magkänsla och dessutom en referens plus att vi hade träffats vid flera tillfällen. Jävligt konstig historia om nån frågar mig. Jag är övertygad om att det var något annat som krånglade, till exempel att hennes var med på att de skulle köpa hästen.
 
Sv: Sälja häst osedd?

Inte köpt, men tagit ett varmblod på foder och hade ingen möjlighet ta mig dit för att provrida innan, utan betalade en tjej för att hämta hästen, 50 mil bort. Det blev jättebra, trots att hästen inte var så mycket riden så var den mjuk och fin och hade väldigt lätt för sig ridmässigt. Så för mig blev det toppen!
 
Sv: Sälja häst osedd?

Har själv sålt en häst där köparen ej sett hästen - inte hört något av köparen som skulle tyda på något negativt i alla fall.

Själv har jag köpt hästare vid ett par tillfällen osedd - inget jag alls rekommenderar!! Man får vara beredd på en blåsning är min erfarenhet!:meh:

OM man köper en häst osedd så tror jag inte man ska köpa dyrare häst än att man har råd att göra en förlustaffär. I dag skulle jag aldrig köpa en häst osedd OM det inte fanns någon referens på personen som man vet är seriös!
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst osedd?

Japp :)

Alla är köpta av privatpersoner, inga stora uppfödare utan ett eller två föl om året.
 
Sv: Sälja häst osedd?

Köpte nyss en häst osedd och hon var ännu bättre än säljaren sagt! Ändå sa hon helt underbar och världens snällaste. Jag har nu kollat henne på alla möjliga vis och hon verkar frisk också. Vi har dessutom klickat enormt från första stund. När hon ser att det är jag så gnäggar hon och joggar mot mig i hagen och försiktigt blåser varmluft i ansiktet. Underbar att rida och det vänligaste snällaste gladaste lilla sto man kan tänka sig!
 
Sv: Sälja häst osedd?

Ta med transporten när du provrider helt enkelt. Är hästen som utlovad så tar du med den hem.

Hade aldrig köpt en häst osett och definitivt INTE sålt en häst till någon jag aldrig träffat!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst osedd?

Sålde 2002 en häst osedd till GBG. Det var inte ens tjejen själv som ringde första gången utan hennes tränare. Efter några samtal och bilder (tror inte ens vi hade videofilm) så köpte hon vår häst osedd. Klinikbesiktades och jag körde sedan ner henne till Gbg. Gjorde klart köpet och när hästen vilat nån timme eller så efter körningen visade jag hästen riden och hon var nöjd...

Hon har erkänt i efterhand att det kändes "sådär" att köpa en häst osedd.. Men har inte ångrat det en endaste dag.
Hon äger fortfarande hästen 11 år senare och är fortfarande lika nöjd.

Köpt 2 st osedda (bilder och liten videosnutt) pga avstånden (Holland) men inte ångrat nåt av dem... Äger bägge fortfarande sen 6 resp 2½ år...
 
Sv: Sälja häst osedd?

Jag har köpt en på postorder. En 5-årig ponny som inte kostade mer än jag hade råd att chansa på. Men hon är en pärla så jag är mer än nöjd!

Ponnyn ställdes på lastbil och kontrakt och pass skickade vi med post.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 132
Senast: AW
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 479
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 377
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp