Besikta häst vid köp

JossanW

Trådstartare
Är i full gång att leta häst :love:
Nu har jag några frågor angånde att besikta hästen före köp.

Ska man alltid besika en häst, oavsett pris på häst?
Finns det olika typer av besiktningar?
Vad kostar det att besika hästen?
Vem står för den kostnaden, säljaren eller köparen?
Vem kontaktar och bokar en veterinär för besiktning, säljaren eller köparen?
Vart görs besiktningen? I stallet eller på klinik?

Har ni andra tips och råd inför ett hästköp?
Vad bör man ta reda på innan man åker och provrider? Bra frågor att ställa till ägaren?

:confused:

Alla tips är välkomna!!
 
Sv: Besikta häst vid köp

Det finns inget som säger huruvida man ska besiktiga eller ej, det är helt upp till en själv. Jag besiktigar dock alltid, så länge hästen är tänkt att användas till ridning/körning/annat som kräver att den är skadefri.

Det finns gårdsbesiktning, då veterinären kommer ut till stallet och kollar hästen. Sedan finns det klinikbesiktning, då man åker in till en klinik med hästen och får en nogrannare besiktning gjord, man kan även röntga om man vill det.

Priset är olika på olika ställen om jag minns rätt, jag betalade drygt 1000kr för en gårdsbesiktning av min nuvarande häst om jag minns rätt. Det är upp till säljaren och köparen att komma överens om vem som ska stå för besiktningen, det vanligaste är dock att det är köparen då det ligger i dennes intresse att se till att h*n köper en frisk häst. Vem som bokar får man också komma överens om, jag bad hästens ägare att boka (och alltså bestämma veterinär) eftersom jag litade på henne och dessutom inte kände till vilka veterinärer som var bra eller ej i det länet. Kan man välja själv är det ofta till fördel dock, då säljaren inte kan välja "till sin fördel".
 
Sv: Besikta häst vid köp

Nomina tycker jag svarade bra på dina frågor angående de olika besiktningarna etc.

Jag själv valde att gårdsbesiktiga min häst och även där fick säljaren välja veterinär (eftersom jag inte kände till någon i närheten) och det var även säljaren som betalade besiktningen i mitt fall. Jag kände på en gång att jag kunde lita på säljaren då hon var ärlig om tidigare skadehistorik etc så för mig var det helt okej.


Angående övrigt man ska tänka på vid provridning etc eller kanske till och med innan du kommer till provridning är ju att du frågar saker som är viktiga för dig för att det ska fungera i vardagen.
Hur är den att sko? Vid veterinärbesök? Ensam i hagen? Ensam i stallet? Att rida ut på själv/i grupp? Lasta?
Ja, det bästa är nog helt enkelt att peppra på med frågor som du vill veta och tycker är viktiga att veta.
Jag hade en hel lista med frågor som jag frågade.

Vid provridningarna så lät jag alltid ägaren (eller den som visade hästen) rida först och så fick jag rida sen. Vid något tillfälle såg jag redan när ägaren red att hästen inte var något för mig (jag har ett rörelsehinder som gör att jag inte kan rida på vilka hästar som helst) och då tackade jag sonika nej redan innan jag suttit upp.

Lycka till med hästletandet!!
 
Sv: Besikta häst vid köp

LilaTiger nämnde en sak som jag glömde, och som är viktigt:

Låt ägaren rida hästen först och visa, är hästen inte så snäll som ägaren säger kan du skada dig. Risken finns ju faktiskt att hästen "som är utbildad LA/LA, trygg och lugn osv.osv." inte ens är sutten på, det vet du inte. Man kan ju visserligen få se filmer och bilder, men sedan filmen är filmad kan det ha hänt något som gör att hästen inte längre accepterar ryttare. Nu är väl risken inte så stor, men den finns. Dessutom skadar det ingen att ägaren visar hästen först, så det finns ingen anledning att h*n inte skulle göra det. Säger ägaren nej pga. annan anledning än skada, att hon är höggravid eller någon annan vettig anledning så blir jag väldigt tveksam till vad det är som gör att ägaren är rädd för att rida hästen.
 
Sv: Besikta häst vid köp

För min del så finns det inte med på kartan att inte besiktiga. Det kan bli ruskigt dyrt att låta bli. Nu senast så klinikbesiktigade jag min häst, blev positivt överraskad över hur grundligt de undersökte honom. Det kostade 2500 kr vilket jag tycker är billigt i sammanhanget, med tanke på att de gav honom lugnande och hade ner slangar i näsan på honom och grejer.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Bra frågor. Ska själv köpa häst för första gången nästa vecka :banana:
Bor i Göteborg och kollade med åby o dom ville ha nästan 6000 för vanlig besiktning o spattröntgen :( höll på att svimma . . . ringde till ale o där är priset 3400 !!! Så olika priser för samma besiktning !!! Och jag sa precis samma sak till båda ställena när jag ringde.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Det första du ska göra är att tänka ut vad du vill med ditt hästägande. Träna/tävla? Vilken nivå? Skogsmulle? eller vad? Leta då efter en häst som passar för det. Glöm inte temperamentet som egentligen är det viktigaste.

Jag anser att ju yngre och dyrare häst desto mer undersökningar ska göras. Ska jag köpa en äldre skogsmulle är det viktigare att den fungerar i nuläget än ev röntgenfynd etc. Du kan besiktiga på klinik. Ring och hör vad de har att erbjuda. Eller ring en veterinär och be om en gårdsbesiktning. Vem som betalar avtalar du med säljaren. Tänk på att du har undersökningsplikt.

När jag kommer för att titta vill jag inte hitta hästen på ridbanan - för vad har hänt före det? Nej, jag vill själv hantera hästen i stallet först sedan får ägaren gärna visa hur hästen går med den som är van vid den.

Förhör dig om hur hästen är försäkrad,vacinerad. verkad/skodd.

Ta med dig någon som kan hjälpa dig att se klart om hästen är rätt för dig. Videofilma både när ägaren rider och du själv. Lycka till !
 
Sv: Besikta häst vid köp

glöm inte att be veterinären ta ett blodprov som kan analyseras om det skulle uppstå problem senare. Fick rådet av en vän som hade varit och prov ridit den hästen vid minst 3 ggr samt haft tränaren med sig. Efter ca 3 månader fick de avliva hästen, den hade fått smärtstillande både inför ridning och besiktning. Inga pengar att hämta då säljaren hade massor av skulder hos KF sen tidigare. Sen den gången tas alltid blodprov som sparas på kliniken i 2 år.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Spattröntgen är ingenting jag gör som standard. Det gör jag bara om någonting verkar kefft på den ordinarie undersökningen. På Åby tar de som sagt 2500 kr för en grundlig besiktning exkl. röntgen.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Ska man alltid besika en häst, oavsett pris på häst?
Det är ditt eget val om du vill göra en besiktning eller inte, och det finns inga måste. Däremot ska man vara medveten om att ifall det visar sig att det är något fel på hästen som ägaren inte talade om, kan det bli svårt att lämna tillbaka hästen om det framkommer att du gjorde ett medvetet val att inte besiktiga. Dvs du gick med på att eventuellt köpa grisen i säcken sas. Ungefär som att "du visste att det fanns en risk att hästen kunde ha dolda fel, men du valde ändå att inte göra en besiktning där dessa fel kunde upptäckts, så nu får du skylla dig själv."

Finns det olika typer av besiktningar?
Den vanligaste typen av besiktning är sk gårdsbesiktning där en veterinär kommer ut till stallet och gör en övergripande kontroll av hästen. Man gör böjprov, lyssnar på hjärta och lungor, kollar hur hästen rör sig, gör en yttre inspektion av tänderna, kollar ifall det finns andra åkommor på hästen t.ex. om den har hudproblem någonstans osv, kanske kollar extra noga på gamla ärr.

Sen finns det en lite mer avancerad och noggrann klinikbesiktning där man gör allt ovanstående, men hästens ben röntgas, man kollar tänderna lite mer noggranns osv.

Vad kostar det att besika hästen?

När jag gjorde en gårdsbesiktning på min häst kostade det 1050 kr.

Vem står för den kostnaden, säljaren eller köparen?
Det beror på vad man kommer överens om. Diskutera det med säljaren. När jag köpte min häst delade vi på det och betalade hälften var.

Vem kontaktar och bokar en veterinär för besiktning, säljaren eller köparen?
Det är också vad ni själva kommer överens om. Jag lät säljaren boka besiktningen iom att hon visste vilka veterinärer som fanns i området osv. Vissa köpare vill gärna boka själva så att säljaren inte ska ha möjlighet att kanske välja sin kompis-veterinär som kanske fifflar lite med besiktningen för att hästen ska gå igenom, även om den inte skulle gjort det om man gjorde det ordentligt sas, t.ex. att vet är extra snäll när man böjer hästen, så den inte ska markera efteråt även om den skulle gjort det med en korrekt böjning. Tyvärr förekommer det, kanske framförallt hos hästhandlare som säljer många hästar och har favoritvet som är "extra snäll".

Vart görs besiktningen? I stallet eller på klinik?
En gårdsbesiktning görs på gården, men om hästen ska röntgas är det klinik som gäller.

Har ni andra tips och råd inför ett hästköp?

Tänk igenom allt nog och stressa inte. Du köper en häst för att förhoppningsvis ha den i många år framåt, så var säker på att det verkligen är den hästen du vill ha.

Vad bör man ta reda på innan man åker och provrider? Bra frågor att ställa till ägaren?
Var laddad med frågor. Det är bättre att fråga massor än att fråga för lite.

När jag provrider vill jag göra så mycket som möjligt själv. Jag vill hämta hästen i hagen, jag vill rykta och göra iordning hästen själv utan att ägaren hjälper till sas för jag vill se hur hästen reagerar med mig. Men när det kommer till ridningen vill jag att ägaren alltid rider först. Även om ägaren menar att hästen är supersnäll att rida osv sitter jag aldrig upp på en okänd häst utan att någon annan ridit den först. Om ägaren inte vill rida tänker inte jag rida heller. Undantaget om ägaren är skadad eller höggravid eller liknande, då är det klart att denne inte rider.

Fråga och testa sånt du är intresserad av. Vill du ha hästen till hoppning, hoppa några hinder. Om hästen är lite högre utbildad kan du testa lite skänelkvikningar, kanske någon öppna eller sluta om den kan det, rid lite volter, känn efter hur hästen rör sig, trava lite bommar osv osv. Vill du ha hästen till skogsridning är det en bra idé att rida en liten sväng i skogen om det går. Kanske det finns en häst ägaren kan låna så ni kan rida ut tillsammans, så du känner hur hästen är ute i skogen. Hästar som är lugna och fina på banan kan ibland vara som små vildar i skogen om de inte är vana att ridas i skogen och tvärt om. Så rid hästen i den miljön du kommer rida i när du är hemma.

Tänk på att hästen måste passa dig och dina behov, så om ägaren tycker du är konstig som hellre vill provrida i skogen än i paddock, so be it, skit i det. Det viktiga är att hästen fungerar för det du ska använda den till.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Däremot ska man vara medveten om att ifall det visar sig att det är något fel på hästen som ägaren inte talade om, kan det bli svårt att lämna tillbaka hästen om det framkommer att du gjorde ett medvetet val att inte besiktiga. Dvs du gick med på att eventuellt köpa grisen i säcken sas. Ungefär som att "du visste att det fanns en risk att hästen kunde ha dolda fel, men du valde ändå att inte göra en besiktning där dessa fel kunde upptäckts, så nu får du skylla dig själv."

Nja, här är lite missuppfattningar. Säljaren har upplysningsplikt. Framkommer det någon förutsättning som är att betrakta som fel som säljaren känt till men som denne inte upplyst om, och felet har betydelse för köparen kan köparen reklamera detta.

Vidare är ett dolt fel alltid grund för reklamation, eftersom det är ett fel som INTE kan upptäckas vid besiktning.

...Sen finns det en lite mer avancerad och noggrann klinikbesiktning där man gör allt ovanstående, men hästens ben röntgas, man kollar tänderna lite mer noggranns osv.

Nja, en normal klinkbesiktning innefattar samma undersökningspunkter som en gårdsbesiktning. Samma protokoll används, men det är ju lättare att göra fördjupad undersökning med t ex röngen. Det är dock bäst att boka i förväg, alla kliniker har inte möjlighet att boka direkt vid besiktningstillfället.


För oss är det mycket billigare att göra besiktning på klinik än hemma, det skiljer nästan 1000 kr då utkörningen kostar en hel del. För att gårdsbesiktning ska vara rättvisande krävs bra förutsättningar (underlag etc), vilket jag sällan tycker finns. Jag struntar hellre i besiktning än gör en gårdsbesiktning.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Ska man alltid besika en häst, oavsett pris på häst?
Jag tycker att det är lika viktigt att besiktiga en billig häst som en dyr häst. Om man inte besiktigar en billig häst kanske hästen i slutändan inte är så billig.

Finns det olika typer av besiktningar?
Den jag alltid har använt mig av kallas för "gårdbesiktning" och det är när veterinären kommer till hästen och besiktigar den på plats. Du väljer själv om hästen ska genomgå ridprov, om den ska longeras och om böjprov ska göras.

Vad kostar det att besika hästen?
Det är olika beroende på var du bor i landet och vilken veterinär du kontaktar. Jag bor 3 mil utanfär Växjö och min veterinär tar 800 kronor för en besiktning plus alla fasta avgifter, så ungefär 1 500 kronor.

Vem står för den kostnaden, säljaren eller köparen?
Jag tycker att en besiktning ska ingå i priset men alla gör olika.

Vem kontaktar och bokar en veterinär för besiktning, säljaren eller köparen?
Jag tycker att säljaren ska kontakta "sin" veterinär som kanske känner hästen sedan tidigare men vill köparen kontakta en egen veterinär är det lika okej, tycker jag.


Vart görs besiktningen? I stallet eller på klinik?
En besiktning kan göras både på hemmaplan (det är det vanligaste) men man kan även göra det på klinik.

Har ni andra tips och råd inför ett hästköp?
Om jag skulle köpa en häst skulle jag först och främst ta reda på vad jag vill få ut tillsammans med min blivande häst. Vill jag träna, tävla eller bara luffsa runt i skogen? Vilka raser lämpar sig till min inriktning? Vilket temperament passar mig som ryttare? Vill jag ha en häst med lite nerv eller vill jag ha en stencool häst? Vill jag ha en unghäst eller en äldre häst?

När man väl tagit reda på vad man vill göra med sin häst och vad det är för typ utav häst man söker så är det bara till att börja leta, åka och provrida flera hästar så att man kan jämföra hästarna med varandra. När man hittat en häst man "klickar med" är det bra om man kan testa hästen i olika situationer. Kanske kan man rida ut på den i skogen eller se hur den reagerar på trafik, kanske hoppa ett litet skutt? Det är jättebra om ägaren eller någon som ridit hästen mycket kan rida hästen så att man får se hur hästen går med någon den känner.

Vad bör man ta reda på innan man åker och provrider? Bra frågor att ställa till ägaren?
- Hur länge har du ägt hästen?
- Varför väljer du att sälja hästen?
- Skadehistorik? Sjukdomar?
- Försäkrad? Försäkringsform? Reservationer?
- Några olater?
- Utbildningsståndpunkt?
- Trafiksäker?
- Lättlastad?
- Hur är den med andra hästar i hagen?
- Vad är den van vid för foder?
- Hur är den att verka/sko?
 
Sv: Besikta häst vid köp

Tack så jättemycket för alla bra tips och råd ni har gett mig!!

Nu gäller det bara att hitta rätt häst :p
 
Sv: Besikta häst vid köp

Hur jag gör är lite olika... Det beror på ålder, tänkt användningsområde och vilken historia säljaren uppger att hästen har.

På samtliga hästar jag köpt.. som jag har besiktat så har jag nöjt mig med en enkel gårdsbesiktning.

Några hästar har jag inte brytt mig om att besikta...

Det senaste inköpet tex... Korsningsponny, då bara 1 år, delvis okänd stam. Hon betingade inget högt inköpsvärde... Betalade inte många tusenlappar.. Tanken med henne är inte helt klar... Troligen bli hon min körponny.. eller så säljer jag henne när hon är dryga 3 år. Hon köptes mest för att min andra häst skulle bli ensam annars då min "gamla" häst hastigt fick tas bort.

Hästen innan det var också 1 år när jag köpte... Henne besiktade jag... gårdsbesiktning... men hon var också betydligt dyrare i inköp. Men ingen dyr häst i andra sammanhang... Där är tanken att jag skall ha henne som rid och körhäst.. Sen finns det ett visst avelsvärde i henne... Full stamm.

Vanvårdsfallet som köptes för en spottstyver besiktade jag inte innan jag tog hem henne... Det var liksom ingen idé... Det fick bära eller brista... Det bar... när hon väl kommit ordning så visade det sig att det var en fullt frisk häst utan fysiska skador.

Hästen jag fick till skänks ... och som anlände osedd... blev en dyrbar historia.. och slutade tragiskt med slakt efter några månaders kämpande...
Kom långt ifrån... med hästbuss... så när det stackars kräket stod på gårdsplanen... då var det lite för sent.... Där hade en besiktning i alla fall fått mig att avstå att ta hem... för då hade jag fått en förvarning om vad som väntade.

Ja... så här kan jag hålla på... Det har hunnit bli lite hästar
 
Sv: Besikta häst vid köp

Jag har faktiskt inte besiktigtat en enda häst(rodnar). en fick jag som åring, första egna hästen, fullt frisk. En fanns redan i mitt stall sedan länge när jag köpte henne.
En var jag bara med och kollade på när säljaren sa jag måste köpa honom. Säljarens fader (en halvkändis som sa han kände mig ????) och sa jag får honom för halva priset och i det ingck hemkörning ( 100 km ). Tyvärr fick han cancer men före det var han helt ok. Följande köpte jag bara nån vecka senare, som åttaåring och tog bort efter drygt 20 år.

En ponny bytte jag till mig som föl. Min syster är uppfödare, stoet föddes i mitt stall, jag hade ett eget föl så vi bara bytte föl. Ponnyn finns fortfarande, 20 år ung, i stallet.

Vbl-valacken jag fick visste jag att hade bara ett friskt ben så han kom som pensionär. Går att skogsmulleköra men inte mer heller.

Senaste köpet är helt och hållet ett impulsköp....men han är bara året och jag fick honom billigt så " fallet blir ju inte så djupt om det inte blir nåt av honom ", som en sa åt mig.

Men ändå tycker jag nog att det vore klokt att besikta. Man har ju lite mer under fötterna då OM det blir problem.
Jag har ju haft en enorm tur med mina gåvor och köp.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Jag gör en sak och råder folk att göra en annan.
Jag har femton hästar. En av dem är besiktigad, och då av säljaren som var ett företag.
Alla hästarna är impulsköp, flera av dem hade jag köpt innan jag såg dem (sett annons, bestämt mig, inte sett förrän jag hämtade dem).

Skulle dock aldrig avråda någon annan från att låta veterinärbesikta hästen.
Skulle aldrig råda någon annan att bete sig så riskfyllt vid hästköp som jag gör själv.
Jag tycker att det viktiga vid hästköp är att titta på flera, och titta flera gånger på varje häst och prova ordentligt innan man köper/bestämmer sig.
Man behöver veta vad det är man vill ha för något!! Vet man inte vad man vill ha för häst och ha ut av hästen, är det större risk att falla för utseendet och glömma bort en massa undersökningar/tester.

Om man vill ha projekthästar att jobba med, kan man göra som jag: se en annons, höra vad det är för problem och säga "ett beteendeproblem? Underbart! Jag kommer och hämtar!" vilket annars inte är ett begåvat sätt att bete sig.
 
Sv: Besikta häst vid köp

Ska man alltid besika en häst, oavsett pris på häst?
Ja, ja, JA! Min första häst besiktigades inte. Jag var elva år gammal, och jag var sådär kär i hästen som man bara kan vara när man är elva. Det var han eller ingen. Mina föräldrar kan absolut ingenting om hästar, och det fanns ingen hästvan person som kunde råda oss till vad vi skulle göra. När hästen dog nästan tio år senare kom det fram att han hade blåsljud på hjärtat (medfött), lättare astma (medfött) och hudutväxter i luftstrupen (medfött) som gjorde att han alltid var anfådd det första han reds i en snabbare gångart än skritt. Det var inget som han mådde direkt dåligt av, förrän på slutet, men det hade kunnat opereras om han varit yngre. Hade vi fått reda på det redan när vi köpte honom som nioåring hade i alla fall de där hudutväxterna kunnat tas bort.
Min andra egna häst var en travare, hon kostade "bara" 10 000, men vi besiktade henne ändå. På pappret skulle hon vara fullt frisk. Jo, tjena. Den hästen var så drogad någon bara kan bli. Sex månader senare fick vi ta bort henne, eftersom hon var helt slut i både benen och ryggen, och dessutom var en sån där häst som tidigare skulle blivit utdömd för lynnesfel. Travtränaren som hade henne som unghäst mindes henne fortfarande som en extremt elak och svårhanterad häst. Det var en liten femtonårig tjej som sålde henne, jag är fortfarande förbluffad över att ett barn kan ljuga så rått.

Finns det olika typer av besiktningar?
Det finns gårdsbesiktning (som kan göras hemma) eller att man åker till klinik. Jag skulle förespråka kliniken.

Vad kostar det att besika hästen?
Beror på vilket alternativ man väljer.

Vem står för den kostnaden, säljaren eller köparen?
I vårt fall var det säljaren.

Vem kontaktar och bokar en veterinär för besiktning, säljaren eller köparen?
Också här var det säljaren. Något jag bittert ångrar. Det var deras vanliga veterinär, som givetvis var belagd med tystnadsplikt om hästens tidigare sjukdomshistorik. Just därför kommer jag hädanefter besikta alla eventuella hästar på klinik av oberoende veterinär, och dessutom kräva att det görs ett blodprov och tas röntgenbilder. OAVSETT vad hästen kostar. Jag fick tillbaka vartenda öre jag gav till säljaren på försäkringen, men vi hade betalat minst det dubbla i räkningar till veterinär, equiterapeut, specialfoder och specialanpassad sadel innan dess. Till ingen nytta alls.

Vart görs besiktningen? I stallet eller på klinik?
Som sagt, det får man välja själv, men jag vill ha klinik.

Vad bör man ta reda på innan man åker och provrider? Bra frågor att ställa till ägaren?
Det som jag tycker är viktigast innan är att ta reda på hur hästen är att hantera, och hur den är att rida både tillsammans med andra och ensam. För min del är det i princip ett krav att jag ska kunna rida ut på hästen ensam, då jag nästan aldrig har sällskap. Då är även trafiksäkerheten viktig. Jag skulle också vilja veta hur den är mot andra hästar, om den behöver specialfoder, om den är lättlastad, hur den är vid veterinär- och hovslagarbesök. Bra att fråga om är också hur länge ägaren har ägt hästen och varför den säljs.
Väl på plats vill jag se hästen riden av ägaren (om jag vill ha en hopphäst vill jag även se den hoppad) innan jag provrider den. Jag vill komma flera gånger, och både rida ut och i paddock/ridhus. Går det är det jättebra att försöka prata med några som står i samma stall, om de har samma uppfattning om hästen/ägaren som ägaren påstår. Lycka till!
 
Sv: Besikta häst vid köp

Vad ingår i en sk "gårdsbesiktning"? Vad är det veterinären kontrollerara?
:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 212
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 925
Senast: casio01
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp